روايات

رواية جميلة حد الفتنة (حياة حمزة) الفصل التاسع عشر 19 بقلم رحمة نبيل

رواية جميلة حد الفتنة (حياة حمزة) الفصل التاسع عشر 19 بقلم رحمة نبيل

رواية جميلة حد الفتنة (حياة حمزة) الجزء التاسع عشر

رواية جميلة حد الفتنة (حياة حمزة) البارت التاسع عشر

جميلة حد الفتنة (حياة حمزة)
جميلة حد الفتنة (حياة حمزة)

رواية جميلة حد الفتنة (حياة حمزة) الحلقة التاسعة عشر

عاد كلا من مليكه وحمزه للمنزل فهبطت مليكه من السياره سريعا ودخلت للمنزل بينما زفر حمزه ولحق بها
في نفس الوقت الذي كانت سعديه تجلس مع فاطمه دخلت مليكه عليهم وهي تبتسم / اوووه سوسو منوره البيت
خجلت سعديه بشده ونظرت أرضا / يوووه جتك ايه يا بت يا مليكه دايما كده بتكسفيني
ضحكت مليكه بشده ونظرت خلفها وجدت حمزه يدخل وهو ينظر لها بحاجب مرفوع فتحدثت / طب يا سوسو خليكي هنا هغير لبسي واجي معاكي لياسمين عشان نجهزها
ابتسمت سعديه بسعاده شديده لحفيدتها / ماشي ماشي يلا بسرعه
ركضت مليكه سريعا بينما حمزه خلفها وكادت مليكه تتجاوز الدور الثاني فوجدت من يجذبها بشده نظرت وجدته حمزه يضمها بشده بين زراعيه ويغمز لها / إيه يا حلوه هي وكاله من غير بواب تروحي في أي حته براحتك طب وزوجك المسكين ده ملوش اي حق عليكي
نظرت له مليكه بخبث ثم اقتربت منه بينما هو ينظر لها بترقب ولكن توقف قلبه عن الخفقان حينما شعر بقبلتها له بينما مليكه ابتعد بخبث وتحدث بنبره بها من الدلال ما يكفي لاذابه حمزه تماما / طب وكده
رفع حمزه حاجبه وهز رأسه / تؤتؤ مش عاجبني عايز اغراء اكثر
نظرت له مليكه بتذمر / علي فكره انا اللي زعلانه والمفروض تراضيني.
زفر حمزه بشده وامسك يدها ودخل للمصعد وضغط علي الدور للخاص بشقق الشباب واخذها ودخل لشقته وأغلق الباب بينما هي نظرت له بدقه / فيه إيه انت هتتهور ولا إيه لا بقولك ايه انا محترمه آوي وبنت ناس والله اصرخ واقولهم عايز يتحرش بيا
اقترب منها حمزه ودفعها من وجهها / غوري يابت من وشي قال تحرش قال بعدين هو أنا عارف اخد بوسه حتي حسره عليا تعالي اترزعي خليني اعرف اتكلم يا ختي
نظرت له مليكه وهو يجلس أرضا ثم جلست بجانبه بشده نظر لها بخبث / الله منتي اللي بتلزقي فيا اهو والشيطان شاطر بقي وترجعي بقي تعيطي وتقولي ذئب بشري ونبهدل نفسنا يابنت الناس في المحاكم وتطلبي الطلاق وانا مش هطلق تقومي رافعه قضيه عليا وانا اقولك لو عملتي ايه يا مليكه مش هتكوني لغيري ومش هطلق تقومي انتي بقي تزهقي من حياتك وتطلعي فوق السطح االي فيه كل ذكرياتنا ده وتفضلي تعيطي بقي بعدين تقفي علي سور البيت عشان تنتحري وتخلصي مني فجأه اجي انا بقي بالسلو موشن واقولك مليكه لااااااااااااااا بعدين اجري عليكي واشدك بسرعه قبل ما ترمي نفسك تقومي انتي حضناني وتقوليلي بحبك يا حمزه اوعي تعمل كده تاني
كل هذا وكانت مليكه تفتح فمها ببلاهه وهي تنظر له بغباء / كل ده عشان قعدت جنبك عملت مسلسل مكسيكي في دماغك بعدين هو ايه اول ما تيجي وتحضني اقولك بحبك يا حمزه بسهوله بعد ما كنت هموت نفسي
حمزه وهو ينظر لها بجديه / أمال عشان انا حضني حنين أساسا تحبي تجربي
ثم فتح زراعيه بينما هي ابتسمت ودخلت احضانه وهي تبتسم / فعلا حنين آوي يا حمزه
بينما حمزه تفاجأ منها فهو كان يمزح ولكن ما أجمله من مزاح جعل حبيبته تنضم لاحضانه برفقه قلبه الذي يصرخ دائما مطالبا بها ضمها حمزه اكثر وهو فقط يتنفس في احضانها بينما هي تبتسم بشده عليه ثم تحدثت وهي في احضانه / روحتله وعملت مشكله يا حمزه صح
همهم حمزه بتخدر فاكملت هي / ليه مش قلنا مش عايزين مشاكل
‏حمزه بدون تركها وهو مازال يضمها بشده / عشان انتي بتاعتي انا بس محدش يشوفك محدش يكلمك محدش يلمسك محدش يلمّح عليكي بحاجه محدش يخصك بكلامه غيري انا يا مليكه انا وبس…. انا وبس
‏هزت مليكه رأسها بيأس / طب وعملت ايه
‏ ابتسم حمزه بخبث / و لا حاجه طلبت شاي من القهوه وقعدنا نتناقش بكل تحضر
‏مليكه وهي تبتعد عنه فاصدر هو صوت معترض وجذبها ثانيا بينما هي اكملت / طلبت شاي من القهوه ده مش بعيد تكون كسرت القهوه دي علي دماغه هو شخصيا
‏ابتسم حمزه وضحك بخفوت / لا يا ستي استغفر الله انا شخص مسالم معملش كده أبدا
‏ضحكت مليكه بشده وهي تضمه / مسالم آوي يا روحي
RAHMA NABIL 美心
ابتلع رامي ريقه بشده وتمني لو انه يحلم او انه يتصور ذلك تحدث بصوت بالكاد خرج / ندي
فزعت ندي وابعدت عنها كاظم بسرعه ورعب ونظرت بجانبها وتحدث بملامح انسحبت منها الحياه /رامي ده ده…
نظر كاظم لرامي ببسمه فهذا مايريد بالتحديد،. تدميرها وتحدث ببرود / نعم يا استاذ فيه حاجه
نظر له رامي بعيون حمراء وبشده /انت مين ومقرب منها كده ليه يا حيوان انت
تحدث كاظم وهو يجذب يد ندي التي تمنت لو انها ماتت قبل هذا كله / وانت مالك وبتدخل فينا ليه واحد وحبيبته انت ايش حشرك
نظر رامي لعيون ندي بنظره جعلتها تبكي بشده وهي تغطي وجهها لا تريد رؤية نظرته لها لا تريد رؤية خيبه أمله بها
رامي بفحيح / حبيبته.
كاظم وهو يجذب ندي لاحضانه / آيوه حبيبتي عندك اي اعتراض
نظر رامي لندي وتحدث بسخريه لاذعه/ لا أعوذ بالله اعتراض ايه بس طالما الانسه معندهاش اعتراض ومستمتعه بالموضوع يبقي انا مين عشان اعترض
ارتفعت شهقات ندي بشده وهي تهز رأسها برفض وتحاول أبعاد يد كاظم عنها تود التحدث ولكن لا تستطيع فصوتها لا يخرج
نظر لها رامي ومنع دموعه من الهبوط علي عشقه الوحيد الذي خذله وبقوه /تمام جدا يا استاذ بعتذر علي الازعاج
ثم تركهم واستدار وهو يمسك قلبه بوجع شديد يشعر ان نار تشتعل به
بينما ندي ابعدت كاظم بحده وصرخت به / يا أخي اوعي بقي حسبي الله ونعم الوكيل فيك
تحدث كاظم بسخريه / الله الله فيه إيه ياقمر بس هو الاستاذ ده يخصك في حاجه بعدين مش انتي اللي كنتي هتموتي عليا دلوقتي جايه تحسبني هو فيه إيه بس عشان افهم
ندي وهي تبكي وتصرخ به /فيه اني فوقت وكنت جايه عشان اقولك اني مش عايزه اشوف خلقتك تآني ولا عايزه المحك انا غلطت لما خونت ثقة اهلي فيا وكلمت شاب بس شوف ربنا عاقبني علي غلطتي
ثم تركته وذهبت وهي تبكي بشده بينما هو هز كتفه بعد اهتمام ثم سار وهو يصفر باستمتاع
بينما ندي كانت تركض خلف رامي وهي تبكي و رامي مسح دمعته قبل أن تهبط وتظهر للعيان
اقتربت ندي منه وامسكت كتفه بسرعه / رامي
التفت رامي بحده ونزع يدها / ايدك دي متلمسنيش
بهتت ملامح ندي لنظرات الاشمئزاز التي تعلو ملامحه فتحدثت بسرعه كبيره وهي تبكي/ والله العظيم كداب يارامي والله مفيش حاجه بينه وبيني ده بس ك….
قاطعها رامي بحده / مليش دخل باللي انتي بتقوليه ده انا مجرد واحد ملوش دخل بيكي ولا ب.. حبيبك
قال آخر كلمه بسخريه
بينما هي بكت بشده / اسمعني بس والله عمره ماقرب مني ولا لمسني انا مش عارفه هو ليه عمل كده والله انا بس عرفته صدفه وكلمني شويه بس والله عمري ماقابلته ولما شوفته انهارده كنت جايه اقوله اني مش عايزه اعرفه تآني يا رامي اقسم بالله كنت هقوله كده مكنتش حابه اخيب ثقه اهلي بيا يارامي
كانت تتحدث وهي تبكي ندما ليتها استمعت لاميره.
تحدث رامي بوجع / يعني كنتي بتكلميه وانا… انا اللي كنت بحرم علي نفسي مجرد نظره بريئه تريح قلبي لحد ما تبقي حلالي عشان مغضبش ربي فيكي
صدمت ندي من كلامه وهزت رأسها برفض وهي تبكي بشده وهمست برجاء / رامي والله أنا
هز رامي رأسه وهو يقاطعها بسخريه / لا اوعي تبرري حاجه سامعه مش عايز اسمع كلمه
ثم تركها وتحرك ببطئ بسبب قدمه وهو يواسي قلبه ولكن توقف بصدمه كبيره وهو يسمع كلمتها التي شلت حواسه كليا / رامي انا بحبك
RAHMA NABIL 美心
كان ينظر إليها وهي تضع العصير امامه هو وعمه محمد
بينما نظراته كانت تلاحقها في كل خطوه أينما ذهبت ترافقها عينه فمنذ خطت قدمه هذا المنزل وهو لايرفع عينه عنها بل يدرسها بكل جديه وكأنها في اختبار يدرس ردات فعلها لأي شئ هذه الفتاه أصبحت خطر عليه فهو قد أصبح علي مشارف الإدمان خرج من شروده علي صوت محمد / ادهم يا أدهم انت يابني
نظر له ادهم بعدما آفاق / ها معاك يا عمي أتفضل.
محمد / كنت بقولك خلصت فيلتك ولا لسه
ادهم / احم لا يا عمي مش هسكن في الفيلا بتاعتي
محمد بتعجب / ليه كده حصل حاجه
ادهم وهو يعتدل بكل جديه ويتحدث بعمليه / لاني حابب اكون جنبكم في أي وقت ياعمي عشان كده أخدت شقه إيجار في العماره اللي جنبكم دي ومستني بس تخلص توضيب بعدين هنقل ليها
ابتسم محمد علي ادهم فهو ابنه الاكبر ربت محمد علي كتفه / ربنا يديك الصحه يابني يارب
ابتسم ادهم بشده وكاد يرد لولا سماع صوت عالي بالخارج
نظر لمحمد بتعجب وخرج وجد نورا تمسك فتاه بحده وهي تصرخ بها /وليكي عين يا حيوانه انتي تيجي لحد بيتنا بعد اللي عملتيه انتي ايه مفيش حيا خالص
نظرت لهم تسنيم بملل وتحدثت / عايزه الحاج الكبير
تحدثت اعتدال بردح / صحيح اللي اختشوا ماتوا انتي يابت ايه مفيش ريحه الدم خالص مش كفايه اللي عملتيه في حمزه
في نفس الوقت كان حمزه يهبط ومعه مليكه التي كانت تمسك يده بحنان ولكن توقفت علي نهايه الدرج وهي تري هذه الفتاه تقف هكذا أمامهم
وخرج عامر من المكتب مع جده تحدث سعيد وهو ينظر لهم بدقه / فيه إيه ومين ديه
تحدث تسنيم وهي تذهب له وتمسك يده تقبلها / أنا واقعه في عرضك يا حاج ابوس ايدك ساعدني
جذب سعيد يده منها / انتي مين يابنتي ومساعدتي في إيه
نظرت تسنيم للجميع حتي توقفت عينها علي مليكه التي لم يظهر منها سوي عينها التي غمزت بها لتسنيم وابتسمت بشر فارتعدت اوصالها من نظرتها وتحدثت بعد أن ابتلعت ريقها / معلش ممكن نكون لوحدنا
نظر لها الحاج سعيد بجهل / مش اعرف انتي مين الاول يابنتي
تحدثت نورا بحده / ياحاج دي البنت اللي اتهمت حمزه انه اعتدي عليها عديمه الحيا دي وفي الاخر جايه عايزه مساعده
تحدث سعيد بحسم /تعالي ورايا علي المكتب وانت كمان يا حمزه
نظرت لهم مليكه بدقه فابتسم لها حمزه وقبل رأسها / هشوفهم واجي
هزت مليكه رأسها وهي مازالت تنظر لتسنيم بنظرات جعلت تسنيم تفر بسرعه خلف الحاج سعيد.
ضحكت مليكه بخفوت ولكن توقفت وهي تلاحظ عين ادهم التي لم تنتزع من علي سندس التي أصبح لون وجهها احمر من الخجل بسبب نظراته
‏فاقتربت منه وتحدث بهمس / غض البصر يا شيخ ادهم.
نظر لها ادهم ببسمه / بقولك متعملي جميله في اخوكي وكلمي جوزك يجوزهالي
‏نظرت له مليكه بصدمه ماذا تسمع الان ادهم الذي لا يطيق اي فتاه ورافض لأي حديث عن مجرد الارتباط بفتاه الان وبكامل قواه العقليه يطلب الزواج ومن من سندس
‏ضحك ادهم بشده وقال وهو يرحل / متتأخريش بقي وياريت لو يكون انهارده بليل مع أسر
‏نظرت مليكه خلفه وهي تفتح فمها ببلاهه شديده
‏ثم نفضت رأسها ونظرت لباب المكتب وهي تفكر تري ماذا تريد هذه الفتاه
RAHMA NABIL 美心
كانت تسير في السوق وهي تشعر بأحد يلحق بها ولكن كلما نظرت لم تجد احد زفرت بضيق ثم تقدمت لبائع البطاطس وتحدث /بكام البطاطس دي يا عم
البائع / الكيلو بخمسه
هيلانه وهي تنظر للبطاطس بتذمر / الكلام ده لو البطاطس كويسه اما دي مدوده ولا انت مش شايف النفق اللي في البطاطس ده
تحدث البائع / هو ده اللي موجود لو مش عاجبك متاخديش
هيلانه وهي تلقي البطاطس مكانها / مش عايزه يا خويا خليك كده اياكش يدودوا عندك وماتلاقي حد ياخدهم
ثم رحلت بينما هو كان يسير خلفها وهو يضحك عليها بشده
تحدث أندرو لنفسه / البت دي باينها هبله لا ولسانها طويل ماشاء الله
كانت هيلانه تسير من هذا البائع لذلك وخلفها يسير أندرو وهو مستمتع برؤيتها كثيرا فجأه وجد هيلانه تختفي من امامه خرج من مخبأه وسار وهو يتلفت ويبحث عنها فجأه وجد من تضرب علي كتفه من الخلف نظر وجدها هيلانه فابتسم بغباء / احم احم ايه ده انسه هيلانو هنا بنفسها ايه الصدف دي غريبه آوي يعني أنك في السوق
هيلانه بسخريه / شوف الدنيا يا أخي عجيبه بنت تنزل السوق ايه القيامه هتقوم ولا إيه معروفه السوق لرجال الشرطه والجيش بس
ضحك أندرو علي سخريتها منه فصرخت هي به / انت بتراقبني يا جدع انت
نظر لها أندرو بجديه مصطنعه / اراقبك ايه يا انسه انتي اكيد لا طبعا انا بس نفسي هفتحني علي صينيه مسقعه كده فقولت انزل اجيب طلبات لنبع الحنان تعملي مسقعه
نظرت هيلانه ليده / ماشاء الله بقالك آكتر من ساعه ونص ماشي ورايا اووه اسفه ماشي في السوق ومجبتش حاجه
أندرو / احم احم أصل معجبنيش حاحه تخيلي البطاطس بدود بقت بخمسه جنيه الدنيا بقت غاليه اوي
هزت هيلانه رأسها بيأس منه ثم ذهبت من امامه بينما هو لحق بها وكانت كلمها تقف عند بائع يقف ويراقبها ويفعل مثلما تفعل بالضبط وهي تزفر بضيق منه وهو يضحك عليها ثم يلحقها مجددا ومجددا حتي توقفت وزفرت بضيق / إيه في إيه
أندرو وهو يدعي البراءه / إيه
هيلانه / بتمشي ورايا ليه وكل ما امسك حاجه تمسكها
كاد أندرو يتحدث لولا شعور بأحد يجذب حقيبه هيلانه بسرعه ويركض وهي صرخت بينما هو نظر للرجل الذي اخذ الحقيبه واخذ يركض خلفه بسرعه كبيره جدا والرجل يدخل من هنا لهنا وساعده الازدحام في السوق بينما أندرو دخل لمنطقه جانبيه واللص اخذ ينظر خلفه فلم يجده ولكن شعر انه اصطدم بشخص امامه نظر وجد اندرو الذي غمز له ثم لكمه لكمة اسقطته أرضا واخذ الحقيبه وجعله ينهض وهو يمسكه من ثيابه فجاءت هيلانه وهي تركض ثم اخذت تضرب اللص بحده واندرو يحاول جذبه بعيدا بينما هي لم تستسلم أبدا وأخذت تضربه اكثر وهو يحاول إنقاذ اللص، بشق الأنفس استطاع أخذه من تحت يدها / خلاص خلاص والله هحبسه خلاص
جذبت هيلانه حقيبتها من يده وضربت بها اللص ثم نظرت له بشر ورحلت
بينما هو نظر لها بجهل / اقسم بالله مجنونه
ثم ابتسم / بس عسل عسل
نظر له المجرم / طب وحياه العسل ده لتسبني
ضربه أندرو وهو يحذبه / أنا بس إللي اقول عسل يا روح امك يلا تعالي اما اشوف اعمل ايه معاك
RAHMA NABIL 美心
توقف رامي واستدار ببطئ ونظر لها وجدها تبكي بشده وهي تهز رأسها / آه والله العظيم بحبك يا رامي
هز رامي رأسه بألم / اتأخرتي كتير يا ندي اتأخرتي كتير اوي
ثم تركها وهو يعرج علي عكازه وهو يحاول التماسك حتي لا ينفجر باكيا
بينما هي سقطت أرضا وهي تبكي بشده وتنظر له ارتفعت شهقاتها فاجتمع الناس عليها وهي فقط تبكي بشده وتسب نفسها الاماره بالسوء هي فقط أرادت ان تجرب شعور الفتيات الذين يقصون عليهم قصص حبهم ولكن لم تعرف ان هذا الشئ ليس لها وليس لأي فتاه أبدا فلا يجوز لها ولا لغيرها ان يتخذوا رفيق اغمضت عينها بألم وهي تتذكر قوله تعالي الذي كان عامر يتلوه عليها دائما ليذكرها (محصنات غير مسافحات ولا متخذات اخدان) كيف نست ذلك والان ماذا خسرت نفسها وخسرت الشخص الذي كانت تتمناه وايضا خسرت عائلتها فلا بد أن رامي سيخبر عامر عند هذه الفكره لم تتحمل وارتمت أرضا بينما الجميع يحاول افاقتها
كان رامي يسير وهو يكاد يسقط أرضا وجد تاكسي يمر فاوقفه وصعد اليه واعطاه اسم المشفي ثم أسند رأسه علي النافذه وهو يحاول ان يقوي نفسه لا لن يضعف مجددا أبدا……( لن يضعف) من يحاول ان يقنع بهذه الكلمه هو أصبح ضعيف بالفعل وهنا لم يتحمل وانفجر باكيا كل شئ منذ صغره وهو يراقب هذه الطفله التي اخذت تكبر وعاهد نفسه انها له وسيحافظ عليها بروحه لن يسمح بأحد ان يلوثها ولكن للأسف هي من سمحت لاحد بتلويثها بكي رامي بينما السائق كان ينظر له بشفقه بسبب دموعه التي تهبط بشده وهو يحاول مداراتها عن الانظار ولكن كيف وعينه لا تتوقف عن رثاء الحبيب الوحيد الذي عرفه القلب فهنا تعاونت العين مع القلب فكلما تألم القلب بكت له العين مؤازرة له فتح رامي الشباك ليستنشق بعض الهواء حتي وجد نفسه امامه المشفي وقد جفت دموعه فهبط بجمود كبير وهو يعرج للداخل فرآه الحارس فذهب لكي يسانده فرفع يده في وجهه يمنعه ودخل المشفي بكل جمود وذهب ليري عمله حتي ينتهي ويعود لاخته فمن اليوم سوف يعيش لنفسه واخته وجدته فقط
بعد مرور ساعات كان يتنقل بها بين الحالات بمساعده احد الممرضين ذهب لمكتبه ليرتاح فخلع البالطو وجلس بكل تعب وهو يتنهد يتعب فشعر بأحد يفتح الباب نظر بتجب فوجدها تلك الفتاه المتدربه لديه فاغتصب ابتسامه ونظر لها / ايه تعالي
دخلت ايه بخجل شديد وهي تبتسم ثم جلست / اسفه يا دكتور اني ازعجتك بس…
قاطعها رامي برفض/ مفيش ازعاج خالص والله أنا إللي بعتذر لان بقالي فتره من ساعه رجلي وانا مش عارف اتابعك
ابتسمت ايه وهزت رأسها برفض / لا أبدا بس كنت حابه أعرض علي حضرتك حاجه
لم يكن رامي معها بل كان يفكر بشئ اخر
كان عامر يركض كالمجنون في الشارع بعد أن اخبره احد الصبيه بما حدث لاخته كاد قلبه يخرج من الرعب ذهب وجد الناس تجتمع حولها فصرخ بهم واقترب منها يعدل ثيابها وحملها اليه بكل حنان ورقه تتنافي مع شكله الشرس تماما ضمها لقلبه بشده وهو يقبل رأسها / ندي حبيبه قلبي مالك ياقلبي
لم يسمع منها جواب فتحدث مع الجميع / هي مالها
تخدي النساء / والنبي يا اخويا ما نعرف هو بس لقيناها بتعيط في الأرض جينا نشوفها راحت مره واحده وقعت زي ما انت شايف كده
هز عامر رأسه وركض بها للمنزل ودخل في نفس الوقت الذي كان الجميع في انتظار حديث الجد بالداخل ولكن فزعت اعتدال عندما رأت ابنتها محموله علي يد عامر فنهضت وهي تصرخ / ندي جرالها ايه يا عامر
عامر وهو ينظر لهم / معرفش معلش يا مليكه تعالي شوفيها لو سمحتي دي قاطعه النفس
هزت مليكه رأسها بايجاب وصعدت خلفه مع اعتدال ونورا التي لحقت بهم
دخل بها عامر لغرفته ووضعها الفراش وهو يمنع نفسه من البكاء لأجل صغيرته بينما تحدثت مليكه بحرج / معلش يا استاذ عامر ممكن تتفضل بره لحد ما اخلص.
نظر لها عامر بقلق فهزت رأسها وهي تشجعه فخرج عامر وهو ينظر لاخته بحزن بينما مليكه رفعت النقاب عن وجهه واتجهت لتلك التي ترقد بهدوء شديد
RAHMA NABIL 美心
نهض حمزه بعنف ونظر لجده ليبعد نظره عن تلك الفتاه / اتجوز مين يا جدي دي اتهمتني باغتصاب ظلم وكمان كانت متفقه عليا مع حد دي باختصار بتكمل بقيت خطتها
‏تحدثت تسنيم ببكاء / والله أنا بس مش عايزه غير أن حد يستر عليا امي مبقتش عارفه تعيش ولا ترفع رأسها في وش حد
‏تحدث حمزه وهو لا ينظر إليها / ده مش ذنبي يا استاذه انا مليش ذنب في اللي حصل ليكي شوفي اللي كنتي متفقه معاهم عليا
‏توترت تسنيم بشده ونظرت أرضا واكمل حمزه / بعدين انا واحد متجوز وبحب مراتي ولا يمكن اني ازعلها بس عشان اي حد.
‏تحدث الجد بصرامه / حمزه انا فهمتك ليه بقي الكلام ده بعدين هترفض طلب جدك
‏نظر له حمزه بألم /يا جدي اطلب اي حاجه يا جدي اقتلني لو حابب بس ابوس ايدك بلاش تاخد روحي وانا عايش مليكه لو عرفت هتسيبني او يحصلها حاجه وانا كده هعيش في جحيم مش هقدر والله العظيم هموت لو حصل اللي بتقول عليه
‏تحدث الجد بعدما رأي حاله حفيده / طب نسأل مليكه ونشوف ردة فعلها
‏رفع حمزه رأسه بحده / لا يا جدي محدش يدخل مليكه في أي حاجه ارجوك انا قولت رأي مفيش ست هتتكتب علي اسمي غير مليكه وخلصنا.
‏نظر له سعيد بدقه ثم رفع هاتفه وتحدث / آيوه يا نورا ابعتي مليكه لو عندك
‏كاد حمزه يعترض ولكن منعته يده سعيد وهو يكمل / تمام بسرعه
‏نظر سعيد لحمزه وتحدث / لو مليكه وافقت هنكتب كتابك مع ياسمين وأسر
‏صدم حمزه وسقط علي مقعده وهو يفكر ان مليكه ستوافق بسبب حديث جده وحديث هذه الفتاه الذي سمعه منذ قليل ثواني وسمع الجميع صوت الباب فسمع سعيد لها بالدخول فدخلت مليكه وهي تنظر للجميع بدقه ثم نظرت لجدها / طلبتني يا جدي
‏هز سعيد رأسه / اقعدي الأول يابنتي وعايزك تسمعيني كويس في اللي هقوله
‏هزت مليكه رأسها وهي تعلم أن القادم ليس بالجيد أبدا
‏اكمل سعيد وهو ينظر لحمزه الذي ينظر أرضا وكأنه تائه / دلوقتي البنت دي جات وقالتلنا ان فيه ناس عايزه تدمرنا بواسطتها والخطه بتاعتهم انها تيجي وتقنعني اني اجوزها حمزه بحجه اني اساعدها واستر عليها وبعدها شويه شويه هو هيديها التعليمات اللي لازمه عشان تنفذها ومنها تدمر البيت كله دلوقتي احنا منعرفش خطته ايه والبت كتر خيرها حكت كل حاجه تعرفها دلوقتي الخوف ان لو خطه دخول بيتنا باظت يتصرف ويعمل حاجه محدش متوقعها ويدمر الدنيا فا….
‏ثم صمت لعله يستشف ردة فعلها ولكن فقط كانت شارة بتفكير فاكمل السعيد / الحل الوحيد اننا نوهمه بنجاح خطته عشان نعرف اللي ناوي عليه في اللي جاي فاحنا هنكتب كتابها علي حمزه الليله لو انتي وافقتي وبعدها نتصرف في الموضوع
‏صمت سعيد ينظر إليها ثم تحدث / اعرفي الجواز ده صوري وبس يا مليكه وده لمصلحه العيله مش اكتر البنت هتقعد معايا في الدور اللي تحت ومش نتقرب لحمزه احنا بس عايزين نوصل للعين اللي في البيت انها نفذت الأمر عشان نعرف اللي جاي
‏نظر حمزه لها وهو يتوقع ردها نهضت مليكه بجمود وتحدثت / وعشان خاطر العيله يا جدي انا موافقه
‏صدمه هي كل ما حدث لحمزه هو كان يتوقع ردة فعلها ولكن لم يعلم انه مؤلم بهذا الحد
‏اكملت مليكه / موافقه يا جدي بس وقتها هتكون حفيدتك ماتت ، موافقه يا جدي علي موتي لو انت ترضي ليا الموت ده فأنا موافقه،،،،، حمزه جوزي انا وهيفضل جوزي انا طول ما انا عايشه ولو حابب ياجدي تجوزه ليها يبقي من الأفضل انك تقتلني الاول لان انا عمري ما هوافق أشارك جوزي مع غيري أبدا حتي ولو علي موتي فبعتذر ليك يا جدي بختار حياتي لاني انانيه عمري ما هختار الموت بعتذر منك عن اذنك
‏ثم خرجت سريعا فنظر حمزه لجده قليلا بعتاب ثم لحق بها بسرعه وهي تركض علي الدرج يعرف أين تتجه فلحق بها وجدها تقف امام شقتهم التي مازالت لم ينتهي حمزه من فرشها نظر لها حمزه واخرج مفتاح الشقه وفتحها لها فدخلت ودخل خلفها ولم يكد يغلق الباب حتي شعر بها تكبله بده وهي تبكي وتصرخ به / انت جوزي انا بس يا حمزه جوزي انا بس

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جميلة حد الفتنة (حياة حمزة))

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى