رواية جنون العشق الفصل الثالث 3 بقلم إيمان شوقي
رواية جنون العشق الجزء الثالث
رواية جنون العشق البارت الثالث
رواية جنون العشق الحلقة الثالثة
وصل اسد وغرام لقصر الصياد اول ماغرام شافت ريناد وفرح جريت عليهم
فرح:غراام وحشتينا اوي ولا الكليه وخداكي مننا
ريناد:اااه طبعا ماهي حققت اللي عاوزاه ومبقيناش نشوف خلقتها
ضحكت غرام وقالتلهم:والله ابدا انتو واحشني اوي وببقي عاوزه اجي اقعد معاكم بس مفيش حد يجيبني وانا ماصدقت ابيه اسد جاي وجيت
ريناد: خلاص هعديهالك المره دي
اسد سابهم وطلع فوق لزين اول ما دخل لقي زين سرحان
اسد:سرحان في ايه يااعم
زين بابتسامه :أسد عامل ايي ليك واحشه والله
اسد:والله وانتو واول ماالواد فهد كلمني جيت ع طول اومال هما فين
زين:يلا تعالي ننزل تحت هتلاقيه تحت
اسد:انا سمعت ان جدك عاوز يجوز
زين :اه عاوز يجوزني طفله ياعم
اسد:اسمع كلامو واستهدي بالله هو اكيد عارف مصلحتك
زين:بس يااسد انا بكررههم
اسد:بس يا زين مش كلهم زي (ندي )
زين:لا كلهم خاينين وبيجرو ورا الفلوس بس انا هوافق علشان جدي بسس
اسد:سيب الدنيا ماشيه ربنا هيدبر كل حاجه
زين:ونعم بالله يلا ننزل اعرف جدي
اسد:يلا
“نزلو تحت لاقو (الجد وسيف ونواره قاعدين)”
اسد:السلام عليكم
الجميع:وعليكم السلام
زين:انا موافق يا جدو بس بعد فتره هطلقها
الجد بفرحه: بجد خلاص هكلم يحي وبكرا نروح نكتب الكتاب ونجيبها
زين بصدمه:بالسرعهه كدا ده انا حتي لازم اعرفها
نواره:اعرفها ياحبيبي بس هنا احنا مش ضامنين يحي ومراتو يعملو فيها اي
زين:خلاص اللي انتو شايفينو بكرا هروح الشركه الصبح وبعد الضهر هاجي ونروحلها
الجد:ماشي ياحبيبي خد اسد واطلعو برا ف الجنينه
اسد:يلا يا زين انا بطرد من هنا😂
زين:اه صح انت قاعد ليه قوم روح
اسد:مشش قاعد علي رجلك اناا
“فات اليوم بضحك وهزار ع الكل وفرحه احمد الصياد لانو مبسوط ان هيشوف حفيدتو
———_______________________________——- .
تشرق الشمس فيه يوم مليئ بالأحداث (بقلم ايمان صبحي)
تستيقظ همس الساعه السادسه صباحا لتقوم وتنعم بحمام دافئ وتلملم فراشها وتذهب إلي تحضير الفطور
يحي : اممم شكل العلقه جتبت نتيجه
نسرين ببرائه مصتنعه:هتعمل ايه ف العريس اللي متقدملها
همس ببكاء :عريس اي انا مش عاوزه اتجوز ونبي يابابا انا عاوزه اكمل تعليم
نسرين: تكملي تعليم ايي ماالبت سمر بتدرس كفايه هي
يحي:نسرين عندها حق كفايه علينا مصاريف سمر وانتي كدا كدا مش نافعه
همس:خلاص يابابا انا مش هروح دروس هدرس بس
يحي:قولت مفيش زفت علي دماغك واللي هقولو يتنفذ وقام من ع الاكل
سمر بإستهزاء :ايه دهه هتتجوزي
نسرين:لا يابت ياسمر ده ابوها باعها
سمر: ياعيني اكيد يااهموس لواحد قد ابوكي وعاوزك ويرميكي تاني
نسرين:قومي يالا انتي هتخليكي باصلنا قوومي روقي الشقه للضيوف وهبعتلك فستان تلبسيه
همس بكسره:حاضر هقوم ربنا يرحمك يا ماما انتي اللي كنتي ليا وبتقفي جمبي
سمر شدتها :ملناش ف جو ااصعبنيات دهه قومي وخلصي تعمليلي قهوه وتجيبهالي
همس:انا مش خدامه عندك اعملي لنفسك
نسرين بصوت عالي:ماااتفزي ياهانم اعمليلها اللي تقولو سمر مسموع بدل ماااخلي يحي يعمل فيكي زي امبارح
همس:حاضر هقوم
_____________________________
^في قصر الصياد^
يستيقظ زين ع صوت المنبه ليدلف الي دوره المياه لينعم بحمام دافئ ويتوضأ ويصلي فرضه وينزل الي غرفه الطعام ليجد الجميع جالس ف انتظاره
الجد:صباح الخير يا زين
زين وهو يقبل يده: صباح النور ياجدو
زين ل نواره:قولي لسماح تجهز اوضتي ياماما النهارده وتفضي ضلفه لهدوم همس
الجد:عاوزك ياافرح انتي وريناد نروحو المول وتشترو لهمس لبس بيتي وخروج هي ف نفس جسمك ياهمس
همس :حاضر ياجدو وانتي يانسرين خلصي علشان نطلع تزاكر اللي ورانا ونروح ع العصر المول
زين:خدو ادهم معاكم هو كدا كدا فاضي
ادهم:لا انا ورايا جامعه وهروح الشركه خليهم يروحو مع الحرس
فهد:خلو بالكم من نفسكم كويس ان احتاجتو حاجه رنو عليا
فرح:حاضر ياابيه
فهد ابتسم وقام :انا هروح الشركه و هرجع ع طول يلا ياازين
—_____________________________________________——
بعد مرور نصف ساعه هبط زين من السياره ليدلف الي شركته بهيبه ك عادته
زين:يامي هاتيلي القهوه بتاعتي والغي كل المواعيد االنهارده وهاتيلي ورق آخر صفقه
مي بمياعه وهي ترتدي ملابس فاضحه :حاضر يا فندم
بعد مرور عشر دقائق
مي:اتفضل يافندم ورق آخر صفقه والقهوه
اسد بغضب من وراها: مش انا نبهت عليكي اكتر من الف مره تلبسي لبس عدل دهه مش لبس انتي لابساه
مي:حضرتك مشش مسؤول عني انا سكرتيره للأستاذ زين
زين :مخصوم منك خمس ايام لانك خالفتي الأوامر وانك رفعتي صوتكك علي أسد بيه اعتزري واطلعي وانا نص ساعه وهمشي ورايا مشوار كل حاجه اجليها لبكره
مي بغضب تكتمه:انا اسفه يااستاذ اسد وحاضر يامستر زين هلغي كل حاجه
زين:ماشي اطلعي
خرجت مي وهي تتوعد لهم
بعد انتهاء زين من مراجعه الاوراق خرج وبجانبه اسد وفهد والكل ينظر بهم باعجاب واحترام
____________________________________
في منزل همس
يحي بغضب:اييي ياااستاذه همس لسه ملبستيش
همس بعياط:يابابا ارجوك مش عاوزه اتجوز
يحي ضربها بالق_لم مش باخد رئيكك كدا كدا هتروحي غصب عنك وخفي البسي
دخلت همس ترتدي ملابسها بكسره
بعد فتره دق الباب لتفتح لهم سمر
سمر بمياعه:اتفضلو
نسرين:نورتوناا تعالو اتفضلو
الجد:ازيك يايحي من غير كلام كتير انا جاي اطلب ايد همس
زين ل اسد و فهد:يارب متكون البت الملزقه دي
ضحك عليه اسد وفهد
اسد:شكلك لبست ليقاطعه صوت يحي وهو يقول
قومي يااسمر اندهي ل همس
سمر:حاضر ي بابابي
فهد لم يستطع منع ضحكته هو والآخرون
سمر دخلت ل همس
سمر :يلا ياختي زي مااقولتلك راجل كبير وشايب بس احسن يربيكي
خرجت سمر وبجانبها همس ليتفاجئ الكل بجمال همس
فهد:اوباا ياواد ياازين البت مزه
زين بص ليها زي سره:يااربي ع الجمال ليقاطعه صوت جده وهو يقول
اهلا ياهمس انا احمد الصياد جدك
همس بدموع مكبوته:جدي ازاي وانت جاي تتجوزني
الجد:لا طبعا مين قالك كدا
همس: ابله نسرين وسمر
نسرين :شوف البت بتتبلي علينا
همس بدموع:والله كذابه قولتولي كدا
يحي :وربنا لعلمك الادب بس لما يمشوو
فهد:مين قالك ان احنا هنسيبها هنا دقيقه واحده كلم المأذون ياجدو
نسرين :مأذون ليه هو احنا شوفنا العريس لحد دلوقتي
زين :ليه انا مش عاجبك ولا اي
سمر بصدمه:اكيد لا مش هتتجوز الجربوعه دي
لسه هيقوم فهد ولاكن اسد قعدو:اهدي وبعد كتب الكتاب اعمل اللي عاوزو
جه المأذون وكتب الكتاب
الجد:خد عروستك وانزلو يلا وانا جاي وراكم
سلمت همس ع ابوها ولاكن رفض يسلم حضنتها سمر ونسرين
سمر بصوت واطي لا يسمعه غير همس:مشش ههنيكي عليه
دمعت همس ولاحظ زين هذا
اسد:همس باين عليها طيبه واتجرحت كتير خليك جمبها ياازين
زين:هعرف كل ده بس م دلوقتي
نسرين:استنو لما تلم هدومها
الجد بقرف:مش عاوز غير همس وبس من غير اي حاجه
نزلت همس مع جدها وزين وقدامهم اسد وفهد.
جدها:كلك منار ياهمس
همس بحزن: ربنا يرحمها هي الوحيده اللي كانت واقفه جمبي
ليحتضنها احمد ويزيل دموعها ويقول:من النهارده مش عاوز اشوف دموعك دي
همس بابتسامة : حاضر
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جنون العشق)