روايات

رواية حبيبتي واخي الفصل الخامس عشر 15 بقلم لولو الصياد

رواية حبيبتي واخي الفصل الخامس عشر 15 بقلم لولو الصياد

رواية حبيبتي واخي الجزء الخامس عشر

رواية حبيبتي واخي البارت الخامس عشر

رواية حبيبتي واخي الحلقة الخامسة عشر

الفصل الخامس عشر. ….
صلاح بقلق…فى ايه يا ماما فهمينى …..
الام ببكاء …جدك تعب اووى واحنا دلوقتي في المستشفى ومش عارفه هو ماله ….
صلاح …طيب مستشفى ايه …
قمر…مستشفى ……..تعال بسرعة يا ابنى ………..
قام صلاح بسرعه وهو يحمل اغراضه ….
يونس. ..فى ايه يا صلاح ومين فى المستشفى. ..
صلاح …يله بينا بسرعه جدك يونس فى المستشفى وتعبان اوى …..
يونس…….. استر يارب. ………..
……قاد صلاح سيارته بسرعه كبيره الى ان وصل الى المشفى وسال عند جده وذهب هو ويونس اليه وجد الجميع يقف امام باب العنايه المركزة والدموع فى عيونهم …..
صلاح. ..ها يا جماعه حد طمنكم …
رشوان ….لسه يا ابنى منعرفش اى حاجة ابدا. ….
يونس بحزن…يعنى ايه جدى هيموت ….
صرخت به نوران ….بس جده هيبقى كويس اسكت خالص وانفطرت فى بكاء مرير. …….
صلاح …اهدوا يا جماعه جدى يونس قوى وان شاء الله هيكون كويس…….
….
كان صلاح يهدا الجميع ولكن بداخله القلق ياكله ….
خرج الطبيب بعد وقت طويل ….
التف حوله الجميع بسرعه……
زاهر …خير يا دكتور ابويا عامل ايه دلوقتي. …
الطبيب. …الحمد لله كانت ازمه بسيطه لكن هو حاليا كويس الحمد لله. …..
صلاح….الحمد لله طيب هيقدر يخرج امتى …..
الطبيب ….هيفضل فى العنايه انهارده ان شاء الله وبكره يتنقل اوضه عاديه لانه لازم يفضل تحت الملاحظه كام يوم وان شاء الله على اخر الاسبوع يكون تمام ويقدر يخرج ……..
منال ….الحمد لله احمدك واشكر فضلك يارب. …
صلاح …طيب يا جماعه اتفضلوا كلكم على البيت وانا هفضل مع جدى …..
زاهر ….لا انا وامك وابوك ومرات عمك اللى هنقعد هنا وانتم على البيت لان ادهم مع الخدم وانت ويونس عندكم شغل …..
يونس…..طيب يا جماعه ان شاء الله بكره هنيجى بعد الشركة. …….
صلاح …طيب عن اذنكم يله يا نوران …..
توجهت نوران وصلاح ويونس الى السياره وركبت نوران بالخلف ويونس بجانب صلاح وكان البكاء هو رفيق طريقها تبكى من اجل جدها …….
وصل الجميع الى المنزل وتوجه يونس الى غرفته بينما ذهب صلاح ونوران الى غرفتهم وجدت نوران ابنها نائم مثل الملاك …..
صلاح ..ادهم نايم ….
نوران …بحزن …اه نايم ……صلاح هو جده هيبقى كويس …..
صلاح وهو يجلس بجانبها ويتحدث برقه ….طبعا يا نوران هيكون كويس جده يونس قوى جدا وهيعيش لحد ما ادهم يكون راجل …
فجاءه ارتمت نوران بحضنه تبكى بمراره ….انا خايفه اوى يا صلاح على جده خايفه يروح منى ليه كل حاجه بحبها بتروح منى عارف انا بخاف احبك تروح منى انت كمان وبخاف اوى اصحى من النوم.لولو الصياد الاقى ادهم حصله حاجه حاسه ان فى حاجه جوايا منعانى احب اى حاجه ولازم اخاف تروح منى انا لما قلتلك الكلام فى العربيه انى كنت شيفاك مروان كنت بكدب لانى كنت بضيقك زى ما زعلتنى فى الحفله انا تعبانه اوى حاسه انى حياتى كلها غلط …….
صلاح …اهدى بس وكله هيكون تمام ….وضمها اليه بقوه …..
ظل صلاح يحتضنها ويضمها الى صدره الى ان شعر بثقل انفاسها حينها علم انها قد نامت بين يديه حملها ووضعهابالسرير.لولو الصياد. ودثرها بالغطاء وغير ملابسه ونام بجانبها ولكن لاول مره ينام وهى تحتضنه …………
…………….
مرت عده ايام تحسنت فيهم حاله الجد وتوطدت علاقه بنوران واصبح يتحدثون بكل رقه وذوق والعلاقة بينهم فى طريقها الى الصلاح ………
فى الشركه…..
صلاح. ..ايه يا ابنى فين السكرتيره الجديده. …
يونس….هعمل المقابلات الساعه 12 وهختار ليك واحده موزه هههههههههه
صلاح …استغفر الله العظيم يا ابنى بطل انا عاوز واحده تشتغل مش موزه………..
………..
فى احد البيوت المتوسطه تجلس فتاه فى 22 من العمر …..
الاب….برده مصممه يا وسام ….
وسام ….ايوه يا بابا ….زهقت من القاعدة في البيت وكمان انت فى شغلك طول النهار ….
الاب …خلاص يا بنتى اللى تشوفيه ربنا يوفقك ………..
وسام ….فتاه فى 22 من العمر خريجه كليه التجارة بسيطه وهادئه جدا تتميز بعيون رماديه وشعر أسود طويل وقمحيه البشره متوسطه القامه جسدها ممشوق مرحه للغايه تعشق والدها الى حد الجنون فهو من بقى لها بعد امها رحمها الله سبحانه وتعالى……….
……. ………..
فى شركه المغازى ……
دخلت وسام الى مكتب يونس وهى تشعر بتوتر شديد كانت ترتدى بدله سوداء واسفلها قميص رصاصى وتلم شعرها ديل حصان ولا تضع سوى ملمع شفاه كانت رائعه الجمال…….
وسام …. مساء الخير يا فندم …
يونس…مساء النور اتفضلى …..اسمك وسام على ….
وسام. ..ايوه يا فندم …
يونس …بسخريه …هو مش وسام ده اسم ولد ههههههع
وسام….ده اسمى يا فندم وعاجبنى واظن انى جايه اشتغل مش اعمل بطاقه ……
يونس بعصبيه …لا واضح انك جايه تشتغلى مش تقولى شكل للبيع. …
وسام …وهى تقف ….واضح من الاول انى مش هنفع هنا عن اذن حضرتك ……
يونس….استنى انتى اتقبلتى خلاص
….
وسام بفرح …بجد…..
يونس ….طبعا وتقدرى تبجى من بكره تستلمى الشغل ….
وسام …شكرا جدا لحضرتك ……
يونس لنفسه …ده انتى هتشكرينى شكر هههههههههههههههه يا وسام ال وسام قال ههههههههه. …..
………

يتبع……

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حبيبتي واخي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى