رواية حبيب الروح الفصل السادس 6 بقلم مورا
رواية حبيب الروح الجزء السادس
رواية حبيب الروح البارت السادس
رواية حبيب الروح الحلقة السادسة
عدا اسبوع ورا التاني وكل واحد عايش بهموم ف قلبه محدش بيحس بيها غير ربه
فتحت سعاد الباب لقت حمزه ومامته ومعاهم حجات
وفاء: ازيك عامله ايه
دخلت سعاد من غير ماترود عليهم
اماني: اتفضلوا
دخلوا البيت وقعدوا مع بعض
وفاء: بوصي ياسعاد…. انا عايزه اننا ننسي كل خلافتنا اللي فاتت ونبدا من جديد….
سعاد: وبعدين
وفاء؛ احنا عايزين اولادنا يفرحوا مش انبقا احنا والدنيا عليهم….. خلينا نجوز الاولاد وبعدين خلافتنا دي سهله
سعاد؛ ها
حمزه؛ احنا عايزين نعمل الفرح يامرات عمي عايزين نحدد ونجهز كل حاجه
سعاد: نعم نعم!!!! فرح ايه وزفت ايه اللي بتتكلموا عنه… ده جوزي لسه ميت من شهور
حمزه: انا اتفقت انا واماني اننا نعمله بدون اي موسيقي او اي حاجه يعني ف سكوت
سعاد؛ ليه وانا بنتي بايره عشان تتدخلو سوكيتي كده
وفاء؛ يعني انتي لا عجبك كده ولا كده
سعاد؛ بوصوا بقا مدام جيتوا لغايه هنا برجليكوا….. في كلمتين محشورين ف زوري عايزه اطلعهم…… انا بصراحه مش بطيقكم والسبب الللي كان مخليني ساكته السنين اللي فاتت دي كلها رياااض واهو الله يرحمه يعني الكلمه كلمتي والشوره شوورتي ومن الاخر كده انا مش عايزه بنتي تتجوز ابنك
وفاء؛ كلام ايه اللي بتقوليه ده دول بيحبوا بعض من وهما اطفال اتيجي انتي دلوقت وتكسري قلوبهم
حمزه؛ مستحيل الكلام ده يحصل ومستحيل اسيبها
امانيي بعياط؛ ياماما ارجوكي بلاش تخلي الدنيا وحشه ف عيوننا ارجوكي
سعاد؛ انا قولت اللي عندي خلاص وف خلال ايااام الشبكه اتيجي لغايه عندكوا…… انا اصلا عندي عريس لبنتي ايعرف يحتويها كويس
حمزه؛ وانا اللي مش اعرف ولا ايه
سعاد؛ هو بلعاااافيه واحده مش عايزه تجوز بنتها ليكوا اتاخدوها غصب…… يلا شرفتووا وخدوا حاجتكوا معاكوا انتوا جايين تحايلوني ولا ايه
وفاء؛ قد ايه انك واحده قليله ذوق ومش محترمه
سعاد؛ اخرسي قطع لسااانك انتي جاايه تشتميني ف بيتي ولا ايه
اماني؛ ياااماما اسكتي بقاااا كفايه
سعاد؛ يلاااا بره ولو عندكو كرااامه ماتجووش هنا تااااني
طلعوا بره وهما محروجين جدا من الموقف
اماني؛ ليييييه لليييه يااامي حرااام عليكي ليه عايزه تفرقينا وتكسري قلوووبنا ليييه
سعاد؛ انتي تخرسي والكلمه اللي اقولها تمشي فاااهمه
اماني بعيااط: بس انا لوو ماتجوزتش حمزه مش اتجووز ابدااا فاهمه
سعاد ضربتها بلقلم
سعاد؛ الكلمه اللي اقولها هي اللي اتمشي والعريس اللي جايباهولك هو اللي اتتجوووزيه فاااهمه
دخلت اماني الاوضه وقفلت علي نفسها وبقت منهاره من البكااااا
……..
وفاء بعياط: انعمل ايه ياابني
حمزه: مش عارف ياماما مش عاارف……
وفاء: لازم نتصرف
حمزه؛ انا عمري ماهسيبها ابدا حتي لو الدنيا كلها فرقتنا
……
امل كلمت ايهاب واتفقت معاه علي ميعاد ييجي فيه لمامتها ويتقدملها هناك وهي سافرت قبله
كانت حاطه ايدها علي قلبها لان هي داخله الشارع اللي فيه حبيب عمرها اللي اتجوز وسابها كانت خايفه تشوفه ويرجع الوجع تاااني هما ف نفس الشاارع دخلت امل الشارع وراحلي بيتها علطول
…. كانت شايفاها من الشباك واتصدمت لما شافتها وخافت علي تامر لا يشوفها ويرجع يبعد تاني
سلمي: انا خايفه قووي يشوفها ويرجع يحبها ويرجع يبعد عني زي الاول…. ربنا يستر
….
سلمت امل علي مامتها بلهفه جامده
امل؛ وحشتيني قوي قوي يااامي
الام؛ وانتي كمانن يابنتي وحشتيني جدا اخيرا جيتي بقا
امل؛ معلش ياامي الشغل وكده
الام؛ اتفقتي مع ايهاب اييجي امتي
امل؛ اييجي الاسبوع الجاي علطول
الام؛ يارب يابنتي افرح بيكي
عدا اسبوع وجه ايهاب المكان بعد ماصفتهوله
تامر ماشي وداخل بيته ولكن شاف عربيه غريبه جات ونزل منها 10 اشخاص وفيهم شاب معاه ورد وراح دخل العماره اللي فيها حبيبته امل
استغرب تاامر جدا وكان شاكك
طلع تامر بيته وكان شاكك وعمال يفكر
سلمي: مالك كده
تامر؛ ها؟ لا مفيش حاجه
شاكت سلمي انه ممكن يكون شافها وراحت حاطت ايدها علي بطنها وكانت حزينه
……
زغرطوا كلهم وكانوا فرحانين ولكن امل كانت حزينه من جواها انها كانت نفسها تتجوز تامر ولكن النصيب ماجمعهومش مع بعض
خلصت السهره الطويله وايهاب خرج هو اهله ومشيوا
كان متابعهم من الشباك وبص لقا ام امل بتسلم عليهم وهما ماشيين
فهم تامر كل حاجه
تامر؛ معقول
كانت متابعاه من بعيد وفاهمه هو بيبوص علي ايه وكانت قلبها بيدق من الحزن
سلمي؛ بتبوص علي ايه ياتامر….
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حبيب الروح)