رواية حبيب الروح الفصل الثاني عشر 12 بقلم منال عباس
رواية حبيب الروح الجزء الثاني عشر
رواية حبيب الروح البارت الثاني عشر
رواية حبيب الروح الحلقة الثانية عشر
بعد أن هربت روح من ذلك الرجل السكير دخلت الغرفه المقابله لها وأغلقت الباب من الداخل وهى ترتجف ..بدأت تتحسس على الحائط حتى وجدت مفتاح النور واضاءت المكان لتجد سيرين مكتفه اليدين والقدمين وآثار الدماء على وجهها وكدمات فى سائر جسدها…وعلى فمها شريط لاصق
روح بخضه : سيرين حبيبتى ونزعت بسرعه الشريط اللاصق عن فمها …
سيرين بألم : روح ..انتى ايه اللى. جابك هنا …
روح : خوفت عليكى جيت علشان اخدك معايا
سيرين : ياريتك ما جيتى ..الحيوان اللى برا دا عايز يبعنى لراجل كبير ..ولما رفضت …ضربنى وبهدلنى
ومصمم أنه بكرة يجوزنى ليه …
روح : انتى ايه اللى مخليكى تعيشي مع واحد
بالشكل دا …فين والدتك
سيرين : ماتت من سنه ….وماليش مكان ولا حد أروح ليه وهو كتب البيت وكل ممتلكتنا باسمه …
روح : طيب قومى لازم نلاقى حل علشان نخرج من المكان دا وبحثت عن الفون خاصتها كى تتصل على بدر ..
روح : يادى الحظ شكلى نسيت الفون فى اوضتى ..
وفجأة سمعوا صوت طرق على الباب بقوة
الرجل : افتحى يا بت انتى وهى بدل ما اكسر الباب عليكم ..
خافت سيرين وامسكت ب روح ..
روح : تعالى نجيب السرير ورا الباب
ساعدتها سيرين ..
وبعد وقت قصير سمعوا صوت امرأة تضحك بصوت عالى
روح : فى صوت واحده برا
سيرين : ايوا دى الست اللى بتجيله كل يوم بتشتغل رقاصه فى كباريه ..وهى اللى جابت العريس العجوز ليا علشان يخلصوا منى ويقبضوا التمن ..
روح : حسبي الله ونعم الوكيل..
سيرين : انا اسفه يا روح اتورطتى هنا بسببي..
روح : مفيش حاجه احنا اخوات وان شاء الله نخرج من هنا بالسلامه..المهم الناس دى بتنام امتى علشان نحاول نخرج
سيرين : بيناموا قرب الفجر بيسهروا يشربوا هما الاتنين لحد ما يناموا
روح : يعنى لسه فاضل حوالى ساعتين ..لازم نفضل سهرانين واول ما يروحوا فى النوم نهرب سوا
سيرين : طيب انتى مش حافظه رقم اى حد نتصل عليه معايا فونى ..
روح : للاسف مش حافظه غير رقمى ….
سيرين : كويس المهم يبقي معانا رقم اى حد نتصل عليه ..
روح : دا فى اوضتى واكيد الكل هيكون نايم محدش هيصحى ..
سيرين : نجرب واحنا ونصيبنا ..
ظلت سيرين تتصل مرارا وتكرارا على رقم روح دون جدوي ….
جلست الفتيات بجانب بعضهما يدعون الله أن ينجيهم من ذلك السكير ..يمر الوقت ببطئ شديد
كانت الفتيات تراقب الصوت ..حتى سكنت الاصوات بالبيت …
روح : تفتكرى كدا ناموا
سيرين : ايوا مادام سكتوا كدا
روح : طب والباب اللى برا هنفتحوا ازاى
سيرين : ممكن اجيب سك*ين من المطبخ ونحاول نفتحه …
سمعوا الفتيات صوت آذان الفجر
روح : يارب بحق الآذان نجينا منه
وخرجت الفتيات على أطراف أصابعهن خوفا أن يستيقظ احد
ذهبت سيرين إلى المطبخ أحضرت سك*ين ببطئ وحاولت الفتيات فتح الباب..
ولسوء حظهما دخلت قطه من الشباك وما أن رأتها روح حتى صرخت بصوت عالى …
ليستيقظ ذلك السكير ( سيد ) ومعه الراقصه ..
الرجل : والله عال يا حلوة انتى وهى عايزين تهربوا
دا انا ما صدقت واتصلت على العريس وعرفته
وهيتجوزكم انتم الاتنين … وضحك ضحكه عاليه
ونادى على الراقصه وتدعى شاديه
سيد : هاتى يا شاديه الحبل من جوا اما نشوف اخرتها معاهم ..كلها ساعات ونخلص منهم ..
شاديه : أمرك يا سيد
وبدأ بجذب الفتيات لداخل الغرفه مرة أخرى
مع محاوله الفتيات التخلص منه ولكنه اقوى منهم
عند بدر
يستيقظ بدر لصلاة الفجر …ويؤدى فريضته ويدعوا الله أن يجد الطريقه المناسبه لفك تلك الخطبه دون أن يجرح ابنة عمه ..
يخرج من حجرته على صوت رنين هاتف روح
يطرق الباب
بدر : روح ..روح ..لا يجد رد منها
بدر فى نفسه : مين اللى بيتصل بيها فى وقت زى دا …
وكاد أن يغادر ليسمع مرة رنين الهاتف
يعود ويطرق الباب …ثم يفتح ويدخل ..ليجد الحجرة خاليه
بدر : يا ترى انتى فين يا روح وسيرين دى بتتصل بيكى فى وقت زى دا ليه ..
أخذ الهاتف ونزل الى الاسفل ظنا منه أن روح بالاسفل..بحث عنها ولم يجدها ..استغرب ذلك وبدأ القلق يدب فى قلبه …
قرر أن يتصل ب سيرين ..لمعرفه سبب الاتصال ..
اتصل على الرقم
عند الفتيات
وهم يصرخون ويحاولون التخلص من سيد وشاديه
حيث قاموا بتكتيف الفتيات وربطهم بالحبال …رن
هاتف سيرين ..حيث سمعه سيد جذبه من يدها ولم يشعر أنه فتح الخط
بدر : الو ..آنسه سيرين
لم يجد رد على الطرف الآخر
أعاد الحديث الو …الو
ليسمع فجأة صوت صريخ
روح : انت حيوان ازاى تعمل فينا كدا
سيرين : ارجوك سيبها تمشي هى ملهاش ذنب علشان تعذبها معايا ..انا خلاص موافقه على الزواج
بس سيبها تمشي ..
سيد بضحكه شريرة : البحر بيحب الزياده
ودى فرصه مش هتتعوض والراجل اتفق هيدفع فيكم الضعف ..وهياخدوكم ويسافر على طول
ابقوا ادعولى وضحك ضحكه خبيثه ..وخرج
جن جنون بدر لما سمعه …
اتصل بدر على أحد معارفه من الشرطه وقص عليه ما حدث
الضابط احمد : ادينى ساعه وابعتلى الرقم اللى اتصلت عليه وانا هعرف أحدد مكانه واكلمك
بدر : بس ارجوك بسرعه انا خايف يؤذيهم …
عند الفتيات
روح : سيرين حاولى تقربي ناحيه ايديا ..اجرب افك ايديكى
اقتربت سيرين منها ولكن كل محاولات روح بآت بالفشل ..شعرت الفتيات بالانهاك فهم طيله الليل لم يذوقا النوم …
استسلمت كل منهما حتى راحوا فى النوم .. لم يشعروا بالوقت من كثرة الإجهاد …
وبعد مرور عدة ساعات
سمعت الفتيات صوت الزغاريد فى المكان
لتدخل شاديه عليهم
قومى يا حلوة انتى وهى علشان اجهزكم ..النهارده فرحكم …والحقيقه مدفوع فيكم كتير ولازم نسلم البضاعه نضيفه وضحكت بمياعه ..
روح : شوفى انتى عايزة كام واحنا هندفعه ليكى بس سيبينا نمشي …
شاديه وهى تفكر فى ذلك العرض وكادت أن توافق
ولكنها تراجعت
شاديه : وانتى ولا هى حيلتكم ايه ..قومى انتى وهى بلاش وجع دماغ وجذبتهم لها …
اللى هتفكر فيكم تطلع صوت هتكون نهايتها على ايديا وأشارت إلى الس*كين…
سيرين : ابوس ايديكى سيبيها هى تمشي وهى غنيه وهتجيب ليكى الفلوس اللى انتى عايزاها
شاديه : انتى شيفانى غبيه يا بت انتى ..قصدك تجيب ليا الشرطه …يلا على الحمام خلينى اخلص من يومك الاسود دا ..
أخذت سيرين الاول إلى الحمام
جلست روح تدعوا الله أن ينجيهم وتذكرت بدر
وكيف سيقلق عليها
روح ببكاء : انكتب عليا الفراق من كل اللى بحبهم
حتى يوم ما لقيت شغل بمنصب كويس …مالحقتش حتى اروح فى يوم …
بعد وقت ..تنتهى شاديه من تجهيز سيرين ويأتى دور روح حيث تفك قيودها شاديه
شاديه : بقولك ايه يا سيد البت دى كانت تفعنى اكتر فى الكباريه ..انتى شايفه شكلها وجسمها الرفيع دا الزبائن بتحبه ..
سيد : انتى عارفه انى اديت كلمتى للراجل
شاديه : يبقى تطلب فيها مبلغ اكبر ايه رأيك
سيد : فكرة برضو …يلا جهزيها هى كمان وانا هتصل عليه واتفق معاه ..
شاديه : المهم عينك على سيرين احسن تهرب
سيد : تهرب ايه هى تقدر …يالا بسرعه جهزيها
تأخذها شاديه إلى الحمام
شاديه : يلا اقلعى هدومك يا بت انتى
روح : انتى مجنونه ازاى مفكرة انك ممكن تشوفينى كدا
شاديه وهى تضربها ضربه قويه على خدها ..بقولك ايه انا مش فاضيه لدلعك دا ..اخلصى ..احسن ودينى اخلى سيد هو اللى يروقك …
روح بخوف : حاضر
وما أن خلعت عنها جميع الملابس
حتى تقف شاديه مصدومه
شاديه : انتى رووووح …..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حبيب الروح)