روايات

رواية حبيبي الظابط الفصل السادس 6 بقلم أميرة خالد

رواية حبيبي الظابط الفصل السادس 6 بقلم أميرة خالد

رواية حبيبي الظابط الجزء السادس

رواية حبيبي الظابط البارت السادس

حبيبي الظابط
حبيبي الظابط

رواية حبيبي الظابط الحلقة السادسة

_مين الي قال إني غريب يقلبي دانا حته ف مقام خطيبها وله ايه يا روح؟؟
=لا مش خطيبتك وله خطيبتو والي عندك ياسيف اعملو
~مش خطيبتي مين ياروحي امال اتفاقي انا واهلك يبقي ايه؟
=مكنش اتفاق انتو مهددني وفوق لنفسك بقا وحل عني ياأخي
~طب يلا عشان هترجعي معايا
“شدني من ايدي وكان هينزلني بصيت لزين وبصيتله وفاجاه لفيت لسيف ومحستش بنفسي وانا بضربه ب القلم”
=كفايه بقا كفايه عك وابعد عني انت اي مبتفهمش عمرو وامي وامك بيستغلوك زي ماكانو مستغليني ومشغلينك مرمطون عندهم حته تعليمك مكملتهوش وماشي ورا كلامهم زي العبيط استرجل لمره واحده ف حياتك وفوق وابعد عني روح شوف حياتك ياسيف وكمل تعليمك مجموعك مكنش قليل مش كان حلمك تبقي ظابط؟مش بابا كان دايما بيشجعك ويقولك يابني سيبك منهم وكمل
“لقيت ملامحو اتغيرت زي مايكون بيستوعب كلامي وكملت”
=انا مسمحاك علي كل حاجه بس سبني ف حالي وروح شوف حالك بعيد عني متجربش ورا كلامهم احنا كنا اكتر من الاخوات بس انت الي جربت وراهم وخربت كل حاجه روح شوف هتصلح نفسك ازاي ولما تفوق وتبقي راجل ليك كلمه وليك قرار ابقا تعاله كلمني غير كده سبني ف حالي انا عايزه ابني مستقبلي هنا عشان خطري ابعد عن طريقي وكفايه عك ف حياتي وحياتك
_كفايه ياروح اسمع ياسيف انت شكلك متربي وانا بقولك اسمع كلامها وامشي وأقسم بالله لو فكرت تيجي وتعمل المهرجان ده تاني هحبسك انت فاهم؟
“متوقعتش رد فعله بصلي ب نظره قديمه انا عارفاها نظره سيف القديم الي هيبدا يفوق وسبني ومشي بعدها زين شدني”
_بقا مقولتيش انك خطيبتي ها
=صدقني لو كنت قولت مكنش هيحصل خير وانا مش عايزه اضرك ب اي شكل كفايه انك واقف معايا لحد دلوقتي بجد
_ياستي ماشي هعديهالك لحد متبقي خطيبتي
=خطيبتك ايه ياباير
_انا باير؟دانا البنات بتحدف نفسها عليا يابت فوقي
=واضح اه خليهم ينفعوك
_لا بس عجبني رد فعلك والقلم الي الواد خدو ده
=يارب يفوق يازين خساره بجد سيف كان شاطر اوي وبابا كان بيحبو اوي بس هما زي السم دخلو دماغو وخربوها
_ياكش يفوق عشان لو فكر يجي هنا تاني مش هعمل حساب لحد ويلا يعسل ادخلي شقتك واقفلي الباب عايزين نتخمد شويه
=طب متزقش بس وشكرا يحضره الظابط ها شكرا
_ادخلي طيب بدل مفجرلك دماغك
“دخلت وقفلت الباب وانا بضحك كلمت شمس حكيتلها وغيرت هدومي وعملت اكل وبدأت ادور علي شغل الفلوس الي معايا قربت تخلص لبست ونزلت فعلا مشيت لآخر الشارع ولقيت كافيه كاتب انو محتاج حد يعمل قهوه والحاجات دي ف دخلت”
=مساء الخير انتو طالبين حد يشتغل؟
-مساء النور يافندم طلبين اه بس شباب
=طب مانا بعرف اعمل الي طلبينه متقلقش هظبطلك الدنيا
-هتقفي كاشير تخدي الطلبات وتعمليهم؟
=ايوا متقلقش الموضوع مش صعب
-طيب اي رائيك نجربك اسبوع عشان نتأكد واهو اعتبري تدريب
=موافقه طبعا
-متفقين اشوفك بكره الساعه 10 الصبح
=تمام
“خرجت بره وانا مبسوطه بدأت اتمشي علي البحر وانا حسه بتوهان مش عارفه هنزل الكليه امته وهتابع ف الشغل امته وهعمل ايه ف الي بيدورو عليا دول لحد ما”
=الو؟
-حبيبت قلب اخوها
=يوووه هوا كل محد يتصل يهددني هيقول حبيبت قلبي؟يااخي اومال لو مش حبيبت قلبك كنت هتعمل ايه؟
-هقتلك ياروحي..اوعي تكوني فاكره الفضيحه الي عملتيها دي هتعدي ب السهل وهتعيشي حياتك وكده توء توء انتي لسه مشوفتيش عموره وهوا قالب بجد
=تصدق ب ايه؟مبقتش بخاف منك اصل هشوف منك ايه تاني؟
-هتشوفي كتير وجهزيلي نفسك عشان مش هتتهني ب حياتك
=وانا من امته اتهنيت بيها من وقت مابابا مات؟
-…
=عارف ياض ياعموره قبل مابابا يموت كان بيقولي اخد بالي عشان انت هتقلب عليا وهتعمل وهتسوي عارف قولتله ايه وقتها؟
-ارغي..
=قولتله لا يبايا عموره ده حبيبي ده اخويا وصاحب عمري وهيسندني فكل حاجه
“وانا بتكلم عيني بدأت تدمع وقفت قدام البحر وبدأت اكمل لما سمعت تنهيده خرجت منو”
=لما كنا صغيرين والعيال ف المدرسه كانت بديقني اول مكنت بقولهم هجبلكو عمر كانو بيخافو مني وبيبعدو وقتها كنت بحس ب انتصار كده
-ايوا مانتي كنتي بتعملي المصيبه وتلبسيهالي
=ضحكت بحماس وقولتله..فاكر ياض لما كسرت الخمس بيضات وماما كانت جايه ب الشبشب عشان تضربني وانت جريت عليا وقلتلها انك انت الي كسرتهم؟
-يومها قرصتني قرصه يابت ياروح عليا الطلاق لسه بتوجع لما بفتكرها
=وليا مفتريه بس بتحبك ورجعت صلحتك يانصاب
-…
=ليه بتعمل فينا كده ياعمر؟ ليه وصلتنا للنقطه دي!! مش انا كنت الدلوعه بتعتك واحنا صغيرين؟لقيت بقيت حد مرعب ومبيحسش لدرجه دي؟
-…
=لما بابا مات كنت مستنيه حضنك اوي كنت مستنيه اعيط وأمسك فيك واقولك اني خايفه من كل الي جاي خايفه من حياتنا الي هضلم والبيت الي هينكد وخايفه عشان هشيل مسؤوليت نفسي وخايفه منك!!
-انتي انتي فكرك كده هتصعبي عليا؟
=مين قال مين قال اني عايزه اصعب عليك دانا مكنتش بصعب عليك وانت بتضربني هصعب عليك ب كلمتين؟
-واخرتها بردو؟
=اخرتها اني مش هرجع ياعمر ولو فكرت تيجي وتقرب مني هموت نفسي وقتها بس ابقا أشبع ب كلام امك وخلي الشر الي زرعتو ف قلبك ينفعك واعرف اني عمري مهسمحك علي مستقبلي الي بيضيع بسببك واني لوحدي دلوقتي ومتسوحه ومتبهدله بسببك
“قفلت ف وشو وبصيت للبحر وانا بعيط”
=اشمعنا انا الي بيحصلي كل ده؟ ايه الوحش الي عملته يوصلني لكده يارب ليه كل الي بحبهم مصممين يقلبو عليا وليه مصعب الدنيا كده؟ ليه مصمم تخليني امشي كل الطرق لوحدي ومتسندش علي حد
_يمكن عشان شايفك قويه وتقدري تشيلي مسؤوليه نفسك؟
“بصيت لقيته زين قعد جمبي وهوا ف ايدو كوبايتين قهوه”
_الحياه مش عادله ياروح وبترازي فينا كل مابتزهق وانتي دورك تستحملي وتكملي عشان نفسك
=مانا علطول مستحمله ومبشتكيش بس كده كتير انا مفرهده من الجري عايزه ارتاح وعايزه ارمي كل الشيله دي علي حد!!
_طب متيجي نتجوز وترميها عليا
=ونبي مش وقته هزار يازين
_مبهزرش ياستي وربنا مبهزرششش

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حبيبي الظابط)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى