روايات

رواية جعلني احبه الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم سارة بكر

رواية جعلني احبه الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم سارة بكر

رواية جعلني احبه الجزء الرابع والثلاثون

رواية جعلني احبه البارت الرابع والثلاثون

رواية جعلني احبه الحلقة الرابعة والثلاثون

مر شهر علي نفس الاحوال
كنان و هاجر قربوا من بعض اوووي اووي اكتر من الاول في الوقت القصير دا و خلصوا شغلهم مع بعض و جه معاد افتتاح المعرض
____________
علي صلح الامور في الكليه و رجع تاني و اشتغل بس الحمل تقل عليه اوي كان بيشتغل الصبح و بيرجع قاعد مع دياب يعملوا اكل و يغيرلوا لان دياب مكنش بياكل من ايد حد غير علي
علي اترجا يحيي كتير انه يرجع ندي بس هو صمم علي موقفه و رفض و علي قرر قرار
_____________
عمر اتفق مع يحيي اني كتب الكتاب بعد شهر و الدخله بعدو علطول
ريم كانت فرحانه اوي اني حياتها رجعت زي زمان بس كان في تعديلات رغد معاها في نفس البيت و الكانت هي و رغد بيتفقوا انه يحب ريم خلاص هيتجوزها
_______________
رغد من بعد الاتصال الجالها وهي خايفه اوي اوي و مكنتش عارفه تعمل اي.. و كانت خيفه من تصرفات يحيي كان مركز معاها اوي في كل حاجه وفي تصرفتها و في كل حاجه و دا خوفها جدااا بس الكان مفرحها اني صابرين صحتها اتحسنت الي حدا ما
_______________
يحيي كان مشغول بسبب موضوع دكتوره سلمي دي كان حاسس انه عارفها عيونها مش مختله عنه الاحساس البيحسوا لما بيكون معاها مالوف لي طريقتها نفسها مقلوفه
__________________________________

 

 

يوم افتتاح المعرض
” كنان انا خيفه
~ لي يا حوريتي
” انا عملت معارض كتير بس دي اول مره يكون معايا حد مشهور يعني انا و انت في مكان واحد و سمعت كلامك و عملت دعايا دا الاعلام كله هنا و ناس كتير من مختلف الدول
~ ايوا يا بنتي هو انا قله في البلد
” انت هتفشر بقي دول جين عشاني مش ملاحظ انهم بيصورو اللوحات بتعتي انا
~ ميهمنيش
” اي دا انت مش زعلان
~ مدام شايف الابتسامه دي علي وشك ميهمنيش حاجه
” احم طب ااا انا هروح اشوف ندي
دخل عمر و ريم المعرض و عجبهم اووي الشغل و سلموا علي كنان
دخلت رغد و وقفت مع كنان و كانت مبسوطه بي اووي و مبسوطه بي هاجر جدا و فرحت اني هاجر و كنان قربوا من بعض
في اللحظه دي دخل يحيي و شاف سلمي بتتكلم مع شاب بس مقدرش يعرف هاويت الشاب عشان كان واقف بضهرو و حس بي غيره غريبه اوي
… اتبعتت رساله علي تليفون رغد مكتوب فيها… امشي دلوقتي يحيي دخل..
علي : يحيي انت رايح فين تعالي صالحني علي ندي يلا
* بص يا علي دقيقه بس
~ لا يا يحيي مش هقدر تعالي بس ارجوك يلا يلا

 

 

* يحيي بص في نفس المكان الكانت واقفه في سلمي بس اختفت هي و الشاب
هاجر : انت روحت فين يا كنان و غيرت هدوك لي و غيرت تسريحت شعرك لي
كنان: عادي عشان لما اتصور معاكي تعالي يلا
هاجر كانت فرحانه اوي و اتصور كتير هي و كنان بس دخل حد المعرض بسببه الدم وقف في عروق هاجر
خالد: الف مبروك يا كنان
•• خالد الله يبارك فيك شكرا انك جيت
”مبروك يا هاجر
هاجر الدموع ملت عيونها لما شافت خالد و مراتوا و ابنه.. الله يبارك فيك
كنان لاحظ تغير هاجر المفاجا و استاذنها انها تمشي و تسيب المعرض
______________
* يا ندي ارجوكي ارجعي بقي و النبي
” لا يا علي مش هرجع هااا
* يعني لو يحيي الكان قالك ارجعي كنتي عملتي اي
” كنت هرجع
* مهو يحيي قولتلوا يجي سابني و مشي معرفش راح فين
” هااا فين دياب
* مع ريم
” طب اوعي اروح اشوفه اوعي
_____________
في بيت يحيي الأنصاري
رجع يحيي و كان بيدور علي سلمي خبط علي الاوضه بتعتها مردتش نزل تاني و خبط علي اوضه امه و هي اذنت بالدخول
* انسه سلمي انتي خرجتي
” هو يخص حضرتك
* اتكلمي حلو انتي خرجتي روحتي المعرض
” لا مخرجتش انا معرفش حد هنا عشان اخرج و اتجول في البلد
* بس انا شوفتك
” و حضرتك عرفتني ازاي وانا اصلا منتقبه و بعدين بقولهالك تاني انا مخرجتي ولو مش مصدقني اسال مدام صابرين
* هي خرجت يا ماما
~ لا يا يحيي هي ازاي هتخرج وانا هنا و بعدين محدش هنا في البيت هتسبني ازاي
* خلاص يا ماما انتي عامله اي دلوقتي
~ الحمد الله يا حبيبي الباركه في انسه سلمي
* ماشي يا ماما انا خارج بقي

 

رغد بصت لي صابرين و ضحكت
خرج يحيي من الاوضه و كان هيتجنن __ اي هو انا هيتهيقلي انا والله شوفتها بنفسي كانت هي بس مين الكانت واقفه معاه داا مين يا سلمي الكنتي واقفه معاه
_____________________________
مر اسبوعين علي نفس الاحوال
يحيي شاف في الجريده صحاب المعرض و عرف اني كنان في قنا و قرر انه يقابلوا
هاجر من بعد ما المعرض خلص مخرجتش من بيتها و كانت ديما منهاره و زعلانه و كنان كلمها كتير اوي وهي مكنتش بترد لدرجه انه راح عندها البيت بس هي رفضت تقابله
كنان كان هيتجنن علي هاجر و مكنش عارف اي السبب انها تتقلب كده كلمها كتير مكنتش بترد و راح عندها و مقبلتوش و اتفاجأ اني يحيي جالوا المرسم بتاعوا و كان عاوز يتكلم معاه
__________________________________
فهمت يا دياب يلا كلم ماما يلا
” بابا بعد ما ما اكلمها حتيجي هنا
* ااه يلا كلمها
” ايو(الو ) اي يا ماما بوثي(بوصي ) بابا هنا و جايب واحده حوه (حلوه) اوي و قايي (قالي ) اخلج(اخرج) بيا(برا)
~ اي انت بتتكلم جد طب اقفل يا دودي وانا جايه حالا سلام
فعلا ندي خرجت جري و راحت علي البيت فتحتوا و طلعت الاوضه جري…..
دخلت لقت النور مطفي و الاوضه شكلها حلو اوي و فيها بلالين و ورد احمر و علي واقف و ماسك ورقه مكتوب فيها sorry
ندي دخلت و كانت بتشيط زقت علي و فتحت الدولاب هي فين فين يا علي تحت السرير ولا في الحمام ولا فين اقول انطق فين الكلبه الانت جيبها قول يا علي
* مفيش مفيش حد هنا انا عاملت كده عشان اعتزر منك يعني حرام بعد كل نفخ البلالين دا و الورد و الجو الشاعري دا متخديش بالك مش معقول
” ندي بصتلوا و لفت وكانت هتخرج بس هو لحقها…. ندي انا رضيتك تاني لعصمتي يعني مينفعش تمشي خليكي معايا بقي انا بحبك
ندي وشها قلب فراوله وانا كمان بحبك يا علي
* طيب يبقي نقفل الباب بقي
__________________________

 

في المعرض
يوو بقي يا هاجر ردي بقي
* السلام عليكم
” و عليكم السلام اتفضل يا يحيي
* اي يبني متعصب لي
” لا دا موضوع طويل خير انت كنت عوزني في اي
* اصل انا اتفاجات انك هنا انت جيت امتا
” بقالي شهرين تقريبا
* يعني انت جاي مع سلمي
” ايوا
* هو انت مجبتليش سيرت سلمي قبل كده اول مره اعرف انها اختك
” لا سلمي مش اختي سلمي بابا مديها اسموا بس متبنيها يعني
* يعني سلمي كانت موجوده لما كانت رغد عندكوا
” ااااا اه اقصد لا اا سلمي و رغد عشان قد بعض مش بيتفقوا فا بابا كان بيودي سلمي المدرسه و فيها سكن و لما لما رغد ماتت رجعت تعيش معانا تاني بس كده
* يحيي بص لكنان بنظره مش مفهومه ماشي يا كنان انا ماشي
يحيي مشي و الموضوع مش داخل دماغه صعب عليه يصدق الحوار دا كله
______________________________
في بيت يحيي الأنصاري
يحيي : ريم تعالي عوزك
※ في اي يا يحيي
_ عمر كلمني و قالي انه عاوز يكتب كتب الكتاب بكره بدل اخر الشهر و الدخله اخر الشهر
※ بجد يا يحيي طب تمام انا موافقه جدا
_ ماشي يا حبيبتي الف مبروك… امال فين سلمي غريبه مش معاكي يعني
※ سلمي تحت مع مرات عمي عوزها في حاجه
_____________________________

 

لا انا قلقت عليها بجد
كنان قام و راح بيت هاجر…
طب انا لو دخلت هي مش هتقبلني اعمل اي…. بس لقتها
كانت هاجر قاعده بتقراء قران و الدموع في عيونها بتنزل قفلت المصحف لما سمعت صوت في البلكونه كانت خيفه عشان محدش في البيت بس فتحت الباب
هاااااااا انت بتعمل اي هنا
* الحقيني يا حوريتي ضهري النمل اكله كلو كلو تعالي نفضيني او اوعي ادخل استحما
~ انت بتستهبل تدخل فين و تستحمي انت عبيط انا هنا لوحدي و اتفضل بره
* لا مش هقدر امشي والله كده ارجوكي الشجر الانا طلعت عليها دي كانت عليها نمل كتيييير اوي مش قادر
~ احسن انت اصلا اي الجابك
* عشان وحشتيني اوي و قلقان عليكي وانتي مش عوزه حتي تحني عليا و تكلميني
~ كنان بطل الكلام دا بقي و يلا امشي قبل محد يجي اتفضل
* ماشي هتيجي طبعا كتب كتاب عمر و ريم صح
~ لا
* كده طب انا مش همشي و هتصور سيلفي كمان و هنزلها و اقول وانا في اوضه حوريتي و النمل ياكلني
~ قوم امشي
* هتيجي همشي اي رايك
~ خلاص هاجي قوم امشي بقي يا مجنون
* ماشي سلام يا احلي حوريه في العالم
______________________________
كريم كانت راجع من الشغل و ماشي بالعربيه واقف العربيه بسرعه لما عدت بنت الطريق
“” نزا من العربيه.. انتي عبيطه انتي ازاي تعدي الطريقه كده لو كنت خبطك بقي
_ كنت هوديك في ستين داهيه و ىعدين انا اعدي برحتي الطريق مش ليك لوحدك دا للناس كلها و المفروض تمشي براحه
“” تصدقي انا غلطان اني مهرستكيش تحت العربيه
_ متقدرش تعمل كده اصلا
“” طب خليكي واقفه بقي…. ركب العربيه و كان منتظر انها تمشي بس اتفاجا من شجاعتها انها لسه واقفه قدام العربيه زي مهي و اتعصب اوي ونزل من العربيه.. انتي مش بتخافي
_ لا
“” ماشي و في لحظه كريم زقها و بعدت بيعيد عن الطريق و سبها و ركب و مشي
________________________________
جه وقت كتب الكتاب
البيت كان متزين وكان شكلوا حلو اوي
ريم لبست دريس حلو هادي لونه اوف وايت و عليه خمار اوف وايت و تاج و كانت ملاك
سلمي لبست ادناء و نقاب ملكي بيبي بلو وكانت هاديه و جميله اووي
هاجر لبست فستان كشمير و خمار كشمير كانت ملمح وشها حزين بس كانت قمر
ندي كانت لبسه سلوبتا نبيتي وكانت قمرر

 

بعد كتب الكتاب
كانوا كلهم فرحنين و بيرقصوا و كان في بهجه و انبساط
دخلت هنا البيت
* اتاخرتي لي يا هنا
” اسكتي يا سلمي حصل حتت حاجه انهاردا
* اي
” الصبح كان في شاب قليل الادب عديم الزوق كان هيخبطني بالعربيه و اتخانقت معاه قبل ماجي بساعتين كنت في جنينه و قاعده بسمع اغاني عادي سمعت صوت دب علي الارض
فلاااااااش باااااااك
” مهو هنا في قنا الجو حلو اهو زي امريكا بظبط يمكن احسن كمان…. اي دا اي الصوت داا
قامت هنا تدور علي مصدر الصوت كان في شجره كبيره وراها لقت نفس الشاب بتاع العربيه بس دلوقتي مرمي علي الارض في حاله صعبه
…. اي دااا انت انت يا استاذ فيك اي قوم انت منتا كنت كويس الصبح اي الحصل طب انا اعمل اي
ساعدت هنا الشاب و وصلتوا الي العربيه و راحت المستشفي في اسرع وقت بعد ما اتاكدت انه شارب سم
بااااااااااااااااك
* باس يا ستي شوفتي بقي انا مستغربه هو لي يعمل كده
” معرفش… متعرفيش اسمه اي
* لا معرفش
القت نظره علي التليفون الكان مع رغد
هو الفي الصوره الفي التليفون المعاكي دا انتي تعرفي دا تليفونك
” لا مش تليفوني دا تليفون هاجر و دا اخوها كريم طب يلا نلحقه
* استاذ يحيي استاذ يحيي
~ في حاجه يا دكتوره هنا
* حضرتك في واحد قربكوا في المستشفي
~ اي مين
* اسمه كريم
~ اي كريم لي مالوا
* محوله انتحار
نزل يحيي و هنا و سلمي بحكم انها دكتوره و راحت المستشفي

 

الدكتور خرج
للاسف يا جماعه حالتوا صعبه اوي ياريت تدعوله هو محتاح الدعوات و احنا هنحاول ننقذه علي قد منقدر
_______________
استني يحيي بعد ما الكل روح و وصل لعلي الخبر و هو وصلوا لندي و هاجر بالتدريج
وبعد ما كان في فرحه و بهجه في المكان اتقلبت للحزن
كلهم كانوا بيعيطوا و بيدعوا لكريم انه يفوق حتي هنا كانت بتدعيلوا من كل قلبها حست انها عارفها اتجذبت لي بطريقه مش معقوله
خرج الدكتور و قال كلمته

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جعلني احبه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى