روايات

رواية حبيبي الذي لا أعرفه الفصل الأول 1 بقلم أسماء إيهاب

موقع كتابك في سطور

رواية حبيبي الذي لا أعرفه الفصل الأول 1 بقلم أسماء إيهاب

رواية حبيبي الذي لا أعرفه الجزء الأول

رواية حبيبي الذي لا أعرفه البارت الأول

حبيبي الذي لا أعرفه
حبيبي الذي لا أعرفه

رواية حبيبي الذي لا أعرفه الحلقة الأولى

يوسف احمد السيوفي : رجل أعمال غني جدي في العمل يكره الاشاعات
اسيل زين الدين : تعمل بشركة يوسف بفرع اخر يتيمة الابوين تعيش مع جدها
مراد : خطيب اسيل
حنان : صديقة اسيل منذ الطفولة
امنية : اخت يوسف
سيف : ابن عم يوسف و يحب امنية كثيرا
عزمي : ابن خال اسيل و يعشقها و سافر من اجلها
في منزل بسيط جدا لكنه يوجد به لمسة انثوية تجعل للمنزل حيوية
تستيقظ بطلتنا و تفتح عينها برقة و ترتفع بنصفها العلوي لتنظر الي الساعة بجوارها
شهقت اسيل بخضة : يا لهوي يا لهوي انا اتاخرت
قفزت من الفراش سريعا و دلفت الي المرحاض بعد ان اخذت معها ملابسها بعد فترة قصيرة خرجت اسيل بكل اناقة مرتدية ملابس عملية للعمل و رفعت شعرها العسلي علي هيئة كعكة فوضوية
خرجت من غرفتها و هي تنادي بصوت عالي : جدو يا جدو
دلفت الي غرفة جدها لتجده يغط في نوم عميق اقتربت منه و قبلت جبهته و هي تهزه بخفة : جدو… جدو حبيبي قوم يلا عشان تفطر عشان اتاخرت
استيقظ الجد و اردف : صباح الخير علي احلي بنوته في الدنيا
اسيل : احلي صباح عليك يا حبيبي يلا بقي يا بطل قوم وفوق علي ما احضر الفطار
رشدي (الجد) : حاضر يا حبيبتي
خرجت اسيل من غرفة الجد متوجه الي المطبخ الا ان سمعت صوت هاتفها فركضت بسرعة فهي تعرف من هو
اسيل بسعادة : الو
…… : صباح الخير
اسيل بابتسامة : صباح النور يا قلبي عامل اية يا حبيبي
مراد (خطيب اسيل) : الحمد لله يا حبيبتي انتي جهزتي
اسيل : لسة هفطر جدو
مراد : طب انا هستناكي تحت عشان اخدك بالعربية اوديكي الشغل اللي انا مش بلعة ده
اسيل : لية بس يا مراد و بعدين انا بحب شغلي جدا
مراد : خلاص يا اسيل مش وقته يلا خلصي و انا تحت
اسيل كانت تعمل و هي تهاتفه علي الهاتف : طب ما تطلع افطر معانا متوقفش تحت كدا
مراد : لا يا اسيل مش هطلع جدك مبيحبنيش و انا مش بحب اقعد مع حد مش بيحبني
اسيل : و الله يا مراد انت ظالم جدو جدو ده مفيش منه و الله
مراد : سو انا هقفل و مستنيكي تحت سلام
اسيل باستسلام : سلام
اسيل لرشدي : يلا يا جددددو الفطار
في مكان ارقي بكثير حيث قصر ضخم و تحديدا غرفة يبدو عليها الرقي
استيقظ بطلنا و دلف الي المرحاض و قام بروتينه اليومي و ارتدي ملابس العمل و نزل الي الاسفل
وجد والديه و اخته علي مائدة الطعام و الخدم يضعون الطعام امامهم
يوسف : صباح الخير .
الكل : صباح النور
الام : يلا يا حبيبي عشان تفطر
يوسف : انا متاخر يا ماما ولازم اكون في الشركة بعد…. و هو ينظر الي ساعته الغالية …. بعد 15 دقيقة بالظبط
الاب بجدية : مش هيحصل حاجة لو اتاخرت شوية
اخته ( أمنية ) : سيبه يا بابا انت عارف يوسف و وجهت كلامها لاخيها… هتوصلني الكلية صح
يوسف : متروحي بعربيتك انا متاخر
امنية : عشان خطري يا يوسف العربية بتتصلح يلا يا يوسف بالله عليك
يوسف بقلة حيلة : امري لله … يلا يا ستي
خرج يوسف مع امنية و اوصلها و ذهب هو الي الشركة
ملحوظة : يوسف و اسيل مش في نفس فرع الشركة هما اه الشركتين في القاهرة بس الفرع اللي فية يوسف في مكان و اللي فيه اسيل في مكان..
علي مائدة الافطار تتناول الفطور مع جدها
اسيل : يلا يا جدو انا نازلة عشان مراد بقاله كتير مستنيني
رشدي : و الله يا بنتي انا مابالع الواد ده خالص
اسيل و هي تقبل رأس جدها : لية بس يا جدو و الله مراد بيحبك انا نازلة بقي خلي بالك من نفسك و خد الدوا بعد ساعة يا جدو و هكلمك اطمن عليك
رشدي : ماشي يا حبيبتي مع السلامة
نزلت اسيل مسرعة نحو سيارة مراد و قالت : معلش يا حبيبي اتاخرت عليك
مراد بضيق : عادي يا حبيبتي
و انطلق بسيارته نحو عمل اسيل
وصل الشركة دخل بكل غرور و هو يتابع من يعمل و من يتكاسل
دلف الي مكتبه و طلب دنيا السكرتيرة
طرقت الباب بادب و دلفت الي المكتب
دنيا : طلبتني يا فندم
يوسف عايز كل الملفات اللي لسة فيها شغل وابعتيلي سيف
دنيا : حاضر يا فندم
خرجت السكرتيرة و ما هي الا دقائق حتي دلف سيف
سيف : صباح الخير يا برنس البرانيس
يوسف : برانيس!!!! اقعد يا سيف
سيف : استغفر الله العظيم يارب اية يا ابني افرض وشك ده ربنا يفكها عليك
يوسف : سيبك مني دلوقتي و تعالي شوف الصفقة دي عشان بابا عايز يمسك الفرع ده و انا هروح التاني و هاخدك معايا
سيف : ياريت عشان الفرع ده بعيد عن البيت اوي
يوسف : طب يلا هات الملف الاسود ده و تعالي
بدأوا في العمل معا
اما في الفرع التاني
وصلت اسيل مع مراد ال الشركة
اسيل : انا همشي عشان متاخرة
مراد : ماشي يا حبيبتي خلي بالك من نفسك و انا هاجي اخدك من هنا اوديكي البيت
اسيل : ماشي باي
خرجت اسيل من سيارة مراد وجدت حنان صديقتها
اسيل : حنان ازيك
حنان و هي تنظر إلى سيارة مراد : كويسة الحمد لله
اسيل : طب يلا ندخل عشان اتاخرنا
حنان : يلا
دلفت اسيل و حنان الي الشركة لكي يعمله
جاءت اليهم السكرتيرة الخاصة ب احمد السيوفي
نجلاء : يا بنات يا بنات
اسيل : اية يا نوجا في اية
نجلاء : بيقوله يوسف بية هيبدل مع ابوه احمد
حنان : يعني اية يبدل
نجلاء : بيقوله ان يوسف بية جاي هنا عشان واحدة هو بيحبها و عايز يبقي جنبها بس محدش يعرف مين
التمعت عين حنان بفكرة ماكرة ثم قالت : اكيد محدش هيعرف غير حبيبته دي ولا اية يا اسيل
اسيل : ملناش دعوة بحد يا بنات يلا علي شغلكوا
عندما سمعت حنان هذا الخبر من نجلاء اشتعل في قلبها الغل و الكره و التمعت عيناها بخبث
مر اسبوع كالاتي
يوسف منشغل في انتقاله الي الفرع الاخر من الشركة
اسيل مع مراد و جدها علي طول
حنان كل لما تشوف مراد يملئ قلبها الحقد من ناحية اسيل
كانت تجلس امام التسريحة
تنظر الي انعكاس صورتها و هي تصفف شعرها و تتذكر حب حياتها الذي هو الان نصيب لاحد اخر و هي اسيل صديقتها
كم حقدت علي تلك الاسيل الذي خطفت حبيبها كما تعتقد
حنان بغل : بس الخطة بتاعتي تنجح و انا اوريكي يا اسيل عمري ما انسي انك اخدتي الإنسان الوحيد اللي حبيته
فلاش باك
يقف مراد في كافيتريا الجامعة
مراد : يا جماعة انا عايزة اقول اني اخيرا لقيت نصي التاني اللي يكملني
فرحت حنان بشدة لظنها انه يتحدث عنها
مراد و هو يقف امامهم : انا عايز معاكي انتي يا اسيل
باك
حنان بحقد و غل و كراهية : و انا مش هخليك تكمل معاها يا مراد
في يوم جديد مليئ بالاشراق
دلفت الي شركة والده التي انتقل لها الان
كانت الموظفات تتصارع حتي تري هذا اليوسف رجل الاحلام الا ان اسيل لم يفرق معها و حتي انها جاءت الي الشركة بعد دخوله بخمسة دقائق
حنان بخبث : اول مرة تتاخري يا اسيل يعني
اسيل : عادي يعني اصل مراد جايلي متاخر النهاردة
حنان بغيظ : اه طيب
اسيل : طيب انا هروح اعمل نسكافية
حنان : ماشي
بعد ذهاب اسيل خرجت حنان الي باقي الموظفين
حنان لسوسن (موظفة) : عارفة مين البنت اللي يوسف بية جية هنا عشانها
سوسن : مين؟؟؟
حنان بخبث : اسيل
سوسن : اسيل معقول
حنان : انا الوحيدة اللي عارفة و قولتلك عشان انتي حبيبتي بس ده سر
سوسن : اه اه طبعا
بعد مغادرة حنان ذهبت سوسن الي موظفة اخري لتخبرها في خلال نصف ساعة كانت جميع الشركة تعرف موضوع اسيل و يوسف
كانت تنظر لاسيل جميع الشركة باتهام و استحقار فذهبت اسيل الي الفتاه المقابلة
اسيل : هو في اية يا هنا بتبصي عليا كدا لية
هنا : عاملة نفسك متعرفيش
اسيل : ايوة معرفش في اية
هنا : يعني اتاخرتي النهاردة عشان محدش يعرف انك انتي و يوسف بيه بتحبه بعض و انه جاي الفرع عشانك
اسيل : نعععععععم!!!! انتي بتقولي اية انا واحدة مخطوبة و بحب خطيبي جدا انا معملش كدا و سقطت دمعة ساخنة منها و هي تقول : انتوا مين قالكوا كدا
هنا : اللي قال قال المهم احنا عرفنا
امسكت اسيل حقيبتها و اردفت : حسبي الله و نعم الوكيل فيكوا
و خرجت اسيل تبكي و اوقفت تاكسي و توجهت الي المنزل
عند حنان اردفت بشر : عشان تخدي حاجة مش بتاعتك و اخرجت الهاتف و توقفت علي رقم مراد و ضحكت بشر و ضغطت على زر الاتصال
حنان ببكاء مصتنع : الو
مراد : الو مين معايا
حنان : انا حنان يا مراد
مراد بقلق : اه مالك يا حنان حصل حاجة
حنان : الشركة عرفت موضوع اسيل و يوسف بية
مراد بغضب : و هو اية موضوع اسيل مع يوسف ده
حنان : انا بس بقولك عشان هي طالعة من الشركة منهارة
مراد : ماتقولي يا حنان في اية
حنان : —
مراد : اييييييية

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حبيبي الذي لا أعرفه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى