رواية جعلني احبه الفصل العشرون 20 بقلم سارة بكر
رواية جعلني احبه الجزء العشرون
رواية جعلني احبه البارت العشرون
رواية جعلني احبه الحلقة العشرون
رغد: خلاص يا رغد رميتي كل حاجه وراه ضهرك ابدأي حياه جديده من غير دموع من غير خوف ومن غير يحيي
سليمان: اي رايك يا حبيبتي دا البيت
رغد: ما شاء الله يا عمي جميل اوي ربنا يباركلك في
سليمان: ويبارك فيكي يا حبيبتي تعالي ندخل
دخلوا البيت و رغد اعجبت بي جدا كان بيت متكون من طابقين الاول في مكتب و اوضه شبه عياده صغيره و غرفه معيشه.
الطابق التاني كان عباره عن اربع غرف
سليمان: بصي يا حبيبتي دي اوضه سلمي مقفوله علطول و دي اوضه كنان و دي بتعتي و دي بتعتك ادخلي ارتاحي يلا
رغد: انا عوزه اشوف كنان
سليمان: مبلاش يا رغد
_ لي بس يا عمي
= يعني اصل بصراحه كنان كان بيحب سلمي اوي و من بعد متوفت جتلوا شبه صدمه هو ساكت و مش بيتكلم و لو حد دخل كلموا ممكن يتعصب عليه او بيكون رافض انه يقعد مع حد اصلا و يتكلم و بيسد ودنه عشان ميسمعش
_ لا حول ولا قوة الا بالله.. طب هو الدكتور قال اي
= الدكتور قال انه دخل في صدمه و محتاج دكتور نفساني يحاول يطلعه منها وانا دكتور نفساني حولت معاه كتير بس رفض
_ طب معلش انا عوزه اني ادخله
= طيب ادخلي تعالي
دخلت رغد الاوضه..
كانت الاوضه جميله اوي بس لونها اسود و كبيره اوي و فيها العاب رياضيه و العاب قتاليه عيب الاوضه حاجه نقصها دخول الشمس علطول الستاير مقفوله و كان في شاب في غايه الوسامه قاعد علي السرير و ماسك برواز في صورتوا هو و بنوته شبهه
.. احم السلام عليكم..
…………..
.. طب مش عاوز تعرف مين البتكلم ارفع عينك فيا حتي
كنان رفع عينه في عين رغد.. كان كنان في غايه الوسامه عيونه زرقه و شعرو اصفر و ابيض و رموشه تقيله و صفره و طويل و جسمه رياضي
… اااااا انا رغد بنت عمك كمال مش فاكرني
_ إزيك يا رغد عامله اي
رغد فرحت اوي انه كلمها.. انا كويسه و كمان جيا اقعد معاكوا معلش بقي هضيقوا شويه
_ تنوري
سليمان اتفاجأ جدا اني كنان اتكلم مع رغد و مخدش وقت كتير كمان و شكر ربنا..
طب احنا نسيبك يا حبيبي ترتاح و رغد كمان ترتاح ماشي
رغد استأذنت و خرجت.. اا ممكن يعمي ابات في اوضه سلمي
= ممكن يا حبيبتي بس حاجه بقي متقوليش عمي قوليلي بابا
.. ماشي يا بابا
في مصر
في بيت يحيي الأنصاري
قامت نار وكان علي سبب النار دي قدام العيله كلها
علي: انا مش فاهم يعني انتو كنتوا بتضحكوا عليا و بتقولولي احنا مش هنخلي الجوازه تتم بتضحكوا عليا هو انا عيل وانت اي برضو مظلوم
يحيي كان طول الوقت ساكت بس خلاص جاب اخرو.. اسمع يا علي انا مليش دعوه و بقولها اهو قدام العيله كلها انا مش هتجوز ريم حبا فيها لا انا هتجوزها عشان اسمع كلام ابويا و بس لكن انا مش بحب حد و عاوز تصدق صدق مش عاوز برحتك متفرقش لكن متجبش سيرتي تاني فاهم يا علي
علي: .. اهو هو بنفسوا بيقول انه مش بيحبها الله يبقي اي لزمتوا بقي
دياب: يعني انت عاوز اي دلوقتي يا علي
علي: الجوازه دي متمش و اختارو حل من الاتنين يا الجوازه تتم يا انا اسيب البيت
سليم طبعه زي طبع يحيي بيسكت يسكت لكن لما يجيب اخرو بيتصرف بانفعال..
سليم سكت علي بكف..
اي انت نسيت نفسك انت عيل اي هتلوي درعنا ولا اي لا انا ميتلويش دراعي و الجوازه هتم يا علي
علي بكل جمود.. و انا هسيب البيت
يحيي: علي فوق بقي انت عبيط اي الانتا بتقولوا دا
سليم: يبقي تلم هدومك و مشوفش وشك في البيت يلا
امينه: سليم اي الانتا بتعملوا دا
سليم: انا معملتش حاجه ابنك العمل
علي طلع الاوضه و يحيي طلع وراه و ريم طلعت اوضتها و ندي معاها
في اوضه ريم
ندي: خلاص يا ريم بطلي عياط ارجوكي كفايه
ريم: انا السبب انا السبب
ندي: طب لي وفقتي من الاول
ريم: عشان بابا و عشان واثقه اني يحيي مش هيقرب مني و هيفهم اني بحب غيرو و الانا كنت مستنيا سبني
ندي: بصراحه انتي معاكي حق عشان لو مكنش يحيي و كان حد تاني الله اعلم كان اي الممكن يحصل
ريم: طب تعالي ندخل لعلي نقولوا يفضل في البيت
في اوضه علي
علي طلع و كان بيلم هدومه فعلا
يحيي: يا ابني افهم والله انا مش بحب ريم وهي كمان و صدقني فتره و هطلقها
علي: طب لي مترفض الجوازه و خلاص يعني تكون مطلقه دا حلو ولا عشان مش اختك
= لا علي فكره ريم اختي وانا بحبها و بخاف عليها
_ لو كنت بتخاف عليها صحيح كنت قولت لا مبتحبنيش انا بتحب صحبي و صحبي هيتقدملها بدل متكسر قلبها و تكسر قلب صحبك لدرجه انه ساب البلد كلها
ريم ادخلت فالكلام.. عمر سافر راح فين وانت عرفت من اين
علي: روحتلوا انهاردا عشان افهم هو متقدمش لي و اكتشفت انه اتقدم بس ابوكي رفض و لقيتوا لم هدومه و قالي هسافر السعودية انا وامي هيقعد في مصر كام يوم و بعدين هيسافر يعني خلاص مفيش امل فا عمر بسببكوا
ريم دموعها نزلت علي فراق حببها و مقدرتش تكلم و ندي كانت بتهدي فيها
يحيي: طب اسمعني انا هكلم عمر و هفهموا اني الجوازه دي علي ورق بس و اني هطلقها و ممكن يتقدملها تاني بس ولا نزعل ابويا ولا نزعل ابوك اي رايك
علي: انا مليش دعوه انا كده كده ماشي
يحيي: يعني مش هتغير رايك
علي: لا مش هغير انا ابويا ضربني و اختار اني امشي من البيت عشان الجوازه يبقي مبروك عليكوا الجوازه بقي
يحيي و ريم خرجوا من الاوضه بعد مفشلوا انهم يقنعوا علي انه يقعد
ندي: يعني خلاص قررت انك تسيب البيت
_ اه و يلا لو عوزه تيجي معايا
= لا بجد كتر خيرك انت بتخيرني
_ ندي انا مش فايق علي فكره
= هو انت بجد كده ازاي انت لدرجادي مش معتبرني فحياتك انت قررت انك تسيب البيت و مشوفتش قرارك دا في خير ليا ولا لا اذا كنت اصلا حسبني من حسباتك
_ اه ي ندي انا مش حسبك من حسباتي عشان بقولك اهو مش معتبرك حاجه في حياتي اصلا انتي عقاب بتعاقب بي عمرك شوفتي حد بيحب العقاب و انتي اصلا هتيجي معايا يلا حضري شنطتك
ندي الكلام قطع قلبها هو ازاي بيقول الكلام دا كده عادي و بكل جمود.. انا مش هسيب قنا يا علي لو عاوز تمشي انت امشي لوحدك لكن انا مش هاجي معاك و قبل متمشي طلقني
علي: انتي بتكلمي معايا كده و مش همك طب انا بقي مش هطلقك انتي هتفضلي كده علي زمتي
ندي: انت شيفني عقاب ليكي انا بقي شيفاك زنب و هفضل استغفر عمري كله عليه…
و سابت علي و نزلت تحت
تحت كانوا كلهم قعدين مستنين علي هيمشي ولا مجرد كلام زي كل مره
دياب: ينفع الانت عملتوا دا قدامي كده من غبر متحترمني
سليم: انا اسف يا خوي بس اتعصبت
دياب: انا مش عارف هتفضل كده لحد امتي لما تتنرفز متشوفش جدامك و يحيي طلعلك بظبط
سليم: طبع يا خوي و عمره مهيتغير بيطلع مع طلوع الروح
علي نزل و معاه شنطتوا كلهم اتفجاو مكنوش يتوقعوا خالص انه يمشي
علي: انا حضرت شنطتي و ماشي و مش راجع تاني
دياب: علي هو الكلام جد ولا اي طلع الشنط دي يلا
علي: لا مش هطلع انا قولت كلمه و همشي كلامي انا هقعد الجوازه تقف
سليم: يبقي اطلع بره و مشوفش وشك يلا احنا درعنا مش بيتلوي يلا بره
علي: انا ماشي هتيجي معايا انا مش راجع فكري
ندي: قولتلك انا مش هسيب البيت
علي: يبقي مع الف سلامه
امينه بدموع اقعد يا علي عشان خاطري متوجعش قلبي عليك
علي: هكلمك كل يوم معلش اعتبريني لسه بدرس اشوف وشك بخير
علي القرار الاخدو كان صعب علي الكل و عليه هو كمان ازاي يسيب بيتوا و عيلتوا ازاي و من بعد مكان بيت كبير البلد في ضحك و هزار بين الاخوات بقي في نكد و زعل……
في امريكا
_________
رغد غيرت هدومها و اتوضت و صلت و قعدت تقراء وردها و خلصت و بدات تسبح.. عمها خبط عليها
سليمان: رغد يلا عشان الفطار جاهز
رغد: ماشي يا عم اقصد يا بابا
علي السفره
رغد: امال كنان مجاش لي
سليمان: دخلتلوا قالي مليش نفس
رغد: هو اخر مره اكل فيها امتا
سليمان: تقريبا امبارح
رغد: طب انا هطلع اجيبوا
في اوضه كنان
رغد: هو انت زعلان من وجودي ولا اي
كنان: لي بتقولي كده
رغد: اصلك يعني مش عاوز تفطر معايا لو مضيقاك انا ممكن مفطرش و افضل جعانه عادي
كنان: لا والله انا بس بصراحه مش عاوز اضيقك عشان انتي محجبه و كده ف انك يعني تكوني برحتك و انا اصلا مش جعان
رغد: لا انا كده كده متعوده اقعد بالحجاب و بعدين انت مش جعان خلاص انا كمان مش جعانه هاااا يارب سامحني عشان انا جعانه هاااا
كنان: طب خلاص تعالي و هنزل معاكي يلا
رغد فرحت اني كنان بيسمع كلامها و نزل معاها و فطرو مع بعض و كانت رغد قصده انها تكلم كنان في اي حاجه عشان تفرح عمها انه بيقي يتكلم و حست بالسعاده من تاني
علي وصل الشقه بتعتوا و دخل و كلم ريم عشان يطمنها انه وصل و عشان يطمن علي ندي اي اخبارها
_________________________
ندي من بعد معلي مشي طلعت الاوضه و قعدت تعيط..
هو لي بيعمل معايا كده هو انا عملتلوا اي لي ديما بيحب يكسفني بس فالاول و في الاخر انا الغلطانه اني قبلت بالجوزاه اصلا كنت المفروض ارفض بس يا علي انا مش هوقف حياتي عليك بالعكس انا كده كده في المدرسه و هتعلم و هشغل نفسي بيعيد عنك و هعتبرك زنب فعلا و هستغفر عليه عمري.. و مسحت دموعها و قامت عشان تشوف هتعمل اي
___________________________
بعد مرور شهرين
يحيي من بعد ما ابوه تعب و بقي هو اليشوف امور البلد و لو في اي مشكله بيحلها و بدأ يشوف حياتوا بجد
___________________
ريم كان صعب عليها اني رغد سافرت و متعرفش هي فين و كمان عمر سافر و متعرفش هيرجع ولا لا و بقت ديما في زعل و حددو كتب كتبها علي يحيي اخر الاسبوع و الفرح الاسبوع البعدو بس هي رفضت تعمل فرح و هتكتب الكتاب بس
___________________
ندي كانت بتشوف امور البيت و المدرسه وكانت شاطره اوي بس علي وحشها هو اه كان بيرن عليها كتير بس هي مكنتش بترود و بتقول انها نيما
__________________________
علي اشتغل في عياده بيطريه و بدأ انه يشغل نفسوا عشان بدات امه و ابوه و ريم يوحشوا وكان بيكلمهم علي طول و حس فعلا انه ميقدرش يعيش من غير ندي هي اه طفله و زنانه بس بتحلي المكان البتكون في وكان بيكلمها بس هي مش بترد عليه ودا كان معصبوا اوي
________________________
رغد بقي سمعت كلام عمها و فعلا شافت حياتها و مستقبلها و قربت اوي من كنان حست انه اخوها بجد و كانت ديما بتكلموا عشان تخرجوا من حزنه علي اخته و كانت بتخلي يزكرلها فيزياء عشان كانت صعبه عليها بس كانت في حاجه مضيقاها انها بعيد عن ريم صعب اني اتنين يكونوا مع بعض ديما و يتفرقوا بسهوله كده
_________________________
سليمان حس اني ربنا عوضه عن بنته الماتت با رغد و كان بيشكر ربنا ديما
_________________________
كنان كان فرحان بي رغد اوي و اتعلق بيها و حس اني اخته سلمي رجعت تاني و كان بيذاكرلها و بيعملها حاجات تشربها و هي بتذاكر و بدأ انه يرجع الكليه بتعتوا… هو في كليه فنون جميله
_________________________
عدت الايام بسرعه و الحال زي مهو علي الابطال و جه يوم كتب الكتاب
المأذون.. بارك الله لكم و بارك عليكم و جمع بينكم في خير
دياب: مبروك يا ولدي الف مبروك
يحيي: الله يبارك فيك يا ابوي
سليم: مبروك يا حبيبي
يحيي: الله يبارك فيك يا ابوي برضو
دياب: ههههههه فعلا هو اصلا الابوك
صابرين: مبروك يا ريم
ريم: علي اي يا مرات عمي ابقي قولهالي لما انجح احسن
ندي: هو علي مكلمكيش
ريم: لا لي
ندي: هو عارف يعني اني انهاردا كتب الكتاب
ريم: تقريبا لا
دياب: يلا يا عريس خد مراتك و اطلعوا فوج
يحيي: ماشي يا ابوي
و اخد يحيي ريم و طلع الاوضه…
__________________________
في شقه علي
علي كان نايم صحي علي صوت رن الجرس
علي: ايوا ايوااااااا الله جاي اهو
علي فتح الباب و اتصدم
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جعلني احبه)