روايات

رواية حبيبي المدير الفصل السابع 7 بقلم شيماء صبحي

رواية حبيبي المدير الفصل السابع 7 بقلم شيماء صبحي

رواية حبيبي المدير البارت السابع

رواية حبيبي المدير الجزء السابع

حبيبي المدير
حبيبي المدير

رواية حبيبي المدير الحلقة السابعة

فجأة لقت تيلفون غريب في كيس من الاكياس فطلعته بإستغراب وهيا بتبصله واول ما فتحته لقت صوره لماهر وجمبه حمزه فشهقت بخضه وهيا بتقول:ايه اللي جابه هنا دا !
مسكت التيلفون وحطته علي الرخامه بتاعة المطبخ وبدات تجهز لنفسها أكل لانها مأكلتش من الصبح.
وهيا بتطبخ لقت اتصال من التيلفون اللي لقته في الكيسه فقربت منه وهيا بتقرأ الأسم وبتقول باستغراب(مين المدير المتوحش دا) فضلت تبص للرقم باستغراب لحدما المكالمه انتهت فرجعت التيلفون علي الرخامه مره تانيه وكملت طبخ.
____________
في قصر الصياد.
دخل ماهر وهو بيبص حواليه وبيدور علي حمزه ،قرب منه واحد من الخدم وقال:حمدلله علي السلامه يا ماهر باشا اجهز لحضرتك العشاء ؟
ماهر هز راسه بالرفض وقال:لا مليش نفس .
الشاب هز راسه باحترام وقال:تحب حضرتك اعملك قهوه ؟
ماهر هز راسه بالرفض وقال وهو بيبص حواليه:هو فين حمزه؟
الشاب هز راسه بعدم معرفه وقال:حمزه باشا لسا مرجعش القصر من وقت ما خرج مع حضرتك؟
ماهر بص للشاب وقال:انت متاكد ؟
الشاب هز راسه وقال:ايوا يا باشا متاكد انا كنت موجود هنا وصدقني لسا مرجعش؟
ماهر هز راسه بالموافقه واتحرك للداخل وهو بيخرج موبايله من چاكت بدلته فتح جهات الاتصال وضغط علي رقم حمزه واستنى رده؟
كان التيلفون بيرن بنفس الرقم فاحلام قربت منه تاني وفصلته بضيق لان صوت الرنه كان مزعج؟
ماهر بص لرقم حمزه بضيق وقال: بق بتقفل في وشي لما ترجع حسابي معاك !
اتجه لغرفته علشان يرتاح ولاكنه وقف علي صوت سيلين اللي بتقول بدلع:ماهر الي اين تذهب؟
ماهر بصلها وقال بتعب:داخل اوضتي ارتاح شويه ؟
سيلين قربت منه وهيا بتحط ايديها علي صدره وبتقول بدلع :يمكنك ان تستريح في غرفتي انها مريحه كثيرا؟
ماهر بص في عيونها بتوهان وقال :هيا فعلا مريحه بس بقولك ايه يا سيلين انا بجد تعبان ومش فاضي لحركاتك دي؟
سيلين مسكت ايديه وقالت:حسنا ماهر لا تقلق سأكون لطيفه الليله .
ماهر هز راسه بالموافقه ومشي وراها لحدما دخلوا لغرفتها!
ماهر بص علي السرير بتعب وقال:طيب اطفي النور بق علشان انام.
سيلين ضمت حاجبها برفض وقالت:ماهر اعلم انك متعب ولاكني اريد قضاء الليله معك لقد افتقدتك كثيرا!
ماهر نام علي السرير وحط ايديه الاتنين ورا رقبته وقال:طيب وريني بق هتعملي ايه؟
سيلين ابتسمت وقالت:اريد ان ارقص لك ،لقد شاهدت اليوم الكثير من الافلام المصريه وتعلمت الرقص واريد ان أجرب لاول مرة امامك.
ماهر هز راسه وهو بيبص لجسمها وقال:موافق وريني بق اتعلمتي ايه؟
سيلين ابتسمت وقلع-ت الروب اللي كانت لبساه ووقتها ظهر لبسها القصير ،اول ما شافها ماهر قام وهو مصدوم وشاور عليها وقال:ايه اللي انت عاملاه في نفسك دا يا سيلين ؟
سيلين ضمت حاجبها بحزن وقالت: هل فعلت شئ خاطئ انا فقد اردت ان اجرب الرقص المصري؟
ماهر كان بيبص عليها وعلامات الدهشه علي عينيه فقربت منه سيلين وحطت ايديها علي رقبته بدلع وقالت:هل تسمح لي بالتجربه امامك!
ماهر هز راسه بالموافقه وهيا جريت بسرعه شغلت الشاشه علي اغنيه مصريه وبدات ترقص قدامه وهوا كان مصدوم؟
(كانت سيلين بتحرك جسمها بقوه وكانها بتتألم )
رفع ماهر ايديه وهو بيطلب منها توقف الاغنيه وهيا اتحركت بسرعه وقفلت الشاشه وقربت منه وقالت بقلق :ما المشكله ؟
ماهر قال باستغراب:ايه اللي بتعمليه دا انتي بترقصي ولا بتتوجعي؟
سيلين ضمت حاجبها بعدم فهم وهو قال:يا سيلين يا حبيبتي دا مش رقص شرقي دي الصباره الراقصه بترقص احسن منك .
سيلين رفعت حاجبها وقالت بتساؤل:نعم لما تقول هذا انا افعل كما تفعل البنت التي كانت بداخل الفيلم؟
ماهر هز راسه بالرفض وقال:انا متاكد انك مشوفتيش فيلم مصري لان دي مش حركات مصريين ابدا!
سيلين قربت منه تاني وقالت:حسنًا لقد فهمت ان رقصي لم يعجبك ولاكن لدي عرض أخر!
ماهر وقف وهو بيقول بتعب:ارجوكي سيبني اروح انام؟
سيلين قربت منه وقالت برفض: ماهر انتظر انا اريد ان اقضي معك المزيد من الوقت؟
ماهر حرك راسه بتعب وهيا قربت منه وقالت:هل تريد ان اغني لك؟
ماهر ضحك علي شكلها وهيا بتحاول معاه فهز راسه وقال:ماشي لو كان كده تمام لاكن بلاش ترقصي اتفقنا؟
سيلين هزت راسها بابتسامه وهو رجع نام علي السرير وهيا بدات تغني وتقرب منه وتعمل حركات جريئة وهو كان بيتفرج عليها ومبسوط.
___________
وفي الموقف .
كان الوقت اتاخر وحمزه قاعد علي الرصيف بتعب حط ايديه في جيبه وقال :هو راح فين التيلفون دا معقول يكون وقع مني ؟
قرب منه راجل عجوز وقال بتساؤل:هو انت بخير يا ابني انا شايفك قاعد نفس القاعده دي بقالك كتير فقولت اجي اطمن عليك؟
حمزه اول مشاف الراجل بصله بفرحه وكانه آمله الاخير حاول انه يقف والراجل ساعده لحدما سند طوله فقال برجاء:ممكن لو سمحت تديني موبايلك اعمل مكالمه ؟
الراجل هز راسه بالموافقه وطلع من جيبه تيلفونه البسيط وقال:اتفضل يا ابني؟
حمزه ابتسم واخد منه التيلفون وقال:شكراا اوي يا عمو.
الراجل ابتسم علي كلامه وخبط علي كتفه وحمزه بدا يكتب رقمه بسرعه علي التيلفون وبعدها ضغط علي كلمة اتصال؟
كان وقتها التيلفون بيرن عند احلام فقربت منه وقالت بغيظ:هو انا مش هخلص بق من صوت الرنه المزعجة دي؟
بصت للرقم ولقت انه بدون إسم فقفلت المكالمه وقالت:ميخصنيش علشان ارد؟
كان حمزه متفاجئ ان اللي اخد التيلفون قفل المكالمه إتصل تاني وفي المره دي احلام ردت بغيظ وقالت:ايوا مين؟
حمزه قال بلهفه:ايوا لو سمحتي دا تيلفوني هو وقع مني ممكن حضرتك تبلغيني عنوانك او لو تعرفي تجيبهولي هكون ممتن جدا ليكي؟
احلام استغربت وقالت بتساؤل:هو مين حضرتك؟
حمزه استغرب سؤالها ولاكنه جاوب وقال:انا حمزه صاحب التيلفون اللي معاكي دا؟
احلام هزت راسها وقالت:هو انت بق اللي حطيت التيلفون في حاجتي؟
حمزه استغرب كلامها وحس ان صوتها مش غريب عليه فقال بتساؤل:هو انتي مين؟
احلام:انا اللي قليت ادبك عليا يا بتاع خالو؟
حمزه قال بصدمه:هو انتي ،بقولك ايه كفايا اوي حركاتك دي ورجعي التيلفون انا عارف انك سرقتيه من جيبي؟
احلام اتفجأت من كلامه فقالت بضيق:احترم نفسك بدل ما اقفل في وشك ومش هرجعلك التيلفون؟
حمزه قال برجاء: لا والنبي متقفليش ، انا اسف بس ممكن تجيبيلي التيلفون والنبي؟
احلام بصت في الساعه وقالت برفض:مش هينفع اخرج في الوقت دا ممكن ابعتهولك مع اي حد بكره؟
حمزه هز راسه بالرفض وقال:لا مينفعش لازم دلوقت علشان خاطري ؟
احلام اتفجات من كلامه فقالت بتساؤل:انت مستعجل ليه متخفش عليه اوي كده انا اصلا معايا تيلفون احدث منه.
حمزه بص للراجل اللي متابع المكالمه من اولها وقال:والنبي يا انسه اعملي معايا معروف وانا والله مستعد اعمل اي حاجه تطلبيها مني بس المهم ترجعيلي التيلفون او لو مش هتقل عليكي تجي تروحيني بالمره؟
احلام اتصدمت من كلامه وحست انه اكيد بيعمل كده علشان يوقعها واكيد حاطت خطه علشان اللي عملته فيه الصبح لانها عارفه ان اولاد الاغنياء دول بيبقوا فاضيين وممكن يعمل اكتر من كده فقالت برفض:اسفه مش هقدر مع السلامه؟
قفلت المكالمه وهو اتصدم وقال : الو يا استاذه الو طيب انتي كنتي املي الوحيد هعمل ايه دلوقت يارب؟
الراجل قرب من حمزه وقال:لو خلصت يابني هات التيلفون علشان امشي ؟
حمزه بصله بحزن وقال:لو كنت حافظ رقم خالي كان زمانه لحقني بس هقول ايه انا دايما كده حظي نحس!
الراجل اخد منه التيلفون وطبطب عليه وقال:والله يا بني كان علي عيني اساعدك بس انت شايف الدنيا بق حالها عامل ازاي ودلوقتي كل واحد يدوبك مكفي نفسه!
حمزه هز راسه بتفهم وقال:انا متشكر جدا ليك يا عمو معلش تعبتك معايا!
الراجل اخد منه التيلفون واتحرك من قدامه وحمزه رجع قعد علي الرصيف تاني والمره دي دموعه نزلت وهو بيقول:يا رب انقذني من اللي انا فيه دا انا مش حمل البهدله دي والله؟
الراجل العجوز رجعله تاني بعد دقيقه وهو بيديله التيلفون وبيقول:في واحده علي التيلفون عاوزاك يا ابني؟
حمزه بصله بلهفه وقال:عوازاني انا؟
الراجل هز راسه وحمزه اخد التيلفون من ايديه بلهفه وقال:ايوا مين ؟
احلام بتساؤل:انت فين ؟
حمزه قال بفرحه:والله كان قلبي حاسس انك طيبه وانا مش ههون عليكي؟
احلام ضحكت علي كلامه وقالت:اخلص بدل ما اقفل في وشك!
حمزة وقف بسرعه وقال :لا والنبي استني انا هقولك علي العنوان؟
بص للراجل وقال:والنبي يا عموا اوصفلها احنا فين دلوقت؟
الراجل هز راسه بالموافقه واخد منه التيلفون واتكلم مع احلام ووصفلها العنوان وبعدما خلص قفلت معاهم المكالمه؟
حمزه بصله وقال بتساؤل :ها قالتلك ايه؟
الرجال قال بابتسامه:قالت انها جايالك في الطريق؟
حمزه حط ايديه علي قلبه بفرحه وبص للسماء وقال:شكرا يا رب شكرا يا رب؟
الراجل سابه ومشي وحمزه رجع قعد تاني علي الارض وهو حاسس بفرحه كبيره لانه اخيرا لقي حد يساعده!
__________
وفي عربية احلام كانت مشغله اغنيه هاديه وبتدندن معاها عشان متسمعش اصوات الدوشه اللي حواليها ،وبعد مرور ربع ساعه وصلت اخيرا لموقف الميكروباصات اللي حمزه موجود فيه ركنت عربيتها ونزلت وهيا معاها تيلفونها وتيلفون حمزه قربت من العربيات اللي موجوده وبدات تدور عليه وفي الوقت دا كان حمزه قدر يقف علشان يشوفها وهيا داخله عليه وكانوا الاتنين بيدوروا علي بعض لحدما حمزه خبط في واحده بالغلط ومن سوء حظه انها كانت حامل ووقعت علي الارض.
البنت بصراخ:اااه بطنتي انت غبي لااا اابني الحقوني يا نااس؟
كل اللي في الموقف اتجمعوا علي صراخها واولهم احلام اللي جريت بسرعه واول مشافت البنت بتصرخ وحمزه واقف يبص عليها ومصدوم مسكته من هدومه وخرجته برا اللمه بسرعه قبل ما حد ينتبه لوجوده وجريت بيه في اتجاه العربيه وقالت:استخبي هنا لحدما اروح اشوفها وارجعلك.
حمزه هز راسه بالموافقه وهيا اتحركت في اتجاه البنت فقربت منها وقالت:امسكي ايدي متخافيش انتي كويسه الخبطه دي مش هتسبب اي ضرر متخافيش؟
البنت بصتلها وقالت بعياط:بتتكلمي جد اصل انا حسيت بوجع في بطني؟
احلام سندتها لحدما وقفتها وقالت:لا متخافيش هو بس علشان انتي اول حمل ليكي فخايفه ؟
البنت بصتلها بصدمه وقالت:اي دا انتي ازاي عرفتي انه اول حمل ليا؟
احلام بصتلها وقالت:علشان ببساطه انتي باين عليكي في الشهر الاول او التاني يعني لسا بطنك مكبرتش وبعدين ماشيه وفارده رجلك ليه وحاطه ايدك علي ضهرك ،لسا بدري علي الحجات دي يا حبيبتي .
البنت ضمت حاجبها وقالت:بس الدكتور قالي اني اي حركه ممكن تنزل الحمل دا فانا بنفذ كلامه؟
احلام هزت راسها وقالت:صح يبق لازم تروحي للدكتور بسرعه وتطمني علي البيبي بعد ازنك بق علشان عندي ولاده حالا؟
البنت بصتلها بصدمه واحلام جريت في اتجاه عربيتها وفتحت الباب لحمزه وقالت :اركب بسرعه؟
حمزه ركب جمبها وهيا اتحركت بسرعه من المكان وبعد دقايق اخدت نفس طويل وقالت:هو انت كنت بتعمل ايه هنا؟
حمزه كان باصص عليها وعيونه فيها دموع وقال:انا متشكر جدا انتي طلعتي جدعه اوي انا اسف علشان اللي عملته معاكي النهارده .
احلام اتفجات من كلامه فهزت راسها وقالت:اهدي بس واشرحلي ايه اللي حصل معاك ؟
حمزه رجع بضهره علي الكرسي وقال:خالي سابني ومشي وانا اديت فلوسي كلها للشاب اللي شالني علي ضهره وخرجني من السوبر ماركت واما طلبت منه فلوس اروح بيها ادني عشرين جنيه وجابني هنا و..(بدأ يشرحلها كل اللي حصل معاه وهيا كانت بتسمعه وبتضحك )
حمزه قال بتساؤل:هو انا بقول حاجه تضحك؟
احلام حطت ايديها علي بوقها وقالت:ايوا انت كل كلامك يضحك !
حمزه ضم حاجبه بضيق وقال:انا اول مره اتحط في الموقف دا كنت عايزاني اتصرف ازاي؟
احلام وقفت ضحك وقالت:خلاص اهدي وبعدين انت بتعلي صوتك عليا؟
حمزه قال بتراجع:انا لا ابدا والله انا اسف؟
احلام لفت وشها وابتسمت ورجعت قربت منه التيلفون وقالت:اتفضل تيلفونك انا معرفش وصل لحاجتي ازاي .
حمزه اخد منها تيلفونه بلهفه وقال:شكرااا .
احلام هزت راسها وقالت:اتفضل بق انزل؟
حمزه بص حواليه وقال :انزل فين هو انتي مش هتوصليني!
احلام ضمت حاجبها وقالت برفض:اوصلك ليه هو انا اعرفك وبعدين انت طلبت تيلفونك وانا جبتهولك اتفضل بق انزل خليني اروح الوقت اتاخر؟
حمزه بصلها بدموع وقال:يعني يرضيكي افضل هنا لوحدي وانا مش عارف اي حاجة هنا وكمان انتي ناسيه اني جسمي كله وجعني بسبب انك خبطيني جامد ولا نسيتي ؟
احلام رفعت حاجبها وقالت:انت هتعيط لا بقولك ايه لو فاكر اني هضعف واوصلك انسي!
حمزه بصلها برجاء وهيا ضمت بوقها وقالت:خلاص قولي عنوانكم فين؟
حمزه ابتسم وقال:قصر الصياد طريق***الصحراوي؟
احلام هزت راسها وقالت:طيب اربط الحزام علشان همشي علي سرعه عاليه!
حمزه بص علي العربيه وهو بيقول:هيا العربيه دي فيها سرعه اصلا؟
احلام اتضايقت من كلامه وقالت:طيب اربط بس الحزام وهتشوف؟
حمزه هز راسه وكان لسا هيربط الحزام لقاها اتحركت بسرعه و كان هيتخبط في دماغه ..
احلام قالت بابتسامه وهي بتبصله :دا علشان لما قليت ادبك عليا في السوبر ماركت النهارده.
حمزه بصلها بغيظ ولاكن ملامحه اتحولت للفرحه لانه اخيرا هيروح القصر فطلع رقم ماهر واتصل عليه ..
كان ماهر وسيلين لسا مع بعض وكانت سيلين فرحانه انها قدرت تخليه مبسوط وبيستجاب معاها تيلفون ماهر كان بيرن فقالت بتساؤل:من يتصل بك في هذا الوقت؟
ماهر بص للتيلفون وبص علي اسم حمزه بصه سريعه وقال:مش مهم قوليلي بق كنا بنقول ايه؟
سلين ابتسمت وهيا بتقرب منه وبتق-بله وبعدها بعدت عنه وهيا بتقول:اريد ان أريك شيئٌ ما؟
ماهر هز راسه وهيا وقفت وبدات ترقص تاني وفي المره دي قدرت تظبط الرقصه صح وهوا كان مصدوم ؟
احلام بصت لحمزه اللي ماسك التيلفون وعلي ملامحه الغضب فقالت بتساؤل:مالك ؟
حمزه قال بضيق:خالي مش بيرد عليا .
احلام بصت للطريق تاني وقالت: عنده حق ميردش؟
حمزه بصلها بصدمه وقال بغيظ:وليه بق ان شاء الله انا مش غريب عليه انا ابن اخته؟
احلام ابتسمت بسخريه وقالت:يعني بذمتك في حد يتصل علي حد في الوقت دا ؟
حمزه هز راسه وقال: اه انا عادي؟
احلام بصت للقصر اللي قدامها وقالت:هو دا طريقالقصر؟
حمزه بص للمكان وهز راسه وقال:ايوا بس هوا احنا ازاي وصلنا بسرعه كده؟
احلام ابتسمت وهيا بتحط ايديها علي عربيتها بفرحه وبتقول:البركه في زقزوقه حبيبتي ؟
حمزه قال باستغراب:افندم مين زقزوقه دي !
احلام تجاهلت سؤاله وقربت من بوابه القصر الضخمة واول ما وقفت العربيه اتفتح باب صغير وواحد من الحراس قال بتساؤل:مين حضرتك؟
احلام بصت لحمزه علشان يرد علي الراجل وهو قال:انا حمزه باشا افتح البوابه؟
الحارس هز راسه بالايجاب وقال:حمزه باشا اتفضل حضرتك حمدلله علي سلامتك ؟
البوابه اتفتحت وكانت ضخمه واحلام كانت مبهوره ولاكن مظهرتش اعجابها فاتحركت بالعربيه لحدما وصلت قدام الباب الرئيسي فبصت لحمزه وقالت:وصلنا؟
حمزه هز راسه بالايجاب وقال:انتي لازم تنزلي تشربي حاجه انا مش عارف اشكرك ازاي علي اللي عملتيه معايا النهارده؟
احلام هزت راسها بالرفض وقالت:العفو بس انا مش هينفع افضل هنا اكتر من كده لازم اروح علشان عندي شغل بكره بدري،
حمزه قال برفض:لا انتي لازم تنزلي انا مستحيل اسيبك تمشي كده من غير ما اشكرك علشان خاطري بق وافقي ومش هتتاخري متخافيش ؟
احلام هزت راسها بالموافقه ولما استوعبت اللي عملته استغربت انها ليه بتتأثر برجاءه ليها وبتنفذ كلامه فنزلت من عربيتها وهيا بتبص للمكان بصدمه وهوا فتح البوابه ببصمته ودخل وشاورلها تدخل وراه؟
احلام دخلت وراه وبصت لتفاصيل القصر بدهشه لان القصر فوق الوصف والخيال قالت بصوت اشبه بالهمس:دا فعلا حقيقي؟
حمزه سابها تتفرج علي القصر براحتها وقرب من باب الخدم وقال:مرسي انت يا اللي اسمك مرسي؟
مرسي خرج بسرعه وقال:نعم يا حمزه باشا؟
حمزه همس في ودنه وقال:عاوزك تجيب كل اللي عندك من حلويات لمحاشي بق بقولك ايه انا معايا ضيفه عاوزك تظبتها انت فاهم؟
مرسي شاورله علي عيونه الاتنين وقال:من العين دي للعين دا يباشا بس انا عندي ليكي خبر ‘
حمزه هز راسه وقال:خير خبر ايه؟
مرسي:ماهر باشا سأل عليك كتير وانا قولتله ان حضرتك مرجعتش للقصر من وقت ما خرجتوا مع بعض؟
حمزه هز راسه وقال:هو فين ماهر باشا دلوقت؟
مرسي همس في ودنه وقال بخجل :في اوضه الانسه سيلين؟
حمزه اول ما سمع كلامه حس بالغيره من كلامه فقال بضيق:طيب ادخل انت اعمل اللي قولتك عليه وبسرعه؟
مرسي هز راسه ودخل للمطبخ وحمزه قرب من احلام وقال بابتسامه:انفضلي من هنا نورتي المكان؟
احلام هزت راسها ودخلت وهوا كان بيبص علي السلالم والغضب مسيطر عليه واول ما قعد قال :
احنا صحيح متعرفناش انا حمزه الشناوي؟
احلام :تشرفنا انا احلام السباعي!
حمزه ابتسم وقال:طبعا انتي عارفه ان خالي يبق ماهر الصياد ودا بق عنده شركه الصياد للحديد والصلب وانا ابق دراعه اليمين في الشغل؟
احلام هزت راسها وقالت:تشرفنا؟
حمزه ابتسم وبعدها مرسي قرب منهم وهو شايل صينيه كبيره ووراه بقيت الخدم وكلهم قربوا علي السفره؟
احلام اتصدمت من كميه الاكل اللي جايبينها فبصت لحمزه وقالت :هو انت عازم حد ولا ايه؟
حمزه بصلها وضحك وقال برفض:لا دا كله ليكي؟
احلام ضحكت وهيا بتبص للكميه وقالت:انت شكلك فهمتني غلط خالص انا اصلا مش باكل بعد الساعه ١٠بالليل؟
حمزه اخد قطعه من الحلويات وقربها منها وقال:بس لو جربتي دي هتغيري رئيك؟
احلام بصتله باستغراب واخدت منه قطعه الحلويات وجربتها واول ما اكلتها بصتله بصدمه وقال:واو اي الجمال دا مين اللي عملها؟
مرسي ابتسم وهو بيقول:دول الشيفات اللي عندنا يا هانم؟
احلام ابتسمت وقالت:بلغ الشيف انه ابدع بجد؟
مرسي بصلها وابتسم وحمزه بصله وقال:اتفضل انت يا مرسي وانتو كمان؟
كل الخدم مشيوا وفضل حمزه واحلام باصين للاكل بجوع؟
حمزه قال:اتفضلي يا احلام البيت بيتك وبعدين دا علشان اللي عملتيه معايا؟
احلام ابتسمت وبصت للاكل بجوع وقالت:رغم اني مش بحب اتقل في العشاء بس الاكل مغري بصراحه؟
حمزه هز راسه وبدا ياكل علشان يشجعها تاكل وهيا كانت مبسوطه لان الاكل لذيذ بطريقه تجنن؟
بعد مرور دقايق سمعوا صوت ضحكه عاليه جايه من فوق احلام استغربت وبصت لحمزه وهو قال:دا اكيد حد مشغل التيلفزيون ونساه؟
احلام هزت راسها وقالت:تسلم ايديك بجد الاكل جميل بس انا مضطره امشي بق علشان الوقت اتاخر اوي؟
حمزه مسك ايديها وقال برفض:لسا بدري انتي لسا مشربتيش حاجه طيب!
احلام كانت لسا هتتكلم فقاطع كلامها مرسي اللي كان جايب كاس من العصير الفريش وهيا اول ما شافته هزت راسها وقالت:طيب !
حمزه ابتسم واخد العصير من مرسي وقدمه لها بنفسه وطلب من مرسي يفضي السفره لانهم خلصوا اكل !
ورجعوا الاتنين قعدوا في الصالون .
بعد مرور وقت مش كبير سمع حمزه صوت كعب عالي نازل من علي السلم رفع عينيه يشوف صاحبه الصوت واتفاجئ من شكل سيلين اللي لابسه لبس جريئ بزياده واول ما احلام انتبهت ليها شهقت بصدمه وهيا بتقول:لا حول ولا قوة الا بالله؟
حمزه وقف بسرعه وقرب من سيلين وقال:انتي ايه اللي لبساه دا ؟
سيلين بصتله وضحكت وقالت:اهلا حمزه كيف حالك انا ذاهبه لكي احضر كأس من المطبخ؟
حمزه بص لاحلام بخجل من شكل سيلين فهز راسه وهيا اتحركت للمطبخ وهو قرب من احلام وقال:انا اسف علي المنظر اللي شوفتيه دا بس هيا اصلا مش مصريه؟
احلام هزت راسها وقالت:طيب كفايه اوي كده انا هستأذن انا بق علشان الوقت أتأخر وعلشان برضوا الطريق هيبق طويل؟
حمزه هز راسه بالموافقه وقال:طيب انا متشكر جدا يا احلام خلي بالك علي نفسك!
احلام ابتسمت وهيا بتبصله وقالت:وانت كمان ابق خلي بالك علي نفسك وبعد كده متثقش في اي حد غريب اتفقنا؟
حمزه هز راسه بالموافقه وهيا خرجت من القصر وركبت عربيتها واتحركت للخارج وحمزه قرب من سيلين اللي شايله كاسين وقال:خدي هنا انتي رايحه فين وبعدين هو فين خالي؟
سيلين قربت منه بطريقه جريئة وقالت:انه في غرفتي هل تريد ان تاتي معنا وتشاركنا السهره؟
حمزه حس باشمأزاز منها ومن طريقتها وفجاه جت في دماغه احلام وكان في فرق كبير بينهم فقال برفض:لا اتفضلي روحيله انتي ولا اقولك انا اللي طالعله ؟
سيلين ضحكت وهي بتبص عليه وبتقول:فتي غريب ولاكن وسيم ..قالت كلامها وطلعت بعد دقايق وراه ولاكنها اتفجأت ان ماهر مش موجود في اوضتها .
خرجت بسرعه وهيا بتنده عليه لحدما لاقته دخل لغرفه حمزه وكان حمزه بيزعق فيه وبيقول:انت مستحيل تكون بني ادم يا خالي ازاي تسيبني مرمي كده ومتعبرنيش وكل دا علشان مين الملزقه التركيه دي؟
ماهر بصله وقال بغضب:احترم نفسك واتكلم معايا بأدب انت فاكر نفسك مين علشان تكلمني كده ؟
حمزه عيونه دمعت وقال:فاكر نفسي ابن اختك وانت خالي بس انا لاول مره اتذل واللي رايح واللي جاي يعاملني وكأني مشرد بس هقول ايه كل اللي همك هيا مصلحتك .
مسح دموعه بحزن وقال:انت كان عندك حق انا همشي ومش هقعدلك فيها تاني .
ماهر اتفاجئ من كلامه وبص وراه لقي سيلين واقفه وماسكه كاسين وبتبصله وبتضحك فضم حاجبه وقال بغضب:ارجعي اوضتك يا سيلين ونامي !
سيلين اتصدمت وقالت:هل هناك مشكلة؟
ماهر قاطع كلامها بصوت عالي وقال:قولتلك امشي يا سيلين؟
سيلين خافت من صوته العالي وهزت راسه وجريت علي اوضتها وماهر بص لحمزه اللي مطلع شنطته وبيجهز هدومه فقرب منه وقال:اعمل حسابك لو مشيت مفيش رجوع تاني؟
حمزه هز راسه وقال:خليك كده يا خالي افضل اخسر اللي حواليك واحد ورا التاني لحدما تبق وحيده وانا علشان مبقاش واطي مش هحكيلهم اي حاجه وهسكت خالص احتراما للعشره اللي بينا؟
ماهر بصله بضيق وسابه ومشي وحمزه بص عليه بزعل وقال:ماشي يا ماهر يا صياد اما اشوف بق هتعيش لوحدك ازاي؟
ماهر دخل اوضته ورجع بعد دقايق وهو معاه باسبور سفر حمزه ومبلغ من الفلوس ورجع تاني لأوضته وقال:امسك ومش عايز اشوف وشك تاني انت فاهم؟
حمزه بصله برفض وقال:لا متشكر انا هاخد الباسبور بتاعي بس ولاكن انا مش محتاج فلوس منك ؟
ماهر اتصدم من كلامه فحطله الفلوس علي سريره ومشي ولاكن حمزه مشي وراه وقال:انا قولتلك مش عايز منك حاجه انا معايا فلوس ومش محتاج مساعده من حد؟
ماهر هز راسه واخد منه الفلوس وقال:طيب وفرت اتفضل بق اخرج من اوضتي؟
حمزه هز راسه بزعل منه وقال:طيب انا ماشي ؟
ماهر هز راسه بجمود ولف وشه وقال:مع السلامه؟
حمزه هز راسه وخرج من اوضته وعلي ملامحه الحزن الشديد ولاكنه ابتسم اول ما سمع صوت ماهر بينده عليه فوقف وبصله واول مشافه قال بجمود:نعم عاوز ايه؟
ماهر طلع من جيبه ورقه وقال:دي وقعت منك؟
حمزه بص للورقه باستغراب وقال:لا انا مفيش حاجه وقعت مني ؟
ماهر قرب منه وحط الورقه في جيبه وقال:لا وقعت انا متاكد؟
حمزه هز راسه وقال:طيب انا ماشي! لف جسمه علشان يمشي ولاكن ماهر شده عليه وحضنه جامد وقال:رايح فين يا حيوان انت!
حمزه عيط اول ما ماهر ضمه لحضنه وقال:هسيبك وامشي مش دا اللي انت عايزه؟
ماهر هز راسه بالرفض وقال:لا طبعا انا مقدرش اعيش من غيرك انا بقول كده علشان بتعصبني؟
حمزه بصله بغيظ وقال:ولما انت عندك قلب كده وبتحس ليه دايما قاسي عليا؟
ماهر قال وهو بيخبطه علي ضهره بغيظ:عايز اعمل منك راجل يا لين؟
طبعا قلب الخال حنين مهمي حصل وعلاقة حمزه وماهر مش مجرد خال وابن اخته لا دول عشره كبيره 😍😍تفتكروا بق احلام هتقابل ماهر تاني ولا القدر ليه رأي اخر🤔

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حبيبي المدير)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى