رواية حبي الأول الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم روان أحمد
رواية حبي الأول الجزء الثاني والعشرون
رواية حبي الأول البارت الثاني والعشرون
رواية حبي الأول الحلقة الثانية والعشرون
نبدأ”بسم الله الرحمن الرحيم”
__________ــ_______________ــ____________
مازن يا مازن
مازن بنوم:أمممممم
شروق بضيق:يا مازن أصحى بقى
مازن فتح نص عين:نعم يا حبيبتي…في حاجة؟!
شروق بدلع:عايزه رنجه🥹🌚
مازن بص على الساعه واتكلم بصدمه:نعااااام؟رنجه الساعه خمسه الفجر!!!
شروق بغضب:يعني يرضيك أبنك ولا بنتك يطلع فـ وشه بطروخ؟!
مازن بسخريه:لا ازاي….أنزل أنا دلوقتي أدور على حد فاتح اللي هو مفيش أصلاً وأسيب شغلي اللي هو كمان ساعتين عشان ميكونش فـ وش المحروس اللي جاي فـ السكه حته بطروخ🙂😏😏
شروق بدأت فـ العياط والدموع ملت عيونها ولسه هتفتح………
مازن اتعدل بسرعه:بس بس يا حبيبتي خلاص حقك عليا….أنا هقوم البس وانزل أجيبلك اللي انتي عايزاه
شروق بأبتسامه واسعه:بجد يا مازن
مازن بضحك عليها:بجد يا عيوني…وطبع قُبله على جبهتها💋
وبعد مرور ٣ ساعات***
مازن بتعب واضح:شوشو…. حبيبتي جبتلك الأكل ي…………..
وقف مكانه مزهول من كميه الأطباق الفارغه المحيطة بالسرير وهي غار’قه في أحلامِها بينهم کـــ الملاك الصغير🥺😇😂
وبعد مرور ساعه جلس مازن بجانِبها متراميًا بتعب شديد وإرهاق
=ربنا يسامحك يا عبد الرحمن….أنا كان مالي ومال معرفتك يا أخي…أنا اللي جبت ده كله لنفسي…بس يلا نصيبنا كده بقى🥲🥲🥲
*****************************
يلا يا بابا كده هنتأخر على جدو وصفاء هتزعل مني زي كل مره عشان مش بروح أقعد معاها شويه كتير🥹
وده كان صوت رهف😅👀
عمر بأستعجال:يلا يا حبيبتي اتأخرنا ورهف هت*فتن علينا زي كل مره بسبب التأخير بتاعنا ده🙂
ياسمين وهي جوا الاوضه:حاضر فاضلي الحجاب بس أهو
كملت: وبعدين يا ست رهف مش أنتي السبب أصلاً عشان كنت بلبسك وكمان مسكتيش على الضفيره الواحده لا(وهي تقلد صوت رهف)يا مامي أعمليلي كتير منهم مش عايزه واحده بس عشان شكلي بيبقى أحلى خالد قالي كده…..صح ولا لا
وبعدين هو انتي مطيعه أوي كده ليه فـ كلام خالد بالذات
يعني مش بتسمعي كلام بابي بالطريقه دي🙂🙂😂
عمر:ده بجد الكلام اللي ماما بتقوله!🫣🤔
رهف ببراءة:بصراحه يا بابي هو خالد اللي قالي أسمع كلامه عشان ميزعلش مني🥹
عمر:لا والله ….وانا ازعل عادي ماشي يا خالد الك*لب أما وريتك😒
يامن بغضب طفولي:أنا معاك بابي فعلاً لازم توريهم هما الاتنين عشان هو بيكلمها ويسبني وهي بتسمع كلامه هو بس🥲
عمر بجديه:كده يا رهف هو ده اللي أنا وماما اتفقنا عليه معاكي؟
رهف بحزن:أنا آسفه يا بابي….وراحت حضنت يامن وطبعت بو’سه على خده آسفه يا يويو🥺
يامن وهو بيطبطب عليها:خلاص وانا مس زعلان منك🫂♥️
عمر بص لـ ياسمين بحب وهي أبتسمت واترمت فـ حضنه لأنها فعلاً قدرت أنها تخليهم قريبين من بعض لدرجه كبيره وكمان فرحت أنه أخيرًا أتحقق دعائها أن ربنا يرزقها الزوج والاب الصالح ليها ولأولادها وأنجبوا ذريه صالحه🥰🥰💘
********************عند ميار
روحي يا نغم وري بابا الفستان بتاعك عقبال ما انا أجهز
نغم:بابا سوفت**(شوفت)😅الفستان اللي مامي كبتهولي**(جبتهولي)🥲😅 في عيد ميلادي
أحمد بضحك:قمر يا عيوني…نفسي فـ مره أسمعك بتقولي حرف الجيم
حرام عليكي اللي بتعمليه فيا ده أنا قربت أنسى لغتنا العاديه دي وأحيانًا بفقد النطق🥹😂😂😂💔
ميار بضحك أكبر:أتريق على بنتك كويس أتريق…أنت أصلا غيران منها عشان هي معاها لغه مش معاك😎
أحمد:تصدقي فعلاً البنت قدامها مستقبل باهر…طالعه لمامتها العسل دي ولا ايه😂😉💕
مياربتوتر:ط..طب…يلا أقفلوا على الكلام ده دلوقتي عشان خارجين
أحمد بضحك عليها: احبك وانتِ مكسوفه كده 🤭🩷
وراح مسكها من خدودها😂🌚
نغم بغضب طفولي: ما تيلا يا بابي
أحمد:حاضر يا عيون بابي أتفضلي…
*****************************
زين:أنا نازل يا حبيبتي هتعوزي حاجه
هدى بصتله بنظره هو فهمها كويس وبعدين رجعت رجعت تكمل الفطار
زين حس أنه أهملها الفتره الاخيره دي وإن هي قاعده طول اليوم لوحدها وكمان ضغط شغله فـ قرب منها وحضنها من ضهرها وقال بهمس: وحشتيني…متزعليش مني
هدى أكتفت بالصمت
فـ كمل:حقك على قلبي يا نور عين زين أنا عارف إني مأثر معاكي بقالي فتره بس والله الشغل كتير وده العمليات الخاصه اللي بطلعها لوحدي
صمت………………..
إتنهد وقال:عارف أنه مش مبرر إني أهمل فيكي ولا سبب إني بقيت أسيبك لوحدك وقت طويل حتى الأكل مش بشاركك فيه وكمان مخلتكيش تجيبي الطفل اللي كان نفسك فيه أنا آسف بجد………
قطعت كلامه بلفتها السريعه ليه وبصتله بِعتاب:وحضنت وشه بِكفوفها الاتنين وقالت حبيبي صدقني أنا أكتفيت بيک وبعدين التأخير ده نصيبنا من عند ربنا وأكيد له حكمه فـ كده عشان يشوفنا قد أيه هنستحمل وندعيله أنه يرزقنا بالذريه الصالحه وان شاء الله ربنا هيستجيب لدعائنا مش أنت قولتلي كده صح
زين مسح دموعها وضمها ليه
:أنا ربنا بيحبني أوي عشان بعتك ليا أنتي أحلى حاجه فـ دُنيتي ونور عيني اللي بشوف بيها….بحبك يا ملاكي العزيز🫂🥰🥰
هدى:وانا بمو’ت فيك💘
كملت:زين
:أممممممم
:الفطار يا زين
زين قال بمرح:سيبك منه دلوقتي الحضن أحلى بكتير😂😎♥️
هدى بضحك:طب والشغل؟
زين بسخرية من نفسه:هو بعد اللحظه الحاسمه اللي وصلنالها دي فيها شغل🫣👀
يو’لع الشغل يا حبيبتي أنا قاعد معاكي النهارده هكلم عمر يعملي إجازه😃💋
هدى بضحك: بجد يا حبيبي هتقعد معايا!
زين:حبيبك هيترفد على إيدك قريب متقلقيش😂😂😌
هدى:أحسن عشان تقعد معايا اليوم كله😚
زين بضحك:لا ده أنا هقعد على طول وتنزل نشحت أحنا الاتنين عشان نلاقي ناكل😂😂🤔
هدى:مش مشكله المهم أنك معايا😃
زين بصدمه:اه فعلاً أنتي هب’له يا حبيبتي ؟!
هدى بثقه:لا أشمعنا
زين:لا ولا حاجه يلا نفطر🥲😂
هدى:يلا 👀
*****************************عند زياد
ألو أيوه يا حبيبه
حبيبه:………………..
زياد بضيق:أنتي لسه منزلتيش يا حبيبه!
حبيبه:………………..
زياد:أنا مش عارف إيهاب أخوكي عايز مني أيه….زي ما أكون واكل ورثه🥲🥲🥲
حبيبه بضحك:اه والله عندك حق😂😂😂
زياد بعصبيه:أنتي ليكي نفس تضحكي كمان يا حبيبه بعد اللي أخوكي عامله فيا؟!
حبيبه:أمال أعمل أيه يعني عايزني أنزل أقابلك من وراه مثلاً ولا يمكن أنت زهقت مني وعايز تخلع..
زياد:أكيد لا يعني
حبيبه:يبقى أنا أستاهل أنك تحاول مره واتنين وعشره لحد ما نفسك يتق’طع وتقوم من الأول تاني ولا أنت شايفني مستاهلش؟!
زياد:تستاهلي يا حبيبه….كمل بتنهيده:
تستاهلي الواحد يمو’ت نفسه عشانك….حبيبه أنا بحبك وعايز أتجوزك…وتفضلي دايما قدامي مش سي إيهاب اللي من ساعه الخطوبه مش مخليني حتى ألمح خيالك🥲💞💞💞
حبيبه بتوتر:طيب أ..أنا هقفل دلوقتي عشان أشوف إيهاب بينده عليا…باي
زياد:يا رب خليني أتجوزها يارب وتبقى مراتي وأم عيالي😊♥️♥️♥️
**********************************
حمزه:نوري خلصتي ؟أنا جهزت أنا وآدم
نور:اه أنا كمان جهزت يلا بينا
حمزه بإنبهار:صفر بإعجاب كبير لنور….أيه القمر اللي طلع فجأه ده
نور بكسوف:حمزه أتلم الولد واقف
آدم:أحضنيه يا ماما ويلا ننزل
حمزه بضحك:هو ده الواد اللي خايفه على مشاعره
….يلا يا أخويا أنت كمان عشان عمك زمانه وصل
نور قعدت تضحك ومسكت إيد آدم وحمزه مسك إيديها بعد ما شاله🤭❤️🔥
*********************************
شهد:يعني أيه هتطلقني؟!
مروان:عشان زهقت منك ومن تصرفاتك
شهد بصوت عالي:تصرفاتي أنا !!!
مروان:أيوه أنا مغلطتش لما أعترفتلك إني بحبها وعندك علم كمان إننا هنتجوز….على الأقل معملتش زيك وطلعتك كوبري😏😏😏😏
شهد بتمثيل:كل ده عشان حبيتك
مروان:أنتي كدا’به…أنتي حبيتي فلوسي ومركزي و خلتيني واحد خاين خونت أقرب صاحب ليا…صاحب عمري اللي مش عارف أعمل زيه تاني ولا هقدر فـ يوم أواجهه،لفيتي و مثلتي عليه الحب عشان تعرفي توصليلي…أنتي أكتر بني آدمه أنا’نيه وطما’عه…. للأسف الغلط مش عليكي،الغلط من الأول كان غلطي لما مشيت وراكي ومفكرتش فـ عواقب اللي هيحصل بعد كده….معرفتش إني ممكن أخسر أكتر شخص وقف جنبي بسببك
شهد:أيوه أنا عملت كده عشان الفلوس…وكنت عايزه أكسره زي ما خلاني أحس بالكسره وهو كل يوم بيحكيلي عن بنت خالته لما بيكون معايا وقد ايه هما قريبين من بعض….وكمان لقيت علاقتكم قويه مفيش حاجه بتهزها فقولت أضرب عصفورين بحجر واحد
مروان:أنتي أيه يا شيخه…شيط’ان على شكل بني آدم….دمرتينا أحنا الاتنين عشان أنانيتك…
أنتي مريضه وعايزه تتعالجي لأنك بقيتي خط’ر على الكل
لكن الأول لازم أطلقك وأخد حقي وحق صاحبي منك بعد أما يعرف الحقيقه وخليكي أنتي لوحدك كده يا رب تكوني مبسوطه باللي وصلتيله
أحييكي فعلاً على الخطه الهايله دي..بجد شابوه👏🏻
******************************فـ بيت العيله
كلهم أجتمعوا زي كل أسبوع العادي بتاعهم
(مي وعبد الرحمن وابنهم خالد وكمان مي كانت حامل والمره دي فـ بنوته)،(حمزه ونور وابنهم آدم اللي من أول أما عرف أن مي هتجيب بنت حجزها لنفسه😂😂😂♥️وهيسميها **حلا**)جماعه الولاد دول عليهم حركات مش ساهلين خالص🙂😂😂😂😂♥️،(عمر وياسمين والتؤام يامن ورهف اللي خالد ممشي كلامه عليها أكتر من أبوها ذات نفسه🥲😂)،وطبعًا فـ وجود نسرين وصفاء ومحمد👀♥️العيله دي قمر أوي وانا حبيتها🙈😍
*****************************عند عبدالرحمن
مروان حاول يتواصل معاه ويكلمه عشان يعتذر منه وبالفعل حصل،هو اه فـ الأول مكنش راضي أنه يسامحه لكن رجعوا تاني صحاب بس مش زي الأول
~~ ~~
الخلاصه
~~ ~~
هو اه أنا معملتش النهايه حزينه لكن مش هتلاقي دايما كل النهايات سعيده،على الرغم من ده الا أنه لازم نتعلم حاجه من القصه دي وهي:
$مش كل الصحاب ينفع يتقال عليهم صحاب.
$أن الدنيا دواره﴿وما كان ربُكَ نسيا﴾كما تدين تدان ولو بعد حين يعني أنت ممكن لما يحصل معاك موقف من أي حد عمتًا والموقف ده سببلك أذى إيًا كان أيه نوعه فـ ممكن انت تعدي وتنسي بس لا ربنا مبينساش ولو محصلش دلوقتي هيحصل بكره ولو مش بكره بردوا هيحصل ولو عدى عليه السنين،حقك هيجيلك وبالعدل كمان.
$أن المواقف الصغيره عمرها ما كانت تافهه بالعكس دي بتبين لنا حاجات أحنا عمرنا ما خدنا بالنا منها ممكن تظهر ناس على حقيقتهم،و زي ما بتقدر أنها تدمر أكيد هتقدر تبني(تبني حاجه جديده جواك ،شخص جديد،مشاعر جديده،شكل وظهور جديد ومن نوع آخر)
$أن الصاحب عمره ما كان ولا هيكون بالعشرة،الصاحب اللي بجد بيظهر في أكتر وقف أنت محتاجه فيه(فا لما تيجي تصاحب صاحب على حسب المواقف،لا بكتر السنين هينفع ولا بالكلام هينفع ولا بالمجاملات حتى)الصاحب بيكون صاحب موقف،لأن للأسف اليومين دول العشره من بتهون وبس لا دي بتتهان😅😢💔
$أن اللي بيحبك بجد هيفضل وراك لحد ما يوقعك أنت كمان فـ حبه(عمر الحبيب ما يمل من حبيبه أبدًا)🥰🥰♥️
$أن مش شرط الحب الأول يفشل….قد يكون أنجح علاقه أنت دخلتها والعكس صحيح فـ متاخدهاش قاعده في حياتك ولا كأنه شئ مقدس
$أن طالما فيه مشاعر حنيه و موده وأمان يهون أي شئ تاني🤗♥️
$أن زي ما في صحاب أندال…هتلاقي صحاب جدعان بس أنت أختار كويس👌🏻
$أن لو حد جه عليك وخذلك فـ مره أوعي تأمنله تاني…اللي قدر يكسر’ك النهارده يقدر يعملها بكره كمان😏
$وآخر حاجه خليك فاكرها كويس أوي أن ربنا دايما معاك فـ كل الأوقات حتى لو أنت مأثر فـ حقه هتلاقيه بردوا معاك وبينقذك من حاجات كتير أوي عمرك ما تتخيل أنها تحصل بالشكل ده،فـ نصيحه مني ليك/ي خليك مع ربنا في أي حال من أحوالك مش مع أي حد تاني(فا هو رحيم على عبادِه&قادر على كل شيء)أفضل وأعظم من أي صديق🤍✨
#تمت
#النهايه
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حبي الأول)