روايات

رواية عودة إبليس الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم رشا منصور

رواية عودة إبليس الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم رشا منصور

رواية عودة إبليس الجزء الرابع والعشرون

رواية عودة إبليس البارت الرابع والعشرون

عودة إبليس
عودة إبليس

رواية عودة إبليس الحلقة الرابعة والعشرون

عزيز. ..
أنا دلوقتي واقع بين أمرين لو أخترت إبليس يبقي لازم اقدم سهي قربا’ن ولازم ازرع الفتن او أقدم الطريقة اللي نخترق. بها حصن الجن المسلم ولو معملتش كدا إبليس هيقدمنى للمحاكمة. وقبل ما اتحاكم هشوف اولادى وهما بيموتوا قدامي وأمي كمان
ولو وافقت وقدمت سهي الجن المسلم مش هيسيبني وبردو
وقتها وفقا للمعاهدة هتحاكم. وأكيد إبليس بردو مش هيسيب اولادى بالإضافه بقي أبي الأمير صرماط لمجرد اعترافي عليه
أنا مش عارف أختار إيه أنا كل اللى يهمني امى واولادى لكن فى الحالتين هيموتوا.
وبعدين يا عزيز فين عقلك فكر أكيد هتلاقي مخرج للورطة. دى
ميسان. …
كنت بتابع اللى بيحصل فى بيت جدة عزازيل واستغليت أنهم بيأكلوا وقولت أروح أبص ع طنط نهي والأولاد
ولما طرت لهم لقيت طنط نهي شكلها سرحان وأول ما شافتني
نهي….
طمنيني فى اى أخبار عن عزيز
ميسان….
لأ يا طنط انارشامنصورجيت أبص ع حضرتك والأولاد أنا صحيح موصيه الوصيفه بتاعتي تتابع أخباركم وتطمني بس مقدرتش يعدي يوم من غير ما أشوفكم وأكيد لو وصلني اى خبر هوصله لحضرتك فى الحال وجالي أحد حراس يبلغني ان فى دخيل فى البيت
مقولتش حاجه ل طنط نهي علشان متقلقش لكن قولتلها
استأذنك لازم أكون بجوار جدة عزازيل علشان لو احتاجت أي حاجه ومجرد وصولي اتفاجأت ب
لوفيرا….
انتظاري طال ذهبت بنفسي إلي سهي ولكنى لم أستطيع التقرب من جسدها يوجد مثل صاعق محاط بها كلما اقتربت منها احترق”
ووجدت ميسان حضرت وقولت لها
ماذا تضع هذه الفتاة ع جسدها حتى لا أستطيع اختراقها
ميسان…
أسمع أنها تملك جنيه مسلمه تحميها وأكيد هي تستعمل كلمات من السحر حتى تفعل ذلك
لوفيرا….
زاد غيظي وقولت ل ميسان إذا وجدتى إي نقطه تمكنني من اختراق. جسدها ما عليكي غير ان تنطقي إسمي فقط وخرجت من المكان وذهب إلي المغسله أنتظر
ميسان….
عمري ما كنت هسمح ل لوفيرا أنها تدخل فى جسد سهي حتى لو كان أمر من إبليس لأن ده معناه ان يتم القبض ع عزازيل من الجن المسلم وعمري ما كنت أشوفه تانى
وابليس عمره ما يقدر يعوضني عزازيل ولا كان هيقدر يرجعهولي
بالعكس كان هينكر معرفته بالموضوع
مستغربين كلامي أستنوا وأنا احكيلكم من صغري وأنا كنت بسمع عن الجن المسلم من اجدادى وعن قوتهم وان إبليس باعت مجموعة من أقوي الحراس. يشوفوا اى نقطه يخترقوا بها بوابات الجان المسلم وأن لهم مكافأة كبيرة لكن للأسف
تم القبض عليهم وارسالهم إلي ملوك الجان وتم استدعاء إبليس وأهالي الحراس وكانت صدمه للجميع لما إبليس قال ان الحراس ما هم إلا مجموعه من الفئران يردون عمل الفتنه. وإشعال الحر.ب بينهم وهو لا يعلم عنهم شئ ويستحقوا الموت.
وبعد ما اتحكم عليهم تم التكتم عن الخبر وقدر يعمل فقدان ذاكرة عن الي حصل ده لكل أهالي الحراس. وكل واحد نسي ابنه لكن اللى محدش يعرفه ان عمي كان من ضمن مجموعه الحراس. وكان بيحكيلي ان إبليس واعدهم ان يمنحهم القوة والسلطه فى العشيرة
ولأني كنت طفله صغيرة محدش شك إنى عارفه حاجه وبالتالي احتفظت بذاكرتي وكتمت السر عن الجميع
وإنا معنديش استعداد يحصل كدا فى عزازيل صحيح أنا عمري ما حكيت لحد الموضوع ده لأنه يعتبر خيا’نه عظمي. وتشكيك. فى الأمير المخلد لكن ع الأقل لازم اتعلم من اللى حصل واحرص منه
أمير. …
صحيت من النوم واخدت شاور وطلبت اكل دليفري لنا ونزلت أروح ع عنوان غدير بصراحه كنت قلقان المهمه مش سهله تخيلوا لما تروحوا لناس وتقولوا لهم لكم جثث. محجوزة بقالها أسبوعين في تلاجه المستشفي ولا أبوها اللي مسافر لوعرف حاجه زى دى يارب ما تكتبها ع حد ابداااااا
وصلت للعنوان وفكرت ان من الأفضل أقول إنى مندوب من ادارة المستشفي وفعلا لقيت ده انسب حاجه ما أنا أكيد مش هقولهم فى شبح بتكلمنا وقالت لنا العنوان والا هيعتبروني مجنون ووصلت لباب البيت عم غدير . السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
هنا منزل الأستاذ ماجد العسيلي عم الطفله غدير محمد العسيلي المقيمه فى السويس
الأستاذ ماجد / أيوة أنا فى ايه حضرتك قلقتني هى غدير فيها حاجه ومامتها فين أنا بتصل عليها موبايلها مقفول
أمير…
للأسف سكان البيت كلهم ماتوا. نتيجه انفجا! ر
الغاز واتنقلوا كلهم للمستشفي واهاليهم استلموا جثثهم.. إلا غدير ومامتها محدش استلمهم وبسؤال الأهالي المنطقه عرفنا من صديقه لها عنوان حضرتك
أنا مقدر الموقف بس ياريت تستلمهم وتدفنهم أنت عارف إكرام الميت دفنه وأنا آسف إنى ببلغك بالخبر ده بس لولا أهميه الموضوع مكنتش سافرت علشان ابلغك به اتفضل عنوان المستشفي وخرجت من البيت وسط ذهول ماجد بالخبر
الأستاذ ماجد /
دلوقتي بس عرفت ليه محدش بيرد ع الفون طب أنا أبلغ أخويا ازاى ده جاى كمان شهرين لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم يارب الصبر من عندك
بلغت امي ومراتي بالخبر وأكدت عليهم محدش يعرف أخويا حاجه لما يتصل وأنى هسافر الصبح بدري علشان استلم جثمانهم. واجيبهم القاهرة واتصلت ع أهل ام غدير وبلغتهم واتفقنا ع ميعاد السفر
أمير…
يااااه أنا مش متخيل إنى خرجت من البيت الأستاذ ماجد من الصدمه كان هيخليني أبكي جانبه يارب صبرهم
اللهم أعوذ بك من شر الغفله ومن شر الفجأة وحسيت اني مخنوق قولت اتصل ع سهي اطمن عليها بس طبعا مقولتش لها حاجه
سهي….
فرحت آوى أول ما لقيت أمير بيتصل عليا وقالي أنه خرج راح يزور واحد صاحبه ودلوقتي هيلف شويه يتفرج ع المحلات وفضل يسألني ع الألوان اللي بحبها ولقيته بيقولي تحبي الشبكه بتاعتك تكون إيه بصراحه قولت له مش فارق معايا تكون إيه لكن نفسي اكون معاك ونختار سوي زى ما كل البنات ما بتعمل ونتصور وأحنا عند الجواهرجي وامى تزغرط ليا والجيران تفرحلي
أمير ….
بس كدا ست البنات تؤمر وأنا رشامنصورأنفذ وفضلت اكلمها طول الطريق حتى وأنا بجيب حاجات من السوبر ماركت للبيت وقفلت معاها
بس فجأة حسيت ان قلبي مقبوض يا تري يا عزيز فيك إيه
أميرة. …
صحيت من النوم واتصلت بأصحابي علشان يساعدونى فى استعدادات الفرح من إختيار الفستان والبيوتي سنتر والبرفانات والملابس وكل حاجه مش عارفه ليه حاسه اني متلغبطه وناقصلي حاجات كتير وكل شويه إتصل ع خطيبي اصوت له
مها…
كنت عامله زى المثل اللي بيقول ام العروسه فاضيه ومشغوله
حاسه ان المفروض فى حاجات كتير اجهزها بس مش عارفه ابدء منين ياريتك يا نهي معايا بجد محتاجه لكي أوى دلوقتي
نهي….
وصلي من الحارس. اللى عند مها كل اللى قالته اة يا مها لو تعرفي اد إيه أنا اللى محتاجه المساعده لكن أوعدك أول ما اطمن ع عزيز هتلاقيني جنبك وباعت مع الحارس. ورقه مكتوب فيها أنا معاكي اطمني وقولت له حطها قدامها
مها…
فجأة وأنا قاعدة وبكلم نفسي لقيت ورقه طايرة فى الجو واتفتحت قدامي وأول ما قرأت أسم نهي فرحت أوى لدرجه دموعي نزلت يااااه حسيت إنى اطمنت بعد ما كنت قلقانه
عزيز…
فضلت حاسس بصداع رهيب وقولت بصوت مسموع محتاج مسكن او طبيب أنا مش قادر اتحمل الألم
ولحظه وظهر لي الحكيم لقمان ووضع يده ع رأسي وابتديت احس ان الزغلله ابتدت تقل والصداع كمان بصيت ع أيده مفيهاش حاجه
سألته انت عملت إيه هو فى تعويذه استخدمتها
الحكيم لقمان ….
ابتسمت ع كلامه وقولت له لآ طبعا كل الحكايه اني طلبت الشفاء من الله عز وجل وواضح من سؤالك أنه استجاب الدعوة وأنك بقيت كويس دلوقتي
عزيز …
معني كلامك أنه وافق يعالجني يعني ممكن كمان يوافق يديني القوة
الحكيم لقمان ….
معني كلامي أن ربنا استجاب دعوتي لك بالشفاء لكن إزاي يدي القوة لواحد من نسل إبليس الكافر. المتكبر
ربنا بيعطي القوة. للمؤمن به هو وبس وبيعبدوا ويكون مخلص فى عبادته فكر بقي أنت فى طريقه تاخد بها القوة.
واعتقد دلوقتي أنك بقيت كويس حاول تأكل وتشرب حاجه وتصفي ذهنك علشان تقدر تفكر وتوصل لحل مناسب يساعدك ع حمايه أهلك استأذنك سلام واختفيت فى الحال
عزيز…
رجعت للحيرة تاني بس فكرت في حاجه لو وافق عليها الجن المسلم هقدر وقتها احمي أمي واولادى وبالنسبة ليا مش فارق معايا الحياة
بس يا تري لو محدش وافق يبقي إيه الحل وقتها ؟؟؟

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عودة إبليس)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى