روايات

رواية جميلتي الفصل الأول 1 بقلم سولييه نصار

رواية جميلتي الفصل الأول 1 بقلم سولييه نصار

رواية جميلتي الجزء الأول

رواية جميلتي البارت الأول

رواية جميلتي
رواية جميلتي

رواية جميلتي الحلقة الأولى

-هي دي العروسة!!؟

صرخ وائل بخوف اتجمدت مكاني وارتبكت وعيوني بدأت تدمع ….

حاولت والدته أنها تخليه يهدي شوية بس هو قام وقال:

-انا هتجوز التريلا دي ده انا ام*وت ارحم

قام بابا وزعق وقال:

-تريلا ايه احترم نفسك يا بني ادم انت واطلع برة …

-ايوة هطلع برة طبعا اومال هتدبس في بنتك دي …دي مش عايزة عريس دي عايزة ونش يشيلها …

مسك ابويا فيه فصرخت ومسكت بابا وانا بعيط وبقول :

-خلاص يا بابا سيبه عشان خاطري …

سابه بابا وحضني جامد وقال:

-متخافيش يا حبيبتي متخافيش …

طلع وائل هو وأهله ومشيوا وانا بعدها انهارت من البكا ….حضني بابا جامد وقال:

-يا عبيطة مفروض تحمدي ربنا أنه مشي ده واحد مترباش …بس يا منمن بتو*جعي قلبي يا بنتي …

بكيت وانا بقول :

-نفسي ابقي زي البنات يا بابا …نفسي اتجوز وافرح أنا قربت اكمل التلاتين …

-يا حبيبتي هيجيلك اللي هشيلك جوا عينيه ربك كريم …بس ثقي فيه …

مسك وشي وقال :

-يالا اغسلي وشك أنا هنزل واجيبلك الكريب اللي انتي عايزاه ..

حاولت أرفض بس ابويا بحزم رفض ونزل يجيبلي الاكل …

دخلت اوضتي وانا منها*رة وبعي*ط …بصيت علي نفسي في المرايا وانا بفتكر كلام العريس …نظراته ليا وتريقته …بس هو صح أنا تخينة اووي …في فترة المراهقة امي تو*فت وده عملي صدمة نفسية وبقيت اكل كتير لحد ما وصلت للوزن ده …ابويا حاول كتير يلمحلي بس انا مكنتش بسمع الكلام ودلوقتي أنا اللي بعاني …خلعت حجابي وغيرت هدومي ونومت من غير ما احس ودموعي علي خدي ….

……

تاني يوم صحيت عشان الشغل …قابلني ابويا وهو زعلان وقال:

-جيبتلك الاكل بس لقيتك نومتي ..

-معلش يا حبيبي كنت تعبانة

مسك أيدي وقال:

،-يا بنتي متزعليش نفسك هيجيلك اللي احسن منه بإذن الله

ابتسمت بحزن وقولت:

-مظنش …

روحت الشغل وقابلت سلوي زميلتي فيه اللي كعادة زمايلي كانت بتتن*مر عليا دايما

-ايه يا منمن عملتي ايه مع عريس امبارح …

سكت ومرضتش ارد عليها

ابتسمت وقالت:

-تلاقيه هرب زي اللي قبله صح ؟!!

-ممكن تسكتي يا سلوي …

كانت لسه هتتكلم

دخلت علينا صفية السكرتيرة وقالت:

-استاذ احمد عامل اجتماع وطالبنا فورا …

اتنهدت سلوي وقالت:

-استاذ احمد ده لولا أني متجوزة كنت مسبتهوش يفلت من أيدي …

هزيت راسي بيأس وروحت علي الاجتماع ….دخلت وقعدت في مكاني وانا حاطة عيني في الأرض …معرفش ليه بس بخجل اني احط عيني في عينه …لما ببصله بحس بحاجات غريبة بتتحرك جوايا ….حاولت أنكر الشعور ده بس مقدرتش ودلوقتي بقيت متعايشة معاه ….

….

خلص الاجتماع والشغل ولقيت بابا استقبلني بإبتسامة وقال:

-فيه عريس متقدملك يا لوزة وهيجي النهاردة ..هزيت راسي بإستسلام ..من غير ما اعرف هو مين اصلا …

…..

جه الليل والعريس جه …طلعت وانا متوترة وعيني في الأرض اول ما شوفته بهت وقولت بصدمة:

-استاذ احمد …

بصلي للحظات وقال:

-انسة مني .. انتي …

بابا بصلي فقولت بصوت واطي:

-بابا ده المدير بتاعي ..

-ايوة مكنتش اعرف …

ابتسم احمد وقال:

-والحقيقة أنا برضه مكنتش اعرف انا طلبت عروسة والست جميلة هي اللي جابتني هنا …

حسيت شوية بالتوتر بس سكتت …قعدت معاهم شوية وهما بيتكلموا وقولت في بالي اكيد احمد بيلعن ست جميلة أنها هتلبسه واحدة زيي بس هو اكيد هيعتذر ويمشي عادي …اصلا ده استاذ احمد الف بنت تتمناه مش هيبص ليا …

بعد شوية قام بابا وطلب أننا نقعد سوا …

اول ما مشيوا قولت بتوتر:

-لو حضرتك راف*ضني قول من دلوقتي وبلاش تعشم بابا وعادي أنا اتعودت اصلا …

بصلي وقال:

-انا مش را*فضك المهم انتي متر*فضنيش بعد اللي هقوله

اتوترت فقال:

-انا متجوز !!

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية  كاملة اضغط على : (رواية جميلتي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى