روايات

رواية حبيت جميل الفصل الرابع 4 بقلم منى أبو نوفل

رواية حبيت جميل الفصل الرابع 4 بقلم منى أبو نوفل

رواية حبيت جميل الجزء الرابع

رواية حبيت جميل البارت الرابع

رواية حبيت جميل الحلقة الرابعة

فارس:مبترديش علي اللي خلفوني ليه!ليه بتخليني اخرج عن شعوري!انا عايز حاجتي ومش عايز اشوفك تاني انا مش عيل صغير تمام!
فاديه:تمام يا استاذ فارس اسفه علي التأخير ان شاءلله حاجتك هتبقي بكره عندك الساعه خمسه ونص المغرب في واحد اسمه يوسف هيجبها لحضرتك انا بعتله رقم والدتك عشان تعرف تتواصل معاه
فارس:حاجتي محدش هيجبها غيرك يا استاذه فاديه
فاديه:بعتذر ماما تعبانه ومش هقدر اسيبها لوحدها
فارس:انتي بتعيطي يا فاديه!
فاديه بحزن ودموع:عن اذنك لازم اروح للدكتور دلوقتي ماما حالتها مش مستحمله ويوسف هيكلمك
فارس:اي مستشفى وانا هجيلك مش هسيبك لوحدك
فاديه:لا شكرا عشان تلحق تقابل ياسمين في المكان بتاعكم بعتتلك رساله بكده عن اذنك
فارس:استني بس فاديه!الو ردي عليا يبنتي فاديه!يبنت الهبله يا مجنونه
زينب:ماما سوسن تعبانه اوى انا قلبي تعبني من العياط ملناش غيرها وملهاش غيرنا
فاديه:تعالي في حضني كل حاجه هتبقي كويسه اوعدك متقلقيش ماما هتبقي كويسه يلا بينا دلوقتي عشان مش نتأخر المستشفى بعيد شويه متعيطيش تاني

 

محمد:الو يا فارس معرفتش ارد كنت بره البيت لسه راجع
فارس:محتاج العربيه بتاعتك هروح مشوار وممكن اتأخر شويه يا محمد عشان عربيتي محتاجه تتظبط ومعنديش وقت ليها
محمد:اكيد طبعا مستنيك تعالي خدها
فاديه:خليكي مع ماما كلميها اكيد هتسمعك لما اروح للدكتور وارجع تاني
زينب:حاضر
اتكسرت اوى بتعب ماما عاشت طول عمرها الاخ والاب والاهل ملناش حد ولا بيسأل علينا حد ورغم ده كانت لينا كل الناس واختي لو جري حاجه لماما اختي مش هتقدر تكمل حياتها احنا حياتنا هتوقف علي ماما ومش هنقدر نكمل يارب تشفي ماما يارب
فارس:لو سمحتي بعد اذنك في مريضه هنا بإسم سوسن ومعاها بنتين كده!
الممرضه:ايوه والبنت اللي هناك دي بنتها
فارس:تمام شكرا جدا
فاديه:فارس!عرفت اننا هنا ازاي!
فارس:انا مش جاى عشانك انا جاى اطمن علي ماما سوسن واشوفها لو محتاجه حاجه!
فاديه بدموع:ماما كويسه او هتبقي كويسه
لقيت فارس بيمسح دموعي وروحت باصه في عنيه ومسك ايدي وقالي متقلقيش كل حاجه هتبقي تمام مش هسيبك انا معاكي افتكرت البت اللي اسمها ياسمين لما بعتتله رساله وقومت شديت ايدي
فاديه بغضب:لا والله وياسيمن ازيها دلوقتي!مش من الواجب تروح تقابلها ده حتي اللي بينكم مش قليل
فارس:بتغيري عليا!متعصبه اوى كده ليه!

 

فاديه:لا عاشت ولا كانت اللي اغير منها انا عارفة قيمه نفسي كويس ومين انت عشان في واحده تخليني اغير عليك منها!
فارس:ماشي بشكرك علي طريقه كلامك واحترامك وقد اي انتي بنت ذوقك عالي
فاديه بلهفه:فارس انت زعلت!
فارس:لا ابدا بس كفايه قله قيمه لحد كده
فاديه:مش هتشوف ماما!
فارس:وقت تاني ان شاءلله
فاديه بدموع:ماشي ان شاءلله
فارس:تعالي يا غلطه وندمان عليها تعالي ننزل نشتري عصير وسندوتشات عشان اختك وانتي كمان تاكلي
فاديه:مانت قولت هتمشي
فارس بحنيه وابتسامه:مش همشي تعالي يلا مش عارف ليه دموعك لما بشوفها نار بتاكل جسمى!
فاديه:معلش
فارس:معلش فعلا والله عندك حق الكلمه ريحتني حقيقي بشكرك
فاديه:انا جعانه
فارس:طبيعي تجوعي واحده لسانها طويل زيك لازم تجوع

 

فاديه بضحك شديد:مش قادره هموت من الضحك انا في ايه ولا ايه دلوقتي مش تضحكني
لقيته بيبصلي جامد ومبتسم وانا بضحك بطلت ضحك وفضلت مركزه في عيونه واتكسفت وبصيت في الأرض
فاديه:يلا بينا يا فارس عشان نرجع علي طول عشان ماما واختي
فارس:حد قالك قبل كده ضحكتك حلوه!
فاديه:ماما ربتنا انا وزينب علي طريقة مختلفه مبنتكلمش مع حد ولا نعرف حد من يوم ما بابا توفي وماما شالت كل حاجه علي كتافها عارف معاملتي معاك جزء بسيط من تصرفي في العادي مبقدرش اتكلم مع بشرماما لو جرالها حاجه ممكن اموت
فارس:بس متعيطيش عشان والله ما هقدر اسيبك انا روحي فيكي وقابل معاملتك وكل حاجه مش عايزك تغيري طبيعتك انا معاكي
فاديه:لا اي اللي بيحصل ده امشي يا فارس انا مش عايزة اشوفك تاني
فارس:بتعملي كده ليه!ادي نفسك فرصه تحبي وتتحبي هو انا هاكلك او هخطفك!انتي عندك مشاعر ليا ليه تخبي يا فاديه!
فاديه:عن اذنك
سيبته ومشيت مش عايزة امشي في الطريق ده اه معجبه بيه وممكن كمان شئ اكبر من الاعجاب بس لا انا هفضل طول عمري كده مش هخالف تربيه ماما اه هاجي علي مشاعري احسن ما اجي على مخالفه الثقة اللي ماما ادتهالي
فاديه:لو سمحت يا دكتور ماما هتفوق امتي!

 

الدكتور:غيبوبه والله اعلم يا بنتي هتفوق امتي خلي بالك من نفسك واختك
زينب:انت فارس صح!
فارس:عرفتيني ازاي!
زينب:بشوف صورك مع فاديه
فارس:فاديه بتشوف صوري ازاي!
زينب:خلفيه موبايلك عرفتك منها
فارس:ماما عامله ايه دلوقتي!
زينب:زي مانت شايف كده بقالها كتير علي الحال ده
فارس:ان شاءلله تقوم بالسلامه خدي الاكل ده والعصاير دي وابقي أكلي فاديه عشان هي تعبانه اوى وانا ان شاءلله هرجع تاني
زينب:حاضر
فارس:انا همشي دلوقتي قبل ما فاديه تيجي عشان هتدايق
زينب:مع السلامه
فاديه:هلا يا زينب
زينب:بصي أكل كتير يا فاديه تعالي كلي معايا

 

فاديه:مين جاب الحاجات دي!
زينب:فارس ووصاني انك تاكلي عشان تعبانه
فاديه:طب انا هعدي علي الحسابات واجي انام هنا وانتي كمان خلصي اكل عشان ترتاحي شويه
فاديه:لو سمحت عايزة ادفع حساب المستشفى
المحاسب خالد:بإسم مين يا فندم!
فاديه:انا فاديه عبد المقصود
خالد:الحساب مدفوع يا فندم بإسم واحد إسمه فارس عبد الرحمن
اتصدمت مش عارفه اعمل ايه مع فارس كل شويه يعمل حاجه تخليني احبه وارتاح ليه رغم اني قاسيه عليه
فارس:نعم يا فاديه بتتصلي ليه!
فاديه!في حد يكلم حد كده!
فارس:معلش مخنوق شويه مامتك عامله ايه دلوقتي!
فاديه:هي ياسمين مزعلاك ولا ايه!
فارس:لو سمحتي يا فاديه دي واحده مليش علاقه بيها ومش تجبيلي سيرتها يا تقفلي احسن تمام!

 

فاديه:خلاص مش تزعق انا عاوزه اقابلك هجبلك حاجاتك بنفسي ومحتاجه اتكلم معاك
فارس:شوفي الوقت اللي يناسبك وانا تحت امرك
فاديه:ان شاءلله هبلغك بالمكان والوقت
فارس:مستنيكي

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حبيت جميل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى