روايات

رواية حب إجباري الفصل الأول 1 بقلم منة وليد

موقع كتابك في سطور

رواية حب إجباري الفصل الأول 1 بقلم منة وليد

رواية حب إجباري الجزء الأول

رواية حب إجباري البارت الأول

حب إجباري
حب إجباري

رواية حب إجباري الحلقة الأولى

ليحدث بيننا لقاء
أضع عيني في عينيك مرات عدة
وأخبرك بأن وجودك يمنح الضوء
إلى عتمة حياتي ويمنع الألم من التخلل إليها
الشخصيات
فهد/بطل الرواية شخص جد جدا ضابط ناجح في عمله يتميز بالجسم الرياضى ولون الشعر البنى وعيونه الرومادى عمره 30عام عصبي جدا يكره الضعف و الاستسلام ولكن حنون وطيب مع اهله والدته ووالده متوفى ولكن يعيش في قصر كبير ومعه زوجه عمه وابنتها تيا
😊😊😊😊😊😊😊😊😊
لينا/بطله الرواية بتاعتنا شعرها طويل بنى فاتح اللون وقصيره الطول وعيونها خضراء الذى ورثتها من جدتها ذات الاصول التركيه درست فنون جميله تعشق الرسم وتاليف الروايات والغناء ولكن بعد وفاه والدتها تحولت حياتها اصبحت تخاف من كل شى عمرها 23تعيش مع والدها لواء شرطه يحبها كتير ويخاف عليها
😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊
عبد الله/والد لينا لواء شرطه مخلص فى عمله شخص جاد ولكن يحب الحق والعدل ويحب ابنته لينا كثير ويخاف عليها ويحزن على حالها بعد وفاة زوجته
😊😊😊😊😊😊😊😊😊
هاله/والده فهد طيوبه ومتواضعة وبتحب ابنها عمرها حيث
انه ورث منها لون العيون 47 ابنها لحد كبير
😊😊😊😊😊😊
تيا/بنت عم فهد طيوبه و تعتبر فهد اخيها الكبير فهو مهتم بها منذ وفاة والدها عمرها 24 تتدرس كليه الطب
عيونها عسلى وبشرتها بيضاء اللون وقصيره الطول
😊😊😊😊😊😊😊
فاطمه/والده تيا طيوبه ومتواضعة وبتحب بنتها تيا وفهد فهى تعتبره ابنها التى لم تلده وهو يعتبرها والدته التانيه
😊😊😊😊😊😊😊😊
مروان/صديق فهد ويشبه فهد بشكل كبير مع اختلاف لون عيونه عيونه زرقاء وبشرته البيضاء لكن يحب المرح والضحك عكس جديه فهد
😊😊😊😊😊😊😊😊😊
سليم/صديق فهد فهد ومروان وفى فريق فهد جسده رياضي شعره اسود وعيونه عسلى
😊😊😊😊😊😊😊😊😊
فريده/بنت طيوبه صديقه تيا وتدرس ايضا كليه الطب تتميز بالشعر البنى والعيون الخضراء وطولها المتوسط
كده خلصنا الشخصيات الرئيسية والباقي هنعرفهم مع الاحداث
😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍
رواية حب اجبارى بارت 1
😊😊😊😊😊😊 تبدأ الأحداث في عربيه لينا وهى بترسم فجاء باب سيارتها اتفتح وشاب ركب معاها
لينا بخضه/انت مين
فهد/اطلعى بالعربيه
لينا بعصبية/اى الجنان ده اتفضل انزل اى قله الذوق دى
😊😊😊😊😊😊😊😊 فجاء فهد سمع ضرب نار
فهد وهو بيرفع السلاح على لينا/بقولك اتحركى بالعربية
لينا بخوف/ حاضر هو فى اى
فهد بعصبية/ممكن تسكتى خالص
لينا بصريخ/اى دا بيضربوا نار
فهد/اهدى ونزلى راسك واسمعى الكلام
لينا برعب/حاضر حاضر
😊😊😊😊😊😊 فجاء العربيه عطلت فى مكان مهجور
فهد بعصبية/دا وقتك اعمل اي
لينا بخوف/هنعمل اى
فهد بعصبية/ممكن تبطلى عياط وانزلى من العربية
لينا باعتراض/بس
فهد بعصبية/اسمعى الكلام
لينا بخوف ونزلت من العربية/حاضر بس هنروح فين
فهد/لازم نشوف مكان امان نقعد فيه
لينا/صوت ضرب نار قريب
فهد/لازم نجرى
😊😊😊😊😊😊😊😊 فعلاً جروا وبعد مده من الجرى وقفت لينا وهو بتصرخ من رجلها وفهد رجع ليها
فهد بقلق/فى اى
لينا بدموع/رجلى وجعانى اوى مش عارفه فيها اى
فهد/دا ازازه دخلت فيها
لينا بدموع/مش قادره اقف عليها وصوتهم قرب
فهد وهو بيشيلها/مفيش غير الحل ده
لينا بصدمه/انت بتعمل اي نزلنى
فهد بغضب/عندك حل تانى رجلك بتنزف وهما دلوقتي فاكرين إنك معايا
لينا بدوخة/انا معملتش حاجه
فهد هو بيكمل جرى/ماانا عارف
لينا/هو انت حرامى
فهد/تؤ انا قتال قتله وقتلت واحد منهم وهما عايزين ينتقموا منى
لينا بصدمه/انت بتتكلم بجد
فهد وهو بيبص ليها/الكلام دا فيه هزار
لينا بدموع/طيب سيبنى انا معملتش حاجه ليك سيبنى
فهد/ازاى وانتى شوفتى وشى وحفظتى كمان
لينا بخوف/اوعدك مش هقول لحد إن اعرفك صدقني
فهد بسخرية/المفروض اصدقك يعنى
لينا فقدت وعيها
فهد بقلق/انتى يا بنتى
لينا/😴😴
😊😊😊😊😊 فجاء وصل فهد بيت جميل معزول محدش يعرف يوصل لي وحط لينا على السرير
فهد وهو بيفحصها/اممم اغمى عليها من النزيف لازم اطلع الازازه دى بس الاول تفوق
😊😊😊😊😊😊😊 نرجع عند عبد الله فى الاداره
عبد الله/ها فهد راح يجيب المعلومات
سليم/ايوه يا فندم المفروض يكون خرج
مروان/بس لحد دلوقتي مفيش اخبار
عبد الله بثقة/متقلقش انا واثق فى فهد عملتوا اى فى المهمه الجديده
مروان/هنسلم القضية اللى احنا فيها لما فهد يجى ونبدا على الجديدة
سليم/بس درسنا القضية ورقبنا من بعيد لبعيد
عبد الله/تمام بالتوفيق يا ابطال لما فهد يجى يجيلى هنا
سليم ومروان/تمام يا فندم
😊😊😊😊😊😊😊 نرجع عند فهد ولينا فاقت
لينا بخوف/انا فين
فهد بجدية/حمد الله على السلامه انتى فى بيتى
لينا بصدمه/بعمل اى فى بيتك
فهد وهو بيمسك شنطه ادوات طبيه/خاطفك
لينا بدموع/انا قولتلك مش هقول لحد إن اعرفك وإن قابلتك اصلا وبعدين كملت بتوتر انت بتقرب ليه
فهد/خلصتي كلام ممكن تسبينى اركز عشان اشوف نزيف رجلك ده
لينا بخوف وهو بتمسك ايده/لا انا خايفه سيبها
فهد/ازاى يعنى انتى بتنزفى بقالك شويه لازم اشيل الازازه من رجلك
لينا برفض/لا لا عشان خاطرى
فهد بهدوء/ممكن تهدى الاول
لينا/انا هاديه
فهد ببرود/اممم واضح الهدوء
لينا/سيب رجلى
فهد/سيبى ايدى الاول متخافيش بقا
لينا بدموع/انا خايفه شيلها براحه
فهد بهدوء/تمام هعد من1:3واشيلها اتفاقنا
لينا بدموع/طيب
فهد/1.2.3وسحب الازازه من رجلها
لينا بوجع/رجلى وجعانى اوى
فهد وهو بيعقم الجرح/الحمد لله بسيطة اتحملى شويه
لينا/وجعانى اوى
فهد/اتحملى شويه و لف الشاش الطبي على رجلها
لينا/الحمد لله
فهد/راجعلك ثواني ودخل الحمام وخرج فى ايده ابره
لينا بخوف/اى دى دى لمين
فهد بهدوء/انا مش عارف الازازه دى كانت نضيفه ولالا الحقنه دى لاحتياطى خصوصا إن مش هقدر اخدك المستشفى دلوقتي
لينا/لا انا مش بحبهم مش هاخدها
فهد بهدوء/متخافيش دا لصحتك
لينا بدموع/لا مش هخدها
فهد وهو بيقرب منها/قوليلى صحيح اسمك اى
لينا باستغراب/اسمى لينا
فهد/اممم اسمك حلو انا اسمى فهد
لينا ببراءة/اهلا بيك ممكن تسيبنى يا استاذ فهد وابعد عنى اوعدك مش هقول لحد عليك
فهد بسرعه وهو بيمسك ايدها وعطاها الابره/يالا بشفا يا لينا
لينا بصدمه/انت غشاش عملتها ازاى
فهد/انتى اللى جبانه اوى
لينا/انا مش جبانه
فهد/طبعا المهم دلوقتي نامى ارتاحى شويه وانا هنام على الكنبه
لينا/انا عايز ارجع بيتى
فهد/مش هينفع انتى دلوقتي فى خطر
لينا/لحد امتى
فهد/ربنا يسهل
😊😊😊😊😊😊 خرج فهد من اوضه لينا وبعد شويه طلع يطمن على لينا
فهد وهو بيضع يده على راسها/زى ما توقعت حرارتها عاليه كويس عطيتها الابره لينا انتى سمعانى
لينا بتعب/انا بردانه اوى
فهد وهو بيحط فوقها غطا زيادة/ها حاسه اى دلوقتي
لينا/بردانه اوى
فهد بهدوء وهو بيحط على راسها الكمادات/طيب ارتاحى دلوقتي هتكونى كويسه نامى بقى
لينا ذهبت فى ثبات عميق
😊😊😊😊😊😊😊😊😊 بعد كام ساعه بقت لينا كويسه
لينا بتعب/اى حصل
فهد وهو بيضع يده على راسها/الحمد لله الحراره نزلت
لينا/انت قاعد هنا من ساعه ما كنت تعبانه
فهد/اه حمد الله على السلامه
لينا/الله يسلمك
فهد/هقوم اجيب اكل ناكل وتنامى ترتاحى
لينا/طيب
😊😊😊😊😊😊😊بعد ما اكل فهد مع لينا ذهب فهد على الكنبه
لينا/انت هتنام
فهد وهو بيحط ايده فوق عينه/شايفه اى
لينا/شايفه إنك بتنام
فهد/شطوره نامى انتى كمان
لينا بغيظ/تمام تصبح على خير
فهد/وانتى من اهل الخير
😊😊😊😊😊 بعد مرور وقت فهد ذهب فى ثبات عميق
لينا وهى بتبص لفهد/شكرا إنك انقذتنى ومقتلتنيش بس مش هقدر اقعد معاك بس مش هقول لحد عليك
خرجت لينا بصعوبة من بيت فهد بعد مااتاكدت انو نام
فجاء وقفت لينا بخوف وصدمه
هكذا هي الحياة تحمل في طياتها الكثير من الأقدار حلم يتحقق وحلم يتعثر لقاء بلا موعد وفراق بلاسبب لا البدايات التي تتوقعها ولا النهايات التي نريد وتستمر الحياه

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حب إجباري)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى