روايات

رواية حبي الأول 2 الفصل الثاني 2 بقلم نيرة عبدالله

موقع كتابك في سطور

رواية حبي الأول 2 الفصل الثاني 2 بقلم نيرة عبدالله

رواية حبي الأول 2 الجزء الثاني

رواية حبي الأول 2 البارت الثاني

حبي الأول 2
حبي الأول 2

رواية حبي الأول 2 الحلقة الثانية

وبعد وقت وصلوا عند بابا مراد وشيماء وكان عمل قاعده في الجاردن وسفرة وفطار وعصير جمب كل كرسي
شيماء نزلت هي واحمد والولاد؛ جوريه جريت على بابا شيماء

جوريه: جدووووو وحضنتو جاامد
بابا شيماء شالها وحضنها: قلب جدو ياناس وحشتيني اوي
حوريه: وانت اكتر وحشتيني قد الدنيا دي كلها
باباشيماء ضحك وقال: روح قلبي انتي وادها شكولاته
جوريه بفرحه باست خدو جامد: بحبك ياأحلى جدو في الدنيا
بابا شيماء: وانا بموت فيكي ياروح قلب جدو
سليم راح حضنه: جدو وحشتني
بابا شيماء: وانت اكتر ياحضرة المقدم؛ سليم ضحك وقعد على الكرسي بتاعه
شيماء راحت حضنت باباها وقالت: حبيبي عامل اي وحشتيني اوي اي الفطار الجامد ده تعبت نفسك ليه كنت هعمله
بابا شيماء حضنها: دي اقل حاجه اعملها ليكم
شيماء: حبيبي ربنا يخليك لينا يارب
احمد باس ايده وراسه: ازيك ياعمي عامل اي
بابا شيماء: بخير ياحبيبي انت عامل اي واخبار شغلك اي
احمد: كله تمام الحمدلله
بابا شيماء: يارب دايما ياحبيبي

مروه وصلت وحضنت شيمو عاملين اي وحشتوني
شيماء: ده كله نوم يا هانم
مروه: لا والله كنت بذاكر
احمد: شد حيلك كدا يا دكتوره
مروه: عيب عليك يابودتي ياقمر انت
شيماء بغيره: طب اتلمي ها
مروه غمزتلها: اوبا الغيرة ظهرت اهي
شيماءوهي بتظبط الاكل: هي ظاهرة من زمان ياروحي
احمد غمز لشيماء وشيماء اتكسفت
باباشيماء: طب يلا اقعدوا

مراد وصل هو ونور ويوسف وتاليا
مراد: صباح الخير
كلهم: صباح النور
مراد: سلم على باباه وباس ايده وراسه
مراد: عامل اي يابابا
باباها:الحمدلله ياحبيبي انت عامل اي
مراد: تمام الحمدلله
نور: عامل اي ياعمو
بابا شيماء باس راسها:الحمدلله ياحبيتي انتي عامله اي قوليلى الواد ده زعلك أو حاجه
نور ضحكت: ابدا والله
مراد: ده انا حتي طيب
نور بضحك: طبعا طبعا
مراد بضحك: لا والله طب لما نروح نشوف الموضوع ده
باباه شيماء: خد تاليا روح قلب جدو القمر ياناس وباس خدها
مراد باس راس مروة وشيماء: روح قلبي عاملين اي
مروه: الحمدلله ياحبيبي
شيماء: الحمدلله ياقلبي
احمد بغيرة: نتلم ها
مراد باس خد شيمو: اختي
احمد قام وحضن شيمو: مراتي ياحبيبي وبيغير

مراد ضحك وسلم عليه وعلي سليم؛وأحمد سلم علي يوسف
وشيماء شالت تاليا وحضنتها بحب وفضلت تلعب معاها
بابا شيماء: يلا نفطر وقعدوا كلهم فطروا
وبعدها قعدوا جوا وشغلوا التليفزيون وشيماء عملت حلويات وعصير وخرجت وقعدوا ياكلوا ويلعبوا

الباب خبط ونور قامت تفتح
نور بابتسامة: رضوي ازيك عامله اي تعالى اتفضلي
(رضوي تبقي بنت عمة مراد)
رضوي حضنتها: آنا الحمد لله ي نور
بابا شيماء: تعالي ي حبيبتي طمنيني عليكي عامله اي بقي تقعدي كل ده متجيش ليا زعلان منك
رضوي راحت حضنته وباست ايده: حقك عليا ي حبيبي بس كنت مضغوطه في الشغل والله
بابا شيماء: ربنا معاكي ويعينك ي حبيبتي يارب
رضوي: اللهم امين؛ وسلمت علي الكل وقالت بتساؤل: أومال فين مراد
مراد: انا هنا اهو يختي عاش من شافك
رضوي بضحك: يعني انت اللي مقطع السؤال اوي يخويا وبعدين ما انت مهندس زي وعارف ضغط الشغل عامل ازاي
مراد ضحك: معاكي حق والله طمنيني عليكي وعلى أخبارك ليكي وحشه والله
رضوي: اهو كله تمام الحمد لله وانت كمان ليكي وحشه جامد

نور بصتلهم بضيق وغيره؛ وبصت لشيمو وقالت: شيماء هاتي تاليا عشان انيمها
شيماء: سبيها وهنيمها انا
نور: لا عشان هرضعها بس؛ وخدتها منها وقالت: عن اذنكم ي جماعة وبصت لمراد بضيق ودخلت ومراد استغرب نظراتها
رضوي: طب عن إذنكم ي جماعه عشان الحق اروح
بابا شيماء: ليه ي بنتي خليكي قاعده معانا شويه
رضوي ابتسمت: مره تانيه بقي عن إذنكم ومشت

شيماء: طب انا هقوم أشوف نور
مراد: لا خليكي هدخل ليها آنا؛ وخبط علي الباب ودخل وكانت نور نيمت تاليا وحطتها في السرير بتاعها
مراد راح لنور وحضنها: اي مالك
نور بعدت عنه: مفيش حاجة يلا نطلع ليهم
وجات تطلع مراد مسك ايديها: لا انتي فيكي حاجة ي نور اتكلمي وقولي فيه اي
نور: مراد انت عارف كويس فيه اي فسؤالك ملوش لازمه
مراد: لا والله طب لو انا عارف هسألك ليه يعني
نور بسخرية: لا والله متعرفش فعلا انا مالي
مراد بحده: نور اتكلمي عدل وانا مش بكدب ولو اعرف مالك مش هسألك فياريت تجاوبي علي السؤال
نور: اسال نفسك ي مراد انت عملت اي يضايق عن اذنك وسابته وطلعت قعدت برا؛ ومراد اتنهد واطمن علي تاليا وطلع قعد برا هو كمان بضيق من نور

يوسف راح عند جوريه وقالها: جوجو تعالى معايا
جوريه ابتسمت وراحت معاه
جوريه: جو وحشتني
يوسف حضنها: وانتي كمان
جوريه بعدت بكسوف؛ وقالت يوسف قولتك عيب

يوسف انا بحبك باجوريه ولما نكبر هنتجوز خدي جبتلك شكولاته
جورريه فرحت اووي بطفوله وبصت ليوسف بحب وقالت: بحبك اوي
يوسف فرح لفرحتها وقال: وانا اكتر بس اي آللي انتي لبساه ده
جوريه: اي توب وبنطلون بوي فريند
يوسف: البنطلون مقطع مبين رجلك كلهاوالتوب مبين كتفك
جوريه: واي يعني انا لسه صغيرة وبعدين ده لبسي
يوسف بغيره: انا مليش فيه البس ده يتغير فاهمه
جوريه: لا مش فاهمه وعيطت؛ وجريت على جو ويوسف دخل وراها؛ والاتنين بصوا لبعض بزعل

وهما قاعدين الباب خبط تاني
بابا شيماء بضحك: هو انهارده يوم الزيارات العالمي ولا اي
احمد بضحك: باين كده لما أقوم افتح؛ وقام فتح وبص للشخص بغضب ….
*تتوقعوا مين اللي جه؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حبي الأول 2)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى