روايات

رواية جعلني احبه الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم سارة بكر

رواية جعلني احبه الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم سارة بكر

رواية جعلني احبه الجزء الخامس والعشرون

رواية جعلني احبه البارت الخامس والعشرون

رواية جعلني احبه الحلقة الخامسة والعشرون

الممرضه: الحق يا دكتور المريض الفي غرفه 7 الاجهزه بتعتوا صفرت و تقريبا مات
في اللحظه دي علي و يحيي جريوا علي اوضه دياب
بعد شويه الدكتور خرج بخيب امل انا اسف يا جماعه ملحقتش انقذه الصدمه كانت شديده عليه و مستحملش البقاء لله
علي قعد علي الكرسي و بدات دموعه تنزل يحيي هربت دمعه من عيونه و نزلت بعدها دموع كتييير و قعد جمب علي
وصل الخبر موت دياب البيت و البلد كلها صابرين انهارت ومن بعد مكانت بتواسي اختها بقت محتاجه حد يوسيها
رغد كانت بتلم هدومها عشان تمشي بس لما عرفت الخبر قررت تقعد عشان ريم و كان عقلها بيفكر في يحيي هيكون بخير
تمت اجراءات الدفنه و عملوا العزاء و خلص
ريم كانت قاعده مع امها بتصبرها و رغد كانت قاعده مع ام يحيي
رغد: خلاص يا خالتي كفايه ادعيلو احسن ادعيلو

 

 

صابرين: والله يا بنتي بدعيلو بس الفراق صعب اوي انا عرضت اهلي عشانوا و هو كمان عارض اهلو عشاني و كنا بنحب بعض اوي لي لي يسبني لوحدي كده لي___ كانت بتتكلم و الدموع نزله من عيونها
* معلش دا امر الله و بعدين ربنا بيختار البيحبهم و هو عشان بيحبوا اختارو
دخل يحيي اوضه امه و ابوه
~ عامله ايه يا امي
* تعبانه يا يحيي تعبانه اوي اهئ اهئ اهئ
يحيي مقدرش يشوف امه كده و خرج من غير صوت
* يا خالتي استحملي عشان عشان يحيي هو كمان ميتعبش لزم تتمسكوا عشان تقدرو تعيشوا و تكملوا حياتكوا
~ ماشي يا رغد بس انا خيفه اوي علي يحيي الحصل كلو وراه بعضه انا مش عارفه هو هيستحمل ولا لا خيفه عليه يحصلوا حاجه يحيي مش بيتكلم و بيقول اي المزعلوا بيفضل كاتم في قلبه انا خيفه عليه اوي
* متخفيش عليه ان شاء الله هيكون تمام متقلقيش و مش هيحصلوا حاجه
في اوضه علي
علي كانت بيعيط جامد عيط اكتر من يوم موت ابوه و كانت ندي قاعده بعيد مش عارفه تعمل اي و خيفه تتكلم احسن يزعق و راحت عندو
~ اهدى يا علي دا امر الله اهدى
* اهدى ازاي يا ندي دا مكنش عمي لا دا كان ابويا انا و عمي كنا زي بعض بظبط انا زعلان علي عمي ممكن اكتر من ابويا عمي كان هو المربيني و كان بيدافع عني في كل نصيبه اعملها و كان ديما بيدور علي مصلحتي عكس ابويا تماماً ابويا علمني اني اكون جد لكن عمي علمني اني اكون حنين و جامد في نفس الوقت هو كان كل حاجه بنسبه ليا
ندي عيطت علي صعب عليها اوي و قعدت تخفف عنه
ريم كانت قاعده في الاوضه لقت الفون بتعها رن
* الو مين

 

 

— انا اسف لو كنت ازعجتك بس انا بكلم يحيي بس مش بيرد هو كويس
ريم سمعت صوت عمر و بدات دموعها تنزل.
* عمر اهئ اهئ اهئ هاااا اهئ
~ ريم لو سمحتي اهدي و تمسكي اهدي كفايه عياط
* انا محتاجلك يا عمر انت فاهم غلط والله انا تعبانه و مش مستحمله كل البيحصل معايا دا يا عمر انا بقيت بخاف اوي
~ ريم مبقاش ينفع نتكلم و نقول كده الحصل حصل يا ريم و انتي اتجوزتي صحبي انا مش عاوز مشاكل و انا اه لسه بحبك و عشان بحبك هدعيلك اني ربنا يصبرك و يسعدك ويفرح قلبگ سلام………..
________________________
رغد فضلت قاعده جمب صابرين تخفف عنها لحد منامت و قامت تخرج تشوف ريم
كانت رغد مشيا تفكر في كلام صابرين علي يحيي.. عدت من جمب اوضه يحيي و كانت مقفوله بس مش اوي و كانت عوزه تعرف هو بيعمل اي.
بصت رغد ملقت حد في الاوضه فتحت الباب براحه و دخلت منغير متعمل صوت و اتصعقت لما سمعت صوت عياط يحيي و شافت منظره
يحيي كان قاعد علي الارض جمب السرير و كان بيعيط و بيتكلم بصوت مسموع و محسش ب رغد خالص
* يارب يارب انا كل الحوليا بيسبوني انا تعبان انا المفروض اني اكون قوي و مقعش بسهوله بس اعمل اي مش بايدي عمي الكان كل حاجه بنسبالي سابني و ابويا الكان سندي وضهري سبني و حياتي باظت و اتقلبت عليا كل حاجه حتي رغد رغد هتسبني تاني بس معاها حق انا بوظتلها حيتها بس انا مكنش قصدي و لو قعت اقولها اني مكنش قصدي اي حاجه عملتها مش هتصدق لي حق تعمل اي حاجه اااااااااااااااه انا تعبان يارب يارب الصبر من عندك يارب الصبر و القوه من عندك يارب
رغد كانت بتعيط جامد و صعبان عليها يحيي و مقدرتش تقف و خرجت جري و دخلت اوضه ريم و لحسن الحظ ريم كانت في اوضه امينه
يارب انا مش عارفه اسمحوا ولا لا بس انا مش عارفه انا بعيط لي هو صعبان عليا اوي و كل حاجه جت عليه وراه بعضها يارب اقف معاه يارب و صبره و اهدي و اغفرله غلطته العملها يارب اديلوا القوه و الطاقه عشان يقدر يصبر اهله يارب
عدت اليله و في الصباح رغد لمت هدومها عشان تمشي
و دعت الكل و كانت هتخرج من الباب وقفها صوت يحيي

 

 

~ انتي لسه مصممه تمشي يا رغد
* اه لسه مصممه مينفعش اقعد في البلد بعد الحصل خصوصاً بعد متكون انت كبيرها
~ لي مينفعش تقعدي فيها لي اقعدي
* و لما حد يجي يتجوزني هيكون الحل اي و لو قعت ارفض في البلد دي هيطلع عليا اسواء الكلام انا في غنه عن كل دا
~ انا هتجوزك يا رغد مش هسيبك ولو حبه نطلق هطلقك بس متسبنيش انتي كمان
* رغد بدموع اسفه يا يحيي بعد اذنك
خرجت رغد و ركبت العربيه مع كنان عشان تسافر كانت رغد بتعيط كل متفتكر يحيي و كان في الم في قلبها جامد متعرفش سببوا اي هي اكيد محبتش يحيي يبقي لي الالم دا
كنان استغرب منظر رغد و محبش يتكلم معاها و كان بيفكر في الحصل امبارح بعد العزاء
________________________
فلاش بااااااااااك
كنان بعد العزاء خرج عشان يمشي لمح الحوريه السوداء(هاجر) دخله البيت
* لو سمحتي لو سمحتي ممكن لحظه بعد اذنك بس
~ انت تاني عاوز اي
* انا انا بصراحه كنت عاوز اقولك sorry بجد علي اي حاجه حصلت مني مش تزعلي انا بس شوفتك زعلانه و كنت عوز اخفف عنك مش تفهميني غلط ok
~ ماشي حصل خير بعد اذنك
* ممكن اعرف اسمك ولا هيضيقك
~ لا هيضقني بعد اذنك و ابتسمت و مشيت
بااااااااااااااااك
عمر سافر رجع شغلوا تاني و كانت ريم مبتفرقش خياله ولا لحظه
في بيت كبير البلد يحيي الأنصاري
علي: انا مش هقدر اقعد هنا تاني محتاج اقعد لوحدي

 

 

ندي: يعني اي يا علي
* يعني هسافر يا ندي
~ ندي بدموع تاني يا علي تاني هتسبني لي لي بتعمل فيا كده
………….
~ و كمان مش بترد عليا ماشي يا علي طلقني قبل متسافر
* انتي طالق يا ندي بس خليكي قاعده هنا في البيت و هاتي هاجر كمان تقعد معاكي عشان كريم هيسافر
~ كتر خيرك اوي يا علي
علي نزل و معاه شنطه هدومه
~ انت رايح فين يا علي
*هسافر يا يحيي خلاص مش قادر اقعد هنا
_ هتسبنا لي يبني تاني بقي افهم دلوقتي المفروض تكون جمبنا و جمب مراتك
* وانا مش قادر يا امي اقعد مش قادر بجد محتاج فتره راحه و هرجع و بالنسبه لندي انا طلقتها بس هتقعد هنا لحد متهدي و لو عوزه تتجوز انا معنديش مانع
_ اي طلقت مراتك طلقتها منك لله يابني منك لله امشي امشي من هنا اطلع بره مشوفش وشك منك لله يا علي يبني منك لله
علي خرج و ساب امه وراه بتدعي عليه كان لسه هيركب العربيه
* علي استني عاوز اكلمك استني
~ عاوز اي يا يحيي مني
* انا عاوز اعرف انت عملت كده لي
~ يحيي انا مش قادر اتكلم لو سمحت
* لا انا لازم اعرف احنا مش بنعرضك في اي حاجه عاوز اعرف عملت كده لي حرام عليك
~ حرام عليا لا يا يحيي مش حرام عليا مش حرام عليا اني عاوز ارتاح بره البيت كام يوم انا لحد دلوقتي مش مستوعب اصلا اني دا كلو حصل في شهر واحد حيتنا اتبهدلت يا يحيي انا عاوز ارتاح
* انا معاك في كل دا معاك اني الحصل كتير عليا في شهر واحد يحصل كل دا و موافق انك من حقك ترتاح بس ندي مراتك ذنبها اي دي بقيت وحيده و اخوها عمل زيك و عاوز يرتاح و قرر انو يسافر و اختهت خطوبتها اتفشكلت المفروض انت تكون معاها يا علي

 

 

~ زنبها اني حبتها و اتعلقت بيها يا يحيي و هي كمان اتعلقت بيا و هتسيب درسها عشان انا هشغلها انا مش عاوز اكون عائق قدمها و بعد متخلص هرجعها تاني علي زمتي بس تخلص درستها الاول
* غلط انك عملت كده بصراحه يا علي انا مش معاك في دا كان ممكن تخليها علي زمتك و تذاكر برضو
~ الحصل حصل يا يحيي اشوف وشك بخير
علي رجع و قعد في الشقه بتعتوا في مصر
في امريكا
رغد: مالك يا كنان في اي لما جينا وانت متغير في اي
~ مش عارف يا رغد انا حصل معايا حاجه و مبتفرقش خياله خالص
* طب قول اي الحصل
~ يوم العزاء بتاع الراجل الاول مش بتاع امبارح دا شوفت بنت جميله اووي اووي كانت قاعده و بتعيط و في العزاء بتاع امبارح شوفتها برضو و اتكلمت معاها بسيط جدا و من بعدها وهي مش بتفارق خيالي خالص خالص
* طب هي مين ولا اسمها اي
~ لا منا معرفش مرضيتش تقولي حاجه
* طب اوصفلي شكلها كده
~ هي مش بيضه اوي ولا سمره و رفيعه مش اوي حلوه يعني و رقيقه اوي اوي اوي كانت عنيه حمره من البكاء و منخيرها كانت حمره برضو و صوتها رقيق زي الاطفال
* رغد حست انو بيتكلم علي هاجر…. طب بص يا كنان حاول علي قد متقدر متفكرش فيها هي حاجه مش في ايدك بس حاول و لو فضلت تيجي في بالك ابقي ادعي اني ربنا يشيلها من بالك
~ بس انا مش عوزها تتشال انا في سنه تلته كليه و باقيلي سنه و اخلص لما اخلص هرجع مصر و شوفها لو لسه مكنتش اتخطبت هخطبها
* ربنا يكتبلك الفي الخير.. انا هطلع انام
في الصباح
رغد قامت و صلت الضحي و لبست و نزلت قعدت علي الفطار
سليمان: رغد كده ورقك كله تمام اخر مره هسالك انتي موافقه عشان اسجل في الكليه
~ انا والله موافقه و كمان في قرار عوزه اقولكوا عليه
___ خير في اي
~ انا نويت و النيه لله اني اللبس النقاب عوزه ابداء سنه جديده و اسم جديد و شكل و حياه جديده
سليمان: انا اكيد مش هعارض يا بنتي الف مبروك ربنا يكملك بعقلك
كنان: مبروك يا رغد

 

 

رغد: لا قولي سلمي بقي
(رغد كانت طول الوقت بتزن علي عمها انو هي تكون سلمي بنتوا الماتت و هو كده كده مطلعش ليها شهاده وفاه و كنان كان مشجعها جدا علي الموضوع دا عمها مكنش موافق في الاول عشان دا تزوير ولو الحكومه عرفت فيها سجن بس لما هي اصرت سمع كلمها و سلم امره لله و بكده هتعيش رغد باسم سلمي الماتت)
___________________________________
بعد سنتين
دخلت سلمي كليه الطب الكانت بتحلم بيها ديما و كانت ديما علي تواصل مع ريم و فرحت اوي لما ريم دخلت كليه الاثار النفسها تدخلها من زمان
يحيي بقي هو كبير البلد من بعد ابوه و بقي يحكم بعدل و قلبوا قفل علي حب رغد بس
ندي عاشت حيتها عادي في البيت كانوا كلهم بيعملوها حلو جدا بس ميمنعش اني كانت ديما بتفكر في علي و ميمنعش اني حبها لي مقلش و خلصت المدرسه و كانت هتقدم في المعهد
علي خلص رساله الدكتوراه بتعتوا و بقي دكتور في كليه طب بيطري و كان بيطمن علي ندي من يحيي و علي امه بس و قرر انو يرجع عشان خلاص الكل وحشوا

 

 

كنان خلص سنه تلته و سنه رابعه و كانت الحوريه السوداء مبتفرقش خياله لحظه و من حبه ليها رسم ليها رسمه جميله و وضعها في الاوضه الخاصه بي عشان لما توحشوا يبصلها و يكلمها كمان و قرر يفاتح ابوه في موضوع انه يرجع مصر
كريم سافر و اشتغل بره مصر علي امل انه ينسي ريم بس كانت بتسيطر علي عقلوا و كان بيسال علي ندي و هاجر
هاجر خلصت سنه تانيه و لسه هتدخل تلته بس كانت ديما بتفكر في الشخص الغريب الكان في العزاء كان واخد كل تفكيرها
______________________________________
في يوم كانت سلمي في الكليه فا سمعت بنات بيتكلموا علي بنت بطريقه وحشه جدا و بيقولوا عليها اوحش الكلام في الدنيا بقي عندها فضول تشوف البنت دي هما لي بيتكلموا عليها كده و قعدت تدعيلها كتير و هي قعده دخلت بنت من لبسها يبان انها اجنبيه و كمان مش مسلمه قعدت جمب سلمي و اتفاجأت اني هي البنت الكانوا البنات بيتكلموا عليها و اتفاجات اكتر اني البنات دول صحبها
وعدت الايام و قرر انها تكلم البنت دي و استنتها في الكفتريا

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جعلني احبه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى