روايات

رواية حبي الفاخر الفصل الأول 1 بقلم أسماء عبدالموجود

رواية حبي الفاخر الفصل الأول 1 بقلم أسماء عبدالموجود

رواية حبي الفاخر البارت الأول

رواية حبي الفاخر الجزء الأول

رواية حبي الفاخر
رواية حبي الفاخر

رواية حبي الفاخر الحلقة الأولى

“مليكة”
.. : وبعدين الخطف بتاعت كل أسبوع دي قولولى اركبي بالذوق بدل البهدلة دي.. طب الناس تقول عليا إيه وحده كل أسبوع تتخطف مش معقوله كدا يا عمى حسن
رد احد افراد العصابه و قال :
عمى حسن مش معانا يا انسه مليكة
-: انت عمى مصطفي صح
مصطفى : ايوة يا بنتي
-: طب يا عمى مصطفي قربنا نوصل
مصطفى : ايوة قربنا
(انا مليكة محمد المليجي :23 سنه: ممرضه :طولي170سم :عيوني خضراء تميل للون البندقي : شعري اسود ناعم يصل الي الخصر : بشرتي بيضاء)
بعد وقت وصلت المخزن كان عمي مصطفى مسكني من إيدي عشان كانت في شريط علي عيوني و إيدي مقيدة
دخلت المخزن و فضلت وقت قاعدة علي الكرسي منتظرة المجهول
-: استاذ مجهول ممكن اعرف عم حسن فين ؟
مجهول : انتي حفظتي ريحتي ولا إيه
-: بقولك إيه يا عسل انت مش اول مره تخطفني … وبعدين فين عم حسن
مجهول: حسن تعبان شويه بتسالي ليه ؟
-: يا حبيبي يا عمي حسن
شويه ولقيت المجهول قرب مني ومسكني من خدودي وقال بصوت عالي :
لو سمعتك بتقولي لحد حبيبي هكسر عظمك فاهمه
بعد وقت بعد عني
قلت بعناد : دا حبيبي عارفين يعني إيه حبيبي يعني الدنيا في عنيا و أغلى الناس عليا
مجهول : اخرصي بدل ما افرغ المسدس دا في راسك
-: طيب انا جعانه.. عايزه اروح بيتي اتاخرت على فكره
مجهول : انتي حره انتي اللي مش موافقه تكوني مربية
-: يا ابو صوت حلو انا مش مربية انا ممرضة.. وبعدين اشمعنا أنا ما في كذا ممرضة غيري
مجهول : انا قلت عايزك انتي مش عايز ممرضة او مربية غيرى
-: لدرجة دي حبيتنى ومش عايز غيري تسلم يا رجوله و أنا كمان حبيت الخطف بتاعك ومش عايزه ابلغ الشرطة بس لو بأسلوب عمى حسن يكون حلو… اصلك
مجهول : مصطفى الخطف بعد كدا مرتين
مصطفي : تمام يا بيه
-: اصبر بس يا عمى مصطفي مرتين ليه يا حلو
مجهول : لحد ما توافقي
في حوالي نصف الليل رجعت البيت فتحت بالمفتاح اللي معايا و لحسن الحظ مكانش في حد صاحي دخلت المطبخ بهمس عشان كنت اخد ساندوتش لقيت اخويا في المطبخ كنت عايزه اهرب مشيت خطوة لقيته ندا عليا
حسام : اهل يا بتاعت التاخير يوم الخميس.. ايه بقا الفكره الجديده اللي هتقوليلي عليها
-: حل عن نفوخي يا بتاع المجانين انت
حسام : كدا طيب انا هروح لماما اقوله انك لسه راجعه
-: تعال نروح مع بعض عشان انا كمان عايزه اقول لماما علي البنت ملك بنت الجيران
حسام بتوتر: مالها ملك.. قصدي هتقولي إيه
-: هقول لماما ان ابنك دكتور المجانين اللي عنده 25 سنه بيحب بنت الجيران اللي اسمها ملك اللي بترجع بيتهم الصبح اللي مش محترمه …وفي معايا إثبات كلامي الشات بتاعك انت و هي
حسام: مليكة حبيبت اخوها مش هتقول حاجه
قلت بتفكير : اممم بفكر مقولش بس في مقابل انك تقول رجعت معاك انت و راجع من الشغل
حسام : طول عمرك بتاعت مصلحه
-: خلاص تعال نقول لماما احسن
حسام : خلاص خلاص هقول اللي انتي عايزها
-: جدع… تصبح على خير
دخلت الغرفة كنت جعانه لكن تعبانه اكتر محتاجه للنوم رميت نفسي على السرير و رحت في نوم عميق
————————————————————————–
(مجهول )
دخلت البيت وكان بيتي من دورين طلعت الدور التاني اشوف ابني نايم ولا صاحي
لقيته نايم قفلت باب الغرفة
دخلت جناحي اخدت دش و لبست بچامة نوم رجالي
قعت علي المكتب و فتحت اللاب توب اتكلم مع صديق عمري الوحيد و هو يكون ابن خالتي و ابن عمي برضه اسمه”عمر ” فتحت الواتس لقيت مسجات كتيرا من بنات كتيرا و منهم” عمر”
عمر: ايه يا شريك كل دا عشان ترد
-: معلش تعبان شويه ما انت عارف النهارده كان في كشوفات كثيرا
عمر : ربنا معاك يا بن عمي… قولي البنت وافقت ولا إيه
-: لا والله و تعبت ومش عارف أعمل ايه.. غير كدا لنا هرجع “قنا” بعد تلات شهور فأنا عايز الممرضة دي
عمر: وانا كمان هرجع و افتح افتح العياده بتاعتي أنا ماليش حد هنا في دمياط غيرك انت انا عايش ف الشقة لوحدي زي القرد
-: يخربيتك يا قرد هموت من الضحك
عمر: طب بقولك ايه ما تشوف وحده غيرها و خلاص
-:انت بتستظرف يا عمر انت عارف هو بيعيط انما لما بيكون مع الممرضة دي بيفضل ساكت وانت شفت ساعة ما اتولد هي اللي شالت الطفل قبل امه وهو كان ساكت معه حتي في التطعيم بيكون ساكت معه.. جربت اكتر من وحده مش بيسكت غير معايا انا و الممرضة و دادة سعاد و انا مشغول و دادة سعاد تعبانه دا اخر شهر ليها معايا
عمر: طيب اقولك على حل بدون ما تتنرفز
-: اتفضل قول
عمر: الحل الوحيد تتجوز الممرضة دي لحد ما ابنك يتم سنتين او تلاته عشان تقدر تتعامل انت و اي حد معه وبعد كدا انفصل عنها
-: عمر انت
عارف بعد ما انفصلت انا و أم ابني و أنا مش عايز اتجوز تاني
عمر : بص يا شريك امك بتقول لأمي انها تشوف لك عروسه انت مش صغير انت 28 سنه و دكتور و ابن عمدة”قنا” و وسيم مش ناقصك اي حاجه اي بنت تحبك هتفضل لحد أمتي وحيد من ساعة ما خلفت ابنك و انفصلت وانت وحيد فكر في الموضوع
-: تصبح على خير يا عمر
عمر: فكر في الموضوع وانت من اهل الخير
قفلت مع عمر و بدأت افتكر ذكرياتي انا و نور كانت نور حياتي و حبي الاول
“فلاش باك ”
كنا واقفين على الشاطئ كانت واقفه في حضني وواقفين نتفرج على منظر الشاطئ في وقت الغروب (الشاطئ المكان المفضل لما اكون مخنوق او مبسوط بروح هناك احكي للشاطئ)
نور : حبيبي
: قلب حبيبك
نور: احم في خبر حلو
: خبر إيه يا روحي
نور : انا حامل
بعدت عنها من كتر الصدمه مش قادر اصدق من كتر الفرحة عيوني نزلت دموع
: بجد يا حبيبتي حامل يعني هكون أب
نور : بجد يا روحي انا حامل في الشهر التالت وانت هتكون أحسن أب
من كتر الفرحة شالتها ولفيت بيها
” باك”
خلاص مش لازم افكر تاني فيها هي دلوقتي سعيدة في حياته لازم انا كمان أشوف حياتي
حطيت راسي على المخدة و رحت ف النوم…..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حبي الفاخر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى