رواية حبيبي المجهول الفصل الثاني عشر 12 بقلم الشيماء محمد
رواية حبيبي المجهول الجزء الثاني عشر
رواية حبيبي المجهول البارت الثاني عشر
رواية حبيبي المجهول الحلقة الثانية عشر
ادهم دخل من بره مبسوط واول ما دخل لقي حد في انتظاره
( اخيرا شرفت انا في انتظارك من بدري
سمعت اشاعه كده جننتني وقولت اجي اطمن منك انها غلط)
ادهم بص لامه واتنهد
( ايه مش هتسلم عليا ولا ايه)
ادهم: اهلا بالخطاب الكبير!! عاش من شافك مش بتقولوها كده برضه؟؟؟!
سليم : لا اتقدمت كتير وبقيت بتتكلم عربي كويس اهو
ادهم: اكيد طبعا بقالي تقريبا سنتين اهو هنا
المهم خير؟؟
سليم : خير؟؟؟ انا جدك اجي في الوقت اللي يعجبني ولا ايه؟
ادهم: جدي!!! اه؟؟ طيب اهلا بيك بعد اذنكم انا طالع ارتاح شويه
سليم: استني هنا قولت عايز اتكلم معاك شويه
ادهم: اجلها للصبح دلوقتي تعبان
سليم: لا الموضوع ما يتجالش اقعد
ادهم قعد قصاده: خير اتفضل
سليم: خير بس انا كنت جايبلك عروسه حفيده واحد صاحبي جدا و
قاطعه ادهم: مع احترامي لحضرتك ولصاحبك بس انا مش محتاج عروسه
انا اعرف انقي لنفسي كويس
سليم: بتعرف تنقي؟ قولتلي!! وعلشان كده منقي واحده جايبها من الشارع وعايز تتجوزها؟؟؟ هيا دي تنقيتك؟؟؟
ادهم: انا مش جايب واحده من الشارع
انا حبيت بنت محترمه ومن بيت محترم
سليم: اه بيت محترم!!!! ابوها طباخ في كل بيت شويه واخوها الكبير بلطجي وسواق
ده غير المنطقة البيئه اللي ساكنه فيها
دي تربيه شوراع ما تلقيش بينا
ادهم: عجباني ودي خلاصه الكلام
سليم: يعني ايه عجباك؟؟
ادهم: ملهاش كذا معني
وبعدين ده شيئ ما يخصكش اصلا فلو سمحت ما تتدخلش في شيئ ما يخصكش
سليم: يعني ايه ما يخصنيش!؟ انا جدك وانا كبير العيله دي وانا المسؤل عنها ولا علشان سبتكم انت وابوك تديروا الشركات يبقي خلاص
لا فوق وشوف انت بتكلم مين؟
ادهم: بكلم مين؟
سليم: انا قبل كل شيئ جدك
ادهم: جدي؟؟؟ بعد ما بقي عمري 30 سنه جاي تقول جدي؟؟
انت يدوب واحد اعرفه شكلا مش اكتر
وما تطمعش في اكتر من كده
ورايك احتفظ بيه لنفسك
ريهام اتدخلت: عيب كده يا ادهم ما تكلمش جدك كده
ادهم: هيا دي خطتك التانيه؟؟؟ بس احب اقولك انه ما يعنيليش اي شيئ قال جدي قال؟
شوفو انتو الاتنين خلال شهر هتجوز ليلي ومفيش قوه علي الارض هتمنع الفرح ده فريحوا نفسكم
سابهم و ابوه دخل بعد ما ابنه طلع
علي: ايه ناويين علي ايه؟
ايه يا سليم باشا؟ مش مكفيك حياتي اللي ضيعتها مني جاي تضيع حياه ابني؟؟
سليم: الظاهر اني غلطت لما احترمت رغبتك وسيبتك تربي ابنك بعيد عني!! كان لازم اربيه انا
على: تربيه انت؟؟؟ ابني متربي احسن تربيه
متعلم احسن تعليم
من اذكي الناس في شغله وفي حياته
سليم: ولما هو ذكي جايب واحده اي كلام ليه يتجوزها ولا من شابه اباه
على: القلب وما يريد
ابعد عن ابني ومالكش دعوه بيه
انا غلطت لما سيبتك تمشي كلامك عليا بس مش هسمحلك تبعد ابني عن حبيبته فاهم؟
سليم: انا انقذتك من ورطه كنت هتعيش فيها ده جذاتي وحفيدي انا هتصرف معاه ومش هسمحله علي اخر الزمن يدخل عيلتنا واحده زي دي
على: مش هتقدر تعمل حاجه ادهم غيري
سليم: هتشوف
تاني يوم ادهم نزل شغله هو وابوه
اما الجد ففضل في البيت مع ريهام
سليم: اتصلي يا ريهام بالبنت دي وخليها تيجي او ابعتيلها السواق يجيبها
ريهام: حاضر بس هتعمل ايه؟
سليم: هحاول ابعدها هاتيلي البنت دي
ريهام طلعت بس ملقتش غير حسين والسواق بتاعها مع جوزها وحسين ولاؤه لادهم بس مضطره
بعتته يروح لليلي ويجيبها
حسين: خلاص هتصل بالباشمهندس وابلغه واجيبها
ريهام: لا انا عايزه افاجؤه وبعدين عايزه اقرب منها واحنا لوحدنا عايزه اشوف ابني بيحبها ليه؟
محتاجه احبها علشان ادهم ولا ايه؟
حسين: اه طبعا يا افندم
ريهام: طيب روح وما تتاخرش
مشي حسين وراح لليلي وطول الطريق بيحاول يتصل بادهم بس موبيله مقفول وفي مكتبه محدش بيرد
عدي عليه بس مالقهوش في الشركه خالص ولا هو ولا علي
في الاخر اضطر يروح لليلي واول ما قالها خافت تروح من غير ادهم بس اخواتها قال لها انها فرصه تحاول تكسب حماتها وتوريها قد ايه هيا بتحب ادهم وتلطف الاجواء شويه
راحت ليلي وقبل ما تدخل
حسين: خلي بالك يا بنتي هما ممكن يحاولو يبعدوكي عن ادهم
ليلي: بس انت قلت
قاطعها: انا بنصحك بس مش مصدق كلامها هيا اختارت وقت عارفه اني مش هعرف اوصل لادهم او ابوه الله اعلم هما راحو فين؟
ممكن يكون مدبرين اي حاجه ليكي
ليلي: انت بتخوفني كده يعني اعمل ايه؟
حسين: تكوني واثقه من حب ادهم ليكي وما تسمحيش لحد يبعدك عنه مهما يكون الحد ده
واوعي تسمعي منهم انك مش مناسبه ولا انك فقيره ولا ان ادهم هيزهق منك مثلا
مهما يقولو خليكي واثقه في ادهم وفي نفسك
ادهم سعادته معاكي انتي وبس ده اهم حاجه مهما يحاولو يقنعوكي بالعكس. فهمتي؟
ليلي: ربنا يستر
دخلت ليلي واستقبلتها ريهام ودخلتها عند سليم اللي ليلي خافت منه اول ما شافته
فضلو يتكلمو كلام كتير وليلي واقفه وبيحاولو يرهبوها قبل ما يوجهولها اي كلام
سليم: اه انتي بقي اللي واكله دماغ حفيدي؟
ليلي: انا مش واكله دماغ حد
سليم: امال ايه بيحبك ليه ومتشعبط فيكي كده؟ عملاله عمل مثلا؟؟
ليلي: لا طبعا انا وادهم بنحب بعض
سليم: انتي بتحبيه؟
ليلي: طبعا بحبه
سليم: بتحبي فلوسه؟ مستواه؟ المركز اللي هينقلك فيه؟ لكن بتحبيه هو؟؟؟ ما اعتقدش
ليلي: انا يوم ما حبيت ادهم مكنتش اعرف انه غني اصلا ولا مركز ولا مستوي كنت فكراه انسان عادي
سليم: اه سمعت بالفيلم ده بس مش مصدقه
ادهم صوره واسمه في مجلات كتير
ما تقنعينيش انك مكنتيش تعرفي
انت بس بتمثلي كويس
ليلي: حبي لادهم حقيقة مش تمثيل حضرتك غلطان
سليم: لا طبعا مش غلطان
ريهام: انتي بتحبيه بجد؟؟
ليلي: طبعا بحبه بجد
ريهام: طيب اثبتي حبك ده
ليلي: اثبته ازاي؟؟
قلقت ليلي وخافت منهم وندمت انها جت من غير ما ادهم يكون موجود
ريهام: اثبتي حبك واتاكدي من حب ادهم ليكي
ليلي: انا بحب ادهم وواثقه من حبه هو كمان
سليم: امال خايفه كده ليه ووشك اتخطف؟؟
ليلي: انتو بتشككوا في حبي ليه وحبه ليا
انا والله بحبه من كل قلبي
ريهام: طيب هصدقك بس انتي ليه رفضتي انه يلمس شعره منك؟؟؟ بتجننيه وبس وبتعليقه بيكي
خايفه انه لو لمسك ما يتجوزكيش صح؟
ليلي: لا طبعا انا رفضت ادهم يلمسني لاني ده حرام ولاني اتربيت علي ده مش علشان اجننه وبعدين ادهم هو بنفسه اللي قالي انه مش عايز يلمسني غير بعد ما يتجوزني
ريهام: ده كلام لكن انتي عارفه انه لو لمسك مش هيتجوزك لان خلاص مفيش حاجه فاضله يتجوزك علشانها
ليلي بدمعه بدات تنزل: لا ادهم بيحبني
سليم: ايه الميزات اللي انتي شايفاها في نفسك علشان يحبك؟؟؟
انتي بنت عاديه بنت طباخ
جمالك عادي وفي مليون واحده جميله
معندكيش ولا مركز ولا نسب ولا اي شيئ
ذكائك عادي وتعليمك اقل من العادي
ايه فيكي مميز؟؟؟ بتحبيه؟؟ في مليون غيرك بيحبوه واحسن منك مليون مره؟؟
هاه ردي
ليلي: معرفش بس هو بيحبني
ريهام: شرط اساسي في الجواز التكافئ
قوليلي حاجه واحده انتي متكافئة فيها مع ادهم
مستواه؟ مركزه؟ تعليمه؟ شغله؟ اهتماماته؟ هواياته؟ اصحابه؟
ايه اللي بينكم مشترك؟
سليم: العلاقه دي لازم تنتهي
ليلي: لأ _لأ _ انا بحب ادهم وهو بيحبني
سليم: يكفيكي كام؟؟
سكتت فجاه من العياط وبصتله باستغراب
ليلي: افندم؟
سليم: اللي سمعتيه تاخدي كام وتسيبيه؟؟؟
ليلي: ولا ملايين الدنيا تساوي ضفره حتي
ريهام: سيبك من الكلام اللي لا يودي ولا يجيب
تاخدي كام وتسيبيه؟؟؟ كل انسان ليه ثمن المهم تعرفي ثمنه كام؟
ليلي: انا اسفه بس انا مضطره امشي بعد اذنكم
ويدوب لفت وشها وهتمشي
سليم: طبعا سيادتك ما تعرفيش حاجه عن الذوق او اداب المعامله بدليل اهو ان احنا لسه مخلصناش كلامنا وحضرتك ماشيه!!!
ليلي: انا ماشيه لان معنديش كلام اقوله
حبي لادهم مش للبيع اسفه
سليم: مليون جنيه؟؟ مبلغ ما تحلميش انتي وعيلتك كلها تملكيه هاه؟
تعلمي اخواتك وو تتجوزوا وتريحي ابوك من الطبخ في البيوت وتجيبي لاخوكي عربيته الخاصه بدل السواقه
ايه رايك فكري بعقلك؟ حتي لو اتجوزتي ادهم مش هتملكي مبلغ زي ده لانه طبعا مش هيصرف علي اخواتك لكن لما تاخدي المبلغ ده عيلتك كلها هتستفاد
ليلي: عيلتي مش محتاجه فلوس وكل واحد فينا قنوع وراضي بحياته اما انا لا عمري اتمنيت املك مبلغ زي ده ولا عيزاه اصلا
اتمني تكونو خلصتو كلامكم؟؟
سليم كتب الشيك برضه وعطاهولها
سليم: اتفضلي واياك تعملي زي الافلام وتقطعيه… خديه وفكري وتشاوري مع عيلتك ومعاكي لحد بكره فكري
ليلي ؛ انا مش محتاجه افكر ولا محتجاه
ريهام اخدت الشيك وحطته لليلي في شنطتها
ريهام: حاجه كمان
ليلي: ايه تاني؟؟؟
ريهام: لو واثقه في حب ادهم وفي حبك سلميله نفسك ونشوف هيفضل معاكي ولا لأ؟
ليلي: انا اسفه ده مش هقدر اعمله
ريهام: لو بيحبك وبتحبيه مش هتخسري حاجه بالعكس هتتبسطي معاه! ولو ما بيحبكيش برضه مش هتخسري حاجه!
ليلي: سواء بيحبني او ما بيحبنيش هخسر احترامي لنفسي واخسر ديني واخون مبادئ اتربيت عليها
ريهام: ما قلتلك سيبك من كلام الشعارات ده
لو ادهم بيحبك فعلا هيكمل معاكي لانه ما يفرقش معاه قوي موضوع العذريه اللي انتي مهتمه بيه قوي
اما لو ما بيحبكيش وقرر ينفصل عنك فساعتها الشيك اللي معاكي ده ملكك وغير اني هاخدك بنفسي لاكبر دكتور في مصر وهرجعك بنت تاني وبكده ما خسرتيش اي حاجه
ليلي: انتي بتتكلمي في ايه؟؟؟ انا اسفه انا ولا عايزه فلوس ولا عايزه اتجوزه اصلا باتهاماتكم دي كلها انا اسفه
سابتهم المره دي وطلعت تجري وتعيط
اول ما خرجت شافها حسين وجري وراها
حسين: ليلي يا بنتي استني،،،، استني ____ طيب انا هوصلك تعالي
ليلي: اسفه بس مش عايزه بعد اذنك
سابته وجريت علي بره وهيا دموعها سابقاها
ريهام: هاه يا حمايا العزيز تفتكر هتقبل؟؟
سليم: لا طبعا ما اعتقدش بس ممكن تسيبه لانها هتشوف نفسها قد ايه صغيره وما تلقيش بيه وبعدين انتي قلقانه ليه؟ ادهم علي طول مع بنات
ريهام: لا المره دي مختلفه والبنت مختلفه دي بيحبها بجد
سليم: حب ايه وكلام فاضي ايه
بكره هيسمع كلامنا ويرضخ زي ابوه ولا نسيتي واهو اتجوزك وكمل معاكي وخلفتو اهوه وكله بيتنسي
اخر النهار ادهم وابوه راجعين من بره ويدوب ادهم ركن العربيه ونزل هو وابوه
حسين شافهم جري عليهم
ادهم: خير جاي تجري ليه؟
حسين: انت فين من الصبح؟ وما بتردش علي تليفونك ليه؟
ادهم بص لابوه وضحكوا الاتنين
ادهم: انت عامل زي الزوجه النكديه وانت مالك انا كنت فين ولا قافل تليفوني ليه؟؟
حسين: طيب انا زوجه نكديه؟ الزوجه بتسال جوزها كان فين لانه اتاخر عليها وبتسال من باب الحب وبعدين لان انت مردتش عليا شكلك مش هيكون عندك زوجه اصلا ومش هيفضلك غيري اسالك كنت فين ورحت فين؟؟
ادهم انتبه وبص لابوه
ادهم: قصدك ايه مش هيبقي عندي زوجه؟؟؟
حسين: كان لازم ترد عليا
علي: ليلي مالها في ايه اللي حصل؟ وقعت قلبنا اتكلم
ادهم قلب بيدق بسرعه من الخوف علي حبيبته
حسين: لا مش كده ليلي سليمه محصلهاش حاجه
ادهم: امال انت بتلعب باعصابي ليه؟
مسك التليفون ويدوب هيتصل
حسين: ما تتصلش بيها روحلها
ادهم: في ايه اللي حصل؟
حسين: اللي حصل ان الهانم طلبت مني اجيبلها ليلي
ادهم: وطبعا سيادتك روحت وجبتها صح؟
حسين: قالتلي عايزه اقرب منها واحاول احبها زي ادهم واهي فرصه نقضي وقت مع بعض
ادهم: وانت صدقتها؟؟؟
حسين: لا مصدقتهاش طبعا بس هعمل ايه يعني؟
ادهم: وبعدين ايه اللي حصل؟
حسين: جبتها وفضلت احذر فيها انها ما تهتمش بكلامهم
ادهم: حسين انجز ايه اللي حصل؟
حسين: معرفش انا ايه اللي حصل
كل اللي اعرفه انها خرجت من عندهم منهاره ورفضت حتي تخليني اوصلها او اكلمها
ادهم: عندهم؟؟؟ مش قلت ماما بس مين بقي عندهم؟
حسين: جدك
ادهم: ربنا يسامحك
حسين: انا برضه؟ المفروض كنت اعمل ايه يعني اقولها لا مش هجيبها!!!
ادهم: ايوه تقولها اني قلتلك لا
تقول اي حاجه مش تسلمهالهم
على: مش وقته يا ادهم روحلها دلوقتي حسين مكنش في ايده حاجه يعملها روحلها وابقي طمني عليها
علي اول ما دخل لقي مراته وابوه قاعدين بيتكلمو مع بعض
علي: بتخططوا لايه تاني؟ مش هتعرفوا تبعدوهم عن بعض
سليم: كله بيرضخ في الاخر
على: ادهم غيري __ ربيته انه ما يرضخ ابدا ولا يتنازل عن حقه ابدا
سليم: حق ايه وزفت ايه؟ البنت دي مش مناسبه ودي نهايه الكلام
علي: البنت دي حبيبته ودي نهايه الكلام
وانت كجد كان المفروض تاخده في حضنك هو وحبيبته مش تحاول تفرق بينهم
سليم: لما يختار واحده تليق ابقي اخدهم في حضني
على: سبق وخسرتني قبل كده ودلوقتي بتخسر حفيدك كمان
بعد اذنكم
راح ادهم لليلي واول ما خبط وفتحوله
ماجده فتحتله لقي ليلي وناديه وماجده كمان كلهم عنيهم منفخه من العياط
وعم فتحي قاعد في الارض قدام باب اوضته وباين عليه الحزن وكسره النفس
ادهم: في ايه؟ ايه اللي حصل؟
عم فتحي: ادخل يا ابني
ادهم دخل وعم فتحي وقف وسلمه كيس
ادهم: ايه ده؟
عم فتحي: دي شبكتك وهداياك وايه حاجه جبتها اتفضلهم
ادهم: انت بتهزر صح؟ ليلي في ايه؟
عم فتحي: مالكش دعوه بيها وكلمني انا
احنا ناس بسيطه وغلابه واه فقره بس اغنيه باخلاقنا ومبادئنا
ادهم: انت بتقولي الكلام ده ليه؟ انا عارفه كويس
عم فتحي: لان علشان احنا غلابه يبقي نتهزا ونسكت مش هنعرف نرد وهنرد بايه وكل الكلام صح
انت في وادي واحنا في وادي
معلش يا ابني سيبنا في حالنا
ادهم: انت بتتكلم في ايه؟ ايه اللي حصل لكل ده؟ وبعدين لو حد غلط فيكو انا هرد وانا هجيبلكم حقكم وانا مش هسمح اصلا لحد يغلط فيكم
عم فتحي: هترد علي والدتك وتوقفها؟؟
ادهم: هعرف اتعامل معاها
ممكن لو سمحت اتكلم مع ليلي!!! ممكن انا وهيا نحل مشاكلنا بنفسنا
عم فتحي: مشاكلكم؟؟ دي مش مشاكل دي
ادهم: لو سمحت ممكن نتكلم انا وهيا؟
عم فتحي: اتكلم بس قرار فسخ الخطوبه ده قرارها هيا مش انا علشان تبقي عارف
ادهم: ماشي
راح ادهم وشد ليلي من الارض
ادهم: قومي معايا
ليلي: انا مش عايزه اتكلم ارجوك سيبني
ادهم: لا مش هسيبك _____ مش هسيبك يا ليلي ولا النهارده ولا بكره ولا في اي يوم قومي
شدها من ايدها وسحبها معاه
ليلي: يا ادهم سيبني ارجوك سيبني
هيا بتتكلم وهو بيشدها وخرجها بره
ليلي: يوووه يا ادهم سيبني استني
ادهم: استني ايه؟
ليلي.: انا حافيه
ادهم: مش مهم اتفضلي
شدها وركبها العربيه وطلع بيها ساق لحد ما وصل مكان هادي علي الكورنيش فطفي العربيه وبصلها
ادهم: ممكن بقي تبطلي عياط وتقوليلي ايه اللي حصل؟
ليلي زودت عياطها
ادهم: انا بقول بطلي عياط مش زودي العياط
ليلي مش عارفه اصلا تسكت حاولت تتكلم بس ما عرفتش من كتر العياط
ادهم: طيب بس بس هششششش اسكتي ما تقوليش حاجه اهدي الاول
ضمها لصدره وهيا خبت وشها وفضلت تعيط كتير قوي وهو ضاممها وساكت وبيحاول يهديها
قلبه كان بيوجعه علي عياطها ده وعجزه هو انه يعمل حاجه
اخيرا بدات تهدي شويه شويه
رفعت راسها وبصتله مسح وشها بايديه
وجاب مناديل وكمل مسح وشها المبلول
اخدت المناديل منه وكملت هيا
ادهم: علي فكره انتي بليتي القميص
ليلي ضحكت وهو كمان
ادهم: اخيرا ضحكتي
ليلي سكتت ودموعها لمعت في عنيها
ادهم: علشان خاطري ما تعيطيش تاني قلبي وجعني كفايه بقي علشان خاطري
بيكلمها وهو بيشيل شعرها من علي وشها
بيتكلم بمنتهي الرقه معاها
ادهم: بقي عايزه تسيبيني يا ليلي؟؟ هنت عليكي انا؟؟ ايه مش بتحبيني كفايه؟
ليلي: انا بحبك والله بحبك
ادهم: من غير حلفان طيب
ليلي: ما هو انتو كلكم بتشككوا في حبي ده
ادهم: بصي خليني انا لوحدي في كفه والعالم كله في الكفه التانيه
انا بعمل كده ما بحطكيش مع اي حد
ممكن بقي تحكيلي ايه اللي حصل الصبح مع امي وجدي؟؟؟
ومن غير عياط وواحده واحده
ليلي حكت لادهم كل حاجه وهو سامعها وساكت مش بيعلق ولا بيتكلم لحد ما هيا سكتت
ادهم: وعلشان كده عايزه تسيبيني؟؟؟
ليلي: مش عايزه اسيبك بس اعمل ايه؟
ادهم: يعني هما بيعملوا كده علشان يبعدونا عن بعض وانتي عارفه كده وبرضه عايزه تنفذي رغباتهم؟؟؟
ليلي: امال اعمل ايه؟ هما مش عايزيني
ادهم: انا عايزك!!!! والمفروض ان ده اللي يهمك انا وبس ( مسك وشها) انا بحبك مالكيش دعوه بيهم!! انا اللي هتجوزك مش هما وانتي هتعيشي معايا مش معاهم فاهمه؟
وسبق واتفقنا ما نسمحش لحد يدخل بينا بتدخليهم ليه بقي؟
ليلي: دي مامتك مش حد ومش عايزاك تخسرها بسببي
ادهم: اديكي قولتي مامتي!!! مش هخسرها
هيا بتحاول وبتجرب بس في الاخر هترضي بالامر الواقع وهتستسلم المهم انتي بس ما تستسلميش الاول
انتو الاتنين مهمين عندي كفتين الميزان راجحين قصاد بعض وهيا عارفه كده كويس خليكي بقي ناصحه زيها
ليلي: يعني ايه؟
ادهم: يعني هيا عارفه اني بحبها ومهما تعمل اه ممكن ازعل منها بس عمري ما هخسرها وهيا بتلعب علي النقطه دي وبتقول لنفسها مهما تعمل هسامحها
انتي كمان خليكي واثقه من حبي ليكي وواثقه اني عمري ما هخسرك ابدا
نزعل اه لكن ما نسيبش بعض
ليلي: يعني اعمل ايه؟
ادهم : تفضلي جنبي ومالكيش دعوه بيها ومهما تعمل او تقول ما ترديش عليها بس تصدريني انا ليها وانا اللي هعمل اتفقنا؟
ليلي: وجدك؟
ادهم: اهو ده بقي تجاهليه تماما وما تسمعيلوش اصلا سيبك منه خالص
ليلي: انا اول مره اعرف ان عندك جد اصلا
ادهم: لاني ما بعتبروش جد اصلا هو عمره ما كان له اي دور في حياتي فهمتي بقي؟
ليلي: مامتك قالتلي ———
ادهم: قالتلك ايه؟
ليلي: قالتلي اني يعني —–
ادهم: يعني ايه ما تتكلمي علي طول
بصت للارض ووطت وشها
ليلي: اني لو واثقه في حبنا ااا
ادهم: ااا ايه؟ تعملي ايه؟
ليلي: اسلمك نفسي
ادهم: وبعدين؟
ليلي: لو انت بتحبني هتكمل ولو لأ هتسيبني
ادهم: وبعدين؟
ليلي: وبعدين ايه مفيش بعدين
ادهم: وبعد ما اسيبك ايه اللي يحصل؟ هتستفادي ايه يعني؟
ليلي: ما هيا بقي هتعوضني
ادهم: تعوضك ازاي ان شاءالله؟؟ بفلوس يعني وكده؟
ليلي: بفلوس وترجعني تاني زي ما كنت
ادهم: ترجعك ازاي بقي؟
ليلي: توديني لدكتور يرجعني بنت تاني
ليلي بتتكلم وهيا باصه للارض واول ما قالت كده ادهم ضحك بصوته كله ليلي بتبصله باستغراب لان الموضوع يضايق مش يضحك
ادهم: سوري يا قلبي
بس امي دماغها ضربت خالص
طيب انتي قولتلها ايه؟
ليلي: مقلتلهاش طبعا سبتهم ومشيت
ادهم: طيب وانتي عايزه ايه؟
ليلي: عايزه ايه في ايه؟
ادهم: عايزه تشوفي اذا كنت بحبك ولا لأ؟ ولو لمستك هسيبك ولا لأ؟
ليلي: انت عايز تلمسني؟؟؟
ادهم: نعم يا روحي وده سؤال برضه؟ انا عايزك طول الوقت
ليلي: انت فاهم انا قصدي ايه؟ لو ده الدليل علي حبي يا ادهم انا موافقه اعمله
ادهم: موافقه تسلميلي نفسك؟
ليلي: موافقه اثبت حبي ليك
ادهم قرب منها قوي ومسك وشها وباسها علي راسها بوسه حب وتقدير واحترام
ادهم: عمر ما ده كان دليل حب يا ليلي وانتي فهمتيني ده وعرفتيني ازاي احب بجد
سيبك يا قلبي من كلام كل الناس
وخليكي معايا انا وبس — انا بحبك وبعشقك وبموت فيكي ومحدش في الدنيا دي يفرق معايا غيرك وبعدين اه عايزك وعايز كل حاجه منك وهاخدها بس لما تلبسي الفستان الابيض واخدك من ايدك واخدك بيتي مش قبل كده اتفقنا يا اغلي ما في قلبي؟
ضمها ليه وهيا لقت الامان بين ايديه
ادهم وصل ليلي بيتهم وقبل ما يروح عطته الشيك بتاع جده
ليلي: ده اعمل بيه ايه؟
ادهم اخده منها: ده انا اللي هعمل بيه مش انتي هاتي
روح بيته لقي جده وامه في انتظاره دخل بيصفر ويدندن وطالع علي اوضته
ريهام: ادهم
قاطعها: هششششش انا راجع مبسوط ومش عايز اتكلم تصبحي علي خير
ريهام: استني
وقف علي السلم واستني
ريهام: هيا سلمتك نفسها ولا ايه؟
ادهم ابتسم: زي ما انتي قولتليها؟؟؟ علي العموم اللي بيني وبينها شيئ ما يخصكيش تصبحي علي خير
سابها وطلع اوضته من غير ما يتكلم معاهم
الصبح طلع وهو نزل فطر معاهم فتليفونه رن
ادهم: صباح الخير يا قمر عامله ايه دلوقتي؟
____________
ادهم: هفطر واكلمك اوك يا قلبي
قفل وكمل فطاره وكلهم مستغربينه حتي ابوه كمان مستغرب من رد فعله لانه كان متخيل انه هيزعق ويتخانق مش اللامبالاه دي
تليفونه رن تاني
ادهم: هاه يا محمود عملت ايه؟
_______________________–
ادهم: طيب تمام كده متشكر يا غالي
ادهم حط الشوكه من ايده وبص لجده
الكل انتبه لانه اخيرا هيتكلم
ادهم: اللي حصل امبارح وعملتوه مش هيتكرر تاني ابدا وليلي هتجوزها بموافقتكم غصب عنكم هتجوزها!! فبلاش بقي حركاتكم النص كم دي لانها بتجيب نتيجه عكسيه
امبارح لما ليلي عيطت وهيا في حضني ورتني قد ايه انا بعشقها واني لا يمكن ابدا اسمح لحد ياذيها او يضايقها فشكرا ليكم لانكم قربتو بينا جامد قوي
الفرح بعد اسبوعين ما تنسوش وانا هبقي ابعتلكم دعوات ان شاءالله
قام ادهم ورجع تاني
ادهم: اه صح متشكر يا سليم باشا علي هديتك الجميله دي مقبوله منك
سليم: هديه ايه؟ انا ما اديتش حد هدايا
ادهم: امال المليون جنيه دول كانوا ايه؟ ( خبط ايده علي راسه بتريقه) اوف سوري نسيت دول كانوا علشان ليلي تسيبني؟!! اممم علي العموم ليلي اديتني الشيك وانا اخدته وبعدين قولت مفيش اكرم من جدي طبعا روحت ايه بقي؟؟ فتحت لمرات حفيدك حساب باسمها في البنك وحطتلها المليون جنيه بتوعك
علشان كده بقولك هديه مقبوله
سليم: انت اتجننت رسمي روح اقفل الحساب ده وهات الفلوس
ادهم: ههههههههه انت عطيته واحنا قبلنا وبعدين ليلي الوحيده اللي تقدر تسحب الفلوس دي
سليم: كمان؟؟ عملتها هيا لوحدها مسؤله عنه انت اكيد مجنون
ادهم: تاني مره ابقي فكر مليون مره قبل ما تلعب معايا لان انا غير
بعد اذنك
ويدوب هيمشي اتفاجئ باللي قدامه
مش هو بس كلهم اتفاجؤا
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حبيبي المجهول)