روايات

رواية جوهرة الاسد الفصل السابع 7 بقلم شروق خالد

رواية جوهرة الاسد الفصل السابع 7 بقلم شروق خالد

رواية جوهرة الاسد الجزء السابع

رواية جوهرة الاسد البارت السابع

رواية جوهرة الاسد الحلقة السابعة

جني…ماما هي اللي بتقولي كده
اسد..يرفع وشها بيده وينظر اليها بسعاده انا عمري ما شفت جمال كده ما شاء الله ايه الحمال ده سبحان ما ابدع هذهي العيون (العين اليمين ذرقاء والشمال عسلي )
انتي ليه بتقولي كده علي نفسك
فجأه يسمع صوت عالي في المكتب
اسد…يفق انتي خليكي هنا اوعي تخرجي لي سبب انتي سامعه
جني..وهي تمسك يده بس انا خايفه اوي وتبكي
اسد..ينزل ويبوس علي راسها طول ما انا معاكي متحفيش تمام ويخرج من الاوضه ويلاقي ابوه في وشه
الاب مختار…بصوت عالي وهو يصرخ في اسد ممكن افهم يا اسد باشا ايه اللي انت عملته ده انت كده قبل ما تعمل اي

 

حاجه هتخرب بيتي انت عارف نفسك عملت ايه وايه حكايه البنت اللي انت جبتها من الشارع تروح من الشارع دي انا في الاخر مرات ابني تبقى بنت الساعي اللي شغال عندي في الشركه انت عارف نفسك عملت ايه انت كده وديتنا في 60 داهيه انت كده هتخرب بيتنا عزت ما كانتش ساكت بيقول شوف ابنك لما يتجوز يتجوز ايه على بنت

اسد وهو ..يصرف ولا اعمل لها ايه بنته ان شاء الله انا قاعد هنا وزهقت منها انا ساكت عليا اكثر من 10 سنين وانا مستحملها بس عشانك وعشان خاطر بحبها لكن هي ما فيش فايده كل همها في الدنيا دي الفسح والخروج واصحابها وخايفه على مستقبلها وعلى جسمها لكن انا فين من ده كله انا عايز اشوف ابني ليا وانا كرهت بصراحه عشان عايز اجيب الطفل ده وقلت لها ان بعد الطفل عادي انا هطلعها عايزه ايه ثاني مني اعمل لي اكتر من اللي انا عامله ده واذا كان عاجبها عاجبها مش عاجبها مع الف سلامه انا مستعد مش عاجبها الوضع ده

 

مختار… انت مجنون تطلق مين انت لازم تطلق البنت اللي انت جوزتها دي زي ما جبتها في الشارع ترميها في الشارع وحكايه الطفله دي انا اللي هاتكلم معاها فيه وموضوع ده مش عايزه اتكلم الموضوع هنا وانتهى مش عايزه اتكلم فيه ثاني غور من وشكم ده هتاخدكم انت واخوك عمركم ما عملتوا لي حاجه اللي دايما بتجيبوا لي المصايب على راسي
يخرج الاب وهو غاضب من اسد ويغلق الباب بشده

جنى وهي تسمع خطه الباب تخرج من الغرفه وتجري عليه انا السبب في ده كله يا اسد لو مشيت انت هترتاح وكل حاجه هترجع زي ما كان وانت بتحب مراتك وعمرك كنت مزعلها سلام وتحاول ان تمشي اسدها يجري ويمسك يدها ويدوس عليها بغضب وانا مش مالي عينك ولا ايه مش انت مراتي على سنه الله ورسوله ازاي تسيبيني وتمشي يعني عليا انت حاجه بتاخدي على اعصابك كده وتمشي من غير ما تفهمي اي حاجه ولما اكون مش عايزك همشيك مش هخليك في حياتي انا مش مجبور على حاجه فجاه يدخل عليه ليت وينظر اليه والى جنى اسد وهو يخبي جني خلف ظهره انت ايه كمان دخلك عليا بالمنظر ده وفين الزفته اللي بره مش انا قلت مش عايز حد يخش عليا زفت المكتب طول ما انا قاعد فيه انا انا وجنى اطلع بره

 

ليث.. وهو يقوي يده ويدوس عليها بغضب وهو يلاقي جنى مستخبيه في اسد منه يطلع ويغلق الباب والله يا اسد لا اندمك على كل لحظه في حياتك ان انت اخذت مني جنتي
اسد..يلف لي جني وانتي اذاي تطلعي من الاوضه من غير ما اتا اقول
جني..ترجع الي الخلف خوف من صوته العالي
عند ساره
حسين..يضرب زينب انتي عايزه ايه مني ده موضوع وانتها من زمان ليه بتفتحي فيه كفايا بقا
زينب..تبكي وتقع علي الارض انا تعبت نفسي اخذ بتي في خضني واقولها اني امها حرام عليك طول العمر ده وهي فاكره ان امها ماتت حرام عليك وانتي ايه مافيش قي قلبك زرت حب لبتك
حسين…لا دي كانت غلطه واهو حسام هو اللي اتحملها انا مالي بيها
زينب…بس حسام ما يعرفش انها مش بته ولمه عرف متحملش ومات انت السبب انت
حسين…يوووووووه يا زينب قولتلك كانت غلطه مني اعملك ايه تاني كفايا بقا والبت فاكره انك مرات ابوها خلاص واهي اتجوزت وراحت لحال سبيلها سبيها بقا
زينب…مش قادره يا حسين نفسي اشوفها عايزه اخدها في خضني واقولها اني امها وانت ابوها مش حسام
حسين…انتي مجنونه

 

ساره..تضع يدها علي بقا وتكتم صوتها يعني ايه ساره بت عمي مش اختي
فجأه التلفون يران تجري عليه وترا
حبيبي
وليد…حبي انا لاقيت شقه فوق الوكس
ساره. بفرحه بجد يا قلبي قولي فين
وليد..بزعل بس في مشكله
ساره..ايه
وليد…الفلوس اللي معايا متكفيش بعد جوازه اختي
ساره ..بتفكير وتضع يدها في بقها ورايحه جايه انا لاقيتها يا قلبي
وليد…ايه هي
ساره ..بكره هقولك دي مفاجأه سلام
وتغلف السكه انتي اللي اخترتو اني اعمل كده وتترمي علي السرير اخيرا هتجوز وليد وتضحك وتضم المخده وهي فرحانه
…………..

 

ليث…يسوق السياره بسرعه جنونيه ليه يا جتي ليه
انتي بتستخبي متي في اسد ويتذكر منظرها وفجاه يفق بلسياره هي كانت فيها حاجه متغيره ايه هي بس
………..
اسد…يمسك يد جني تاني مره لمه اقول كلمه تتسمع ماشي
جني..تهز راسها بخوف
اسد…يعدل ليها الطرحه يلا بينا
جتي…بس
اسد. ايه في
جتي.. العدسات مس لاقيها

يتبع……

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جوهرة الاسد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى