رواية حبيت جميل الفصل السابع 7 بقلم منى أبو نوفل
رواية حبيت جميل الجزء السابع
رواية حبيت جميل البارت السابع
رواية حبيت جميل الحلقة السابعة
نانسي:اهلا وسهلا يا مدام سوسن ربنا يجعل ايامنا كلها فرح وسعاده
سوسن:مكنتش اعرف انك حلوه اوى كده يا ام فارس ده انتي احلي من فاديه نفسها
نانسي:حبيبتي كلك ذوق مفيش حد أحلى من عروستنا
زينب:ماما عايزة احط روچ و ايلاينر وبلاشر
سوسن بضحك:كل ده يا زنوبه!امال فاديه هتحط اي!احنا عندنا عروسه واحده
نانسي:تعالي يا زينب انا هحطلك
فارس:انتي فين يا حبيبتيَ!
فاديه:خلصت مكياچ لسه هلبس الفستان انت اللي فين!
فارس:مش عارف يا فاديه تايه من غيرك الكام ساعه دول
فاديه:بطل رخامه في الموبايل مش كفاية انت توهتني في نار الحب واقفل بقا عشان هلبس فستان الخطوبه دلوقتى مدام علياء جايه اقفل ومش تتأخر عليا عشان تيجى تاخدني بدري
فارس:حاضر
توحه:علي صوتك شويه مش سمعاكي يا ياسمين مفيش شبكه خالص
ياسمين:بقولك هتروحي خطوبه فارس وفاديه!
توحه:اه طبعاً يا ياسمين هنروح مش جايه انتي ولا ايه!
ياسمين:كفاية الإهانه بتاعت اخر مره مش هروح
توحه:انتي غلطتي برضو مكنش لازم تقولي كده عمر الغيظ والحقد ما يكون مبرر لرجوع قلب مكسور مفيش حاجه بتتصلح حتى الكلمه المؤذيه صاحبها بيفضل فاكرها ومش بيتعافي منها لا من الكلمه ولا من الشخص اللي قالها
ياسمين:عندك حق المفروض اعمل ايه دلوقتي!
توحه:تعملي اللي المفروض يحصل تروحي تباركي ومعاكي بوكيه ورد جميل زى قلبك يا ياسمين وافتكري دايما انك ممكن تقدمي حاجة للشخص اللي قدامك بفعل بسيط لو كنتي قاسيه عليه يمكن يغفرلك
ياسمين:خلاص سلام وهشوفك هناك
توحه:اكيد
زينب:ماما سوسن يلا هنتأخر علي الخطوبه القاعه بعيد يلا
نانسي:ماما جهزت يا زينب!
سوسن:انا جيت خلاص يلا بينا هنقفل بس الباب كويس ونخرج
فارس:خلصتي!يلا صحابي والناس كلها هناك وماما كلمتني منتظرين
فاديه:تعالي خدني زى ما أي عريس بياخد عروسته من عند الكوافير اطلع يا فارس ممكن!
فارس:أجيلك أخر الدنيا وأروح بلاد وبلاد عشان خاطر عيونك يا فاديه أنا طالع أهو
قفلت معاه وقد ايه مش قادره أوصف فرحتي حبيت جميل مبقتش شايفه غيره ولا هحب حد قده شخص مالي عليا حياتى أخر اليوم يطمني واول اليوم بيشاركني فيه زى طفل ماسك في ايد مامته والله دايما أنا هعيش ليه
علياء:ايه يا جميله شيفاكي سرحانه وانا بحطلك المكياچ هو شاغل بالك للدرجادي!
فاديه بابتسامة:اه ده بابا اللي عوضني عن كل حاجه
علياء:بس برضو يا فاديه متديش أوى قلوب الشباب ساعات ملهاش أمان
فاديه:أديله عمري كله ومترددش ثانية واحده قولتي بنفسك شباب انما فارس راجل فى نظري ونظر كل الناس
فارس:الكلام الجميل ده ليا!انا بحبك أوى على فكرة واوعدك مزعلكيش أبداً
فاديه بكسوف شديد وتوتر:مش تقول انك هنا يا فارس!
فارس:حضرتك خلصتي!هي والله مش محتاجه الحاجات اللي انا معرفش اسمها دى ده القمر فى تمامه بس مقدرش ازعلها
باس كف ايدي ونزل بيا ركبني في عربيته كان العربيه شكلها جميل والدنيا كانت ورد و ربيع بيفرح قلب العشاق هي اه خطوبه بس قلبي فرحان بيها ولو يخيروني بين الدنيا وفارس هختار نظره من عيونه
فاديه:انا حلوه صح!عروسه حلوه يا فارس!هعجب الناس!
فارس:مال الناس ومالهم بيكي ده انا هعيش عمري كله احمد ربنا عليكي انا شايفك بدر شئ غالى انا عايز طول الوقت أخبيه من عيونهم
فاديه:ربنا ما يحرمني منك يا حبيبي
دخلنا القاعه واول عين أبصلها هي عيون ماما سوسن شوفت دموعها وهي بتبصلي وزينب أختي فرحتها متتوصفش شفت بسمه ماما وانا داخله من باب القاعه وايدي في ايد حبيبي والناس كلها شيفانا ومبسوطه بينا شفت أمي وهي بتبعتلي بوسه وهي قاعدة شافت ابتسامتي ليها شاورت علي فستاني وشكلي وقالت قمر لقيت فارس حط ايده علي وشي وفضل سرحان فيه وعينه بتدمع ولقيته بيقول سبحان الخالق المبدع
ياسمين:انا بحب الاغنيه دى اوى
توحه:رقصهم حلو اوى وهما كمان روعه عقبالي يارب
ياسمين:تيجي نروحلهم!
توحه:يلا
توحه:الف مبروك ليكم عقبال الليله الكبيرة يارب
ياسمين:الف مبروك يا فارس اشوفك بالفستان الأبيض قريب يا فاديه يارب
فاديه:عقبالك يا ياسمين وبشكرك علي وجودك النهاردة انتي وتوحه يمكن الحاجه الحلوه النهاردة انكم معارف فارس ومبسوطه عشان اتعرفت عليكم
حضنت ياسمين وقولت ربنا يفرحها ويعوضها بشخص جميل وحنين زى فارس اتمنى الناس كلها تبقى زيه
فارس:تحبي أغنيلك يا فاديه!
فاديه بحنيه ونظره حب:آه يا فارس
فارس:حاضر يا قلب فارس
بدأ فارس يغني ويقول
” ايدي علي ايدك كده
ميلي على حضني كده
انتي وانا نرقص سوا
ع الارض ولا ع السما!
اه
قلبي
سامعه قلبي!
وانتي خدك عليه!
اه
سامعه كل دقه فاهمه بتقول ايه!
سيبي روحك وارقصي
بين ايديا والمسي
حضني بإيديكي واضحكي
وعلى ودني ميلي واهمسي”
مكنش شايف غيري ولا بيبص لحد غير عليا حببني في الدنيا ايده علي وسطي وببص في عنيه وهو بيغني في بالي بقول اه يا ليل نفسي تطول اه يا ليل لو شوقي يوصله ويحس بيا والنهار يطول في الطلوع
فاديه:نفسي اغنيلك انا كمان صوتي حلو
فارس:غنى يا روح فارس
غنيت قدام الناس كلها وهو متبت في ايدي وبيبصلي بنظره مليانه حب وكإنه يملك شيء عظيم غنيت وبدأت أقول_انا الليل عمرى غدربى اول ماشوفته الهوى دار بى
انا الليل عمرى غدربى اول ماشوفته الهوى دار بى
وقلبه طار واختار دربى شالنى ف عنيه واتغندربى
قولنا سوا ياجراح طيبى
حبيبــــــــــــــــى حبيبــــــــــــــــى حبيبــــــــــــــــى
حبيبى سيد روحى وقلبى سيدى انا وسيد كل الناس
مهما الزمان اتنقل بى شايلاه ف قلبى قمر وناس
ف شبابى عشقاه وف شيبى
توحه:عقبالك يا ياسمين
ياسمين بندم:حلوين اوى وفارس اصلا يتحب وكمان فاديه صوتها حلو فرحان بيها اوى
محمد:تسمحيلي بالرقصه دي يا ياسمين!
ياسمين:اكيد طبعا
الناس كلها سعيده وكإنها محبتش قبل كده ولا شافت جمال زى كده حطيت راسي علي كتف حبيبي وابتسمت اخيرا ماما كانت دايما تقولي ربنا يرزقك الزوج الصالح الذي لا يشقي بصُحبته أحد و اهو شفته اخيرا رزقكم الله حلاوه ما أذاقني بنفس الإطمئنان والشعور
تمت
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حبيت جميل)