رواية جوازة صالونات الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم ندى علي حبيب
رواية جوازة صالونات البارت الحادي والعشرون
رواية جوازة صالونات الجزء الحادي والعشرون
رواية جوازة صالونات الحلقة الحادية والعشرون
نوال فتحت الباب وهي ملامح وشها مخضوصه فتحت واتنهدت بقوة : يا الله منك يا امجد وقفت قلبي
،
امجد باستغراب : وقفت قلبك ليه ومال وشك مخطوف كدا ليه ؟
نوال تبرير وهي حطه أيدها علي قلبها : يعني من غير تحوير أنا فكرت أن حد من البلد عرف مكاني فَ خوفت مش اكتر ” وقالت بستفسار ” انت رجعت ليه ؟
امجد ابتسم : نسيت مفاتيح العربيه بعد ما نزلت ملقتهاش في جيبي بعدين مش عايزك تخافي المكان هنا امان ومحدش يعرف يقربلك طول ما أنا موجود خليكي واثقه فيا
” نوال ابتسم وهزت رأسها بموافقه وأمجد اخد مفاتيح عربيته ونزل علي تحت وهي قفلت علي نفسها كويس ”
••••••••••••••••••••••••••••••••••
” ادهم قاعد في البلكونه علي كرسي وساند رجله علي السور ونهال جنبه علي كرسي و الاتنين قاعدين بصمت تام ”
نهال بقلق : ادهم يدوب اقوم اشوف الاختبار ولا استني شويه كمان ؟
ادهم بدهشه : المفروض أن نستني ١٠ دقايق عدي منهم ٣ دقايق في كل دقيقه عدت سألتي نفس السؤال اصبري ياحبيبتي اصبري
نهال قامت وقفت بعدم صبر : طيب جينا قعدنا هنا ليه كنا فضلنا جنبه يا ادهم ولا انت الموضوع مش فارق معاك اصلا
ادهم غمض عينه بصبر : تقلباتك المزاجيه دي مخلياني مش محتاج استني عشر دقايق علشان اتأكد انك حامل أنا كدا كدا متأكد من الحمل دا والله العظيم
نهال بستغراب : مش فاهمه انت بتقول ايه صوتك واطي المهم دلوقتي قوم معايا نقعد جنب الاختبار علي ما يكمل
” ادهم اتنهد بقلة حيله وراحلها وقف جنبها ، نهال مسكت الاختبار وبصتله بتركيز ”
نهال بصت لأدهم بستغراب : الاختبار خط واحد يا ادهم دا معناه أن مش حامل ؟
ادهم ابتسم بحزن داخلي : افرحي ياستي كدا مش حامل ممكن تكوني اخدني برد في معدتك وبسببها رجعتي خير انشاء الله ” وراح قعد في البلكونه بكل هدوء ”
نهال بصت علي الاختبار وبصت علي ادهم بحزن اتنهدت بقوه وراحت قعدت جنبه : انت زعلت أن الاختبار طلع سلبي ؟
ادهم من غير ما يبصلها : هزعل ليه دي حاجه بتاعت ربنا مينفعش اعترض عليها نهائي وكل تأخيره وفيها خير بإذن الله
نهال ابتسمت وسكتت بعدين اتكلمت : علي فكره كنت اتمني يكون فيه حمل
ادهم بهدوء : احنا مش اخر الدنيا العمر قدامنا طويل ولو مفيش حمل الاجازه دي تبقي الاجازه التانيه وخير ياحبيبتي
نهال قلبها اتقبض لما سمعت سيرة السفر : ادهم متسافرش وتسيبني أنا عيزاك تفضل معايا مش عيزاك تسافر انا فعلا مش هقدر اكمل من غيرك
ادهم بابتسامه : طيب ولما افضل هنا مسافرش اعمل ايه في شغلي ومصنعي هناكل ونصرف منين بقا
نهال مسكت ايده : صفي شغلك هناك وزي ما بدأت من الصفر هناك البدء هنا وانا هفضل جنبك وهدعمك بس خليك جنبي
ادهم يص قدامه وقال بحيره : ينهال الموضوع مش بسيط زي ما انتي مفكره هخسر كتير لو فكرت افض الشراكه اللي بيني وبين شريكي في المصنع وكل دا هيأثر عليا في الحالتين مش هينفع
نهال بضيق : يوووه ادهم من الاخر أنا مش هخليك تسافر اتصرف بقا
ادهم حضنها من كتفها وضحك : يابنتي أنا محتاج تشجيع علشان اسيبك واسافر راعي ظروفي شويه الله يكرمك العمليه اصلا مش محتاجه كسل أنا لوحدي كسلان اقسم بالله
نهال نامت علي كتفه : اتخيل أن اصحي من النوم متكونش جنبي ولا حاضني زي كل يوم تخيل اطلع البلكونه اشرب نسكافيه لوحدي من غيرك بالله التخيل نفسه بيزعلني
“ادهم بصلها شويه وهو مركز علي شفايفها وحركاتهم مع كلامها تلقائي قرب منها وباسها بكل رقه فضل يبوسها شويه ، بعدين نهال بعدت بكسوف ”
نهال بصت للأرض بتوتر وكسوف : احنا في البلكونه وكمان في بيت ماما مينفعش يا ادهم
ادهم بضيق : مشتقالك جدا المشكله ان هنا فعلا مينفعش كان هيحصل ايه لو روحنا بيتنا ينهال حقيقي مبعرفش انام برا بيتنا
نهال : يا ادهم هو يوم طول بعرض هيتقضي وخلاص تعالي ندخل جوا علشان أنا حرفيا تلجت من البرد
ادهم قام وقف وهو ماسك ضهرك : الاه ياني يا ضهرك اللي وجعك يا ادهم
نهال خبطت علي ضهره بمرح : سلامة ضهرك يا قرة عيني
ادهم ضحك علي أسلوبها : كوباية قهوه من ايدك السكر دي بقا وتبقا كدا فل الفل معايا
نهال بغمزه : مقابل كوباية القهوه دي ايه بقا ؟
ادهم بغمزه : يباشا أنا كلي ليك شاوري بس وانا شبيك لبيك
نهال ضحكت اوي : استني هعملك القهوه واجي اقولك المقابل ” وراحت علي المطبخ ”
•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
” صلاح قاعد في الشارع بيشرب سجاره ودماغه هتتفرتك من التفكير ، لدرجة أنه محسش بأبوه اللي قعد جنبه ”
سالم بهدوء : قاعد في الكلمه ماشي إنما في التلج اللي في الشارع دا يبقا انت فقدت الاحساس يعم صلاح
صلاح بصله بنتباه : والله يبا الواحد فقد نفسه مش إحساسه بس عمري ما كنت اتخيل أن نوال تسيبني وتمشي عمري ما تخيلت يبا دا كانت روحها فيا
سالم بابتسامه : يابني القسااا بيولد الكرهه يعني أنا علشان ضامن وجود حد وواثق أنه بيحبني ومش هيتخلي عني اقوم اعمل كل حاجه تخليه يتخلي عني بقا دا اسمه كلام يصلاح ؟
صلاح بزعل : اعمل ايه كنت فاكر أن كدا بخليها تحترمني مكنتش اعرف انها كل يوم حبها ليا بيقل وبصغر في نظرها
سالم : الإهمال اكبر دليل علي انك بترفض وجود الشخص في حياتك بس بطريقه شيك يا صلاح
” صلاح بص لأبوه بعدين بص قدامه وهو حاسس ومدرك حجم الخساره اللي خسرها ”
•••••••••••••••••••••••••••••••••••••
” صباح نهار جديد بارد للغايه ، نهال كانت نايمه مكشره وشها بسبب الحموضه اللي هي حسه بيها ، صحيت بصت علي ادهم اللي نايم بعمق قامت وراحت علي الحمام فضلت ترجع بوجع ”
نهال طلعت من الحمام وبصتله بضيق : ادهم اصحييي انت ناااايم ” وصوتت ”
ادهم قام بفزع بصلها : بسم الله في ايه يابنتي بتصوتي علي الصبح ليه ؟
نهال وهي ماسكه بطنها : بطني وجعاني اوووي وتعبانه وانت نايم ولا همك اييه البرود اللي انت فيه دا يجدع
ادهم قام وقف وراح عندها ومسح وشها وباس رأسها : مالك ياحبيبتي في ايه صاحيه بطنك بتوجعك ليه ؟
نهال رمت نفسها في حضنه وقالت : معرفش حسه أن جسمي همدان وبطني بتوجعني والله يا ادهم حسه أن حاجه بتتحرك في بطني
ادهم بحنان : طب يلا قومي البسي وخلينا نروح عند الدكتور نشوف مالك يحبيبي
نهال هزت راسها : لاء مش عايزه اروح مكان عايزه انام في حضنك وبس
” ادهم مستنهاش تكمل الجمله وشالها وراح بيها علي السرير نيمها في حضنه بحنان وباس راسها ”
نهال وهي نايمه في حضنه : أنا عمري ما حسيت ربع احساس الأمان اللي انا فيه دا يا ادهم عندي استعداد اعيش حياتي كلها في حضنك وبس
ادهم حضنها بقوه : صدقيني حضنك بنسبالي دوا يا نهال ” ورفع وشها ليه ولسه هيبوسها امها خبطت علي باب الاوضه ”
نجوي : نهال لو صاحيه تعالي انتي وادهم علشان تفطرو يلا ياحبيبتي قبل ما الأكل يبرد
نهال بصوت عالي : حاضر يماما جايين اهو ” وبصت لأدهم المبتسم ”
ادهم : احنا هنفطر ونمشي علطول مش هنقعد اكتر من كدا اتفقنا ؟
نهال ببتسامه : حاضر والله هنفطر ونشرب الشاي ونروح علي بيتنا وحشني سريري والبطانيه بتاعتي
نجوي خبطت تاني : يا بت ينهال اطلعلو افطرو الاكل هايبرد والبيض لما يبرد بيزفر
نهال ضحكت وقامت : قووم يلا بس خلينا نفطر قبل ما نجوي تدخل تروقنا يلااا ” وفتحت الباب ” ايييه يا نجوي عامله دوشه علي الصبح ليه
نجوي بصت لأدهم اللي واقف ورا نهال محروج : والله يا ادهم احراجك الواضح عليك دا مخليني محرجه منك اقسم بالله
ادهم بابتسامه : يعني أنا بالله هتحرج من ايه والله العظيم أنا معتبر نفسي في بيتي
” نهال بصت علي البطاطس المقليه وراحت قعدت وفضلت تاكل من البطاطس بشهيه مفتوحه ”
نجوي لأدهم : اختبار الحمل طلع إيجابي زي ما قولت صح ؟
ادهم : لاء للأسف طلع سلبي المشكله ان كل الاعراض اللي عندها اعراض حمل يا امي والله ” وضحك بخفه ”
نجوي بستغراب : مين اللي مش حامل يا ادهم وريني الاختبار دا كدا
” ادهم راح جاب الاختبار ونجوي بصت فيه ”
نجوي بصت لأدهم وقالت :
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جوازة صالونات)