رواية جنة الجبل الفصل الرابع 4 بقلم إيلا ابراهيم
رواية جنة الجبل الجزء الرابع
رواية جنة الجبل البارت الرابع
رواية جنة الجبل الحلقة الرابعة
شهقت لما حست بيه يحاوط خصرها ودفن وشه برقبتها باستمتاع…
جنة ججبل…
جبل : هتجنني يابت مش عايزاني اقربلك ولابسه كده…. دنتي مفتريه…
جنه بهمس وكسوف ششفتك خخرجت ممكنتش ..لفها …ليه بسرعه قبل ماتكمل كلامها وهو بيقول أخرج واسيب العسل ده…. لاااه وقبل ما دوقه كمان …ده حتى يبقى حرام عليا…ولسه هيقرب بعدت بكسوف لكنه شدها ليه وهو بيقول على فين…
جنة بتوتر ججبل الناس تتتحت واحنا لاز….
فكك منهم وخليكي معايا….قرب منها عشان يبوسها واتغاظ لما سمع صوت اخته بتندهله
منى : ياجبل امي تحت بتستعجلك…
ضحكت بكسوف وهي بتجري من بين اديه .
وجبل وهو بياخد نفسه بغيظ اضحكي اضحكي الليل جاي ومش مطول ياعسل وهتلمنا اوضتنا….يلااا غيري عشان ننزل…
“**-***-***-***
تحت نزل جبل وهي ماشيه وراه …كانت العيله كلها متجمعه…وعيونهم عليهم….
قعد جبل عالسفره وهي جمبه..
مبروك ياعرسان بس مش كنتو تسيبونا نطلعلكم اكلكم فوق ..دنتو لسا عرايس والنهارده صبحيتكم …كان ده كلام مرات عمه ريم…
جبل ببرود احنا مش هنسيب سفرت العيله ونفطر فوق طول ما امي عايشه وحسها بالبيت ده …
هنيه ربنا يخليك ليا ياحبيبي…
ريم وهي بتبص لجنة ازيك يا عروسه ..مش سامعين صوتك يعني ..
هزت جنة رأسها بكسوف…وعينيها على الراجل اللي مبحلق فيها وقطع طريقها من شويه وهي بتشوفه بيغمزها وتحاول تتجاهله ..
ام جبل.انتي اكيد مش عارفه عيلت جوزك كلها ده عز ابن اخو جوزي الله يرحمه… وهو وجبل متربين مع بعض وزي الاخوات….إنما ده باين اصغر من جبل بس يبقى عم جبل الصغير…احمد ..
جنة اتصدمه لما عرفت أنه عمه ..
وكملت هنيه إنما دي تبقى ريم مراته …
ودي بقى الصغيره بتاعتنا المتدلعه منى اخت جبل الصغيره …
ابتسمت ليهم بكسوف ..
ومر الوقت بسلام وبعد وقت جبل كان بيحاول يهاودها عشان ياخدها برضاها لكن هي لسه مش متقبلاه…ومري اسبوع…زارتها خالته
عند جنة لما خالتها وبنتها زاروها ..
حسنيه اعقلي ياجنة ده بقى جوزك والا عملتيه ده مينفعش. يتعمل…
جنة بكسوف عايزاني اعمل ايه ياخالتي منا مكسوفه..
مفيش كسوف الكسوف ده تنسيه بينك وبين جوزك انتي فاهمه…واحمدي ربنا أنه عدي الليله على خير…
جنة بضيق يعني كان هيعمل ايه يعني…
حسينه والله الله اعلم حد غيره كان عمل ايه اعقلي ياجنه وبلاش الكلام ده يوصل لابوكي أو اخوكي وتبقى مصيبه ..
جنة حاضر …
عايزاكي تقربي من جوزك وتخليه يحبك ويتعلق بيكي…
جنة ازاي هعمل كده..
بنت خالتها بضحكه ساخريه دلعيه.يابت..
حسينه اخرصي انتي قليلة الربايه…
بنت خالتها الله وانا قلت ايه .
خلاص خلاص اتكتمي الحق عليا جبتك معايا…
يلااا ياجنة انا عايزاكي تتصلي وتفرحيني انا كله تمام بينك انتي وجوزك…
حاضر…
مش عايزه كلام وخلاص…
بنت خالتها بهمس بقولك ايه يابنت ياجنة هو الجواز حلو والا ايه نظامه…
قرصتها امها من دراعها وصرخت بوجع أهه هو انا قولت حاجه غلط..
انتي كلك على بعضك فضيحه انجري قدامي…
حاضر اهه متنسيش ياجنه تتصلي بيا عشان انتي بقيتي بتوحشني اوووي…
جنة بابتسامه أن شاء الله…
*****-****-*****
تحت كان عز جاي بالصدفه لما شافهم نزلوا من بيت جبل…
فضل واقف متنح لما مرت من جنبه البنت اللي بقالها يومين مجنناه…وهي ولا كأنها شايفاه…مرت من جنبه ببرود جننه اكتر..
فضل باصص باثرها هي وامها لحد مامشيت العربيه…
فاق بشهقه لما منى نطت قدامه سرحان بأيه ..
عز يخربيتك انتي امتى هتعقلي ..
منى رفعت كتافها مش ناويه عاوزه افضل كده ..
عز يارب صبرني يارب…امشي قدامي جبل هناا…
منى لااا هو نزل مش عارفه راح فين ..
عز باستغراب وهو بيفتح فونه نزل ازاي ..
منى عز مش هتاخدني نشتري حجات حلوه…
عز مش فاضي يامنى خليها وقت تاني ..
بتذمر مش عايزه عايزه دلوقتي ..
منى…
يوووووه انا كل ماطلبك حاجه تقلي بعدين..
حاضر ياستي هبعت السواق يجبلك…
بس انا عايزه توديني انت زي زمان…
منى بلاش دلع انتي كبرتي خلاص…
منى بتذمر يووووه خلاص مش عايزه حاجه وجريت على اوضتها بغيظ…
******-*****-*****
عند جنة..
جهزت نفسها زي ماوصتها خالتها وقررت انها خلاص تبطل خوف وتدي لجوزها حقوقه كامله…
لبست قميص نوم وحطت ميكاب خفيف وقعدت تستناه لما شافت عربيته وصلت من الشباك…
رشت عطر هي بتحبه ووقفت تستناه يدخلها الاوضه
وبعد شويه وهي بتفرك ايديها بتوتر سمعت صوت الباب بيتفتح واول مادخل وقف متصنم من اللي شافه…هي رفعت وشها بكسوف..وهي بتهمس حمدالله عالسلامه…
جبل يابوووووووي ..عالجمال..ايه ده…
جنة انا انا..وقبل متتكلم محستش بنفسها الا وهي بين ايديها وعمال يبوسها ووووو
يتبع…..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جنة الجبل)