رواية حارسي الخاص الفصل الثالث عشر 13 بقلم رنا تامر
رواية حارسي الخاص الجزء الثالث عشر
رواية حارسي الخاص البارت الثالث عشر
رواية حارسي الخاص الحلقة الثالثة عشر
عادل بصدمه/ فررحه.
فرحه كانت في قمه اناقتها.. وظلت تسير في خطوات بطيئه اتجاه عادل ومن ثم وضعت يديها حول رقابته بدلع.
فرحه بدلع/ جرا ايه يا عادوله انت مصدوم كده ليه .
عادل كان تحت تاثير الصدمه وكان غير مستوعب ان هذه فرحه.
فرحه بدلع/ يحبيبي انت هتفضل مصدوم كده كتير.
عادل فاق من صدمته وتحدث بصعوبه/ ه. هو. ا. انتي. ف. فررحه. بجدد.
فرحه بضحكه مكتومه/ ايوه طبعا يا حبيبي انا فرحه و بجد كمان اومال هكون بهزار يعني.. ثم اكملت وهي تسحبه من يديه مثل الاطفال.. اما انا بقي مجزهالك حته عصير انما ايه هيخليك تشوف الاوضه دي بتلعلع كده.. تعالي بس ده انا هدلعك.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في فيلا تميم..
كان باسل يشاهد التلفاز وياكل فشار.. و تميم كان يتحرك بخطوات سريعه وموتره يمينا و يسارا..
مما جعل باسل يتحدث بحده/ يابني اقعد بقي خيلتني.
تميم جلس وتحدث بتوتر/ مش عارف اهدي يا باسل مش عارف اهدي.. انت مش عارف هو ممكن يعمل معاها ايه ده مجنون.
باسل بهدوء/ اهدي بس يا صاحبي.. وبعدين بالعقل كده فرحه هتعمل كده عشان هدف معين ومتخفش فرحه اذكي مني ومنك يعني اللي هي مخططاله هيحصل ومش هيحصل اي حاجه من اللي في بالك دي خالص.. ف اهدي بقي كده وبطل غيرتك دي شويه وسبني اكمل الفيلم اللي مش عارف اخلصه بسببك.
تميم نظر للفراغ وظل يفكر في فرحه وكانت راسه سوف تنفجر من كثره التفكير في الذي من الممكن ان يفعله عادل مع حبيبته.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في غرفه عادل..
فرحه قامت بإعطأه كأس العصير وتحدثت بإبتسامة/ دوق وقولي رايك.
عادل امسك منها الكاس وهو في صدمه.
قام باخذ شفته من الكاس وكان سيتركه ولكن فرحه تحدثت في سرعه/ لااا استني انت لازم تشربه كله لحسن طعمه يروح بعد ما تسيبه.
عادل بتساؤل/ يعني ايه.
فرحه بهدوء/ اصل ده عصير انا اللي مخترعاه والعيب اللي فيه انك لو مشربتوش في وقت ما اتعمل طعمه هيروح وهيمرر.. فهمت يا روحي.
عادل وهي يهز راسه/ ااه فهمت.
فرحه بإبتسامة مزيفه/ شاطر.. اشرب بقي مستني ايه.
عادل قام بشرب الكأس باكملها حتي انتهت.
فرحه نظرت له بإبتسامة انتصار وقامت باخذ الكاس منه بهدوء.
فرحه بإبتسامة/ بالهنا والشفا يا قلبي.
بعد عده دقائق.. عادل بدا يدوخ وعينيه تري الغرفه تدور بسرعه.. وفرحه نظرت للفراغ وابتسمت وهي تتذكر كيف جعلته يدوخ هكذا.
𝒇𝒍𝒂𝒔𝒉 𝒃𝒂𝒄𝒌..
خرجت فرحه مع تميم وفرحه واخبرتهم بخططها التي ستفعلها حتي تكشف عادل ولكن اعترض تميم وتحدث بغضب/ ازاي عايزه تعملي اللي بتقوليه ده.
فرحه بغيظ/ بقولك ايه يا تميم مش وقت غيرتك دي خالص علي فكره انت مش عارف انا بحس ب ايه وانا قاعده مع الكائن ده تحت سقف واحد.. انا نفسي انام اقوم الاقي نفسي خلصت منه ف لوسمحت خليني اتصرف انا بطريقتي.
فاطمه بهدوء/ فعلا يا تميم فرحه معاها حق.. احنا كلنا منعرفش هي بتتعذب ازاي بسبب شخص زي ده كفايه انها شايله اسمه والاسم انها تبقي مراته.. دي ف حد ذاته عذاب.
تميم بنفاذ صبر/ وافردي بقي يا هانم لمسك ولا قربلك.. هيكون موقفي ايه بقي.. ساعتها ممكن ارتكب فيه جريمه عادي صح.
فرحه بغرور/ انت لسه لغايه دلوقتي متعرفنيش يا تميم انا فرحه الحريري اللي لما تكون عايزه حاجه بتوصلها من غير اي مشاكل.. واللي انا مخططاله هيتم من غير ولا غلطه.
تميم بنفس عميق/ اما نشوف.. يلا نقوم نمشي بقا.
وصل تميم كلا من فرحه وفاطمه وذهب هو الي بيته.
عند فرحه..
دخلت وذهبت الي المطبخ وفعلت مشروبها المفضل و وضعت بعض من قطرات الاعتراف والحقيقه ونظرت الي الكاس وتحدثت بإبتسامة شريره/ بمجرد ما تشرب الكوبايه دي هتتعرف بكل حاجه.. للاسف المشكله الوحيده انه هيخليك تنام.. بس ليها تصريفه انا مفيش حاجه بتقف قصادي.. نييهههههه.
قامت فرحه بتبديل ملابسها وظلت منتظره قدومه بفارغ الصبر.
𝒃𝒂𝒄𝒌..
فرحه نظرت له بإبتسامة خبيثه وتحدثت بإبتسامة/ كده نبدا الشغل اللي علي اصوله.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند تميم..
انتهي باسل من الفيلم ونظر الي تميم الذي كان شارد طوال الوقت.
باسل بهدوء/ ايه يا صاحبي هتفضل كده لحد امتي.
تميم وهو شارد بهدوء/ لحد ما اطمن عليها يا باسل.
باسل بمرح/ بس انا ميرضنيش اشوفك بالحاله دي.. وعشان كده هقوم اعملك حاجه انت بتحبها اوي.
بعد نصف ساعه جاء باسل وجلس بجانب صديقه.
تميم بتساؤل/ انت قومت روحت فين.
باسل بإبتسامة/ اما انا مجهزلك مفاجأة.. انما ايه هتدعيلي بعدها.
بعد عده دقائق.. تميم شم رائحه غريبه.
تميم بإستغراب/ ايه الريحه دي.
باسل ببلاه/ ريحه ايه.
تميم بشك/ يا بني فيه ريحه مش طبيعيه كانه فيه حاجه بتولع.
باسل بارتباك/ احم هو انا نسيت اقولك انه انا وانا بحضر الوصفه ملقتش مكون من المكونات ف استبدلته ب مكون تاني شبه.. ف ممكن يكون هو اللي هيعمل حريقه دلوقتي.
تميم بفزع/ حريقه!! حريقه ايه يخربيتك قوم قدامي بسرعه نشوف المصيبه اللي هببتها دي.
باسل قام من مكانه في سرعه وتميم قام ورأه في سرعه.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند فرحه..
جلست بجانب عادل وتحدثت بإبتسامة/ قولي بقي يا عادل انت ليه سافرت لندن.
عادل بدا يتكلم بصعوبه قائلا/ كان لازم اسافر عشان متمسكش هنا.
فرحه بعد اقتناع/ بس اللي انا اعرفه انه البوليس لما بيكون بيدور علي حد بيقفله كل سبل الهروب من برا البلد انت بقي هربت ازاي؟؟.
عادل وهو يتحدث بصعوبه/ ما هو فيه حد من امن الدوله هو اللي ساعدني علي الهروب.
فرحه بحماس/ ايووه مين هوو بقي.
عادل كان سيتحدث ولكن الدوخه زادت لديه وكان يريد ان يغفو.
فرحه في سرعه/ لا لا عادل.. عادل فوق انا لسه مخلصتش فوق.
عادل كان يغمض عينيه ويفتحها بصعوبه.
فرحه بإبتسامة/ يلا يا حبيبي.. يلا يا بابا ركز معايا كده.. قولي مين اللي ساعدك عشان تخرج برا البلد؟؟.
عادل كان تحت تاثير المخدر وكان لا يستطيع التحدث تماما..
فرحه بإبتسامه صبر/ طيب بلاش السؤال ده قولي الملف بتاعك مخبيه فين.
عادل ظل صامت لبعض الدقائق ومن ثم تحدث بصعوبه تماما/ ف. في..المكتب. ب. بتاعي.
فرحه بإستغراب/ بس انا دورت في المكتب كله ملقتش حاجه.
عادل وهو يتحدث بصعوبه/ ف. فيه. دورج. م. مخفي في ا. المكتب. ن. نفسه.
فرحه وهي تنظر للفراغ بتذكر/ ايوه صح كان فيه دورج انا شوفته ومرضاش يفتح معايا تقربيا كان عايز مفتاح.. ثم اكملت بإبتسامة انتصار.. اخيراا عرفت مكانه.
عادل كان تاثير المخدر احتله تمام ولم يستطيع المقاومه تماما وغفو بعد مقاومات كثيره ف انه لا يغفو.. فرحه لم تهتم بامره وظلت تبحث عن المفتاح حتي وجدته ومن ثم نظرت الي المفتاح بإبتسامة انتصار/ ياااه كان فينك من زمان.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند تميم..
في المطبخ..
تميم كان يخرج صينيه الكيكه الذي فعلها باسل و وضعها علي الطربيزه بضيق.
تميم وهو يقلد باسل/ عملك مفاجأة انما ايه هتدعيلي بعدها.. ثم اكمل بسخريه.. انا فعلا هدعيلك.. روح يا شيخ ربنا يسامحك.
باسل بمرح/ خلاص بقي يا باروا متبقاش قفوش كده انا حاولت افرفشك.. بس بذمتك حلوه مش كده.
تميم بسخريه/ ااه حلوه جدا.. عاوزك تخلصها بقي.
باسل بضحك/ الله وانا مالي يا لمبي.
تميم بسخريه/ مش انت عملتلي فيها الشيف الشربيني وفي الاخر كنت هترحقلي في الفيلا.. كل بقي.
باسل وضع يده علي كتف تميم وتحدث باسف/ بص يا صاحبي كانت سهره غير ممتعه بالمره ف انا بقول كفايه كده وهمشي بقي عشان متقلش عليك اكتر من كدا.
تميم ربع يديه الاثنين وتحدث بسخريه/ ليه كده يراجل ما انت لسه قاعد.. ليه ماشي بسرعه كده.. محستش بيك تخيل كنت قاعد معايا زي النسمه.
تميم نظر له بنظره حزن مصتنعه/ معلش بقي يا صاحبي هي الاوقات الحلوه كده بتعدي بسرعه مبنحسش بيها.
تميم بضحكه مكتومه/ طب ايه بقي مش ناوي تمشي ولا ايه.
باسل بتساؤل/ انت بتكلمني انا؟؟.
تميم بغيظ/ اومال بكلم الهو.. هو فيه حد غيرك واقف قدامي.
باسل في نفسه بإحراج/ ايه الاحراج ده بس ياربي.
باسل بإبتسامة/ احم طيب انا بقول امشي بقي عشان انت شكلك عاوز تنام.. مع السلامه يا صاحبي.
ذهب باسل ونظر تميم اليه حتي ذهب وظل يضحك علي خفه ظل صديقه.. وبعد عده ثواني اختفت هذه الضحكه وتحولت الي ضيق وتفكير في حبيبته.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند فاطمه..
كانت جالسه في غرفتها وتنظر من نافذه غرفتها حتي لاحظت رنين هاتفها باسم حياتي.
فاطمه جلست علي السرير واجابت ب رومانسيه/ قلبي و روحي وعمري عامل ايه طمني عليك.
احمد بعشق/ بخير طول ما انا شايفك مبسوطه ومرتاحه يا حبيبتي.
فاطمه بسعاده/ فعلا انا فرحانه اوي ومبسوطه عارف ليه؟.
احمد بمرح/ ليه يا غاليه.
فاطمه بحب/ عشان انت جمبي❤.
احمد بعشق/ وانا اتخلقت عشان ابقي ليكي الامان والحب والسند وكل حاجه انتي محتاجاها يا اغلي حد في حياتي.
فاطمه بخجل/ طيب كفايه كده بقي عشان حاسه اني مش عارفه اتكلم من كتر كلامك الحلو ده.
احمد بضحك/ ماشي يا حبيبتي.. ثم اكمل بحب.. تصبحي علي خير يا فرولتي.
فاطمه بحب/ وانت من اهله يا روح فرولتك.
اغلقت فاطمه الهاتف وهي في قمه سعادتها وغفوت وهي مبتسمه وسعيده.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
عند فرحه..
ذهبت الي المكتب وقامت بمحاوله فتح الدرج وبالفعل فتح معاها بنجاح مما جعل فرحه تزقطط فرحاً.
كان يوجد عده ملفات ظلت تبحث عن الملف المقصود وبالفعل وجدته لهذا الملف الذي سيجعل عادل يتمني الموت الف مره بدلا من ان ينكشف ويسجن بقيت حياته بالسجن.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
صبااااااحااااا..
في غرفه عادل..
استيقظ من نومه وهو يشعر بدوار شديد في راسه وحاول ان يتذكر ماذا حدث بالامس ولكن لم يتذكر اي شيء.
عادل بدوخه/ اده انا مش فاكر حاجه ليه كده.. انا لازم افتكر اللي حصل.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في الجامعه..
في الكافيه..
تميم بتوتر/ يعني هو عمل فيكي حاجه.
فرحه بممل/ يا تميم يا حبيبي انت للمره المليون سالني السؤال ده وقولتلك لا.. والله لأ.
تميم بهدوء/ طيب عرفتي الملف فين؟؟.
فرحه بغرور/ اه عرفت طبعا.. هحاول اجيبه قريب عشان ميخدش باله.. ثم اكملت باستغراب.. بس طلع فيه حد ساعد عادل علي انه يهرب برا مصر.
تميم بإستغراب/ ازاي يعني استحاله حد يعرف يساعده وبالذات انه البوليس كان بيدور عليه.
فرحه بحيره/ لا ما هو قال انه فيه حد من امن الدوله هو اللي ساعده علي الهروب.
تميم بصدمه/ ايه ازاي يعني الكلام ده.. اكيد كان بيخرف لا مش معقول.. هيكون مين يعني.
فرحه بحيره/ مش عارفه والله هو مقالش اي اسامي خالص.. وانا كان نفسي اعرف بس هعمل ايه هو كان في غيبوبه خالص.
تميم كان سيتحدث ولكن اقتربت عليهم فاطمه.
فاطمه جلست وتحدثت بإبتسامة/ صحبتي الغاليه.. عامله ايه.
فرحه بإبتسامة/ بخير يا حبيبتي وانتي عامله ايه.
فاطمه بحب/ اكيد بخير طول ما انا شيفاكي بخير.. ثم اكملت بتساؤل.. وصلتوا ل حاجه في موضوع عادل.
فرحه بهدوء/ ايوه.
فرحه قصت لها كل شيء وفاطمه فرحت كثيرا لهذا الخبر.
فاطمه بإبتسامة/ طب انتو ناوين تعملوا ايه.
تميم بتحمس/ انا فيه خطه في دماغي بس محتاج مساعدتكم كلكم حتي احمد خطيبك يا فاطمه.
فرحه وفاطمه في نفس الوقت/ نــــحـــــــن مـعـك بـالتـأكـيد.
تميم بإبتسامة خبيثه/ كده هنقدر نغلب عادل بسهوله.
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حارسي الخاص)