رواية حازم وليل الفصل الثاني 2 بقلم هديل المعداوي
رواية حازم وليل البارت الثاني
رواية حازم وليل الجزء الثاني
رواية حازم وليل الحلقة الثانية
صحيت في المستشفي بصيت جنبي شوفت من الشباك والدي و والدتي و اخويا واقفين بره و امي بتعيط علي حالي و علي اللي موصلتله قفلت عيني و اخدت نفس عميق و انا ببص قدام لقيت حازم قمت بسرعه الهواء قعدت و انا بقول بفرحه حازم اجي قعد جنبي و مسك ايدي
_انا بحبك ي ليل
_ و انا كمان بحبك ي حازم ليه سيبتني
قولتلها بدموع و وجع عمري ما حسيته
_مش بايدي لو مكنتش اتبرعت لك بالكليه كنتي هتموتي مكنتش قادر
_ايه ايه انت انت موت بسببي انت صحيت بحياتك عشان طب ليه كنت سيبني اموت ولا اني اتعزب بنار فراقك
حط ايده علي خدي و هو بيحاول يهديني
_هششش اهدي اهدي انا هنا في مكان احسن عيشي حياتك ي ليل اتجوزي و انسي
انفجرت في العياط
_عايزني اخونك
_عمرك ما هتكوني خاينه انتي اوفي انسانه مع السلامه
_لا لا هشوفك تاني
_المرايات راسلتي هتبقي علي المرايا
قالها و اختفي في نفس اللحظة اهلي دخلوا
_في ايه ي حبيبتي انتي بتكلمي مين
قالتها امي بخوف مردتش عليها و بصيت لبابا و قولت
_انا موافقه علي العريس ي بابا
قال بزعل
_انا عملت كده عشان تلاقي نفسك مع غير عمري ما هجبرك ي ليل و اللي عايزاه هيحصل
_بابا انا مش مجبوره انا موافقه ممكن بس تسبوني انا و احمد لواحدنا
_حاضر ي بنتي
خرجوا و احمد اجي قعد جنبي و قال بحب
_مالك ي ليلو
_احمد حازم مات ازاي
_مات ازاي يعني ايه مات في الحادثه
_ احمد ارجوك متكذبش عليا حازم محصلش ليه حاجه من الحادثه هو مات عشان اتبرع ليا بكليته
بصلي باستغراب و قال
_اتبرع بكليته حازم خرجوه من العربيه ميت
_ ازاي لا انت بتكذب عليا
_. ي حبيبتي والله مش بكذب انتي جايبه الكلام ده منين
_ انا متاكده إنه مات عشان اتبرع ليا بالكليه
_طب تعالي نسال الدكتور
روحنا سالنا الدكتور و لقينا فعلا كلم احمد اخويا اللي صح طب طب ازاي افتكرت كلام حازم و طلعت اجري علي حمام الاوضه بصيت في المرايا لقيت مكتوب
( متصدقيش انا مستحيل اكذب عليكي)
دماغي وجعتني اوي مبقتش عارفه اصدق ايه او مين خرجت من الحمام ماسكه راسي و دايخه اوي
_انا عايزه اروح
_ليل بس
_عشان خاطري ي احمد روحني
فعلا روحني دخلت اغير اخد شاور لقيت مكتوب علي المرايا
( احمد اخوكي بيكذب عايزك تتجنني عشان تموتي نفسك و ياخذك هو كل حاجه)
احمد احمد ازاي مستحيل احمد ده مش اخويا ده ابويا و صاحبي و كل عيلتي خلاص انا دماغي تعبت انا هحكي لاحمد كل حاجه و هو لو كذب انا اكيد هعرف
_احمد فاضي
_اتفضلي ي ليلو ادخلي
_احمد انا عايزه احكيلك حاجه
حكيت له كل حاجه حصلت من لما شوفت حازم في الحلم او مره لحد الكتابه اللي علي المرايا
_ليل انتي هبله شوفتيه في الحلم ماشي امال في الحقيقه و بيكتب لك علي المرايات كمان لا ده شغل عفاريت و جن ده مش شغل بني ادم
_ بس ي احمد حازم دلوقتي ميت
_ و لو جسمه في الارض و روحه عند اللي خلقها انتي متاكده إنه حازم
_ ايوه متاكده والله
_ احنا لازم نسال شيخ ما هو ده حازم و لسه عايش و بيلعب علينا او او ده جن
نطيت من مكان و انا بقول
_ يعني ممكن حازم يكون عايش
بص ليا بغضب
_ و يكون بيلعب علينا و هو اللي عايز يجنن
ضحكتي راحت و انقلبت لحزن
_ طب و حازم يعمل كده ليه
_مش عارفه بس دلوقتي لازم نعرف هو عايش ولا لا تعالي نروح لاختي عارفه بيتهم
_ اه
روحنا اخته عند بيت جوزها و سالنا الجيران عليهم الكل قال ميعرفوش حد بالاسم ده قولنا ممكن العنوان غلط روحنا علي بيت ابوها برضو الكل قال نفس الكلام فتحت صور فرح اخته عشان اوري صورتها ليهم و انا بسال عليها لقيت الصور فاضيه الصور اللي احنا كنا فيها سو هي مش موجوده انا بس اللي في الصوره سبت احمد و طلعت اجري ركبت تاكسي و جريت علي اوضتي وقفت قدام المرايا انا بقول ايه اللي بيحصل انت مين رد عليا لقيت اتكتب علي المرايا (متصدقيش)
دماغي وجعتني اكتر اصدق مين و لا ايه فضلت الكتابه تتغير و تتغير كله كلام ضد احمد و ضد اهلي كلام يقلبني ضدهم دماغي بتوجعني اكتر لحد ما قولت باعلي صوتي بس بس بقي كفايه فضلت اخبط المرايا لحد ما كسرتها بايدي ايدي كلها كانت دم بس مكنتش حاسه بحاجه دخل ابويا و امي علي صوتي كان كل جسمي عرق و ايدي غرقانه دم فضلت اصوت و انا بقول ايه اللي بيحصل اصدق مين مين صح اعمل ايه انت حبيبي ولا عدو انتوا مين انا فين فضلت اصوت لحد ما تعبت و من تعبي نمت من غير ما احس شالوني نمت علي السرير و لما صحيت لقيت حازم قدام
_ انا هقول الحقيقه.
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حازم وليل)