روايات

رواية حبيب الروح الفصل الثالث عشر 13 بقلم منال عباس

رواية حبيب الروح الفصل الثالث عشر 13 بقلم منال عباس

رواية حبيب الروح الجزء الثالث عشر

رواية حبيب الروح البارت الثالث عشر

رواية حبيب الروح الحلقة الثالثة عشر

بعد أن نزعت روح جميع ملابسها خوفا من شاديه
حتى تقف شاديه مصدومه …
شاديه : انتى رووووح !!!..قولى يا بنتى انتى اسم والدتك ايه ..
روح وهى تخبأ جسدها بيديها : وهيفرق ايه انتى مالك …
شاديه : قولى بس …
روح : ماما اسمها زهرة …
شاديه : يا ويلى يا ويلى
روح : اخلصى بقي عايزة البس هدومى
شاديه : البسي هدومك بسرعه
روح باستغراب لتبدل حالها : انا مش فاهمه حاجه
شاديه البسي هدومك بسرعه وانا افهمك …
من حوالى عشرين سنه
فلاش باااااااك
تجرى شاديه ويجرى ورائها أحد الشباب فى يوم شديد الظلام والمطر الغزير
حيث يمسكها وينزع عنها ثيابها ويغ*تص*بها فى شارع ضيق …ويتركها ويهرب …
تحاول أن تقوم ولكنها لم تستطع وتخر قواها

زهرة : يارب ايه الجو دا لازم ارجع بسرعه علشان روح ..مع انى بخاف من الشارع المهجور دا …بس اعمل ايه هو اللى هيقصر الطريق …
تمشي زهرة بسرعه وهى تضئ كشاف كى ينير لها الطريق …
لتجد فتاة ملقاه فى الارض وتنتفض من البرد دون ملابس …
زهرة بخوف : انتى مين ومين عمل فيكى كدا
شاديه : انا …انا وترتجف من شده البرد …كما أن الدماء بين قدميها …
قامت زهرة بخلع الشال لديها ولفته حول جسدها
زهرة : قومى معايا اوديكى المستشفى
شاديه : لا ارجوكى …لو عرف هيقتلنى ..اكيد هيسألونى ..مين عمل فيا كدا
زهرة : انا مش فاهمه حاجه…طب اقولك تعالى معايا البيت انا عايشه انا وزوجى وبنتى بس هو مسافر كام يوم فرصه تيجى على ما تقدرى تتحركى
ساعدتها زهرة حيث كانت تمشي وهى تتألم حتى وصلا إلى البيت
فتحت زهرة منزلها …وجدت روح تبكى بشده

زهرة : آسفه حبيبتى اتأخرت عليكى ….
وحملت ابنتها ودخلت أحضرت ملابس ل شاديه
زهرة : ادخلى خودى شاور على ما اعمل ليكى حاجه سخنه تدفيكى ..
شاديه : كدا هتعبك
زهرة : ولا تعب ولا حاجه …الناس لبعضها ..
دخلت شاديه وأخذت شاور ساخن وخرجت وجدت زهرة تنتظرها مع عشاء ساخن شوربه العدس
شاديه : انا تعبتك معايا
زهرة : تعبك راحه …المهم مين عمل فيكى كدا لازم تبلغى عنه ..
شاديه : مش هينفع …دوول ناس أكابر وأيديهم طايله ….انا هربت من اهلى علشان كانوا هيجوزونى راجل كبير …ودى كانت غلطه عمرى
جيت من البلد على هنا ..أتارينا جايه لقضايا …
مالقيتش لا شغل ولا سكن ..وفى الاخر روحت اشتغلت فى كباريه …حاولت احافظ على نفسي
وأدى النتيجه ..اغت*صب*نى وانهارت فى البكاء
زهرة بحزن على حالها : طيب أهدى وربنا ينتقم منه
بعد أن تناولت عشائها
زهرة : اسيبك تستريحى …وتنامى والصبح نكمل كلامنا …اخدت زهرة ابنتها وتركت شاديه لكى تنام ..
فى صباح يوم جديد

تستيقظ زهرة لتجد شاديه قامت بتنضيف المنزل وتحضير الفطور
زهرة : ايه الشطارة دى كلها
شاديه : خلينى معاكى هنا اخدمك ..مقابل لقمتى ونومتى ..والنبي
زهرة : أن شاء الله خير ..اول ما زوجى يرجع هاخد منه الاذن …ثم يسمعوا صوت بكاء الطفله
شاديه : سيبينى اخدها واغير ليها على ما تاخدى الشاور بتاعك
شكرتها زهرة ودخلت تأخذ شاور
قامت شاديه بحمل الطفله وبدأت فى استبدال الملابس لها وتغيير البامبرز ..لتجد وحمه كبيرة على شكل قلب على فخذها الأيمن
شاديه : ايه الزحمه دى ..بس شكلها جميل اول مرة اشوف وحمه على شكل قلب
عودة من الفلاش
شاديه : ودى حكايتى مع والدتك ..
وفعلا كانت ست طيبه وانا حبيتها اوووى وكانت بتعاملنى كانى اختها ..وفى يوم خرجت اشترى خضار وطلبات البيت ..على حظى عربيه خبطتنى
وكان فيها نفس الشاب ..اللى بسببه رجعت تانى للكباريه وحياتى كلها اتغيرت خلونى وقعت على شيكات بدون رصيد …..وكل ما احاول اهرب معرفش لحد ما بقي حالى زى ما انتى شايفه
المهم انا هخرج وهخلى سيد يدخل اى اوضه واقفل عليه ..ولازم نهرب بسرعه لان العريس على وصول
دى اقل حاجه اقدمها للست زهرة

وبالفعل شاديه طلبت من سيد إحضار السجائر من الغرفه وما أن دخل أغلقت عليه الباب وأخذت الفتيات وهربوا …..
عند بدر
يتصل سامر على فون روح
سامر : الو
بدر : ايوا يا سامر
سامر باستغراب : مش دا فون روح
بدر : ايوا قول عايز ايه
سامر : النهارده اول يوم لشغلها وما حضرتش لحد دلوقتي..
بدر بقله حيله : روح اتخطفت
سامر بخضه : انت بتقول ايه وازاى
ليأتى اتصال على هاتف بدر
بدر : خليك معايا يا سامر
بدر : ايوا يا احمد اتأخرت اوووى وصلت لايه
احمد : معلش يا بدر ..المهم خلاص وصلت للعنوان
اللى هما فيه

بدر : طب قول بسرعه
احمد : لازم اكون معاك مش عايز تهور
بدر : اطمن قول العنوان ونتقابل هناك
احمد : العنوان ……..
يغلق بدر الهاتف
ويستكمل حديثه مع سامر
بدر : اقفل دلوقتى يا سامر الحمد لله وصلت للعنوان اللى هى فيه
سامر : انا جاى معاك قولى العنوان
بدر : وانت ذنبك ايه فى حاجه زى دى
سامر بوجع : روح دى غاليه عليا ..انا بحبها يا بدر
بدر بألم : مش وقته يا سامر
سامر : نتقابل هناك ابعتلى العنوان
بدر : تمام …
يمر الوقت ويصل الجميع أمام منزل سيد
يجدون باب الشقه مفتوح
يدخلون ويبحثوا فى الغرف ولم يجدوا أحد
ليسمعوا صوت طرق يأتى من أحد الغرف..
يفتحون الباب ليجدوا سيد
سيد : انتم مين !! وفين شاديه …والبنات
بدر وهو يمسك به : أنت هتستعبط
ليدخل فجأة …….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حبيب الروح)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى