رواية جميلة وشياطين الأرض الفصل العاشر 10 بقلم منال عباس
رواية جميلة وشياطين الأرض الجزء العاشر
رواية جميلة وشياطين الأرض البارت العاشر
رواية جميلة وشياطين الأرض الحلقة العاشرة
بينما جميلة تتمشي فى الطرقه للعودة إلى حجرتها لتجد فجأة باب إحدى الحجرات يفتح ويد تجذبها للداخل تصرخ جميلة ولكن سرعان ما وضع ذلك الشخص يده على فمها وجذبها اليه أكثر وهو يقول ..عاجبك تصرفاتك دى.. ..تبتعد عنه جميله وهى تتحدث بحدة
جميلة انت بأى حق تعمل كدا ..ثم إن تصرفاتى عجباك ولا لأ شئ ما يخصكش …ولا نسيت رايك فيا ..مادام شايفنى كدا يبقي ايه الجديد …عمرك ما هتتغير ..
احمد جميله ..انا ..انا اسف يا جميله
جميلة اسفك جه متأخر يا باشمهندس
ونظرت له نظره عتاب ألجمته عن الحديث وتركته وخرجت بسرعه لتجرى على حجرتها
ترمى بنفسها على السرير وټنهار فى البكاء…تجرى عليها فاطمه وسلمى
فاطمه ماما حبيبتي مالك فى ايه
سلمى فى ايه يا ماما قولى مين مزعلك واحنا ننزل نعرفه مقامه ظ
جميلة مفيش خليكم بس جنبي انا محتاجه وجودكم بقلم منال عباس
نامت الفتيات بجانب جميله وهى تتوسطهم وتحتضنهم بكلتا يديها
انا منال ….. الوقت دا الإنسان بيكون ضعيف جدا بيكون حاسس أنه مكسور من جواه محتاج حد يطبطب عليه حتى لو كان طفل صغير .. الاحساس بالظلم .. وهجر الحبيب .. ومش اى حبيب دا الحب اللى معلم في القلب وما تنساش بمرور السنين .. لو ليكم حد في الظروف دى خليكم جنبهم كونوا السند والأمان
عند احمد
ظل احمد يوبخ نفسه فيما فعله .. فقد زاد الطين بلة .. ولكن غيرته هي السبب الرئيسي في اندفاعه
احمد ياااه يا جميلة وانا اللى فكرت انى قدرت انساکی ..لمجرد انى شوفتك رجعتى حنينى وشوقى اليكى
عارف انى غلطان فى حقك وهعمل المستحيل علشان انسيكى اللى فات … بقلم منال عباس
مر الليل سريعا ليأتى الصباح
فاليوم هو أول يوم للذهاب إلى الموقع
تستيقظ جميلة وهى فى قمه نشاطها
وقد قررت أن تترك الماضى جانبا
ارتدت ملابسها وصلت فرضها ..
ولم تضع اى من مساحيق التجميل فهى جميلة حقا دون أى اضافه ..
قبلت الفتيات وطلبت منهم الاتصال بها دائما …
وما أن اتجهت إلى الباب وفتحته لتجد
عادل امامها
جميلة باستغراب باشمهندس عادل
عادل صباح الخير اولا
جميلة صباح الخير..
عادل اومال فين فاطمه عندى ليها مفاجئه
تأتى فاطمه إليه
فاطمه انا هنا يا اونكل عادل
عادل غمضى عنيكى
غمضت فاطمه عينيها فى ظل ذهول كلا من جميلة و سلمى لتصرفه الغريب
عادل وهو يمسك بيد إحدى الفتيات التى كانت تختبئ فى جانب الطرقه
عادل فتحى عنيكى بقلم منال عباس
فاطمه بصړاخ وهى سعيدة معقول سااارة ..انتى جيتى امتى
سارة وهى ټحتضنها انا لسه واصله حالا ..ما تعرفيش انا فرحت اد ايه لما بابا قالى انكم هنا وطلب منى اجى اقضي الإجازة معاكم
جميلة بسعادة لسعادة فاطمه دى احلى مفاجئه ..ما توقعتش أنها تكون بالسرعه دى ..
عادل يلا
نسيب البنات مع بعض
نزلت جميلة للاسفل برفقه عادل
مما جعل كلا من سالم و احمد يشعران بالڠضب
سالم بضيق واضح فى لهجته يلا علشان هنتاخر
جلست جميلة جانب سالم بينما عادل جلس بجانب السائق
اما احمد جلس بجانب سالم من الجهة الأخرى
جميلة المفروض أن النهارده هنبدا فى رفع المقاسات علشان نقدر نجهز التصاميم
عادل اكيد عايزين كل مهندس منكم يقدم التصميم بتاعه ورؤيته للمشروع
وبعدين نقرر أفضلهم
يرد عادل بسماجه من غير ما نشوف اكيد تصميم جميلة ..اقصد الباشمهندسه جميلة هو الاحسن
احمد بغيرة لاهتمام عادل بها اظن يا باشمهندس الحكم بيكون مش بالإحساس
عادل فى ايه يا احمد ما تبقاش قفوش كدا … بقلم منال عباس
ظلت جميلة صامته طيلة الطريق حتى وصلوا للموقع
تأتى كريستين إحدى فريق العمل الأجنبي
كريستين احمد حبيبي وترتمى بين يديه وتقبله تحت أنظار الجميع
كانت جميلة تحاول أن تظهر أن الأمر طبيعى ولكن الغيرة كانت تاكلها
جميلة فى نفسها يا ترى دى مين ..صديقته ولا حبيبته ولا ممكن تكون مراته ..
سالم جميله تعالى معايا
ذهبت جميلة معه إلى المكتب
سالم فكرتى فى اللى كلمتك عليه
جميلة الحقيقه انا مالحقتش ..وحضرتك عارف رأيي فى الموضوع دا ..
سالم انا شايف أن المهندس احمد والمهندس عادل مهتمين اوووى لأمرك
جميلة لو سمحت انا هنا للشغل ..ومش انا اللى حطيت فريق العمل دا معايا ..واستاذنك اشوف شغلى..
سالم تمام اتفضلى ..وجلس على مكتبه وهو يتنهد
سالم وبعدين يا جميله وانا اللى فكرت أن السفريه دى هتقربك منى اتارى معانا اللى هيشغلك عنى .
بعد يوم عمل شاق كانت جميلة تتجاهل احمد تماما ..مما جعل احمد يقرر أن يضع خطة كى يستعيد جميله بها …
اتصل احمد بأحد الأشخاص
احمد …………………….
الطرف الآخر بحزن انت متأكد يا احمد من النتيجة دى ..
احمد بتمثيل ايوا لدرجة انى بفكر اموت نفسي ..انا ماليش هدف فى الدنيا حتى حب حياتى خسرته بايديا ودلوقتي هى اللى رفضانى وطبعا دا حقها ..اعيش لمين انا …
الطرف الآخر سيب الموضوع دا عليا
وانا اخليها توافق بس اوعدنى ما تعملش فى نفسك حاجه ..انا من الفجر هسافر واجيلكم … بقلم منال عباس
احمد معقول فى امل !
الطرف الآخر خليك واثق فى ربنا ثم فيا …
اغلق احمد الهاتف وابتسم ..ودى البدايه يا جميلة ..
اتصل احمد على كريستين
احمد …………………..
كريستين اممم فهمت ..يعنى دى هى الحب الاول ..
احمد ايوا يا كريستين وما حبيتش غيرها ..وانا عارف ان قلبك كبير وتقدرى تساعدينى
كريستين تمام يا احمد بس انا كمان ليا طلب .وخدمه قصاد خدمه
احمد بضحك موافق …قولى ايه طلباتك
كريستين تخلى مستر سالم يقرب منى ..انت عارف انى محتاجه اتجوز مصرى واخد الجنسيه واعيش هنا ..
عايزة ادور على اسرتى ..انا عرفت من بابا أن ماما مصريه وعايشين فى القاهرة وهو اخدنى من وانا عندى 3 سنين ..ومادام حضرتك
مش هتتجوزنى ..يبقي تقربنى من سالم وتخليه يشوفنى بدل ما هو عمال يلف حوالين جميلة
احمد بغيرة عندك حق تصرفاته من ناحية جميله مش طبيعيه ..كدا يبقي مصلحتنا واحده ..
كريستين يبقي نبدا الخطه بعد العشاء
احمد اتفقنا …
فى المساء
يلتف الجميع حول مائده العشاء
كانت جميله تجلس بين الفتيات وتهتم لامرهم ومعهم ساره ..
اما احمد فقد جلس بجانب سالم وعادل
احمد باشمهندس سالم بعد اذنك محتاجك فى كلمتين
سالم باستغراب اه طبعا
وقام معه بعيدا عنهم ليتحدثا سويا …
سالم اتفضل سامعك يا باشمهندس
احمد الحقيقه انا جاى اكون محضر خير ويا بخت من وفق راسين فى الحلال …
سالم باهتمام ظنا أنه يتحدث عن جميله ..ايوا كمل شكلك حسيت بيا وفهمتنى
احمد اه طبعا وهى كمان معجبه بيك جدا
سالم بجد يعنى هى قالت ليك بنفسها
احمد اه طبعا ..وبتتمنى تطلب أيدها وهى هتوافق على طول .. بقلم منال عباس
سالم بسعادة دا يوم المنى ..
احمد يبقي على بركه الله ..بس انت ما سألتنيش عن العروسه
سالم من غير سؤال انا عارف بتتكلم عن مين
احمد يبقي خير البر عاجله …اطلع حضرتك جهز نفسك وانا وعادل هنجيب المأذون
احتضنه سالم انا مش عارف اشكرك ازاى .وصعد بسرعه إلى حجرته وهو لا يصدق نفسه من شده الفرح ..
عند جميلة
تنضم إليهم كريستين
كريستين جميلة عايزاكى على انفراد
جميلة اه طبعا اتفضلى وقامت معها
كريستين من غير لف ودوران انا هدخل معاكى فى الموضوع مباشرة
جميلة انا مش فاهمه حاجه ..
كريستين هفهمك …الحقيقه انا من فترة طويله بحاول مع المهندس احمد
لكن. هو مش حاسس بيا خالص ..
جميلة وانا داخلى ايه فى موضوع زر دا
كريستين داخلك أن احمد بيحبك يا جميلة وانا ست زيك وعارفه يعنى ايه الحب الصادق انا عرفت من احمد قصتكم وهو ندمان على كل حاجه ونفسه تسامحيه ..والحقيقه انا كان هدفى من احمد الزواج علشان اقدر استقر فى مصر ..بس خلاص ما دام احمد بيحبك ..وانا الحقيقه ميالة ل سالم اكتر
جميلة وهى تشعر بالسعاده بداخلها بأن احمد لازال يحبها ولكن للاسف مضى الوقت على التسامح فقد أصبحت سيدة عقيمه لا تستطيع الارتباط بأحد
فهى ليست كباقى النساء …
جميلة انا برضو مش فاهمه ايه المطلوب منى
كريستين وهى تشير باتجاه قلب جميلة امشي ورا دا وهو يدلك …
يلا بقي اسيبك تشوفى حالك
بعد مضى ساعه
يأتى احمد ومعه المأذون ويشير احمد الى عادل أن يخبر الجميع بقدوم المأذون
يتجمعوا والجميع يتسائل لماذا ولمن
حتى ينزل إليهم سالم وبكل سعاده المأذون علشانى انا ..ليقاطعه احمد بسرعه
العريس وصل والعروسه موجودة والماذون والشهود كمان يذهب احمد ويمسك بيد كريستين
احمد اتفضل يا عريس عروستك بقلم منال عباس
سالم بذهول كريستين
كريستين بحب انا مش عارفه اقولك ايه غير أنى هعمل المستحيل علشان اسعدك ..وقف سالم مصډوما لبضع لحظات ثم ابتسم
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جميلة وشياطين الأرض)