روايات

رواية جمعهم الحب الفصل الثالث 3 بقلم أبطال الروايات

رواية جمعهم الحب الفصل الثالث 3 بقلم أبطال الروايات

رواية جمعهم الحب الجزء الثالث

رواية جمعهم الحب البارت الثالث

رواية جمعهم الحب الحلقة الثالثة

ندي: يلا يعجله منك ليها اتأخرنا حسام هيموتنا.
مريم بدون وعي: اهه بعضلاته التحفههه دي……. ءءء لا ولا حاجه يلا قدامي.
ندي: اكيد وقعتي اكيد ده اخويه ونا اعرفه كل البنات هتموووت عليه.
مريم: لا لا انتي فاهمه غلط يلا هنتأخر.
دالفوا جميعاً.
ريناد وهي منبهره بتفاصيل الشركه.
ريناد: انتي اخوكي شغال اي يخربيتك اي الحلااااوه دييي.
ندي بغرور مصتنع: عيب عليكييي يبت انتشيي مش عارفهههه انا مييين.
كانت تتكلم وهي تضحك وكانت مسلطة كل عيون موظفين الشركة عليهم
ندي:جماعة اهو مكتب اخويا هخش اقول ان انتو جيتو واطلع
مريم :اشطا بس متتاخريش
ندي:عيوني ودلفت الي مكتب اخيها
ندي وهي تفتح الباب :انا جيت يا حسااا…اي دا حموكشة وفهود هنا
محمد وهو يتجه نحيتها :انا قولتلك كام بلاش حموكشة دي
ندي بمرح :خلاص ياحمو اهدي كدا مال خلقك في مناخيرك كدا لي
فهد بحب :عاملة اي ياقلب فهود
ندي وهي توجه كلامها لمحمد:والله محد رافع معنوياتي في الشركة دي غير الواد فهود
حسام بجدية:طيب خفي جنان واقعدي وقوليلي فين صحابك اللي هيشتغلوا
ندي بصويت:يخرررررابيييي انتو سيبني عمالة اتكلم وهما كل دول وقفين برااا …اعاااااااا انا خايفة اطلع ياكلوني ماتنادي عليهم انت ياحموكشة
محمد:تصدقي اني كنت هقوم بس بعد حموكشة دي مش متحرك من مكاني
ندي:يااااه كانوا بيرضعوك برود يلا
حسام بغضب:نددددددددييييييي
ندي بخوف وهي تجري علي برا:غووووورتتت رايييححة اجيبببهم
محمد وفهد كاتمين الضحك بالعافية
حسام بجدية :يلا كل واحد علي مكتبوا عشان انتو اللي هتعملوا معاهم الانتر فيو
محمد وفهد :تمام وكل واحد راح علي مكتبوا
بعد قليل كانت تدلف ندي وريناد وروما ومريم وضحي مكتب حسام
حسام :عرفوني اساميكم
ضحي:ضحي محمود..كلية طب اسنان
روما:وانا مريم محمد بس علطول روما كلية طب اسنان
ريناد بمزاح : العبد لله ربناد خالد …كلية شخبطة علي راي امي
حسام نظر لها نظرة رعبتها
ريناد بصوت واطي سمعه البنات:هو هيكولني هولاكو دا ولا اي وهي توجه كلامها لحسام
ريناد بجدية:ريناد خالد ..كلية فنون جميلة
مريم بخجل من نظراته :م مريم حجازي ..كلية ط طب بشررري
ندي:طبعا انا مش محتاجة انا اختك اصلا
رمقها بنظرة اخرستها
حسام :طيب تمام ضحي وروما هيعملوا الانتر فيو مع محمد وريناد مع فهد وانتي ياندي روحي مع ريناد عند فهد عشان عندي شغل
مريم بتوتر :طيب وانا
حسام بخبث:انتي الانتر فيو معايا
مريم بخوف :انا ممكن اروح مع ندي
حسام بجدية صارمة:انا قولت كلمة وخلاص
بصتلها ندي بصة بمعني اطمني متخافيش وخرجوا من المكتب
في مكتب فهد
ندي وهي تدلف هي وريناد
سلاممم عليكواا يافهووودي
فهد ببتسامة:عليكم السلام ياقلب فهودك
ندي بخجل شديد :معلش هنتقل عليك وانت بتعمل الانترفيو مع رينو عشان حسام شكله مش طايقني او بيسربني
ضحك كل من فهد وريناد
فهد بضحك :طيب اقعدي يالمضة علي الكنبة اللي هناك ومسمعش صوتك
فهد وهو بيوجه كلامه لريناد اتفضلي اقعدي ياانسة اسمك اي
ندي وهي تقاطع حديثهم:اسمها رينو خالود
فهد بتحذي:ندي انا قولت اي مسمعش صوتك لاما تروحي عند محمد
ندي:ميننن حموكشة انت عايزني اقعد انا وحموكشة في مكان واحد دا يقتلني…بص انت مش هتسمع صوتي اصلا
فهد بضحك:يبقي اقعدي ساكتة
وبعد كدا رجع يكمل الانتر فيو مع ريناد
~~~~~~~~~~\\~~~~~~~~~~
في مكتب محمد
كانت تقف روما وضحي متوترين ولكن حسمه امرهم بانهم يدلفوا
كانت تدق ضحي باب المكتب
محمد:ادخل
دخلت ضحي هي وروما لكنها انصدمت هو انت
محمد:هو انتي
ضحي بعصبية:انا مستحيل اكمل في الشركة دي طول ما المغرور دا موجود
محمد ببرود:ومين قالك انك هتكملي اصلا انتي مطرودة من قبل ما تشتغلي اصلا خرجت ضحي وخلفها روما وهي بتحاول تهديها
~~~~~~~\\~~~~~~~~~~
في مكتب فهد
ندي بزهق:فهد انا هطلع برا اشوف روما وضحي
فهد:ندي متتاخريش وتعالي تاني عشان مقلقش
ندي وهي تخرج:حاضر
كانت تذهب ندي الي مكتب محمد ولكنها رات ضحي وهي تخرج من المكتب بعصبية وعلي وشك البكاء
ندي بقلق :ضحي في ااي مالك
ضحي وهي ترمي نفسها داخل احضانها
ضحي بعياط:كسفني وقالي انتي مطرودة اصلا …انا عايزة امشي مش عايزة اشتغل
ندي وهي تمسد علي ظهرها :اهدي بس ياضحضوحي وانا هخلي حسام يشغلك …تعالي بقي نروح الكافتيريا وتحكيلي اي اللي حصل
وذهبت كل من روما وندي وضحي الي كافتريا الشركة
عند حسام فالمكتب:
حسام: بصي يا انسه مريم كان عندي سكرتيره مشيتها امبارح عايز سكرتيره ضروري وطبعا علي حسب خبرتي فالناس واضح انك هتعرفي تعملي ده بعيدا عن سنك.
مريم: بسـ….. “يقاطعها حسام.
حسام بنفاذ صبر : منغير بس انا مش باخد رأيك ي انسه انا بقولك انتي هتشتغلي اي انتي جايه عشان تشتغلي مش هتنقي الشغلانه ال علي مزاجك.
مريم بتماسك عكس ما بداخلها: حضرتك انا مقولتش حاجه غلط انا بس كنت هسأل علي الشغل عادي مش طريقه دي علي فكره….”تتذكر انها تحتاج هذا العمل اكتر من اي وقت مضي ” بص انا موافقه بس هبداء من امتي.
حسام بنظره انتصار: من بكره الساعه 7 بالدقيقه القيكي هنا لو اتأخرتي ثانيه هتبقي مطروده.
مريم بأستسلام عكس النار بداخلها: تمام ان شاء الله.
مريم في نفسها: بقا انا تزعقلي والله لاوريك النجوم في عز النهار
~~~~~~~~\\~~~~~~~~~~
بعد وقتت كثير
في مكتب فهد
فهد بتنهيدة:كدا يا انسة ريناد نبقي خلصنا وانتي اتقبلني في الشرك…..ثم ااكمل فزع…هي ندي كل دا مجتش
ريناد بقلق وخوف علي صديقتها :لا مجتش
فهد وهو يتنفض من مكانه وياخد اغراضه ويخرج خارج مكتبه :ممكن تبقي راحت مكتب حسام ولا محمد
ريناد بقلق واضح :تمام يلا نشوفها
اتجهو الي مكتب محمد
فهد وهو يدلف الي المكتب بدون ان يطرق الباب
فهد بخوف علي ندى:والذي وجعه قلبه عندما لم يراها في مكتب صديقه :محمد هي ندي مجتش هنا
محمد بقلق :اي هي مش كانت قاعدة معاك في المكتب
فهد بغضب من نفسه لانه وافق انها تذهب:مش عارف قالتلي هتروح عند روما وضحي
محمد بصدمة:صحابها اللي كانوا عندي دا انا رفضتهم ومشيوا من حواللي ساعتين كدا
فهد :انت بتقوووول اي….اومال هي كدا راحت فين
محمد:مهو مفيش كدا غير انها راحت عند اخوها
ريناد بدموع:طيب يلا نروح مكتب اخوها
محمد :تمام يلا
دلفوا الي مكتب حسام
فهد:حسام اي دا هي ندددي مش عندك ازاي
حسام بقلق :انت هتهزر يافهد ..هي مش راحتلك المكتب من حواللي ساعتين
كل دا واقفة مريم بصدمة علي صديقة عمرها المفقوده وحضنت ريناد
فهد حكاله كل حاجة بتفاصيل
حسام بخوف علي اخته:طيب دوره انتو هنا في الشركة وانا هشوفها في الكافتيريا اللي جمب الشركة وانتو يابنات خليكوا هنا ما ان شاء الله هنلاقيها وسابهم ومشي وفهد ومحمد كذالك
مريم بحزن:انا خايفة اووي ياريناد علي ندي
ريناد :ان شاء الله هيلاقوها
____________♡_________
بعد قليل من الوقت.
اخيرا حسام وجد ندى.
حسام بقلق وعصبيه: نديييي.
ندي بعد ان سمعت صوته الغاضب: في اي ي حسام بتزعق لييي.
حسام: في انك ياهانم هنا في الكافتيريا واحنا قلبين الدنيا عليكي ازاي تطلعي منغير ازن.
ندي: مهو صحبك البارد محمد رفض ضحي وروما ضحي عيطت كتير بسببه الينشك ففخاده خدتها هنا اجيبلها حاجه تشربها.
محمد من خلفها: انا مش عارف انتو مالكم بفخادي كلكم.
تحاول ضحي كتم ضحكتها.
ضحي: خلاص يجماعه حصل خير كله بسببي انا عارفه بجد انا بعتذرلكم.
وصل فهد وريناد ومريم اخيرا.
فهد بغضب: لي كده ي ندي كان المفروض تقولي انك نازله لا وكمان تلفونك مقفول.
ندي: بجد انا اسفه مخدتش بالي.
حسام: اه صحيح يامحمد انت رفضت ضحي وروما لي.
محمد: عشان مؤهلاتهم مش اوي برضو.
ضحي بغضب: مؤهلات مين يروح ماما انت معملتش انترفيو اصلا.
محمد: ملكيش دعوه انتي ي ام لسان ونص.
حسام بنفاذ صبر: خلاص ولا كلمه اعتبروا نفسكم اتقبلتوا…… ويلا كله علي البيت الشغل هيبداء من بكره.
اوماء الجميع ثم ذهبوا للمنزل.
ذهب الجميع الي المنزل بسيارة ندي.
تدلف ريناد الي المنزل.
ريناد: انا رجعت ينااااس.
حبيبه: البومه جت.
والدتها: بس ي كلبة اخرصيي…. عملتي اي فالانترفيو؟
ريناد: كله تمااام انا هموت من الجوع البت ندي البخيله مطفحتنيش حاجه.
والدتها: ابوكي لسا راجع رايح ياكل روحي كلي معاه.
ريناد: خلصااا.
دلفت ريناد الي والدها.
ريناد: مسالخييير.
والدها: مساء الزفت.
ريناد تتظاهر بالحزن: هو في اي كل اللي يشوفني كأنه شاف عفريت هتفهموا امتي اني نجمه ليكوا.
والدها بنفاذ صبر.: اترزعي يزفته كفايه دراما.
ريناد بخوف مصتنع: اللي تشوفه ي حج.
بعد الاكل.
ريناد: بابا… بابي….. باباتييي….
والدها: عايزة اي يبت.
ريناد: انت عارف ريناد بنتك سواقه قد الدنيا… اممم بس يعني لو امكن تديني عربيتك.
والدها: ده عند امك.
ريناد: احضرينا يحاااجه….. ي بابا بقولك شركه كبيره بتاعت ناس نظيفه اي منظري يعني.
والدها: هو هو منظرك مش هيتغير…بس وحياة امك لو حصلها حاجه هعمل علي فخادك ملوخيه.
ريناد: متخافش عليا بس انت.
والدها: جيب العواقب سليمه يارب.
_____________♡_______
اليوم التاني.
استيقظ الجميع بحماس ليومهم الاول فالعمل.
استيقظت مريم علي صوت زوجه والدها: اصحي يختي عندك شغل… اخيرا هتعملي حاجه صح.
وذهبت.
مريم في نفسها: كتك القرف حرمه صعرانه.
تذهب مريم لعمل روتينها اليومي.
وترتدي فستان بالون البني ونقاب بالون البيج.
______________♡________
عند ريناد:
استيقظت علي صوت المنبه.
قامت بروتينها اليومي وارتدت بنطال اسود “وايد ليج” وتيشرت بالون الاسود ومن فوقها “شيميز” بالون ال”منت” وطرحه بنفس اللون.
وذهبت لعملها.
امام منزل ريناد:
ريناد لنفسها: ايوه هاخد عربيه ابويا ووالعه معايا.
تركب السياره وتذهب.
______________♡_________
فالطريق:
ريناد: والله انا سواقه محترفه الله اكبر عليـ… احي احي خبطت حد تاني هو انا ناقصه.
الراجل: انزليلي.
ريناد: بص هنتفاهم بالعقل…. انت كنت ماشي غلط بالعربيه وخبطت فيا ينفع كدههه.
الراجل: لا والله! انزليلي يروح امككك.
تنزل ريناد من السياره.
الراجل: منكم لله مليتوا البلد حراام عليكي مش همشي من هنا غير لما تدفعي حق الضربه.
ريناد: تصدق انك راجل قليل الادب ومستفز.
ثم تضربه علي وجهه…. كانت ضربه مؤلمه قليلا لا بل كثيراااً جداً
ريناد تضع يدها علي فمها.
ريناد: احيييه ده ممكن هيكسرني دلوقتيي……… احم يبتاع انت انا مش هدفع حاجه سيبني بقا عشان متأخرش.
الراجل والله لتيجي معايا علي القسم.
ريناد: قسم مين يا ابو قسم.
فالقسم:
الراجل: والله لخليكي تدفعي غصب عنك
ريناد: مش بتهدد علي فكره.
العسكري: اتفضلوا
يدلف الراجل ثم ريناد.
عندما تدخل تصدم ما هذا انهُ نفس الشخص من هذا اليوم.
ريناد بصدمه: انت!
سليم بخبث: اه انا.
ريناد في نفسها:احييي دا انا كدا هتسجن من غير تفاهم
سليم: عملتلك اي البت دي سجل جرايمها كتير.
الراجل: خبطت عربيتي لا وكمان مش عايزة تدفع.
ينظر لها سليم بمعني”تاني! ”
تنظر له ريناد بتوتر.
ريناد: انا عايزة اقول حاجه لاستاذ سليم.
سليم: قولي.
ريناد: لا في ودنك.
سليم: انتي هتهزري يبت؟
ريناد: انت مش ابن خالتي عشان اهزر معاك…… وحياة امك ضروري.
سليم: ممكن تطلع برا ي استاذ…..
بعد ان خرج الرجل.
سليم: هااا عايزة اي؟
____________♡_______

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جمعهم الحب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى