روايات

رواية جنون العشق الفصل الأول 1 بقلم إيمان شوقي

رواية جنون العشق الفصل الأول 1 بقلم إيمان شوقي

رواية جنون العشق الجزء الأول

رواية جنون العشق البارت الأول

رواية جنون العشق الحلقة الأولى

فى حى من احياء الصعيد وكانت اكبر عائله فى الصعيد…
كانت تلك العائله يترئسها الجد (عدنان)..
عدنان: اومال فين بتك يا سامح
سامح(الابن الاكبر): بعت سعديه تناديها يا بوى هبابه وهتيجى
عدنان هز رأسه
فوق عند الفتاه اللى يتحدثون عنها…
كانت قاعده بتوتر علشان دراجاتها هتطلع انهارده وهى بثالثه ثانوي
قدر: ياربى لو جبت درجات عف*ش*ه هموووت
تدخل عليها سعديه تناديها لتفطر تحت
قدر: جايه يا سعديه
وتنزل قدر تقعد على السفره
ويكون على السفره الابن الاكبر سامح ومراته حسنه وعياله قدر(بثالثه ثانوي) وعِنان(22سنه) وقمر (18سنه)
والابن المتوسط حسان ومراته توفيت وعياله أسد(الثالث الثانوي) وروح(20سنه) و بدر(20سنه)
والابن الاصغر محسن وزوجته ورد ولم يكن لديهم اولاد
وطبعا الجد موجود
عدنان: دُرجتك عتطلع ميتى يا قدر يابتى وانت يا اسد
بقلم:(شغف إلاعصار🌪️) (اللقب)
أسد: بعد الفطار يا جدى
هز الجد رأسه وفطروا وبعد الفطار قعدت العائله ومستنين الدرجات تحمل
عِنان: حملت
قدر: ها سُقطت
أسد: اكيد
عنان: انت يا اسد جبت ااا
أسد: جوول بسرعه يا ولد عمى
عِنان: جبت بس98٪بس
أسد: اى بس اااايه عم بتجول انى جبت 98٪الحمدلله يارب
اووومال بتفور دمى لى يا با*ي*خ
عِنان: بتشتم يا ز*ف*ت
أسد: اه عنديك مانع
عِنان: مش هرد
قدر: وانا يا خوى
عنان: انت يا ستى جبت 98برده
قدر: بجد يا خوى
عنان: جد الجد كووومان
حضنت العائله اسد وقدر بكل فرحه
عدنان: واختارتوا كلياتكم يا ولادى
أسد وقدر فى نفس الوقت: الطب يا جدى
عدنان: طب عال يا ولادى تروحوا مع بعض وتيجوا مع بعضيكم
بص أسد لقدر بكل كره وهى بصتله بحزن هى مش عارفه لى بيكرها
سامح: انا يا بوى هزعل الباد كلياتها اليله
محسن وحسان: عنديك حج يا خوى
عدنان: خلاص يا ولاد روحوا شوفوا التجهيزات
ِعنان: انا هروح بجى اشوف الشغل اللى ورايا
سامح: روح يا ولدى
ومشي عنان….
روح: جدى عايزه اكلمك بكلمتين
عدنان: تعالى ورايا على المكتب يا بتى
ودخلوا المكتب
روح: انا عايزه يا جدى…..
عدنان: متأكده يا بتى من كده
روح: أيوه ياجدى متأكده
عدنان: خلاص يا بنى روحى
روح: شكرا ليك ياجدى وباست ايده
وراحت روح لوجهتها
والبيت كان ملئ بالعمال
لمح بدر قمر ماشيه وكانت الطرحه مبينه بعض الشعيرات جرى بدر ومسكها من ايدها جامد وجر*جر*ها
وراه. وهى بتزعق وتقوله يسيب ايدها لغيت لما وقف بمكان بعيد عن انظار الناس
بدر بعصبيه وكانت عيونه حمراء وعروقه بارزه ووشه احمر وهى خافت من منظره: انتى كيف تمشي اكده وفى ناس هنيه
قمر بخوف: امشي كيف يعنى يا ولد عمى
بدر ومسك لعض شعيرات من شعرها وقط*عه*م: دول يا حيلوه قسما بالله يا قمر ان شوفت شعرايه منك بره الطرحه لهجص*لك شعرك اللى فرحانه بيه ده عاد
قمر بخوف: حاضر يا ولد عمى
وكان هتمشي لولا صوته اللى اوقفها
بدر: قممممررر
قمر: نعم يا ولد عمى
بدر: استاذ الفيزياء بيقول انو درجتك بالامتحان الاخير ع*فش*ه ومستواكى نزل جامد
قمر ونست خوفها: اجولك اى بس يا ولد عمى والله انو الفيزياء دى ع*ف*ش*ه جووى معرفش ازكرها كيف
بدر: ركوى شوي يا قمر وانتى هتفهميها هى عايزه مخ وانتى معندكيش اياه
قمر: اه ما انتى طالع الاول على الجمهوريه السنه اللى فاتت ودلوقتى انت ب2ثانوي وانا ب1ثانوي اكيد انت عارف اكتى منى
بدر: يخربيت قرك يا بت امشي من وشي امشى
مشيت قمر…

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جنون العشق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى