رواية حبيب الروح الفصل الرابع عشر 14 بقلم منال عباس
رواية حبيب الروح الجزء الرابع عشر
رواية حبيب الروح البارت الرابع عشر
رواية حبيب الروح الحلقة الرابعة عشر
بعد وصول كل من بدر وسامر والضابط احمد إلى منزل سيد لم يجدوا أحد..وفجأة يسمعون طرق على الباب يأتى من داخل إحدى الغرف ..يفتحون ليجدوا سيد …
سيد : انتم مين وفين البنات
بدر وهو يلكمه عده لكمات : انت هتستعبط
ليدخل فجأة رجل يتخطى الستين من العمر يرتدى جلباب ابيض وعبأة ليبدوا عليه أنه خليجى …
سيد : يا أهلا يا سيد طلال اتفضل ..
ثم ينظر سيد إليهم : اتفضلوا من هنا ..انا مش فاهم ايه اللى مدخلكم بيتى …
يرد السيد طلال بلهجه خليجيه : وين البنات
بدر : انت يا راجل انت فين روح وفين سيرين ..
طلال : هى العرايس مو موجوده …
سيد بتوتر : البنات هنا بس بيجهزوا ..
الضابط احمد وهو ينظر إلى طلال بتأمل
وفجأة يمسك به
احمد : لا دا كدا الموضوع كبير ..ولا ووقعت يا طلال ولا نقول يا حسين ولا صلاح
بدر : هو فى ايه يا احمد
احمد : الاستاذ دا مجرم وهارب من العداله ..نصاب وبينتحل شخصيات …الغرض منها السرقه أو المتاجرة فى الاعضاء ..
طلال : انا ..انا ..انت بتقول ايه
سيد : كمان نصاب ..يعنى باظت الشغلانه
سامر : احنا كدا برضو ماعرفناش روح فين
يحاول طلال الهرب
ولكن بدر وسامر يمسكون به ويتم القبض على سيد وطلال للتحرى معهم
انا منال ،( حد يسألنى مين طلال دا ولا حسين ولا صلاح
اقولكم انا …دا صلاح الراجل العجوز اللى كان عايز يتجوز روح غصب عنها …وهى هربت منه بعدها حصل ليها الحادثه ..ماهنش عليا ما انتقمش منه
فجيبت ليه المصيبه دى 🤫🤫🤫 )
نرجع للروايه
سيد : بعد استجوابه قص عليهم ما حدث بالتفصيل
وما فعلته شاديه به ..ولا يدرى إلى اين ذهبوا
يتم القبض عليه هو وطلال بتهمه خطف الفتيات
عند روح
شاديه : انا خايفه اخدكم عندى البيت ..يطمع فيكم
صاحب الكباريه لو عرف قصتكم ..وفى نفس الوقت
سيد ممكن يجى فى اى وقت
انا هقوله انكم ضربتونى علشان تهربوا
دلوقتى مش هقدر اساعدكم بحاجه تانيه
حقك عليا يا بنت الغاليه
روح : لا كدا تمام ..وكتر خيرك انك هربتينا
شاديه : خودوا الفلوس دى واهربوا بسرعه من هنا ..قبل ما حد يوصل ليكم
أخذت روح سيرين واستقلت تاكسي …
يصل بدر وسامر إلى عنوان شاديه ..على أمل الوصول إلى روح
بدر : انتى شاديه
شاديه بخوف : ايوا يا بيه
بدر بعصبيه : فين روح
شاديه : معرفش ..
بدر : لو ما نطقتيش هخلص عليكى
شاديه : ضربونى وهربوا ..
سامر : يعنى راحوا على فين
شاديه : معرفش ..معرفش
بدر بوعيد : لو طلعتى بتكدبي عليا مش هيطلع عليكى شمس وأخذ سامر وغادرا
سامر بقلق : انا خايف اوووى على روح يا بدر
يا ترى هى راحت فين
بدر : انا بجد مش عارف
يتصل بدر على احمد على أمل أن يكون وصل لمكانها
احمد : الحقيقه استجوبناهم كتير وفعلا واضح أن محدش يعرف مكانها
واستدعينا شاديه للاستجواب ..وبرضو ما وصلناش لنتيجه
بدر : ارجوك طمنى اول ما توصل لحاجه
احمد : أن شاء الله … دلوقتى روح الفيلا واى جديد هبلغك مفيش داعى تدور انت كدا بتتعب نفسك على الفاضى…واغلق الهاتف معه
سامر : فعلا كلامه مظبوط يلا نروح ونشارك اونكل علاء وبابا فى الموضوع يمكن حد يقدر يساعدنا …
عند روح
سيرين : هنروح فين دلوقتي ..انا خلاص مش قادرة حاسه انى هموت
روح : هنروح الفيلا …والحمد لله انا المفروض اشتغل من النهارده ..هعتذر عن عدم ذهابي
واشتغل من بكرة وهطلب مرتبي مقدم ونأجر شقه ونعيش سوا ..احنا يا سيرين حالنا من بعض
سيرين وهى تحتضنها : ربنا ما يحرمني منك انا مش عارفه من غيرك كان ممكن يحصلى ايه
تبلغ روح سائق التاكسي على عنوان الفيلا
حيث يصلان …
روح : دا مفيش حد خالص ولا حتى اونكل علاء
تسال الخادمه عن الجميع
الخادمه : دكتور علاء ذهب لإجراء عملية جراحية مستعجله …
تشكرها روح
روح : تعالى ناخد شاور ونغير هدومنا على ما يوصلوا
تصعد الفتيات إلى الأعلى
حيث تبحث روح عن هاتفها للاتصال بدر
ولكنها لم تجده
روح : ايه الحظ دا …
تعطى روح ملابس فاخرة ل سيرين كى تأخذ شاور وتستبدل ملابسها
بعد وقت قصير تخرج سيرين وكانت جميله جدا
وتلك الثياب زادتها جمالا
روح : ايوا بقي ايه الجمال دا
سيرين : انا اول مرة البس ملابس جميله كدا
روح : أن شاء الله ربنا يرزقنا ونلبس ديما كدا
سيرين : أن شاء الله…ادخلى يلا انتى كمان خودى شاور وانا هنزل اشوف اى حاجه ناكلها انا هموت من الجوع …
روح : حاضر ..وياريت بسرعه انا كمان جعانه اوووى …
تنزل سيرين الى الاسفل وتطلب من الخادمه أن تخبرها بأماكن الاشياء ثم تطلب منها المغادرة فقد قررت تحضير العشاء على ذوقها هى ….
وبعد وقت قصير
يصل كل من سامر وبدر
بدر : انا هطلع اغير هدومى بسرعه واجيلك
سامر : تمام …وانا هتصل على بابا اعرفه اللى حصل
يصعد بدر إلى الأعلى بينما يتصل سامر بوالده
لكى يخبره ما حدث
وفجأة يشم رائحه طعام شهيه
يقترب من المطبخ …
سامر : امممم انا جعان اوووى
ويدخل فجأة إلى المطبخ
ليجد فتاة جميله ترتدى ملابس غاليه الثمن ومع ذلك هى من تطهى الطعام
سامر باستغراب : انتى مين ؟؟
سيرين بخضه وفى يديها طبق الشوربه : بسم الله الرحمن الرحيم..انت اللى مين ومن خضتها تقع
الشوربه منها على يديها
سيرين : اه ايدى اتحرقت 😭😭😔
سامر : انا آسف ويذهب إلى مبرد الطعام لإحضار الثلج بسرعه
ويضعه على يديها وما أن اقتربت يده منها حتى شعر بشئ غريب …لينظر فى عينيها
سامر :, آسف بجد خضيتك ..سلامتك
سيرين بصوت منخفض ولكنه مسموع : فداك يا مز انت..
سامر بابتسامه : مز
سيرين : هه ..هو انت سمعتنى
سامر : اه ..انتى مين وايه ريحه الاكل الحلوة دى
سيرين : ريحته عجبتك ..اومال لما تدوقه
سامر : اكيد هيعجبنى
سيرين : طب يلا ساعدنى بقي علشان أيدي اللى اتحرقت دى
سامر : من عيونى…..
عند بدر
يصعد بدر إلى حجرته ويأخذ شاور سريع
ويستبدل ثيابه ..وقلبه ينفطر على حبيبته ..
يخرج بسرعه للنزول وفجأة يسمع صوت دندنه من الغناء يخرج من حجرة روح
بدر : ايه دا هو انا بيتهيألى ولا ايه ويقترب من الحجرة ..ليسمع صوت الدندنه بوضوح يفتح الباب بسرعه .. ليجد تلك الحوريه التى عشقها قلبه تقف أمام المرآة كالأميرة ..تصفف شعرها الطويل
وكأنها سندريلا عصرها
بدر بعيون دامعه : روووووح
تستدر روح على صوته لتجرى إليه وتدخل فى أحضانه ……
عند هنا
تجلس هنا شارده الذهن فى ذلك الشخص الذى أعطى لوجودها معنى ..وبينما هى تفكر به لتجد اتصال على هاتفها
هنا بفرحه : الو
مهاب : ازيك يا هنا عامله ايه
هنا : انا كويسه الحمد لله ..انت عامل ايه
مهاب بصوت حزين : ينفع اقابلك يا هنا
هنا : دلوقتى !!! الوقت متأخر ..يا مهاب
مهاب : آسف يا هنا ..بس كنت عايز اودعك
هنا بخضه : اودعك !!!
مهاب : مضطر يا هنا ..مش هقدر اشوفك لغيرى
وكمان بدر دا اعز صحابي …انا فكرت كتير ومفيش غير أن لازم اهاجر واسيب البلد ……
هنا : بس أنا …..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حبيب الروح)