رواية جنون العشق الفصل التاسع 9 بقلم إيمان شوقي
رواية جنون العشق الجزء التاسع
رواية جنون العشق البارت التاسع
رواية جنون العشق الحلقة التاسعة
بعد فتره في قصر الصياد وصل زين وهمس اول مااوصلو لقو الكل واقف مستنيهم
الجد:حصل ايي همس كويسه
زين :ايوا ياجدو هي كويسه متقلقش
نواره: داده سميحهه اعملي الاكل وحطيه لزين وهمس
سميحه:حاضر
سيف:اقعدو احكولي كل حاجه
*قص زين وهمس كل مااحدث*
ادهم:اه ياولاد الكل.ب الحمدلله ان أنتو لحقتوها حمدلله ع سلامتك يااهموس اهم حاجه خلي بالك من رعود بقا
همس:الله يسلمك ده ف عينيي ده
الجد:الحمدلله انهم اتحبسو
زين:لو مكانوش اتحبسو كنت اتعاملت معاهم
ريناد:حمدلله ع سلامتك يااوحش
فرح:لولولي هبقا عمه يااخواتي
فهد:ولا لما زين عرف قال هبقي ام يعني شكل الصدمه نستو😂😂😂
داده سميحه:الاكل جهز
زين بحنيه:يلا يا حبيبتي علشان تاكلي (بقلم ايمان صبحي)
همس بابتسامه: حاضر
زين كان بيأكل همس بايدو
الكل كان مبسوط من تغيير زين
زين:كليي علشان مزعلكيش
همس:حاضر يا بابا باكل اهو
*بعد فتره*
همس: انا خلصت والله يلا بقا كمل اكل ونطلع علشان تعبانه
زين:ماشي يلا ياحبيبتي
زين:عاوزين حاجه
الجد:لا ياحبيبي خلي بالك من مراتك وكلم الممرضة تجيلها
زين:حاضر
زين شال همس وطلعهاا فوق
*في الاوضه*
زين:حاسه انك تعبانه او اي حاجه
همس:لا انا كويسه
زين:كنت خايف عليكي اويي حقك عليا
همس:ياحبيبي انا كويسه طول مانت جمبيي
همس:يلا بقااا عاوزه انام هتخليني ارغي طول اليوم كداا
*زين خدها ف حضنو وغفيو ف ثباات عميق😂❤️*
*تاني يوم*
*زين صحي قبل همس واخد شاور وصلي فرضو ولبس بدله باللون الاسود*
زين:همسس قومي يلا علشان تفطري
همس بنوم:والنبي سيبني شويه
زين:لا يلا علشان امتحاناتك بعد اسبوع ولازم تزاكري
همس:اوف حاضر
*قامت خدت شاور ولبست الاسدال وصلت وراحت بدلت هدومها ل بنطلون اسود وتيشيرت ابيض واسع ورفعت شعرها كحكه فوضاويه بس كانت قمر ك عادتها*
نزلو تحت وكان الكل قاعد سلمو ع الكل وقعدو
الجد:هتروح الشركه النهارده يازين
زين:ايوا علشان الصفقة بتاعت عيله زيدان علشان هنبني
ادهم:انت ازاي هتمضي والبنود بتاعتهم متغيره وازاي مصنع يتبني ف 6 شهور
زين:بنود اي اللي اتغيرت واتغيرت امتي دي
ادهم:كنت براجع امبارح الورق لاقيت بنود غير اللي كاتبنهم وبنود استغربتها اوي وانت كمان ماضي
زين:انا الفتره اللي فاتت كنت ف أجازه ازاي مضيت
همس: اسفه اني بتدخل بس طالما هما غيرو البنود يبقي الصفقه دي ملعوب فيها وانتو كدا لازم تضمنو حتي 80 ف الميه من الأرباح ومتدفعوش حاجه وحطو أرباح ليكم الضعف بدل ماتخسرو خالص يكون ليكم ربح حتي لو بسيط وغيرو البنود وراجعو ورا الصفقه دي وحوار المصنع يتبني ف مده قصيره كدا يبقي كانو هيلعبو عليكم
سيف:ايوا كلامك مظبوط بس لو طلع انهم غيرو البنود عادي
همس:بص يابابا لو هما كان قصدهم خير مكانوش غيرو البنود وكانو لو غيرو هيبقي واحد او اتنين ده نقول اوكي لاكن كدا باين انو لعب اوي
زين بابتسامه من ذكائها:ايوا عندك حق بس انا فعلا مكنتش واخد بالي من حكايه البنود دي وأنهم ممكن يلعبو ع المكشوف كدا بس عادي دي صافقه مش هتفرق معانا
همس:تبقي غلطان لو معملتش الصافقه دي انت ممكن تعملها بس توقعهم تغير البنود انت برضو وخلي بالك ممكن يكون حد من اللي عندك ليه يد ف اللي حصل لان استحاله ورق الصافقه يتلعب فيه وامضتك استحاله تكون مزوره
فهد:ايوا لازم نشوف مين اللي ف الشركه مش مظبوط لان كمان اخر صافقه ضاعت مننا مع انها كانت مضمونه
زين بتفكير: ان كان كدا يبقي هي جو ع روحها يلا انا هقوم بقا اروح وهحاول ماتأخرش
الجد:ربنا معاكم يارب
نواره:هتعملو اي بقا يابنات
ريناد:ابدا هنقوم نزاكر والست همس فايتها حجات هنشرحهالها علشان خلاص ده الامتحان كمان يومين
فرح : ايوا يلا احنا هنقوم يلا ياهنس قبل ماابو لهب يجي
الجد:ابو لهب مين
همس بضحك:ده مستر الماث راجل غريب اوي يا جدو
الجد:قومو يلا انتي وهي ع فوق
*طلعت همس وفرح وريناد اوض فرح علشان يزاكرو*
همس: يالهوتي احنا هنسقط يا بت منك ليها حد قالنا خشو ثانوي
ريناد بضحك:ده كان اخرنا صنايع قسم خراطيم
فرح:يالهوتي انا صغيره ع الهم ده يااعيااال
همس:يلا بس اهدو وذاكرو واللي ربنا كاتبو هيحصل ان شاء الله
*مهما كان مجموعك اي طالما انت اجتهدت وعملت اللي عليك يبقي اتأكد ان ده خير ليك وان ربنا شايلك الاحسن الثانويه مش نهايه العالم اه هي مستقبلك بس حياتك اهم من ده كلو في الفتره دي محتاج انك تقرب من ربنا لان بجد عمرو ماهيخزلك وان هو الوحيد اللي قادر بغير كل حاجه للاحسن بس ثق فيه وثق ف نفسك ومتسمعش لأي حد يحبطك ولا لأي كلمه تزعلك وتدمر حياتكك*
________________________________
*في منزل اسد*
اسد:انا هقوم ياماما لزين الشركه علشان ورانا شغل كتير (بقلم ايمان صبحي )
الام بابتسامه: ماشي ياحبيبي خلي بالك من نفسك
غرام :ممكن ياابيه اسد اروح لهمس والبنات عاوزه اقعد معاهم
اسد:حاضر تعالي يلا
غرام :تسلملييي يابيه يلا بينا
اسد مسك ايد غرام ومشيو
*يارب اسد ف حياتنا ده انا اخويا مبيرضاش يمشي معايا ف ااشارع*😂😂
*في العربيه بتاعت اسد*
اسد:إلا قوليلي ريناد عامله اي
غرام بضحك:كويسه بس بتسأل لي
اسد:عادي بسأل
غرام بغمزه: ع فكرا هي كمان واقعه زيك كدا بس البعيد مبيفهمش
اسد :واقعه ازاي ياستي دي مبطقنيش وبعدين مين اللي مبيفهمش يابت
غرام:لا اسمع مني بس هي تخلص ثانوي وقولها وهتشوف ردت فعلها
اسد بتنهيده:لا ياغرام انا كبير اوي وهي لسه صغيره يعتبر انا اللي مربيها ومجيش اكسر صاحبي والبيت اللي اتربيت فيه وابص ع حد موجود فيه
غرام بجديه:لا يااسد انت غلطان هما مبيفكروش كدا حتي ابيه وين أكبر من همس ب عشر سنين وهما يعرفو ف الأصول الكلام ده يكون لو هما مش عارفينك بس صدقني قول لابيه فهد وهو هيوافق
اسد: تفتكري بجد ياغرام
غرام بابتسامه:ايوا ياابيه وبعدين انت مخونتهمش بالعكس انت محافظ عليها من نفسك
اسد:تسلمي بجد ارتاحت اوي لما سمعت الكلام ده
غرام:ايوا انا عاوزه بقا شوكلاته.
اسد:انزلي ياغرام احنا وصلنا انتي بت ماديه اويي
غرام:هو في احلي من الشوكلاته ياعم
اسد :اه انتي طبعا
غرام:حبيبي حبيبي انا عارفه طبعا
اسد:يخربيت برود امك امشيي يابت من هنا
____________________________________________
^في الشركه^
دلف كلا من زين وادهم وفهد الي الشركه
زين للسكرتيره:يامي هتجيلي القهوه وورق الصفقه وتعاالي
مي بمياعه:حاضر يامستر زين
*بعد عشر دقائق*
مي :اتفضل يامستر زين الورق والقهوه
زين:اتفضلي اقعدي عاوزك
مي قعدت:نعم يامستر محتاج حاجه
زين:ايوا صافقه النهارده مش عاوزها الغي الصافقه والاجتماع
مي بتوتر:لي دي صافقه كويسه لينا وللشركه وغير ان شركات زيدان المنافسه لينا
زين اتأكد من شكوكه وان مي هي السبب ف كل حاجه
زين :تمام يامي الاجتماع والصافقه هيتعملو راجعتي البنود
مي: ايوا طبعا مظبوطه
زين:تمام قومي يلا وابقي روحي للصرافه ليكي مفاجأه هناك
مي بابتسامه: تمام يامستر
زين رن ع فهد:بعد ربع ساعه الاجتماع هيبدء مش عاوزين اي مشاكل ومحدش يبين أن احنا عرفنا حاجه خالص
فهد:تمام وادهم وأسد جم كمان
زين: تمام سلام
______________________________________
^^في غرفه الاجتماعات^^,
زين: الصافقه هتكمل بس لسه مكملناش كلامناا
عمر زيدان:ليه مش كل حاجه تمام نمضي وخلاص
اسد:قبل الامضاء احنا الربح لينا 70 في الميه وانتو 30
يونس زيدان بصوت عالي:لييي ان شاء الله
ادهم:أولا ودي صوتك وانت هنا ثانيا احنا ميهمناش اي صافقه معاكم وغير ان اسم شركاتكم بقا ف الارض يعني ميشرفناش نشتغل معاكم
زين:وغير ان البنود متغيره وانتو غيرتوها ب نسبه 70 ليكم بس لما تيجو تعملو الشويتين دول يبقي مش علينا
يونس:تمام خلاص موافقين ع نسبه 70 ليكم
اسد:تمام فين الورق
*مضي اسد وفهد وزين وادهم*
زين:الاجتماع انتهي والمصنع هيخلص بعد سنتين ان شاء الله وهيبقي تحت إشرافنا مش هيتبني ع 6 شهور زي ماكان مكتوب
يونس:اللي تشوفو يازين بيه
زين:تمام وانتي يامي زي مااقولتك الصبح
مي بابتسامه:تمام يامستر
*ياعيني متعرفش ان فيه خازوق جايلها😂😂😂💔*
*خرجو كلهم*
مي خرجت وقفها زين
زين:تعالي لمكتبي
*في المكتب*
زين:انتي مطروده واحمدي ربنا بقاا اني استكفيت بكدا علشان خاطر ابوكي
مي:لي هو انا عملت حاجه
زين:مفكررااني اهبل ياروح امك ومش عارف اللي بتختطيلو ده كلو
مي:والله هما اللي عرضو عليا وادوني فلوس كتير ع كدا
زين:براا وندي بقيت مرتبك من الصراافه تسلمي كل الورق ل ادهم براا
مي بدموع:تمام يامستر
خرج زين من الشركه وراح للقصر دخل ملقاش همس
زين:السلام عليكم
الجميع :وعليكم السلام
زين:اومال فين همس يافرح
فرح:كانت بتزاكر فوق مرضيتش تيجي
زين :ماشي يا حبيبتي انا هطلع اشوفها علشان دواها وانا كلمتلها ممرضه هتيجي من بكرا
الجد:تمام ياحبيبي اطلع شوف مراتك
طلع زين اول ما ادخل اتفاجئ ان همس نايمه ع المكتب غير هدوم وراح يصحيها
زين بضحك:همسس قومي
همس:يالهوي انا عاوزه انام
زين:لا ياحبيبتي يلا علشان تاكلي وتاخدي الدوا ولو خليتك كدا رقابتك هتتلوح
همس:حاضر
زين:يلا ياحبيبتي
دخلت غسلت وشها وغيرت هدومها ل فستان قصير وطلعت
زين بغضب :خشي غيري علشان مزعلكيش
همس: مالو حلو اهو
زين:يااااهمس خشي مش عاوز ازعلك ومش عاوز اجبرك ع الحجاب عاوزك تلبسيه ع اقتنااع
همس:حاضر
زين :شاطره يلا
دخلت لبست بنطلون بوي فريند وتيشيرت احمر وطلعت
زين:جدعه كدا يلا قداميي علشان تاكلي
كانو بياكلو والجو مخلاش من مرح همس والبنات
*الباب خبط*
سميحه:فيه واحد كبير ومعاه مراتو عاوزينكم تحت
الجد:مقلكيش اسمو اي
سميحه:لا قالي اسمو ……………….
فرح :اكيدد لاا
( نقفل البارت ع كدا )
تفتكرو مين اللي جم تحت ولي فرح اتصدمت؟؟؟
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جنون العشق)