رواية جنة الجبل الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم إيلا ابراهيم
رواية جنة الجبل البارت الثالث والثلاثون
رواية جنة الجبل الجزء الثالث والثلاثون
رواية جنة الجبل الحلقة الثالثة والثلاثون
حاولت تبعده عنها وهو دافن وشه بشعرها باستمتاع
لما زقته شويه
جبل بتمثيل اه
جنة بخوف انت كويس انا اسفه ..اسفه والله مكنش قصدي انا قلتلك انت لسا تعبان ..انت كويس مش كده ..ابتسم غصب عنه لما حس بلهفتها وخوفها عليه..
جنة بغيظ وهي بتبعد انت بتضحك .
جبل استني هنا انا كويس بس حبيت اتدلع عليكي شويتين
جنة بغيظ لا سيب الدلع لمى تجي عروستك الجديده وابقى ادلع عليها برحتك..ومشيت وهي بتسمعه يقول ماشي ياجنه ماشي..
******-*******-********
عنيات انت طلبتني ياعز بيه..
عز ايوا يا عنيات تعالي عايزك..
تقدمت تلك المسنه منه بقلق
عز نغم فين..
عنيات بؤضت الولاد بتنيمهم
عز تنهد وهو يقف ليتحدث بجديه بصي ياعنيات انا عارف انتي بقالك كتتير معانا..بس
عنيات بخوف بس ايه يابيه انا عملت حاجه زعلتك انت والا الهانم كفالله الشر..
عز بحرج احم لا ابدا بالعكس انتي مفيش زيك لكن انا شايف الافضل انك متكمليش بالشغل معانا.
عنيات بدموع ليه يابيه انا عملت ايه
عز معملتيش حاجه ليكمل مغيرا مجرى الحديث انا كلمت واحد صحبي عشان تشتغلي عنده ووصيته عليكي ودي اتعابك ومكاڤأه عشان تعبك معانا طول السنين اللي فااتت
عنيات بس انا عاوزه اعرف ليه هتمشيني انا عملت ايه قول يابيه لو انا عملت حاجه قولي..
عز بحرج بصي ياعنيات انا مكنتش حابب اتكلم ..بس هتكلم عشان متقوليش عز جا عليا ومشاني من الشغل..
عنيات بانتباه لكلامه
عز انتي عارفه انا ومراتي علاقتنا بقالها كتتير مش تمام ..
عنيات وانا والله ولا مره اتدخلت مابينكم.
عز ممكن تسيبيني اتكلم..
عنيات صمتت ليكمل عز هو انتي معملتش اي غلط لكن بنتك الله يسامحها استغلت خناقتي مع مراتي ومعرفتها لشويه حجات جوى عيلتي وبدأت تبعت لنغم رسائل تحرضها ضدي وتشككها بيا وبأقرب الناس ليا.
عنيات يامصيبتي لا لا يابيه بنتي مش ممكن تعمل كده.
عز للأسف انا اتأكدت بنفسي والرسائل جايه من فون بنتك ..اعذريني بس انا مش هتحمل اشوف بيتي يتخرب واللسسب بنتك ..انا عارف ومقدر انتي مالكيش ذنب عشان كده امنتلك شغل كويس ويناسب سنك ..
ودلوقتي اتفضلي تقدير تمشي دلوقتي
********-********-********
نغم كانت نايمه جمب عيالها وهي بتنيمهم غفيت
عز كان بيدور عليها ابتسم لما شافها نايمه جمبهم ومتفرقش عنهم بحاجه عيله زيهم… نغم مبتكبرش ابدا هتفضل طفله دائما كان بيهمس. بالكلام ده لنفسه .
قرب منها وباس جبينها صحيت.. وابتسمت اول ماشفته وهو بتقول بصوت نعسان ذوبه اكتر مهو مفتون بيها انت روحت امتى اتأخرت اوووي ..وانا شكلي راحت عليا نومه هقوم اعملك الاكل..
لكنه قال بخفوت وهو بيشيلها هشششش مش عايز حاجه..
نغم عز هعملك اكل طيب..
عز بغمزه اكل ايه انا عاوز اكل حاجه تانيه خالص وطلع بيها اوضتهم وهو بيبوسها ووو
*******-**********-********
هنيه ام جبل لمنى يعني انتي مبسوطه يابنتي مع جوزك
منى بابتسامه وخجل ايوه ..
هنيه طب هو بيعاملك ازاي اتكلمي يابنتي عاوزه اطمن عليكي
منى اطمني في حجات بتكون نقصانا ومبنعرفش أنها كانت نقصانا الا لما نعيشها..
هنيه الله الله ايه الكلام الكبير ده..
منى عشان انتي مشفتيش سليم وازاي بيعاملني ..يمه انا كنت طول الوقت العيله المتدلعه ..وكل حاجه عاوزها تجيلي لحد عندي .. بس مع سليم عشت حجات جديده ..بيعاملني بطريقه حلوه يمه وجديده عليا سعات بياخد رأيي يكل حاجه وكأني بنت واعيه وفاهمه لكل شيء…ولما ببقى فحضنه بحس اني عيله عنده عشر سنين من كتر مهو حنين معايا وبيعاملني زي العيال….
ولما نتخاصم بيسيبني لحد ماراجع نفسي واعرف اني غلطانه لما بجي بكلمه عشان اتأسفله. واصالحه .بيحسسني أن محصلش حاجه وهو مش فاكر حاجه يمه ولسا ولسا حجات كتتتير بتعلمها من سليم . في الجواز ..يمه
هنيه لحقتي حبتيه يابتي..
منى مش عارفه يمه انا كنت شايفه الحب حاجه واللي عيشاه وحساه مع سليم حاجه تانيه خالص .
هنيه بحيره والله مش فاهمه عليكي يابتي المهم انتي مبسوطه..
منى بابتسامه وسعاده مبسوطه دي حاجه قليله مش هعرف اوبين الحجات اللي حساها يمه
هنيه ربنا يسعدك ينتبي اكتر واكتر ويألف بين قلوبكم ياحبيبتي …
كان سليم يستمع لحديثهما بعد أن عاد مع حسن من الخارج “بعد أن طلب جبل منه ايدن يأخذ طفله وامه يحجه الاطمئنان على منى “ليبتسم سليم بسعاده فقد وصل لمبتغاه..
*********-***********-******
كانت بتدور بالبيت على اي حد لكن مفيش حد لا شغالين ولا هنيه ولا حتى حسن ابنها مفيش حد ابدا.
مسكت فونها عاوزه تشوفهم راحوا فين.. لكن بالوقت ده اتصل فيها جبل..
جبل انتي فين..
جنة انا تحت في المطبخ هما الشغالين فين
جبل تعالي انا مستنيك فوق بؤضتنا وقفل السكه
طلعت جنة بضيق من تصرفات جبل ..
اول ما دخلت الاوضه شدها ليه وحاوطها من ورى..وهمس عند ودنها بسخونه النهارده ايه ..
جنة جبل انت بتعمل ايه..
باس رقبته وهو بيفك طرحتها وبقول انتي مش. فاكره والا ايه.
جنة بتذمر لا مش فاكره هو حسن فين.
جبل پخبث وهو بيلفها ليه تؤ تؤ تؤ النهارده انسى الكل متفكريش بحاجه غيرنا احنا الاتنين .
جنة باستغراب يعني انت عارف حسن وماما فين
جبل ايوووا..
جنة والشغالين..
جبل بابتسامه مشيتهم..
جنة بشك ليه ..
جبل عشان نبقى لوحدنا.بعدين تعالي هنا انتي هتنسيني سؤالي احنا النهارده تاريخ كام..
جنة مش عارفه تاخد نفسها من قربه منها ولمساته الجريئه ليها..
جنة بتوتر ممكن تبعد بقى..
جبل اتأكدي انك هتتعاقبي عشان نسيتي اجمل يوم فحياتي..
جنة بصت ليه بتذمر..
وهو قرب وهمسلها اليوم اللي اتكتبتي بيه على اسمي وبقيتي مراتي…
جنة كانت ناسيه الحكايه دي ومش فاكراها..اصلا
جبل وهو بيبعد شعرها عن وشها اليوم ده انا حسيت اني اتولدت من جديد لما بقيتي انتي مراتي. لما عم محمود سلمك ليا دي تبقى اول دقيقه عشتها بجد بالدنيا دي. .الحضن الاول مش ممكن أنساه…كسوفك رعشتك بين ايديا …كلامك المتلخبط .. تفاصيل اليوم ده مش هعرف أنساه ابدا..
جنة نزلت دموعها
جبل رفع وشها و مسح دموعها بحنان واتكلم الدنيا سعات بتحطنا باختبارات كتتتيره وانا عارف اني خسرت باول اختبار لينا… بس انتي مش شايفه أننا نستاهل نعافر عشنا.. وفي اختبارات كتتتيره هنعيشها تاني بس المره دي هنتجح بيها عشان اتعلمنا..
جنة..
جبل حط جبينه على جبينها وهمس لها انا مش عارفه ابقى على طبيعتي وانتي روحك بعيده عني ..موجوده بجسمك بس…عاوز نعيد كل حاجه من الاول ياجنة نننسى ونبدأ من جديد وندخل جنة الجبل بجد .
بصت فعنيه وشافت الحب والصدق والإصرار فيهم..
جنة بعدت عنه بغيظ روح دخل عروستك الجديده جنة الجبل بتاعتك..
جبل مسكها وضحك بخفه وانا عيني هتعرف تشوف غيرك..
دنا لو هيخيروني اتجوز مية مره هتكوني انتي العروسه … بعدين منتي بقالك اربع سنين غايبه ووقتها كنت محتاج لست بجد . مفكرتش اتجوز وقتها ليه..
جنة بصت ليه بدموع وهو مسح دموعها واتكلم عشان لو مين ماكانت مش هيعرفوا يعوضوني عن الحجات اللي بحسها معاكي انتي ياجنة..
جنة بس انت قو..
جبل بمقاطعه كلام …كلام عشان اوجعك زي ماغيابك وجعني…زي ما رفضك ليا فكل مره بيوجعني…. انا طبعي كده ياجنه انا مبعرفش اقول الكلام المعسل بتاع العيال بس اعرف احافظ عليكي اعرف احس بيكي. حسي باللي جوايا من غير مااتكلم… عشان انا مبعرفش …صدقني لو اعرف مش هبخل عليكي ياست البنات بس قدري اللي بعمله عشانك.. ومحاولات الكتتيره عشانك
تنهد واتكلم بانزعج انا بقالي كتتير بحاول أرتب الكلام والحجات اللي لازم اقولها أو اعملها ومعرفش هي طلعتلك ازاي ولا هتقبليها والا ايه.هو انا لغبطت الدنيا والا لا ..
جبة ضحكت بغصه
جبل يابووووووي عالضحكه دي كانت وحشاني قوووي
جنة لسا هتبعده مسكها ومنعها وهو بيقول على فين دنا مصدقت التلج يدوب..
جنة بس انا لسا..
لسا ايه جنة لسا ايه احنا هنضيع وقت من عمرنا تاني اللي راح راح وانتي هتحاسبيني عاللي جاي
جنة ب…
جبل اششششش انا عاوزك بحضني عاوز اتنفسك ياجنة متحرميناش من القرب ده انتي نسيتي اني كنت هموت قبل مااكون معاكي زي اي اتنين متجوزيني
شهقت بخوف متقولش كده..
جبل يحاول الضغط عليها الموت ميعرفش صغير والا كبير ..
جنة بدموع متقولش الكلام ده تاني ياجبل بالله عليك..
جبل خايفه عليا..
جنة..
جبل متتكلميش عشان خوفك بأن يوميها دموعك فضحتك ياست البنات حضنك يوميها ليا وانا غرقان بد*مي نساني اللي كنت فيه..طب عارفه اني اتمنيت اني اطع*نت من زمان عشان اشوف لهفتك وخوفك عليا..
وضعت كفها على شفتيه متقولش كده كفايه ياجبل
جبل امسك كفها وابعده وتحدث بغمزه طب ايه..
جبة أبعدت نظرها عنه بحرج ليحملها وسط شهقتها
جبل يابووووووي عالحلاوه والرواق اللي انتي فيه النهارده شكلنا هندخل جنة الجبل والا أيه وووو
تمت بحمد الله
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جنة الجبل)