روايات

رواية جمعهم الحب الفصل الثاني والأربعون 42 بقلم أبطال الروايات

رواية جمعهم الحب الفصل الثاني والأربعون 42 بقلم أبطال الروايات

رواية جمعهم الحب الجزء الثاني والأربعون

رواية جمعهم الحب البارت الثاني والأربعون

جمعهم الحب
جمعهم الحب

رواية جمعهم الحب الحلقة الثانية والأربعون

كانوا يجلسون جميع العيلة في ضحك ومرح حتي دلف في تميم وفي يديه مريانا
تميم:احب اعرفكوا مريانا ياجماعة
الكل بصدمة:اي دا
ندي:انتي كنتي ماشية ب لبسك دا كدا في الشارع يابنتي
مريانا ببرود:ماله لبسي ياطنط
عمر بتصفير:صاروخ ارضي جوي
فريدة:عمرر اتلم اي اللي انت بتقوله دا
سيف:ما بصراحة يافيرو البت مزة
فريدة بعصبية:حتي انت ياسيف
سيف:بس متقفشيش كدا والله بنهزر
قدس لقصي:ايوة خليك زي الشاطر كدا وشك في الارض عشان لو اترفع هشلفطهولك
قصي:طب بصة واحدة اشوفها
قدس:وشك هيتعدل الناحية التانية هتزعل
قصي:لا لي الطيب احسن يحبيبي
جويرية بهمس:احييه عليا دا احنا مش بنات ع كدا
تميم:اي ياجماعة ساكتين ليه
ريناد:هنتكلم نقول اي يابني بقميص النوم اللي جاية بيه السنيورة
تميم:خالتي مش كدا دي ضيفة
مريانا:هي فين اوضتي عشان عايزة استريح
جويرية:اللهي تستريحي للاخرة يابعيدة ..قصدي الاوضة الاخيرة البعيدة اللي هناك دي
مريانا بغرور:ماشي سانكيو
جويرية:لا اعدلي لسانك ياماما اسمها شكرا زي الناس
حور وهي تكتم بقها:خلاص ياجوري معلش ياجربانة مكنش قصدها
مريانا:اي القرف دا اي جربانة دي اسمي مريانا
فريدة:خلاص يام ريالة انتي واطلعي الاوضة
مريانا بقرف:بريالة اي انتي عبيطة
فريدة:وربنا لو قومتلك لو اوريكي مين العبيطة بس ركبي شدة عليا
مريانا بقرف:بريالة اي انتي عبيطة
فريدة:وربنا لو قومتلك لو اوريكي مين العبيطة بس ركبي شدة عليا
تميم بسرعة:فريدة اي ضيوف يافيرو ضيوف
مريانا:انا طالعة انام وانتو كملوا خناق بقي وسابتهم ومشيت
جويرية لحور:اللهي تقع علي بوزعها انا مش طيقاهـــ ولم تكمل
مريانا بوجع:اااااه الحقوني وقعتتت
حور:بركاتكك ياجوري بركاتكك اللهي كانت رقبتك اتكسرت
جويرية:ما من حقك تقعي من المسمار البورمة اللي لبساه في رجلك تستاهلي
تميم وهو يتجه نحيتها:انتي كويسة
مريانا بسهوكة:لا لا مش قادرة اقف علي رجلي
تميم:طب قومي اسندك وشدها
مريانا وهي تغيظ جويرية:لالا مش قادرة امشي ياتميم شلني
جويرية:يشيلك؟؟يشيلك قطر يابعيدة ويبقي سواقه اعمة
تميم بعصبية:جوررري خلااااص
جويرية بعصبية مماثلة:انت بتزعقلي عشان المعزاية اللي واقفة جمبك دي
مريانا:انا معزاية ياحيوانة انتي
جويرية وهي تتجه نحيتها:تعالي اوريكي الحيوانة دي هتعمل فيكي اي
تميم وهو يقف امامها:جوري بلاش جنان
جويرية:اي مسمعتهاش وهي بتقول عليا حيوانة
تميم ببتسامة:طب ما انتي قولتي عليها معزاية
جويرية:عشان انا بقول الحقيقة
مريانا:خلاص ياجماعة انا طالعة واتجهت الي غرفتها
فريدة:الله ما هي كانت مشلولة من شوية وكانت تقلدها تميم تعالي شلني ياتميم وكانت شبه الفرخة الراقدة
سيف بضحك:طب انتي متعصبة ليه دلوقتي
فريدة:البت دي مش هعرف اعيش انا وهي في بيت واحد وربنا
عمر:لا اهدي انتي وملكيش دعوة بيها وهي مش هتفرق معاكي
فريدة بخبث:هحاول
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
كانوا جميع البنات متجمعين في غرفة بعد ذهاب الجميع في النوم
حور:اي يابنات هتسيبوا الحيزبونة دي في وسطنا كدا عادي
قدس:البت داخلة البيت وناوية تشقط كل الرجالة
فريدة:وانتو ع كدا هتسبوها ولا اي
حور:مش عارفة بس البت دي باين عليها مش ساهلة وداخلة ع خراب كبير
قدس:اي ياجوري مش سامعين صوتك ليه
جويرية :هو صوت تامر حسني انتي التانية وبعدين انا قاعدة بفكر في خطة لام ريالة دي ع راي فريدة
فريدة بفرح:بس لقيتها
قدس:اي هتعملي فيها اي
فريدة:هنبدا ب********وشرحت لهم الخطة
جويرية بفرح:يارب بس تجيب معاها نتيجة
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في صباح اليوم التالي وعلي غير العادة حضر جميع الفتيات في منزل محمد وضحي مدعيين ان من دعاهم حور.
حور: ها هنبداء ب اي.
جويريه: والله لانيمها معيطه ام رياله دي.
فريده: الوسخه عايزه تلف على رجاله العيلة كلهم ده انا مش هحلها.
قدس: لا يحببتي مش كلهم ده الواد قصي مقدرش يرفع عينه فيها.
جويريه: والله ما اعرف انتي عامله اي فالواد معفرتاه ده انا لو قولتله هاتلي اشرب بيحدفني بالشبشب.
فريده: مش وقته دلوقتي خاالص المهم روحي انتي اقعدي مع تميم عشان نكمل باقي الخطه.
جويريه: عنيا.
تذهب جويريه ناحية غرفة تميم…لكن توقفت فجاءة عند سماع اصوات ضحك خارجه من الغرفه.
طرقت الباب عدة مرات بهدوء.
فتحت لها مريانا بملابسها الفاضحه كالعادة.
نظرت جويريه لتميم بذهول.
جويريه بعصبية وصوت مرتفع نسبياً: انتو ازاي قاعدين مع بعض ف اوضه واحده مقفوله عليكوا والست هانم لابسه كدا.
تميم بادلها نفس العصبية: انتي عبيطه ي جويريه انتي فاكره ان الناس ف كندا عندهم نفس التفكير المتخلف الي عندك ده مش اي ولد وبنت قاعدين مع بعض يبقوا بيعملوا حاجه غلط.
جويريه ماذلت في نفس حالة الذهول: بس مش بالشكل ده ايي معندهااش بناطيل وانت اتكلم هتسيبها قاعده ف بيتك كده وفي رجاله.
تميم: دي حرية شخصية انا مليش دعوة بلبسها.
تدخلت مريانا وهي تمثل البراءه.
مريانا: انا اسفه يا تميم لو عملتلك مشاكل انا هروح اغير.
امسكها تميم من يدها وهو ينظر لجويريه: خليكي براحتك ي مريانا.
جويريه وهي تخفي حزنها داخل عصبيتها: طيب.
ثم تركتهم وذهبت.
الفتيات في الخارج: هاا عملتي اي.
جويريه بهدوء: معملتش حاجه انا حاسه اني تعبانه شويه وهروح.
وتركتهم وذهبت للمنزل.
فريده: مالها دي.
حور: شكل تميم الوسخ عملها حاجه
بعد قليل ذهبت حور وقدس وفريده لغرفه تميم.
حور: تيمو متجيب مريانا تقعد معانا حبه واعرفها على البنات بدل ما هي لازقه فيك كده…..
تميم وهو لا يشعر بالامان من نحيتهم: طيب.. ثم وجه كلامه لمريانا: لو اتضايقتي ابقي تعالي.
مريانا: تمام.
في غرفة حور.
اجلستها فريده بجانبها: شعرك حلو اوي يبت ي مريانا ده طبيعي على كدا.
مريانا بغرور: اكيد.
فريده وهي تشد شعرها بقوة: متوريني كدا.
صرخت مريانا على فعلة فريده: ي متخلفه انتي بتعملي اي.
فريده: يوه يقطعني مكنش قصدي.
تركتهم حور وذهبت تحضر ضيافه لهم….في هذه الاثناء قطعت الكهرباء….لكن لحظه الكهرباء ولا مره قطعت هنا…هذه واحده من العيبهم بالطبع.
صرخت قدس: اععععععععع بخاف من الضلمة ثم قفذت على مريانا…..كانت تشد شعرها تارة وتاره اخري تضربها على ذراعها.
مريانا: انتي حمارة ابعدي عني.. ثم صرخت: تميم ي تميم.
في هذه اللحظه عادت الكهرباء مع فتح الباب كان تميم وحور تحاول منعه من فتح الباب.
تميم: كنت عارف ان ده هيحصل.
ثم شد مريانا من وسطهم.
تميم: عموما ملقيش حد فيكم قاعد معاها تاني.
ثم تركهم وذهب.
في المساء اجتمع الجميع في منزل مريم وحسام.
كانو الشباب يجلسوا في الحديقه منهم من يصور فيديوهات ومنهم من يتحدث والي اخره…
كانت فريدة تبحث بعينيها عن جويريه حتي اصتدمت بشخص ما دون ان تأخد بالها.
عمر وهو يمسكها مانعها من الوقوع: مش تخلي بالك ي فيرو.
فريده: معلش مخدتش بالي.
عمر: بتدوري على مين..بت سرحانه في اي.
ينظر في نفس الجها التي تنظر لها بعيون غاضبه.
وجد تميم يجلس وبجانبه تلك المدعوه مريانا يضحكوا سوياً ويلتقتوا الصور.
امسكت فريده وجهه لها بسرعة.
فريده: متبصش عليها.
عمر بمشاكسه: بتغيري ولا اي.
فريده وهي تضربه في ذراعه: ياعمر بقااا.
عمر صرخ على ضربتها بتمثيل: اهه لي كدا ي فريده.
فريده بهلع: وجعتك! انا اسفه.
عمر وهو يقهقه بقوه: يخربيتك اتخضيتي كدا لي.
ضربته فريده بقوة اكبر: يخربيتك خضتني
عمر وهو يقهقه بقوه: يخربيتك اتخضيتي كدا لي.
ضربته فريده بقوة اكبر: يخربيتك خضتني
عمر بمشاكسة:الف سلامة عليكي من الخضة يابطتي
فريدة:ياعم اتنيل دلوقتي…مشوفتيش جوري
عمر بستغراب:سالت خالتو ريناد عليها قالت انها هتنام وتعبانة شوية ومش قادرة تيجي
فريدة ولقد فهمت:طب تمام انا رايحة لها
عمر :طب يلا انا هاجي معاكي
فريدة:مش لازم ياعمر هي في نفس الكمبوند بس همشي حبة
عمر:فريدة قدامي من غير ولا كلمة يلا
بعد ان وصلوا
فريدة وهي تدلف غرفة جويرية:جوري
جويرية وهي تخبي وشها في الوسادة:اي يافريدة وبعدين انتي جيتي امتي
فريدة وهي تشدها نحيتها:اتعدليلي كدا وكلميني …..كنت عارفة انك بتعيطي..بتعيطي ليه بقي
جويرية ببكاء:انا تفكيري متخلف ياجوري انا يزعقلي عشان السحلية اللي معاه دي
فريدة وهي تحضنها:مين قال كدا ياقلبي هو حيوان عشان زعقلك بس انا هجبلك حقك
جويرية :لا يافريدة انا مش عايزة يبقي ليا اختلاط بيه تاني هو من طريق وانا من طريق وكدا النهاية وانا هبقي مستريحة
فريدة:انتي عبيطة ياجوري هتتنازلي كدا وتسيبهولها كدا بدل ما تقومي تطفشيها
جويرية بضحك:يعني انتي شايفة اقوم اجيبها من شعرها السحلية دي
فريدة:بظبط وتتجاهلي الحلوف تميم لخد ما يتعلم الادب
عمر وهو يدق باب الغرفة:اي ناوين تناموا ولا اي
جويرية:اي دا هو عمر جه معاكي
فريدة:مرديش يخليني اجي لوحدي…ويلا بقي قومي غيري بسرعة عشان نروحلهم وانا هستناكي برا انا وعمر وخرجت
جويرية بخبث:يانا يانتي يام ريالة في البيت دا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جمعهم الحب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى