روايات

رواية حازم وليل الفصل الأول 1 بقلم هديل المعداوي

رواية حازم وليل الفصل الأول 1 بقلم هديل المعداوي

رواية حازم وليل البارت الأول

رواية حازم وليل الجزء الأول

رواية حازم وليل
رواية حازم وليل

رواية حازم وليل الحلقة الأولى

فضلت سهرانه طول الليل في فرح صاحبتي و في اخر الحفله خرجت مكنتش عارفه هروح ازاي مشيت شويه لحد ما القي مواصله لحد ما لقيت عربيه جت وقفت قدامي
_تعالي اركبي
_لا طبعا انت مين اصلا
ساعتها اتنهد و قالي
_ انا اخو العروسه كل زمايلك جاين مع بعض في عربيه انتي مروحه لوحدك ليه
_انا بيتي مش من طريقهم و علي العموم شكرا ي بشمهندس
قولتلها و سيبته و مشيت علي طول كان الجو بارد و ضلمه كنت خايفه اوي مش عارفه ليه مركبتش معاه بس كان عندي شويه خوف انا عملت نفسي مش عارفاه معني اني اعرفه و و حاسه اني معجبه بيه بس برضو كنت خايفه لحد ما الخوف اللي بجد اجي لقيت شويه شباب جاين عليا فضلوا يلفوا حواليا و كل ما احاول امشي حد منهم يقف قدام او يمسكني الخوف تملكني فضلت اصوت استنجد باي حد يلحقني لحد ما اجي تاني اخو صاحبتي حازم اجي و نزل ضرب رصاصتين في الهوا العيال خافت و طلعت تجري بص ليا بعصبيه بس اتحولت في لحظه لخوف لما شافني خايفه و بعيط حاول يخفف عني فقال بضحك
_نسيت اقولك اني ظابط مش بشمهندس يلا اركبي
ركبت معاه بغيط بس من جوايا كنت مبسوطه اوي إنه انقذني حسيت إنه مهتم بيا يارب يكون احساس صح
_انت مين قالك اني مروحه لوحدي
_مش محتاج حد يقولي
_ازاي
_يعني انا كنت مركز معاكي طول الفرح و سال اختي عليكي ميت الف مره و كل يوم و من اول يوم جيتي فيه الشهر اللي فات عشان تجهزي معاها للفرح
فضلت ساكته شويه مش عارفه ارد بعدها قولت
_طب ليه
اخد نفس عميق وقال
_حبيتك اوي و جبت انهارده دبل عشان اخطبك
طلع الدبله من جيبه و قالي تتجوزيني مش هنكر اني كمان معجبه بيه بشده من زمان فهزيت راسي بمعني اه و لبسني الدبله بالفعل ببص قدامي لقيت عربيه كبيره جايه علينا قولت باعلي صوت و بخوف كبير جدا
_ حازم حاسب
لكن ملحقش يعمل حاجه و العربيه انقلبت بينا
_اه انا فين حازم حازم حاسب العربيه اه
_ليل فوقي ليل
فعلا قدروا يفوقوني و اول حاجه قولتها حازم فين
_حازم للاسف اتوفي
اول ما سمعت الكلمه دي زي ما تكون راسي تقلت الدنيا فضلت تلف بيا و بصيت علي الدبله اللي في ايدي و قعدت اصوت باعلي صوت كسرت كل حاجه حواليه قومت اجري اشوفه ازاي مات انا ملحقتش ابدا قصه حبي مع حبيبي يعني ايه يعني حبي ضاع قبل ما يبدا فضلت اصوت بحرقه و دموع لحد ما جالي انهيار عصبي و اغمي عليا
*بعد مرور سنه*
كان في واحد متقدم عليا و انا رافضه انا مش قادره انسي حازم ولا انسي حياتي اللي كنت برسمها في عقلي معاه كان نفسي يحبني انا مكنتش بحب من شهر زي ما هو حبني انا كنت بحبه من سنتين سنتين و انا نفسي ياخد باله مني او يحس بيا و اول ما يحبني و يخطبني يموت !!!!!
_ ي ليل حرام عليكي بقالك سنه اتجوزي بقي و عيشي حياتك
بصيت علي دبلته اللي في ايدي و عيوني اتملت دموع
_مستحيل اقدر ي امي صعب صعب
_حاولي
_مش قادره حاسه اني هكون خاينه انا اخون حازم مش ممكن
_طب قومي اقعدي معاه عشان خاطري ي حبيبتي و بعد كده ارفضي براحتك
قولتلها حاضر بقلت حيله و قومت قعدت معاه و اليوم خلص اخيرا هو عويس كويس و ذكي و فيه كل الصفات اللي تتمناها اي بنت بس انا انا قلبي مع حازم نمت بعد تفكير طويل تفكير معزبني
حلمت بحازم بيعيط و بيقول
_انا موت عشانك و انتي عايزه تتجوزي انتي خاينه
فضل صوت انتي خاينه يتردد كتير كتير اوي لدرجه اني فضلت اقول لا لا انا مش خاينه حازم لا متسبنيش حازم خدني معاك فلضت اقولها بصوت عالي مش في الحلم بس لا و في الواقع كمان لحد ما امي و ابويا اجرا علي صوتي و امي صحيتي اول ما شوفتها حضنتها لا ي امي انا مستحيل اتجوز غير حازم انا مش خاينه لا انا مش خاينه فضلت اقول انا مش خاينه و انا بعيط بشكل هستيري
*تاني يوم *
_ليل جهزي نفسك عشان قراءه فتحتك انهارده
_بس ي بابا انا مش موافقه
_ ليه ي بنتي
_انا مش هتجوز خلاص حبيبي و جوزي و اخويا و صاحبي و خطيبي و حياتي كله راح كله راح حازم راح ي بابا
_ اه يعني هتفضلي ترفضي ده و اللي بعده و اللي بعده لحد ما تعنسي عشان سي حازم بتاعك ده
_ بابا انا مش هتجوز
ساعتها بصلي بعصبيه عمري ما شوفتها و ضربني بالقلم
_هتتجوزي غصب عنك
طلعت جري علي اوضتي و انا بصوت و بعيط كسرت ازاز المرايا كسر الاوضه كلها و انا بقول مش هتجوز امي و ابويا و احمد اخويا اجوا بسرعه جدا ليا
مسكت ازازه في ايدي و انا بقول ابعدوا عني ابعدوا عني انا عايزه اموت انا عايزه اروح لحازم قولولي اعمل ايه فصلت اصوت و اعيط يشكل هستري لحد ما اغمي عليا ……

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حازم وليل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى