رواية حانة راشيل وكوهين الفصل الرابع 4 بقلم اسماعيل موسى
رواية حانة راشيل وكوهين الجزء الرابع
رواية حانة راشيل وكوهين البارت الرابع
رواية حانة راشيل وكوهين الحلقة الرابعة
مش عارف يا مدحت!
انت بتهزر يا علي؟ معانا واحده مقتوله ومش عارف هنتاويها فين؟
يمكن تصحى دلوقتي يا مدحت!
على آنت بتخرف؟
لا مش بخرف، زي ما فيه واحده بتكلمي بصوت راجل لا وكمان بتقولي هيحصل ايه قبل ما يحصل، والتليفون بيرد على المكالمات لوحده، ليه يارا متصحاش مره تانيه؟
انت كويس يا علي؟
مش عارف يا مدحت، أنا دكتور نفسي مشهور ودلوقتي حاسس اني محتاج دكتور نفسي،؛شايف المهزله؟
دا تأثير الصدمه يا علي!
مش انت الي هتقولي تأثير الصدمه يا مدحت، أنا عارف نفسي بقول ايه، اعرف كمان افرق بين الحقيقه والخيال !
انا بحاول اكدب نفسي يا مدحت، البنت امل مسكونه يا مدحت، الي عليها دا عفريت!
لا،. لا، انت فعلا بتخرف، ازاي انت دكتور نفسي؟
عفاريت وكلام فارغ!؟
والغراب يا مدحت، والصوت الي كلمني قدامكم من غير ما حد غيري يسمعه؟
كل ده خيال، انت عارف انه قالي بلاش تروح مع يارا؟
حذرني يا مدحت، وبيتهمني اني قتلتها!
انت متأكد يا علي؟
ايوه متأكد يا مدحت!
انا كمان مكنتش مستريح لما روحنا عندها، شفت وحش كده عايز يقبض روحي ، بقلك؟
متسآله ندفنها فين؟
انت بتهزر يا مدحت؟؟
لا بتكلم جد والله.
لم ينتظر مدحت، سحب هاتفى واتصل بأمل وناولني الهاتف !
الو، ايوه يا دكتور ،
ازيك يا امل؟
الحمد لله بخير.
ممكن اكلمه!؟
بس هو مش هنا، ملوش ميعاد بيحضر لوحده!
جربي تعملي اي حاجه كده يمكن يجي؟
بيسالني عايز ايه؟
قوليله عايز اكلمه في موضوع خاص!؟
بيقول مفيش أسرار تستخبي على أمل!
اوووف، طيب قوليله ندفن الجثه فين؟
جثه، يالهوي!
انتي هتفضحينا؟ كله من تحت راسك.
قوليله !!!
حاضر.
بيقلك مش هيقلك لأنك مش بتسمع الكلام!
قوليله هنسمع الكلام حاضر !!
صوت حشرجه، امل؟ امل؟
ايوه بيقلك انت مش محتاج تكلمه في التليفون هو معاك اصلا من ساعة ما خرجت من العماره.
تعلق مدحت برقبتي حتى فقدت السيطره على السياره وكدنا نسقط في المصرف.
اهدي يا مدحت هنموت ؟
بيقلك معانا هنا في العربيه؟
ما انت من خمس دقايق مكنتش مصدق يا مدحت؟
صدقت يا عم صدقت!
لكن هو فين؟
أنا هنا !!
نظر على لكابوت السياره حيث ترقد الجثه وحيث سمعنا الصوت ،
قد بمحازاة المصرف ثم انعطف يمينا !
قدت السياره وانا ارتعش، ثم انحرفت يمينا، كان هناك مستودع مهجور أمرني بالتوقف أمامه.
انفتح كابوت السياره ومشت منه جثة يارا لوحدها لداخل المستودع.
والله وبالله ما هتحرك من مكاني اقسم مدحت .
يا مدحت، هدخل لوحدي؟
سامحني يا علي بس مش قادر، قلبي هيوقف، شايف؟
واشار لجثة يارا التى دخلت المستودع.
فكرت بالهرب، فكره سريعه حيث أن الجثه خارج السياره فسمعت صوته، بلاش يا علي!!
كان المستودع مهجور ومظلم من الداخل، وقفت جثة يارا بمنتصفه، وكان هناك معول وجاروف بجوارها!
احفر يا علي، احفر !
رحت احفر الأرض وانا ارتعش، مش انت عفريت؟ ساعدني!
عفريت ودوي صوت ضحكه !
كل واحد بيدفن خراه يا علي! انا هتفرج عليك من هنا !
عارف يا علي المستودع ده ايه الي حصل فيه؟
توقفت عن الحفر لحظه ونظرت للجدران المحترقه، حريقة؟
مش حريق عادي يا علي؟ النار ولعت في المستودع وانحبس فيه عشرة أشخاص، عشره يا علي اكلتهم النار وسلختهم وهم بيصرخو وحولتهم لرماد !
بس، خلاص ارجوك !
عشرة أرواح معذبه بتلف داخل المكان معلقه مش قادره تنعم بالسلام.
مش نفسك تساعدهم؟
هساعدهم ازاي؟
تبيع نفسك يا علي شكة دبوس بصباعك هتخرج عشر نقط دم وينتهي الموضوع!
لا شكرا ساعدهم انت!
صدقني دا من مصلحتك يا علي بعدها هتختفي كل مشاكلك!
جعلت احفر داخل الأرض وانا احاول ان لا اسمعه، على حبيبت قبل كده؟
لا!
كداب يا علي، في حياة كل شخص حب قديم.
انا محبتش انا استثناء!
تاني يا علي بتكذب؟
الكذب حرام، انت هتروح النار؟
وانت هتروح فين؟ جزر المالديف تصيف؟
ضحكتني يا علي، كان الشبح يتحدث على لسان يارا،. كنت افكر في ما قاله.
مش نفسك في حضن كبير ليارا قبل ما تتحرق؟
مش هتشوفها تاني يا علي؟
يارا ماتت !
بسيطه يا سيدي، اجيبلك اي واحده من بنات الجن تبقى يارا وتدلعك!؟
هو انت ايه بالضبط؟
احسنلك متعرفش يا علي صدقني.
يتبع…..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حانة راشيل وكوهين)