روايات

رواية جليله والعقرب الفصل الثامن 8 بقلم شروق خالد

رواية جليله والعقرب الفصل الثامن 8 بقلم شروق خالد

رواية جليله والعقرب الجزء الثامن

رواية جليله والعقرب البارت الثامن

رواية جليله والعقرب الحلقة الثامنة

فتحي تعالي يا جمليه هاتي لي ميه انا عطشان
جميله وهي تعطي الاكل للجاموسه وتقول له حاضر يا اخويا هادي وكل الجاموسه وجايه لك
فجاه تنظر من شباك صغير في الحوش يطل على الشارع وترى جليله في عربيه الشرطه تصرخ وتضرب على صدرها وتجري
جميله وهي ترى جليله نازله من البوكس والظابط ماسك يدها تضرب على وشها وتصرخ وتقول بصوت عالي
ترمي اكل الجاموسة علي الارض وتجري
ملكه يا جليله عملت ايه نصيبه جديده تجيب لنا الحكومه البيت قول يا جليله عملت ايه عشان خاطر تجيبي الحكومه البيت يا بت انطقي يا بنت عملت ايه
الام وهي تخرج بسرعه من الحوش وترى الظابط مراد واقف بجوار جليله وهو مسك يدها
وجليله تنظر الارض ما قدرتش تتكلم والاب يصرخ في جليله بعلوه صوته
الام وهي تقول ايه في جليله ايه اللي حصل هي عملت ايه يا باشا انا عارفه بنت مقصوفه الرقبه لسانها طويل بس مش انها توصل للحكومه ومباحث قول لي يا باشا هي عملت ايه
فتحي.. قولي يا بنت يا جليله عملت ايه قولي يا بنت ولا تكون بنت فتحيه هي اللي بلغت عليك الحكومه
شروق خالد
جليله تنظر الى ابوها وامها بصدمه وتقول لهم بخوف فتحيه وايه يا بابا اللي يخلي فتحيه بلغ عن الحكومه بس اهدي يا ماما ايه اللي حصل لده كله
شروق خالد
الام وهي تجري عليها فتحيه جت هنا يا بنت وبهدلتنا ومسحت الارض وخلت اهل البلد كلها يتفرجوا علينا قولي يا بنت هي اللي عملت كده انا قلت لك من الاول ابعدي عنها وعن ناسها لكن انت لا راسك والف سيف وراسك دي ناشفه ولازم تجيبي لنا كل نصيبه والثانيه امر من اختها
شروق خالد
مراد وهو يجلس على الكنبه بجوار فتحي اهدا يا عم بنتك ما عملش اي حاجه بس انا كنت جاي وطالب منك طلب بس بالله عليك
شروق خالد
ما ترفضه انا اسمي مراد الحسيني من مصر وعايش مع ام واختي ومعايا بيت وحاله الماديه الحمد لله كويسه وكنت جايبه طالب ايد بنتك جليله على سنه الله ورسوله
فتح وهو ينظر اليه بصدمه ولا يتكلم
الاب وهو يتكلم بخوف على بنت وعلى اللي هيحصل فيها بس انا يا باشا مش موافق شوف انت فين وانا فين
شروق خالد
مراد.. وهو يقول بفرحه ايه اللي انت بتقول لي جيت يا عم فتحي انا عارف كل حاجه عليك وعلى عيشتكم وعلى بنتك جليله وانا اكون مبسوط جدا وسعيد والشرف لي طبعا اني جاي لك وان تكون جليله مراتي على سنه الله ورسوله
شروق خالد
الام وهي تقول بفرحه ان هي تتجوز من ظابط وتبعد عن البلد
دي ومشاكلها وكل حاجه بتحصل فيها وفي نفس الوقت حزين على اللي هيحصل ليها ولجوزها من بعد فراقها من بنتها ان هي العائله الوحيده ليها ولابوها في الشده اللي هم فيها دي
شروق خالد
الاب وهو يحاول ان يتكلم مره اخرى
جليله وهي تسبق الاب في الكلام وتقول بسرعه جدا انا موافقه اني اتجوزك بس على شرط واحد
مراد وهو يقول بفرحه طبعا انا موافق على كل انت بس تؤمري وانا علي التنفيذ
جليله انا عايزه لما اتجوز اكون في البلد هناك ما اسيبش البلد فيه ابدا ولو سبتها في يوم من الايام ابويا وامي هيكونوا معايا في يوم من الايام مطرح ما هكون هيكونوا معايا هنا في البلد بره البلد في اي مكان اروحه ام وابويا هيكونوا معايا انا مش مستعد استغنى عنهم لاي ظرف من الظروف
شروق خالد
مراد…وهو يقول بفرحه وانا طبعا مستحيل اتخلى عنهم ويشرف لي طبعا ان هم يكونوا معايا احنا كده اتفقنا نقرا الفاتحه دلوقتي وان شاء الله الاجازه الجايه لما اسافر هجيب امي واختي معايا عشان يتمم الفرحه الكبيره
شروق خالد
الاب وهو بالدهاش وينظر الى جليله ويقول لها ايه اللي انت بتقوليه دي يا بنت انت تتجوزي وهتروحي بيت جوزك ايه الكلام اللي انت بتقوليه ده ايه اللي تاخدينا معاكي بيتجوزك ايه الكلام اللي انت بتقوليه ده انت عارفه نفسك بتقولي ايه عمر ما في اب يروح مع بنته بيت جوزها
شروق خالد
جليله وهي تقوم وتقول بغضب واما مش مستعده اتجوز لاي ظرفه من الظروف اسيبك يا ابوي رجلي على رجلك مهما يكون عاش بيقعد هنا في البلد هكون قاعده معاكم هنروح في اي مكان هاخدك معايا وكلام في الموضوع ده مش هتكلم وتترك المكان وتدخل في الغرفه الوحيده في المنزل وتغلق على نفس
شروق خالد
مراد وهو يمسك يد فتحي ويقول بفرحه وسعاده ايه المشكله يا عم انك تكون معايا ده فرحه وسعاده لي قبل ما تبقى فرحه وسعاده لجليله نفسها
شروق خالد
في منزل مراد في مصر ام وهي تكلم جيهان في التليفون وتقول لها بفرحه وسعاده ان ابنها الشهر ديتي ونهيها تكلمهم في موضوعها الجواز
جيهان وهي تقول بفرحه بجد يا طنط يعني انت هتكلميه في الموضوع دي انا تعبت معاه وهو مش مديني ابدا كلمه حلو وبيقولوا ان احنا اصدقاء اكثر من كده ما فيش حاجه
نيفين وهي تضحك عليها اهدي يا بنتي انا كل حاجه برتب لها بس بالراحه انا هاخده واحده واحده والصبر بس عليا
وفاء وهي تاكل بجوار امها وتنظر اليها بغضب بعد مكالمه امها جيهان وبعدين فيك يا ماما هو قال 100 مره ان هو مش عايزها هو شايفها ان هي زي اخته زي انا بالظبط انت عايز
تعصبيه على حاجه هو رافضها ليه
شروق خالد
يا ماما انت كده ممكن تضيعي ابنك منك عشان خاطر بات صديقتك دي
نيفين وهي تقوم بغرور انت ما لكيش فيه انا كل حاجه انفذه زي ما انا عايزه وجيهان دي لازم هي اللي تبقى مرات ابني انا مش مستعد يا ابني يجيب لي واحده من بره انا ما اعرفهاش وبكره وبعده تركب عليا والدلدل رجليها وتنفس كل هي عايزاها وانا ابقى مجرد اله في البيت زي كرسي زي دولاب زي سرير لا مستحيل لكن دي انا هعرف اتحكم فيها تصرفاتها وفي كل حاجه انا هبقى متحكمه الوحيده فيها
وفاء وهي تترك المكان لامها وتمشي يبقى استعدي لاخساره ابنك يا ماما ابنك مستحيل يتجوزها

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جليله والعقرب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى