رواية حبيبي الذي لا أعرفه الفصل الثالث 3 بقلم أسماء إيهاب
رواية حبيبي الذي لا أعرفه الجزء الثالث
رواية حبيبي الذي لا أعرفه البارت الثالث
رواية حبيبي الذي لا أعرفه الحلقة الثالثة
مفيد : و انتي مش عايزة جدك يعرف لية يا اسيل
سردت له اسيل ما حدث معها في الشركة و انها لم تجد عمل ولانها بحاجة عمل و انا جدها يرفض اي عمل غير مجالها
اسيل : بس كدا عشان خطري بقي يا جدو
مفيد : يا بنتي لو محتاجة فلو..
قاطعته قائلة : لا مش عايزة فلوس انا عايز اشتغل عشان خطري
مفيد : طيب روحي غيري هدومك و ابدأ شغل و هيبقي معاكي هاني برا اسأليه علي اي حاجة انتي عايزاها
اسيل : بجد شكرا يا جدو ربنا يخليك ليا
خرجت اسيل بسرعة وجدت الشاب الذي دلها علي غرفة مفيد
الشاب : ها اتقبلتي
اسيل : اه اتقبلت بس هو مين هاني لو سمحت
الشاب : انا لية
اسيل : اصل جدو اقصد استاذ مفيد قالي اي حاجة اسألي هاني فانا عايزة اعرف كل حاجة هنا
هاني : طب ادخلي الاوضة دي و غيري هدومك و يلا ناخد جولة
اسيل بفرح : ماشي
عند امنية عملت ان سيف ينتظرها في الخارج فقالت للخدم ان تخبره انها غير موجودة بالفيلا و قد ذهبت
انا هو دلف الي الفيلا لم يجدها تنتظره في الجنينة كما المعتاد فدلف الي الفيلا بالداخل و لم يجدها بالاسفل
سيف : عرفة فين امنية
عرفة : دي خرجت يا بية من نص ساعة و قالت لما حضرتك تيجي اقولك بعد كدا هي هتروح لوحدها و مفيش داعي تيجي تاخدها
سيف بغضب : طيب يا عرفة ماشي
ذهب الي الشركة و في قمة الغضب
في خارج المطعم
شاب علي الهاتف : ايوة يا باشا اشتغلت في مطعم مفيد اللي هو في …
يوسف : ماشي خليك وراه بردو
اغلق يوسف الهاتف وجدت سيف يدلف الي المكتب بوجه عابس
سيف : خد امضي
يوسف : اية الشكل ده يخربيتك
سيف : سيبني في حالي و حياة ابوك انا مش ناقص
يوسف : منفضالك صح
سيف بتوتر : هي مين
يوسف بمكر : السكرتيرة شكلها مش مهتمية بشغلها خالص
سيف : اه اه فعلا انا بقول كدا بردو .. انا انا خارج
يوسف : استني يا سيف انا رايح مطعم مفيد لاني لقيتها و هعرف مين خلاها تعمل كدا
سيف : يا بني متتسرعش
يوسف : انا مبحبش يطلع عليا اشعاعات و خصوصاً مع حد معروش هروح اتعرف مكليش فيه انت روح شوف اللي انت فيه
خرج سيف من المكتب و ظل يوسف يتوعد و يتوعد بالكثير لهذه الاسيل
بعد مرور بدقائق خرجت اسيل مرتدية ملابس العمل بنطال من الجينز و تي شيرت ابيض و مريلة العمل و مكتوب علي الجهه اليمني اسمها و شعرها علي شكل ذيل حصان
هاني : وااو لايق عليكي
اسيل بابتسامة هادئة : ميرسي
هاني : طب يلا بينا علي شغلنا
بعد ساعتين
في شركة السيوفي جروب
يوسف لسيف : انا ماشي رايح البيت هغير و هروح لست هانم اسيل
سيف : علي فكرة انا قولتك بلاش يا صاحبي
يوسف : خليك في حالك
ذهب يوسف الي الفيلا وجد امنية تجلس علي الارض وسط الحديقة و حولها كتب كثيرة
يوسف : اية ده انتي بتحضري دكتوراه ولا اية
امنية : هههه لا يا خفة بذاكر عندي امتحان بكرة
يوسف : كلمتي سيف
امنية بجدية : لا مكلمتوش و لما كلمني مردتش و لما عدي الصبح مقابلتوش
يوسف : برافو عليكي عشان اعرف اعلموا ازاي يكلمك من ورانا هو اه ابن عمك بس مش معقول يكون مرتبط بيكي من غير ميقولي انا حتي
امنية : خلاص مش هكلمه
تركها يوسف و صعد الي غرفته و دلف الي المرحاض و استحم و ارتدي بنطال جينز كحلي غامق مع قميص ابيض و خرج من الفيلا و صعد دراجته النارية و انطلق ناحية المطعم
دلف الي المطعم وجدها تخرج من المطبخ و بيدها طلبات عرفها من صورتها بال cv
بعد ان وضعت الطلبات نادي عليها هو تقدمت اليه و اردفت بابتسامة : اؤمر يا فندم حضرتك تطلب اية
نظر لها فهي لم تعرفه هل من الممكن أنها لا تعرفه حقا طل سارح في عقله و افكاره
اسيل : حضرتك تطلب اية يا فندم
يوسف : ها اه عايز……
اسيل و هي تدون ما يطلبه : تحت امرك يا فندم بعد اذنك
اخرج هاتفة و هاتف سيف
يوسف : ايوة يا سيف دي معرفتنيش
سيف : مش قولتلك
يوسف : مش عارف حاسس بردو انها بتكدب اقفل و هكلمك تاني.
ظل جالس حتي وضعت له الطعام طل يتناول طعامه و هو ينظر اليها حتي انتهي من الطعام
يوسف : لو سمحتي
اسيل : ايوة اؤمر حضرتك
يوسف : بصراحة كدا انا خالي شغل و عايز اشتغل هنا هو في شغل
اسيل وهي تستغرب من هيئة النظيفة المرتبة : مش باين علي حضرتك خالص انك مش بتشتغل
يوسف : انا كنت بشتغل شغلة حلوة بس عمله فيا مقلب عند المدير و اطردت
سرحت اسيل فهو يقريبا ما حدث لها فاردفت : طب استني هنا شوية اصل بصراحة صاحب المطعم يعتبر جدي متخافش هتلاقي شغل ان شاء الله خليك مستنيني هنا
يوسف : ماشي بس متتاخريش عليا و النبي
اسيل : لا لا متخافش
ذهبت اسيل الي مفيد و ايقن يوسف انها لا تعرفه و حتى لا يعرف لما طلب منها عمل كل ما هنالك انه يريد ان يكتشفها اكثر
دلفت اسيل الي مفيد و
اسيل : جدو ممكن اطلب منك طلب
مفيد : اه يا حبيبتي اتفضلي
اسيل : في واحد عايز يشتغل هنا و هو عاطل يا جدو و صعبان عليا بصراحة اية رايك تشغله هنا
مفيد : بس مفيش مكان ليه هنا يا اسيل
اسيل : اتصرف يا جدو عشان خطري
مفيد : امممممم ماشي خليه يدخلي هنا
اسيل : فريرة
خرجت اسيل و اتجهت نحو يوسف و اردف : ادخل عشان تستلم شغلك
يوسف : بجد و الله
اسيل : بجد و الله
يوسف : انا مش عارف اشكرك ازاي انا بجد متشكر جدا
اسيل : لا شكر على واجب اتفضل ادخل
انقبل يوسف في العمل و انتهت ساعات العمل بالنسبة لاسيل و ذهبت الي منزلها
اسيل : جدو يا رشدي يا حبيبي انت يا جميل
رشدي : تعالي يا سوسو انا هنا
دلفت الي غرفة جدها و قبلت وجنتيه و اردفت : اول يوم شغل كان تحفة
رشدي :يارب دايما يا حبيبتي بس انتي لما كلمتيني قولتي اشتغلت و خلاص قولي اشتغلتي في شركة اية
اسيل : في .. في ايوة ايوة شركة مفيدكوا
رشدي : اية مفيدكوا دي
اسيل : شركة جديدة يا جدو جديدة
رشدي : طب يلا يا حبيبتي اتعشي و نامي
اسيل هحضر العشا ليا و ليك و هتاكل معايا غضب عنك يا جدو عشان الدوا
عاد الي منزله و صعد الي غرفته و اخرج هاتفة و هاتف سيف
يوسف : الو يا سيف انا مش جاي بكرا
سيف : معقول يوسف بية ميجيش الشركة
يوسف : تصدق أنا غلطان اني بقول
سيف : يا عم خلاص و اكمل بنبرة مهتزة : اومال عمي و طنط عاملين اية
يوسف : كويسين
سيف : و و ام امنية
يوسف بخبث : اما امنية دي بقي مزاجها حلو اوي بقالها يومين
سيف :مزاجها حلو اه ماشي يا يوسف سلام
يوسف : سلام يا صاحبي
سيف بعد ان اغلق الهاتف : ماشي يا امنية ماشي
يوسف : اما وريتك يا سيف الكلب هعلمك الادب
في الصباح
ارتدي يوسف ملابس عادية و ذهب الي المطعم وجد اسيل هناك
اسيل و هي تتجه الي يوسف : اية يا بني حد يتاخر من اول يوم كدا
يوسف : معلش و الله ظروف
اسيل : طب ادخل الاوضة دي و غير هدومك
يوسف : حاضر
خرج يوسف مرتدي الزي الرسمي للعمل و اردف : ها اعمل اية بقي
اسيل : روح شوف طرابيزة 3 و انا هشوف 8
يوسف : تمام
بعد ساعة جلس يوسف مع اسيل و اردف : و انتي بتشتغلي هنا من امتي
اسيل : يااااااه من زمان
يوسف باستغراب لانه يعلم متي عينت : زمان امتي يعني
اسيل : من امبارح
يوسف : ههههههههههههههه اسمك اسيل اسم حلو
اسيل : عرفت منين
يوسف : من الاسم اللي علي هدومك
اسيل : ايوة اسيل زين الدين بس انت مفيش اسم علي هدومك اسمك اية بقي
يوسف : اسمي يوسف
اسيل : ايوة يوسف اية
يوسف بتوتر : ………
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حبيبي الذي لا أعرفه)