رواية جمعهم الحب الفصل الثامن والثلاثون 38 بقلم أبطال الروايات
رواية جمعهم الحب الجزء الثامن والثلاثون
رواية جمعهم الحب البارت الثامن والثلاثون
رواية جمعهم الحب الحلقة الثامنة والثلاثون
حسام:ولا في اي منك ليه ماتنطقوا
عمر بحذر:انا طالع مأمورية انا وسيف بكرا
فريدة بدموع:ليههه
سيف بهدوء:ياحبيبتي دا شغلنا
تجاهلته فريدة وذهبت الي غرفتها بدموع
تنهد عمر بتعب
فهد بتنهيدة:قولنا بلاش تقولوا قدامها انكوا طالعين مأمورية
سيف:طب ما المأمورية اللي فاتت طلعنا من غير مانقولها زعلت ومكنتش راضية تكلمنا
فهد:خلاص ابقوا صالحوها…وبعدين انتو هتتحركوا امتي
عمر:المفروض ان احنا نجهز دلوقتي عشان هنتحرك علي الفجر وهنروح مقر المخابرات هناك
حسام:القضية ايه؟؟
سيف:شبكة تجار اعضاء
ندي بصدمة:ايييي…بلاش يابني الناس دي بتبقي خطر
عمر بضحك:ما المفروض نقبض عليهم ياعمتو عشان هما خطر
مريم:طب وانتو هتروحوا تقبضوا عليهم وتيجوا علي طول
عمر :نيجي علي طول اي ياماما دا احنا هنهكر شبكاتهم ونراقبهم ونتزرع في وسطيهم وموضوع كبيررر
ضحي:يابنيي بلاش الحوارات دي وخليك قاعد في وسطينا
سيف:وسطينا!!قوم ياعمر خلينا نجهز ونتحرك قبل ما اتشل دول فاكرين الموضوع بمزاجنا والقضية اللي مش عجبانا نعمل اسكيب ونشوف واحدة غيرها
عمر بضحك:يلا ياخويا انجز
واتجهوا اللي غرفتهم يجهزوا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في غرفة فريدة
كانت تجلس في غرفتها تبكي وتفكر في هل سيرجعوا لها بخير هل سيصيبهم شيئا ما مكروه ثم نفضت الفكرة من ذهنها وقامت ادت فرضها ودعيت لهم ان يرجعون لها بسلام
فريدة بدموع:طب هو انا ليه المرة دي خايفههة يارب ونبي يرجعوا بالسلامة انا مش هستحمل حد منهم يجراله حاجة ..وانهارت في البكاء
ولكنها سمعت الباب يدق
فريدة وهي تمسح دموعها:ادخل
سيف وهو يجلس جمبها:ممكن اعرف كنتي بتعيطي ليهه
فريدة:مش بعيط
سيف بزعل:دا انتي لو خبيتي علي الدنيا كلها مينفعش تخبي عليا مالك
فريدة وهي تترمي في حضنه ببكاء:خايفة ياسيف اول مرة ابقي خايفة اووي كدا ومش عايزاكوا تمشوا عشان خاطري خليكوا
سيف وهو يلمس علي شعرها:خايفة من اي عادي مأمورية زي اي مأمورية ولا انتي بقي شاكة في قدرات اخوكي اني ممكن مكسبش القضية..وبعدين خدي هنا اي خليكوا دي هي بمزاجنا ….ثم اكمل بمرح ياسلام لو كانت بمزاجي مكنتش روحت خالص وقعدت في البيت لحد مابقي كرشي شبه المطب قدامي
فريدة بضحك:ظابط ازاي انا مش عارفة يارب
سيف:يلاااهوي هي البت المزة دي اختي يارب
فريدة:ايوة ثبتني ثبتني ياأخويا
سيف:مقدرش ..وبعدين اوعي كدا بقي عايز الحق امشي
فريدة بحزن:هترجعلي تاني
سيف ببتسامة:اكيد
فريدة:وعد
سيف:وعد ..يلا بقي امشي انا وانتي ركزي في امتحانتك كويس عشان تبقيي اشطر كتكوت
فريدة:حاضر بس متتاخرش
سيف:عيوني يجميل انت
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في الفيلا بعد الكثير من التوديعات والدموع والاحزان
سيف بحرج:اومال فين حور
ضحي بخبث:في الجاردن برا
سيف:طب عن اذنك هروح اسلم علبها قبل ماامشي وعقبال ماعمر ينزل
ضحي:ماشي ياحبيبي روح
اتجه سيف الي الجاردن وراي من تجفف دموعها سريعاً
سيف بقلق:حور
حور وهي تجفف دموعها:ها نعم
سيف:مالك انتي كنتي بتعيطي
حور بتوتر:ها..لا مفيش حاجههة…ثم اكملت هو انت ماشي دلوقتي
سيف وهو سرحان في عيونها:اه بس مستني عمر يجهز
حور وهي تتجه الي الداخل:تمام ترجع بالسلامة
سيف وهو يمسكها من يديها:استني رايحة فين…انا عايز اقولك حاجهة
حور بتوتر:قول
سيف بحب:انا بحبك ع فكرة
حور بدموع طفولية:انت جاي تقول وانت ماشي ياسيف وبعدين خليك متمشيش انا متعوديش تبقي بعيد عني
سيف:حور المهمة دي احنا مش عارفين هل احنا هنرجع منها ولا لا وانا حبيت ان لو جرالي حاجههة تبقي عارفة اني بحبك ياحوري
حور بدموع:لا سيف متقولش كدا ونبي ان شاء الله هترجعلي وانا عندي ثقة في ربنا كبيرة انك هترجع
سيف بأسف: ان شاء الله ابقي ادعيلي متنسنيش.
حور بدموع: متخافش مش هنساك.
شعر سيف بالاسف علي حالتها اراد ان يأخذها في حضنه كما يأخذ اخته فريده عندما تبكي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند فريده
كانت فريده جالسه في غرفتها ليست كما عادتها عندما يذهبوا للمأموريات الاخرى كانت تستقبل هذا الخبر بهدوء وبعض الحزن لكن هذه المرة لا تشعر انهم بخير لا تريدهم ان يذهبوا.
خرجت من دوامة افكراها علي صوت الباب يطرق.
فريده: اتفضل.
دلف عمر للغرفه ثم جلس علي طرف السرير.
عمر: مالك مجيتيش تسلمي علينا لي.
فريده:سيف جالي من شوية سلم عليا
عمر: طب وانا؟
فريده ببرود مصطنع: معلش نسيت.
عمر: مالك ي فريده؟
عند سماع فريده هذه الكلمة انفجرت باكيه.
فريده: انا مش مطمنه ونبي متمشوش انا خايفه عليكوا خلكوا معايا.
عمر وهو يحاول تهدأتها: متخافيش ي فريده اوعدك اني هرجع انا وسيف وهنفضل مع بعض دايما.
فريده بشهقات: وعد؟
عمر: وعد.
يطق الباب في هذه اللحظه تدخل حور وجهها من طرف الباب.
حور: عمر سيف بيدور عليك ولو لقاك عند فريده هنا هيعلقكوا وهتبقي ليله سوده.
عمر وهو يحك رقبته: هيييح…ماشي يلا سلام ي فيرو.
خرج عمر من الغرفه وجلست حور مع فريده يتبادلوا الاحاديث
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد مرور اسبوع
بعد ان انهت فريدة امتحاناتها
كانت تجلس فريدة حزينة في غرفتها لقد افتقدت سيف وعمر كثيرا
فريدةبحزن:يارب رجعهم بالسلامه لاني قلقانة اووي ومش مرتاحة النهاردة وقلبي واجعني ثم سقطت دمعه من عيونها ومسحتها وقالت بس يافريدة هما اكيد كويسين
قدس وهي تدلف الي الغرفة:بت ياديدة
فريدة:تعالي ياقدس
قدس:اجي فين ياختي يعني ماما تطير رأسي بتقولك يلا عشان نتغدي
فريدة:حاضر يلا
واتجهوا الي الاسفل
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
كانوا يجلسون علي السفرة في جو من الصمت ولكن قطعه صوت رنين تلفون حسام
مريم:مين بيرن دلوقتي
حسام بستغراب:مش عارف رقم غريب
ندي بقلق:طب رد
حسام:الو
المجهول:حضرتك دا رقم اهل الرائد سيف الحديدي وعمر الحسيني
حسام بقلق:اه مالهم هما كويسين
فريدة برعب:خالو هما مين
المجهول:كانوا في مهمة واتصابوا وفي مستشفي***وحالته صعبة جدا
حسام بصدمة:###
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جمعهم الحب)