روايات

رواية جواهر الجبل الفصل الخامس 5 بقلم زهرة الربيع

رواية جواهر الجبل الفصل الخامس 5 بقلم زهرة الربيع

رواية جواهر الجبل الجزء الخامس

رواية جواهر الجبل البارت الخامس

جواهر الجبل
جواهر الجبل

رواية جواهر الجبل الحلقة الخامسة

مقدرتش استحمل.. سامحيني والله ما قدرت… دخلتلو وقولتلو اني بحبك ومش قادر استحمل…طلبت منو يسيبك علشاني اترجيتو وقولتلو لو بيعتبرني اخوه يسيبك

جواهر اتصدمت ووقفت وبقت تقرى بانتباه وزهول..رغم اني اثرت فيه جدا بس مقدرش يسيبك يوم الفرح قلي لو قولت الكلام ده قبل الموقف ده كان ممكن لاكن دلوقتي مقدرش اسبها في فرحها…اعتذرلي ومشي بس موصلش للباب واصحابو نادولو

لاني يومها قطعت شرايين ايدي علشان امنعو يا جواهر

جواهر حطت ايدها على بقها بصدمه وزهول وكملت…والله انا كتبلك الكلام ده وانا مش قادر اتنفس من الندم والحزن..سامحيني…ارجوكي تسامحيني .. جبل رجع واخدني على المستشفى وقفل تليفونو علشان اهلنا ميعرفوش فضلنا ليلتها لحد الفجر هو كان محمل نفسو ذمب الي حصلي..بعدها وعدني انو هيديني فرصه اقرب منك واكون معاكي وهيبعد عنك علشاني بس اوعدو مأكررش الي عملتو..وده فعلا الي حصل..تاني يوم اتخانق هو وجدي وقلو انك مش استايلو وانو مش حابب يتجوزك..وسبتو بعض وانتي سافرتي وكانت دي فرصتي اقرب منك وانا فعلا عملت كده

وفضلت احاول معاكي التلت سنين الي بعدتي عن جبل فيهم..بس انتي رفضتيني برضو ولما حصلت حكاية الوصيه كان جبل بيرفضك بكل الطرق…بس انتي برضو كنتي عايز تجوزيه هو..و برضو اخترتيه للجواز ساعتها انا وهو فقدنا لامل انك ممكن تكوني ليا..انا حاليا بعدت علشان اقدر اعترفلك بالكلاك ده..مش هقدر اقولو وعيني في عينك..وبرضو مش هقدر اسيبو في قلبي اكتر من كده..والله يا جواهر جبل بيموت فيكي..

كان زمان يقول دي جواهري..جواهر الجبل ..مكانش عايز غيرك..انا اسف..انا الي عملت كده..كنت مجنون بيكي مقدرتش استحمل تكوني ليه..سامحيني وخليه هو يسامحني بحبك يا بنت عمي انا اسف مليون مره

جواهر سابت الورقه بصدمه وهيه هتتجنن من الي قرتو والدموع اتجمعت في عيونها وبسمه جميله تظهر وتختفي على شفايفها.. مش قادره تصدق انو بيحبها طلعت جري بالبجامه وبشعرها وجريت وهيه مش واخده بالها للبسها ولا لاي حاجه

اول مانزلت تحت كانو كل عيلتها قاعدين سوا وقفت و قالت بدموع..جبل..جبل فين

الكل بصولها بزهول من لبسها وامها شاورت على الجنينه وقالت..طلع يسقي الورد بتاعو و

بس مكملتش جملتها وجواهر طلعت جري على الجنينه وامها بقت تنادي وتقول..يا بنت رايحه فين بلبسك ده

بس جواهر مكانتش سمعاها وجريت على جبل

جبل شافها جايه بالبجامه اتقدم عليها بسرعه وخوف وقال..جواهر فيه ايه..انتي كويسه حد حصلو حاجه

جواهر وقفت وهيه بتنهج وقالت..اه..فيه..انا..انا حصلي حاجه..انا بحبك..بحبك اوي..اوي يا اهبل يا غبي..مقولتليش ليه..ايه الي سكتك كل ده.. انا كنت هموت واعرف سبتني ليه

جبل اتفاجأ بكلامها قال بتوتر … انتي بتقولي ايه انا مش فاهم حاجه

جواهر قالت بابتسامه..لا انت فاهم كويس انا اقصد ايه .. .كريم كتبلي كل حاجه حصلت يوم فرحنا….ليه مقولتليش

جبل اتفاجأ وايتغرب جدا .. وبص للحرس كانو بيبصولهم قال بحده..دور وشك يلا انت وهو..وبص لجواهر وقال بغضب..انتي ازاي نازله كده

جواهر قالت..جبل..انا بكلمك متغيرش الموضوع مقولتليش ليه

جبل اتنهد وقال..انا..انا بس مكنتش عايز كده يحصل والله ما كنت عايزو يسيب البيت بسببي..ولا كنت عايز اخسرو…سامحيني

جواهر ابتسمت وقالت بفرحه ..انا انهارده اسعد يوم في حياتي.. انا..انا مش مصدقه..والله ما قادره اصدق

جبل مسك ايدها وابتسم وقال..كان نفسي تصدقي لوحدك يا جواهر كنت كل يوم استنى تيجي تقوليلي اكيد فيه حاجه غلط عيونك بتقول بتحبني

جواهر قالت بحزن…سامحني انا ..انا افتكرت انك اتغصبت عليا و

جبل قال بسرعه..اتغصب عليكي يا بت انتي مفيش منك..ده احنا اتنبن في بيت واحد هنتجنن عليكي …بس صدقيني يا جوجو محدش هيحبك قدي..انا بعشقك

جواهر ابتسمت بفرحه وقالت..ولا حد في الدنيا هيحبك قدي ولا حتي امك

جبل ضحك وقال..امك..في واحده تقول لجوزها امك..بس عارفه والله انا ما مصدق انك اخيرا هتكوني معايا..والله من كتر الفرحه هاين عليا اجدد للواد كريم ده باقة النت على حسابي

جواهر ضحكت جامد وقالت…باقت النت حته واحده

جبل قال..اه طبعا..فيه احلى من كده.. وبصلها بغضب غجأه وقال..وانتي مش سألتي وفهمتي… يلا يا اختي انجري على جوه واقفه على البحر بسلامتك..هو انتي فلكره نفيك متجوزه عزيزه شخلعه يلا ادخلي

جواهر ضحكت وقالت…طب قولي بحبك الاول

جبل ابتسم وشدها ليه وبص شمال ويمين وقال..بامن المكان الاول

جواهر ضحكت وجبل ابتسم وقال…بحبكك بعشقك..بموت فيكي يا قلبي وعمري وجوهرتي …يا جواهر الجبل وسر وجودو

جواهر ابتسمت بحب وقالت..كل ده ليا انا

جبل ابتسم وقال..قلبي شايلك قدو ميت مره يا جوهرتي…بقولك ايه با بت .. ما نطلع اوضتنا افهمك بحبك قد ايه على راحتنا

جواهر ضحكت وقالت…بطل سفاله بقى…..طب..احم بما اننا اتصالحنا انا كمان عندي سر صغنن قد كده

جبل قال ..يا قلبي قولي براحتك احنا مفيش حاجه تزعلنا تقدر تزعلنا بعد كده

جواهر قالت..ولا اي حاجه

جبل قال..انا مستحيل ازعل منك بصي لو شتمتيني بالأم

جواهر ضحكت وقاالت..لا مش للدرجادي هو الموضوع ان الصراحه..مفيش وصيه ولاحاجه..ده حوار عملتو واتفقت مع المحامي فيه…علشان ادبك علي الي عملتو معايا..وكريم عارف وفلوسو في حسابو…كمان..كمان كلهم جوه عارفين

جبل بصلها بزهول وقال…اه…يعني انتي كنتي بتحوري

جوهره قالت..اممم
جبل ابتسم وقال…طب يا روحي احنا اتفقنا مش هنزعل ولا هنتعصب صح

جواهر قالت..صح

جبل فك الحزام وقال بغيظ…بس متفقناش مش هنضرب صح

جواهر قالت بابتسامه …صح ..بس خدت بالها من جملتو وقال..ايه..لا طبعا مش صح وجريت على جوه وهيه بتصوت وجبل جري وراها وهو بيقول..ليلة الي خلفوكي سوده انهارده يا جواهر… ودخل وراها

اهلو اتفاجأو بيه طالع جري وراها والحزام في ايده قالو.. فيه ايه فيه ايه يا ابني

جبل بصلهم بغيظ وقال..فيه ايه..كريم شانتيه…استنو عليا راجعلكم اعرفكم فيه ايه…بس لما اخلص عليها وطلع عند جواهر وهو هيتجنن من عمايلها

وهاكذا يكون السماح…تأديب وتهذيب وإصلاح🙈

تمت بحمد الله

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جواهر الجبل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى