روايات

رواية حبيب الروح الفصل الخامس 5 بقلم مورا

رواية حبيب الروح الفصل الخامس 5 بقلم مورا

رواية حبيب الروح الجزء الخامس

رواية حبيب الروح البارت الخامس

حبيب الروح
حبيب الروح

رواية حبيب الروح الحلقة الخامسة

صحي فجاه واتخض وافتكر هو عمل ايه
تامر طلع بره بسرعه وكان بيانب نفسه قووي وحس انه خان حبيبه عمره
تامر: انت مجنووون ولا اايه يااتامر دي مراااتك……
…..
عدا شهرين ولسه رياض مافاقش من الغيبوبه وحمزه ووفاء كل شويه بيروحوا يطمنوا عليه وحمزه ماسابش خطيبته اماني لحظه واحده وكان دايما معاها وبيواسيها ولكن سعاد كانت مضااايقه قووي من وجودهم كل شويه لانها بتكرهم قوووي ولكن رياض هو اللي مسكتها عليهم وفيوم رن الموبايل وطلبوهمف المستشفي
راحوا كلهم
الدكتورر؛ البقاء لله
كلهم انهارو وفضلوا يصرخوا جاامد واماني جالها انهيار عصبي ودخلت اوضه المستشفي ولكنها منعت النطق وكانت بتعيط ليل ونهار ومش قادره تستوعب ان بابا مات سندها ف الحياه
بصت وفاء لابنها نظره حزن ف وسط بكاائها ولكن حمزه فهم نظراتها
وفاء ف نفسها: الله يستر علي اللي جاااي
…….
كانوا قاعدين بياكلوا ولكن سلمي كان باين عليها التعب قووي
تامر؛ ماالك في ايه
سلمي اغمي عليها وتامر شالها وداها للدكتور فورا
الدكتور؛ المدام حامل
تامر ماكنش عارف انه ايفرح انه ايبقا اب ولا يزعل انه كان نفسه يبقا ليه ابن من حبيبه قلبه امل
نجلاء: لوووولي مبرروك ياااحبيبي يتربي ف عززك يارب ربنا يكمل حملها علي خيير امين ياارب
……
فااقت من الصدمه بعد شويه اسابيع وكانت ابتدت تتكلم شوويه وكانت بتخرج هي وحمزه كتير عشان يهون عليها ومايسبهاش
وف مره
سعاد بحزم؛كنتي فين
اماني؛ كنت مع حمزه
سعاد؛ هو خلاص مفيش احترام ولا ايه كل يوم خارجه مع سي الزفت ده
اماني؛ ليه ياماما بتتكلمي كده…. هو ده وقته…. كان بيدورلي علي شغل وانا اللي طلبت منه ده
سعاد؛ خلاص يبقا تروحي شغلك بس وخروجك معاه ده يبقا كل فتره كبيييره مش كل يووم
دخلت اماني من غير ولا كلمه لانها عارفه ان مفيش حد ايدافع عنها دلوقت
اماني بعياط؛ فينك يابابا عشان تدافع عني زي ماكنت بتعمل….
رمت نفسها ع السرير وفضلت تبكي كتير
………
سلمي كانت تعبانه فتره حملها وكان تامر بيحاول يساعدها وكان بيقرب منها وحس انه سعيد معاها وانها كويسه وحس معاها بارتياح وسلمي لاحظت كده وكانت مبسوطه قوي انها عرفت تقربه ليها
……
كانت امل ف الشغل وجه ايهاب قعد معاها
ايهاب: امل انا عايز اتكلم معاكي شويه ينفع
امل؛ اتكلم اهو
ايهاب: لا…. انا عايز ف مكان غير الشغل وارجوكي ماترفضيش
امل كانت مش عارفه توافق ولا لا
ايهاب: فكري لغايه مانخلص شغل وابقا رودي عليا
قام ايهاب ومشي كمل شغله وامل كانت محتاره توافق انه يتكلم معاها ولالا ولكن قررت توافق عشان تشوفه عايز ايه
خلصوا شغل
ايهاب؛ ها قولتي ايه
امل؛ ماشي ياايهاب موافقه
خرجوا وقعدوا ف مكان عام
ايهاب؛ بوصي ياامل…. انا اتكلم معاكي بصراااحه كبيره…. انا معجب بيكي قووي وبشخصيتك…. وعايز اتقدم خطوه ونتعرف علي بعض… وعشان ماتفهميش غلط انا اجي انا واهلي واتقدملك….. ونتخطب…… ونتعرف علي بعض براحتنا…. مارتحناش خلااص….. ارتاحنا نكمل ونتجوز
امل؛ بوص انا…. مش عايزه اتوجع تتااااني انا جربت حظي مره وخلاص
ايهاب؛ الدنيا مش بتقف علي حد صدقيني…… والله انا بقيت افكر فيكي 24 ساعه ونفسي اجي اتكلم معاكي بس كنت قلقان انك ترفضي وابقا ف موقف ووحش…. بوصي انتي فكري براحتك. ولما تقرري ابقا كلميني
وافقت انها تفكر
روحت امل الشقه وفضلت تفكر ومش عارفه تعمل ايه
كلمتها مامتها ف الموبايل
الام؛ يابنتي نفسي افرح بيكي قووي لو شخص كويس واافقي
امل؛ محتاره قووي ياماما خايفه اللي حصل يتكرر تاااني
الام؛ خلاص يابنتي تامر دلوقت اتجوز ومراته حامل كمان… اتوقفي حياتك عليه ليه ده مايستاهلش
دمعت عيونها لما سمعت كده وخلصت كلام وقفلت مع مامتها فضلت امل تعيط قووي علي حبيب عمرها اللي راح من ايدها وفضلت لما نامت وهي بتبكي
…….
ماما مش عايزانا نتقابل كل شويه
حمزه؛ انا حاسس ان الايام اللي جايه مش حلوه…. كان نفسى نتجووز قبل عمي مايموت….. في ابواب كتير اتتقفل ف وشنا يااامااني
مسك حمزه ايدها
حمزه؛ بس انا مش اسيبك مهما حصل……. مهما ان الدنيا كلها قفلت ف وشي عمري ماهسيبك ابداااا
فرحت امل لكلامه وانه متمسك بيها قوي كده
…..
سعاد؛ كنتي فين.. الشغل خلصان بقاله 3 ساعات
اماني؛ كتت….. كنت مع حمزه
سعاد؛ حمزه حمزه حمزه….. انا كرهته اكتر من وانا كرهاه….. انا كلامي ماتسمعش برضو
اماني؛ ياماما ارجوكي ماتصعبيش الدنياااا بقاااا عليا حرام عليكي
دخلت اماني جووه
اماني؛ وحياااه امي لاوريكوا…

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حبيب الروح)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى