رواية جنون حنين الفصل الخامس عشر 15 بقلم نور محمد
رواية جنون حنين الجزء الخامس عشر
رواية جنون حنين البارت الخامس عشر
رواية جنون حنين الحلقة الخامسة عشر
خلصو الفطار سوي اكلو كمان وفجئه سمعو صوت الباب جرت تفتح فاكرها مامتها بس لقت المفاجئه ”
هبه باستغراب:انتي مين يأنسه
سهر:انتي الي مين وسعي كده مازن حبيبي انت فين
خرج مازن وانصدم منها:انتي بتعملى ايه هنا!!!
جرت سهر عليه وحضنته وقالت:وحشتني اوي ياحبيبي كده مش تسئل على سهر حبيبتك المده دي كلها
زقها مازن بعيد عنه وهو بيبص على هبه الي دموعها نزلت قدامهم
مازن:هبه اسمعيني الاول انا حفهمك كل حاجه متفهميش غلط
هبه بدموع:افهم ايه بعد الي شوفته ده انا مستحيل افضل هنا دقيقه كمان
وسبته وجرت على واضته وهي بتعيط ومنهاره
نظر مازن لسهر بغضب:انتي ايه الي عملتيه ده يازباله اخرجي بره ومش عاوز اشوف وشك تاني في حياتي
سهر بغيظ:بس يامازن
قاطعها مازن بعصبيه:قولت بره فوررا
خرجت وهي خايفه منه ومازن جري على هبه
يشوفها لقها بتلم هدوومها وهي بتعيط
قرب مازن عليها وشد الشنطه ورماها بعيد وقال:هبه انتي مش حتمشي من هنا انا بقولك اهو انا حشرحلك كل حاجه والله
بصت عليه والدموع مغرقه عيونها ورمت نفسها في حضنه وكملت عياط وقالت:ليه عملت فيا كده حتي لو مش بتحبني بس ليه تعمل فيا كده يامازن
مازن ضمها ليه اكتر علشان تهدي:صدقيني ده كان في الماضي بس ياهبه انا اتغيرت بسببك انتي دلوقتي انا بحبك.. بحبك انتي بس.. والله
بعدت عنه وهي بتبص في عنيه:بجد يامازن انت بتحبني انا بجد
مازن وهو بيضم وشها باديه:بجد ياقلب مازن انا محبتش حد قدك اصلا من ساعه ماشوفتك واول خناقه بينا
حضنته هبه هي كمان وقال:وانا كمان بحبك من اول مره شوفتك فيها والله
مازن:طب ايه مش نكمل حبنا بقى والا ايه
هبه بكسوف:بطل بقى قلت ادب يامازن
مازن:دنا بموت في قله الادب معاكي ياقلب مازن
“واخدها علشان يكملو قصه حبهم مع بعض وبكده قصتهم انتهت معانا وبعدين نطمن عليهم ”
“نرجع عند حنين وقد مره اربع ايام بالفعل وتعافه فيهم حنين لتعود الي المدرسه اخير ”
“في الصباح صحيت حنين وجهزت نفسها للمدرسه وخرجت لقت مروان بيفطر ومعاه فيروز قعدت بهدوء تفطر ”
حنين:صباح الخير ياحظابط
نظر لها مروان:صباح النور ياحنين انتي ايه اللبس ده
حنين:ده لبس المدرسه ياحظابط حلو مش كده
مروان بضيق:طيب روحي شوفي لبس واسع عن كده
حنين بتزمر:لا ده لبس المدرسه كده وانا فطرت خلاص حتاجي توصلني والا لا
مروان:حنيين ادخلي شوفي لبس غير ده لا مافيش مدرسه تمام
نظر له بغيظ وزهبت لتغير لبسها وطلعت وزهبت معاه للمدرسه
بعد خروجهم فيروز مسكت فونها ورنت عليه:ايوه خرجت المدرسه النهاردا دي فرصتك الوحيده
في المدرسه وصلت حنين وخرجت من العربيه لينادي عليها مروان
مروان:حنين متنسيش بعد ماتخرجي رني عليا اجي اخدك تمام
حنين:تمام ياحظابط سلام بقى علشان متأخرش
راقبها لدخولها وتوجه هو لعمله بعد انقضاء اليوم خرجت حنين وامسكت فونها لترن على مروان وفجئه سمعت حد بيقول
:مدام حنين يامدام حنين
التفتت له حنين واقتربه منه وقالت:افندم انت بتنادي عليا انا
:ايوه انتي مروان باشا باعتني علشان اجيبك من المدرسه علشان هو مشغول اوي دلوقتي
نظره له حنين بشك وقالت:طيب هو مرنش عليا ليه وقالي كده
:اصله عنده قضيه مهمه ومشغول اوي فيها حضرتك تقدري تركبي اوصلك انا
حنين كانت حترن على مروان بس فونها مفهوش رصيد فقالت اكيد هو عنده حق:تمام انا حركب فورا
ركبت وطلع بالعربيه فورا وبعد عشر دقايق حنين بتبص على الطريق مش نفسه طريق الشقه بتاعتهم
حنين بخوف:حضرتك ده مش طريق البيت انت واخدني فين
:عارف مش الطريق البيت بس انا حاخدك لمكان احلا
حنين بخوف:لا بقولك ايه انا مرات ظابط وهو ممكن يوديك في ستين داهيه انا بقولك اهو
نظر لها ببرود وصاح بها:مش عاوز اسمع صوتك فااهمه
خافت حنين منه وسكتت خالص بعد ربع ساعه وصلو واخدها ودخلو
في الداخل **
حنين بتتكلم وهي مربوطه على الكرسي
قدامه:بقول ايه انت كده بتلعب في عداد عمرك انت متعرفش مين هي حنين احمد
ضحك عليها وهو بيقول:ههههههه انا اكتر واحد عارف مين هي حنين المجنونه
حنين بضيق:ممكن اعرف طيب انت مين وعاوز مني ايه!!
جلس امامها وحط رجل على رجل وقال:حعرفك بنفسي الاول انا المقدم خالد منصور الاسم ده مش بيفكرك بحد
حنين:بصراحه لا بس كمل يمكن افهم
خالد:تمام حقولك فاكره منصور الدمرداش الله يرحمه جاركم في العماره زمان وصاحب بباكي
حنين بصدمه:ايوه فاكره عمو منصور ده بس ايه العلاقه هنا
خالد:انا ابقى ابنه الي كونت بلعب معاكي زمان واحنا صغيرين وكونا دايما مع بعض نلعب عسكر وحرميه وكونتي علطول تعملي دور الظابط علشان بتحبي الشرطه اوي فاكره
حنين:ايوه فاكره طيب انت عاوز مني انا ايه دلوقتي
خالد:حقولك بصراحه بعد مابابا اجه ليه شغل في مكان تاني وبعدت عنك انا منستكيش ابدا حتي دخلت الشرطه علشانك انتي بس علشان عارف نفسك تتجوزي ظابط وبعد مااجيت اتقدملك لقيتك اجوزتي الظابط مروان ودلوقتي رجعت علشان ارجعك ليا انا وبس
حنين:نعمم ياروح طنط ترجع مين ياحيلتها انا متجوزه من حظابط بقولك لو اجيت من ثلاث شهور قبل ماروايه تبدء كونت بقيت انت البطل بس الروايه للاسف قربت تخلص
حنين:بس لو فيه جزء تاني حقول لنور تخدمك فيه وتبقى البطل او الشرير حسب مجهودك بقى
اقترب منها خالد بغضب ومسك ايدها بقوه وقال:حنيين لو سمعتك بتجيبي سيره راجل تاني قدامي انا حقطعلك لسانك فااهمه
حنين بخوف:تمام تمام اهدى بس ياخويا صحتك مش كده حتتحل ان شاء الله
ابتعد عنها خالد وقال: تمام النهاردا حتوصلك ورقه طلاقك من مروان وبعدها حنتجوز احنا علطول
حنين بغضب:لا بقولك ايه دنا دوخت علشان اجوزه من اول الروايه مش حتاجي انت في الاخر وعاوز تطلقني منه والله اشلفطلك وشك ده حظابط خط احمر انا بقولك اهو
ضحك خالد وقال:عارفه انتي عاجباني علشان مجنونه وشرسه في وقت واحد وصدقيني انا احسن منه وبحبك اكتر منه كمان
حنين:لا حظابط بيحبني انا عارفه وانا كمان بحبه وسيبني بقى الله يرضى عنك علشان اكمل نهايه الروايه مع حظابط نهايه سعيده بقى
خالد بعصبيه:مش قولتلك متجبيش سيره راجل تاني قدامي انتى عاوز تتعاقبي والا ايه
حنين خافت من شكله وقالته في نفسها:لا ده باين عليه مجنون ومش طبيعي انا لازم اخد بالي منه احسن
كملت وهي بتبتسم ليه:تمام متزعلش بس طيب ممكن اطلب طلب مدام مطولين كده مع بعض
خالد:أومري وانا حنفز
حنين:مايؤمر عليك ظالم يارب بص انا جعانه من الصبح ومأكلتش حاجه وهفتانه كده وهموت من الجوع وكمان…
قاطعها خالد:وكمان ايه خلاص حجيب اكل فورا ومش حتأخر عليكي
وبعد شويه دخل وهو معاه الاكل المفضل عندهاوانصدمه حنين منه
حنين بصدمه:انت عرفت اني بحب الشاورما والمكرونه باشاميل ازاي
ضحك خالد وقال:علشان انا اعرف عنك كل حاجه ياحنين ومن زمان كمان
حنين:طيب هات الاكل ده بقى علشان انا على اخري جوع
قدم لها الاكل وكلت وهو بيبص عليها بفرحه
حنين:ماتجي تاكل معايا بدل ماعيونك في الاكل كده احسن
خالد:لا انا عيوني عليكي انتي بس مش مصدق انك بقيتي قدامي وقريب اوي حتبقى في حضني كمان
شنقت حنين في الاكل وجاب ليها الميه بسرعه
خالد بخوف:خدي بالك الاكل مش حيطير انت غاليه عندي اوي
نظر له حنين بغيظ ولم تتحدث
خالد:انا حعمل مكالمه بسرعه وبعدها حرجع ليكي علطول
خرج يعمل المكالمه وحنين شعرت بالخوف ومش عارفه تعمل ايه علشان تهرب منه
وفي الخارج **
اتصل خالد على حد:الوو يافيروز زي ماقولتلك باظبط النهاردا تحاولي تمضيه على ورق الطلاق فاهمه
فيروز:بس بس ده صعب اديني يومين كمان وحتصرف
خالد:والا يوم كمان تتصرفي انهاردا ياروح امك في الموضوع ده قبل مايعرف ان حنين عندي فاهمه
فيروز بخوف:تمام ححاول والله ححاول
خالد بتهديد:لو محصلتش النهاردا يافيروز انتي عارفه انا ممكن اعمل فيكي ايه تمام
“وقفل في وشها علطول ورجع لحنين تاني يشوفها
وعند مروان رجع الشقه بتعب بعدها افتكر حنين دخل يشوفها رجعت والا.. لا.. لانهامرنتش عليه زي ماقال.”
مروان:حنيين انتي فين!!
خرجت فيروز بتوتر:هي مرجعتش ليسا يامروان باشا
مروان بصدمه:ازاي ده المدرسه خلصت من بدري وانا كونت فاكر انها رجعت علشان كده مرنتش عليا
واخد فورا فونه ورن على حماته بس ملقهاش هناك كمان وده زاد من خوفه اكتر طلع فورا وركب عربيته ورن على رقم
مروان بقلق:الوو حبعتلك رقم تعرفلي مكانها فورا انا قلبي مش مطمن حاسس جرالها حاجه
وقفل معاه وبعد ربع ساعه وصلته الرساله
:ده المكان ياباشا بس الفونها مقفول حاليها وده اخر مكان كان مفتوح فيه هو *****
وبدون تفكير مروان طلع فورا على العنوان بالهفه واخوف
“وعند حنين كانت قاعده زهقانه وقدامها خالد الي مش عاوز يسيبها وبيبص عليها بحب ”
حنين بضيق:حتفضل كده كتير بتبص عليا طب شوف لو عندك شغل احسن من قعدتك دي قدامي
خالد بحب:انا ماصدقت انك بقيتي قدامي ياحنين دلوقتي وعيوني مش بتشبع منك ابدا عاوز افضل كده قدامك العمر كله
حنين بهمس:ياديني على الرومانسيه حظابط ميحبنيش بس كده ليه ياربي وقال جاي في اخر الروايه
حنين:وطلع فيه حد رومانسي اخير بعد ايه ياحصره
حنين بصوت مسموع:طب بقولك ممكن تجيب لعبه نلعب سوي بدل الملل ده مانا زهقت بصراحه ومش متعوده اقعد كده اتأمل بس
خالد بضحك:ههههه تمام حشوف فيه عندي والا الا وحرجعلك علطول
استدار ليزهب وفجئه رن فونه وفتح
خالد بصدمه:ايييه انت بتقول ايه؟!! انا حاجي فورا مش حتأخر وابعتلي اتنين هنا على شقتي القديمه بسرعه
ثم نظر لحنين وقال:في مشكله حصلت لازم امشي فورا بس مش حتأخر عليكي وكمان في حراس بره لو فكرتي تهربي مني مثلا تمام
نظره له حنين بغيظ:روح ياشيخ اللهي ماتفطر تاني
خالد:مفهوووم
حنين:مفهووم ياباشا طبعا
“خرج وسابها وبعد نص ساعه سمعت حنين صوت ضرب نار خارج الغرفه خافت وجسمها اترعش من الخوف وفجئه لقت الباب اتفتح وظهر هو ”
حنين بصدمه:حظابط!!!
اسرع اليها مروان بخوف واحتضتهاوهو بيطمئن نفسه انها بخير وفي حضنه كمان
مروان بخوف:حنين حبيبتي انتي كويسه مش كده حد عملك حاجه
حنين:متخفش باحظابط مراتك بميه راجل اه والحمد لله انك اجيت علشان انا زهقت بصراحه من القعده هنا
بعدها عنها واجه نظره على الاكل بجانبه وقال:ايه ده انتي مخطوفه في درين بارك والاكل ده اجه منين
حنين بسخريه:اصل الي خاطفني بيحبني اوي ومهانش عليه يشوفني جعانه كده
نظر لها مروان بغضب:مين ده الي بيحبك ياروح امك انتي
حنين بخوف:والله هو الي قال كده مش انا
مروان:تمام نرجع البيت ونشوف الحوار ده بعدين
اخدها من ايدها علشان يخرجو بس وقفو فجئه لما لقوه
:ايه حتمشي كده منغير ماتسلم على صاحبك حتي ياميرو
مروان بصدمه:خالد؟!!انت بتعمل هنا اييه؟!!
حنين:انت تعرفه ياحظابط ده المجرم الي قولتلك عليه بيحبني
مروان بعصبيه:حنين انتي بتخرفي تقولي ايه؟!
خالد بسخريه:هي عندها حق انا الي بحبها وخطفتها كمان
تقدم منه مروان:انت بتقووول ايه ياروح امك دي مراتي انا
خالد بضحك:هههههههه بس كويس انك اجيت هنا برجليك علشان تطلقها قدام عينيها كمان
مروان بغضب:انت بتخرف بتقول ايه انا مستحيل اعمل كده احسلك تسيبني اخرج من هنا انا ومراتي كمان
خالد اتعصب وقرب وبحركه سريعه سحب حنين عنده وحط المسدس في رأسها وقال:لو مطلقتهاش فورا يامروان انا حقتلها قدامك انا بقولك اهو
مروان بخوف:اهدى ياخالد مش كده حتدمر حياتك لو عملت كده اهدى ارجوك وسيبها تمشي
خالد بجنون:لا مش حسيبها وحياتي حنين حياتي الي اخذتها مني انت ولو مش حتبقى ليا مش حتبقى ليك كمان طلقهاااا فورراا
حنين بخوف:استهدى بالله كده ياخويا انا صغيره ومش عاوزه اموت في النهايه الروايه كده حتتحل ان شاء الله بس ابعد البتاع ده عني
مروان قرب وحاول يخلص حنين منه وهو
بيقول:اهدى ياخالد الي بتعمله ده مش حب ده جنون سيبها بالله عليك واهدى اكده الاول
خالد بضحك وجنون:جنوون انا مجنوون بحبها ومش حسيبها وقدامك خمس دقايق لو مطلقتهاش حتخرج بيها من هنا جثه طلقهااا يامروان بسرعه مفيش وقت
حنين بخوف:لا ياحظابط وحياتي عندك لا انا مراتك وحموت مراتك برضو اوعي تعمل الي بيقوله المجنون ده
خالد حط ايده على الزناد وقال:اخرسي انتي فااهمه احسن اقتلك فورا وكمان مش قدامك غير دقيقتين بس بامروان طلقها فورا لو عاوزها تعيش
مروان باستسلام وهو بيقرب منهم:تمام حاضر حطلقها حنين انتي طا
ياترى مروان حيطلق حنين في الاخر والا ايه 🤔
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جنون حنين)