روايات

رواية جعلني احبه الفصل الثامن عشر 18 بقلم سارة بكر

رواية جعلني احبه الفصل الثامن عشر 18 بقلم سارة بكر

رواية جعلني احبه الجزء الثامن عشر

رواية جعلني احبه البارت الثامن عشر

رواية جعلني احبه الحلقة الثامنة عشر

صباح اليوم التاني
يحيي صحي من النوم علي موبيل فزعه و قام لبس بسرعه وخرج
امينه: مالوا يحيي يا صابرين
صابرين: معرفش مالوا
امينه: نزل بسرعه اووي و خرج و حتي مكلمنيش
صابرين: معرفش ربنا يستر
في اوضه علي
ندي قامت من النوم لقت نفسها علي السرير و ملقتش علي جمبها و افتكرت انها نامت جمبه و اتكسفت اوي و حطت ايدها علي وشها
علي: هتفضلي كده كتير
ندي: كده ازاي يعني
_ اصلك حطا ايدك علي وشك و قاعده بقالك كتير
= انا حره اعمل الانا عوزاه ميخصكش
_ اتكلمي عدل بدل معدلك انا

 

 

= لي هو انت ان شاء الله شيفني معوجه ولا اي او بتكلم من الشمال لليمين انا بتكلم عدل
علي سبها بتكلم و اخد هدوم من الدولاب و دخل الحمام
ندي اتعصبت من الحركه دي اوي و قامت وراه
علي دخل و قلع التيشيرت و فجاه لقي ندي بتفتح الباب
_ علي فكره انا مبحبش اني اكون بتكلم وانت تسبني و تعمل حاجه تانيه المفروض من الادب و الاحترام انك تسمعني
= علي سبها تكلم و راح يفتح المياه في البانيوا.. يعني انتي بتقولي اني معنديش ادب ولا احترام طب انتي بقي شيفا اني من الادب و الاحترام انك تدخلي عليا الحمام من غير متستاذني
ندي بصت عليه وعلي الحمام و حطت ايدها علي وشها.. ااااااا انا اااااااا
_علي بغمزه ولا دي حجه ولا اي
= لا طبعا
_ يبقي تخرجي برااا و تستاذني بعد كده.. قال الكلام دا بزعيق و هي خرجت بسرعه و قفلت الباب
.. اي يا ندي تدخلي كده مش المفروض تخبطي الاول ولا اي
ولبست و نزلت تحت
______________
في بيت رغد
كانت رغد زي مهي في الاوضه بتصلي و دموعها علي خدها وبعد مخلصت فتحت مصحفها و بدات تقراء الورد بتعها و قطعها عن الورد بتعها صوت دق علي الباب
عمر: رغد عمك جه
فتحت رغد الباب و جريت علي عمها و حضنتوا اووي و بدات تعيط تاني و عمها نزلت دموعه من شوقه لبنت اخوه الواحيد
عمر فهم الموقف و سبهم و خرج.

 

 

رغد: وحشتني اووي اووي يعمي بجد عامل اي و كنان و سلمي اخبارهم اي
سليمان: انا كويس يا حبيبتي و كنان كويس بس
_ بس اي
= سلمي ماتت السنه الفاتت
_ رغد ان لله وان اليه راجعون وقامت و حضنت عمها تاني.. انا اسفه يا عمي اني فكرتك بس والله مكنتش اعرف البقاء لله
= عمري منستها يا بنتي عشان افتكرها هي علي طول معايا.. و مسح دموعه بس انتي اخبارك اي
_ رغد فنفسها مينفعش اشيلك همي انا كمان.. اااا انا الحمد الله تمام
= طب بصي يا رغد انا حاجز في اوتيل قريب من المطار
_ حاجز في اوتيل لي هو انت مش هتسافر انهاردا
= لا مفيش طياره رايحه انهاردا امريكا و كمان الوقت اتاخر هتيجي معايا ولا هتقعدي هنا
_ لا هاجي معاك انا محضره شنطتي هلبس و اجي
عمر خرج و راح المزرعه بتاعت سليم الانصاري
عمر: السلام عليكم
سليم: و عليكم السلام ازيك يا عمر يبني عامل اي
عمر: انا الحمد الله يا عمي انت اخبارك اي
_ بخير يا حبيبي انت عامل اي في شغلك
= الحمد الله تمام.. ااا انا كنت عاوز اطلب منك طلب
_ اومر يا حبيبي انت زي علي و يحيي
= شرف ليا ي عمي والله ااااا انا كنت عاوز اطلب ايد ريم
_ سليم وشه قلب ريم انت
= ااه يا عمي و عوزك تعتبرني زي يحيي و علي فعلا
_ والله يا حبيبي انت فعلا في مقامهم بس انت لو كنت جيت طلبتها من بدري كان ممكن يكون في نصيب
= طب اي الهيخلي مفيش نصيب يا عمي
_ يحيي طلب ايد ريم و اتفقنا اني بعد سنه تالته كتب الكتاب معلش يا عمر والله انا بعزك اوي بس كل شيء قسمه ونصيب
= عمر بكسره طب هو يحيي موافق و ريم موافقه
_ ااه طبعا محدش قال حاجه
= عمر بخيب امل و كسره نفس.. ماشي يا عمي الف مبروك عن اذنك
_ الله يبارك فيك يا حبيبي.. اتفضل اذنك معاك
_________________________

 

 

في بيت كبير البلد
في المطبخ كانت ندي و ريم بيعملوا الفطار
ريم: ندي انا قلبي مقبوض اوي و خيفه
ندي: من اي بس يا حبيبتي
_ مش عارفه بس انا خيفه اوي و كمان رغد التليفون بتعها مقفول من يوم فرحك وانا خيفه عليها
= يبقي قبضه قلبك من خوفك علي رغد معلش اكيد هتكون تمام
ريم لحظه اني خد ندي احمر و عليه علامه ايد… اي الفي وشك دا يا ندي
= مفيش حاجه يا ريم عادي
_ لا في هو علي ضربك ردي
= لا دا مكان النوم علي ممدش ايدو عليا خاالص
_ انت كدابه علي ضربك صح والله هقول لبابا
= عشان خاطري يا ريم بلاش انا الغلط و عصبتوا و دا كان رد فعله عليا
_ حتي لو عصبتي هو ميمدش ايدو عليكي ابدا
= معلش انا ممش عوزه اي مشاكل بسببي مش كفايه انه محكوم عليه بالإعدام معايا و راضي كمان هجبلوا مشاكل
ريم حضنت ندي.. لا متقوليش كده هو هو كان متعصب و قال كلام من ورا قلبوا صدقيني
ندي ضحكت عادي مش مشكله يلا يلا نكمل الاكل عشان يفطرو
______________________
عمر روح البيت لقي عم رغد و رغد هيمشوا
_ اي دا انتو خلاص مشين
= اه يبني عاوز مني اي حاجه او نقصك اي حاجه
_ لا شكرا جدا ي سليمان بيه
= اي سليمان بيه دي انت ابني
_ ربنا يخليك يارب
-انا مشيا يا عمر سلام
_ مع السلامه يا رغد
ام عمر: انا زعلانه منك اوي كده تسبينا
سليمان: طب عقبال متكلموا براحتموا انا هخرج اسخن العربيه
عمر شال الشنط و حطاها في العربيه

 

 

و بعد السلامات و العياط رغد خرجت و ركبت العربيه و مشيوا
كان يحيي واقف و شاف رغد وهي بتركب العربيه و مش فاهم حاجه هي راحه فين طب لي الشنط طب مين المعاها فالعربيه دا ميعرفش اي حاجه
في العربيه
رغد لما ركبيت حست بضربات قلبها بتزيد فتحت شباك العربيه شافت يحيي واقف و بيبص عليها لما شافتوا ضربات قلبها زادت و خافت اوي قفلت الشباك بسرعه و دموعها نزلت.. عمي ممكن تقفل شباك العربيه دا
= مالك يا رغد اي الحصلك فجأه كده و اي الدموع دي
_ رغد بتوتر زايد مممفيش بس بس انا بردت فا اقفل الشباك و و تقريبا داااخل عليا برد ف ف ف عيني بدمع
= خلاص خلاص اهدي لو محتاجه ترتاحي ارتاحي.. سليمان شك فا رغد و بص من مرايت العربيه شاف شاب واقف و مرضيش يسال رغد غير لما تهدا
نرجع لبيت يحيي الأنصاري
علي كان هيدخل المطبخ فا سمع الحوار مبين ريم و ندي و فضل واقف و بعدين خرج قعد تاني
ريم: انا كده خرجت الاكل يا ندي يلا عشان تاكلي بقي
ندي: لا انا مش جعانه
امينه: مش جعانه لي يا حبيبتي تعالي كلي انتي لسه عروسه جديده و كمان عشان لو حصل حمل او حاجه
ندي في نفسها حمل اسكتي يا حجه والله انتي غلبانه خالص___ماشي يا ماما هاجي اكل
علي طربيزه الاكل
ريم: تصور يا علي ندي مكنتش عوزه تاكل هو انت مزعلها ولا اي
ندي ضربت ريم في رجليها
علي حط ايدو علي كتف ندي انا ازعلها لا خااالص ندي دي جوه قلبي
ندي: هههه اوعا اديك كده عشان اعرف اكل بس
صابرين: لا يا ندي اهتمي بنفسك شويه عشان لو حصل حمل
علي كان بيشرب في غرق ريم من كتر الضحك ههههههههههه شوفتي اهتمي عشان ان ان حصل حمل ههههههههه
سليم: اي اليضحك يا سخيف كل و انت ساكت و بعدين في حد فالدنيا يضحك وهو بيشرب غرقت اختك يا حيوان
ندي: ههههههههههههه

 

 

_ عجبتك اووي
سليم: كل وانت ساكت بقي وانتي يا ندي كووو اي دا اي الفي وشك دا هو مد ايدو عليكي
ندي: لا يا عمي اكيد لو كان حصل كده انا كنت قولت لحضرتك
سليم: ايوا كده لو زعلك بس او ضيقك باكلمه مش ضرب قوليلي وانا اعرفوا مقامه
دياب: هو يحيي فين يا صابرين
صابرين: معرفش والله يا حج خرج و معرفش حد هو فين
_________________________
في بيت عمر
_عمر انا هروح عند الدكتور مع جارتنا ام محمد
= ماشي يا امي
خرجت ام عمر فتحت الباب عشان تخرج لقت يحيي واقف بره… ازيك يا يحيي عامل اي
.. انا الحمد الله هو عمر فين
_ جوه يا حبيبي ادخله
دخل يحيي اوضه عمر وهو بيزعق
هربتها يا عمر انت فاكر انك كده بتساعدها
عمر اتفاجأ من وجود يحيي في البيت.. يحيي انت بتعمل اي هنا و بتزعق لي وانا هربت مين
_ انت هتستعبط يا عمر هربت رغد لي انت فاكر انك بتساعدها بلعكس انت بتضرها
= يبني اسعدها اي و اضرها اي وانا اصلا ههربها لي هي سافرت
_ سافرت عاوز تفهمني اني رغد هتسافر كده من دمغها لا العب غيرها رغد بتحب قنا جدا وكمان قالت انها عمرها مهتسبها
= وانا بقولك هي الطلبت انها تسافر يعني هكدب لي
_ هتكدب عشان ممكن تكون عاوز تجوزها انت او ممكن تكون انت كمان الخلتها ترفضني
= لي هو انا زيك ولا اي لا يا يحيي انا مش زيك انا قعت اقنعها بدل المره الف وهي الكانت بترفض بس انت بقي العارف اني بحب ريم و مع ذالك روحت و اتقدمتلها وانت عارف اني بحبها
_ انا متقدمتش لحد هما الغصبوني
= لا منا مش هصدق انك تتغصب انت العملت كده بمذاجك انت اناني و خاين الصداقه انا لو كنت بحب رغد و عرفت انك بتحبها عمري مكنت هتقدملها ولا حتي اقولها اني بحبها وكنت عمري مهكسر قلبك عارف هو الجواز قسمه ونصيب بس مكنتش متوقع انها تيجي منك انت يا صاحب عمري
_ اخر مره هقولها رغد راحت فين
= نجوم السما اقرب من انك تعرف هي فين
_ يحيي مقدرش يمسك نفسوا و ضرب عمر___ رغد فين يا عمر

 

 

عمر لما يحيي ضربه و مقدرش الصداقه البينهم هو كمان مقدرهاش و ضربوا و بعد شويه سابوا بعض
يحيي: انا مكنتش عاوز نوصل لكده يا عمر مكنتش
عمر: اطلع بره يا يحيي احنا بنتخانق كتير بس المره دي بجد انت في طريق يايحيي وانا في طريق الصداقه الدامت 20 سنه هتنتهي هنا
يحيي خرج من البيت ركب العربيه و روح البيت تاني
دياب: كنت فين يا يحيي
يحيي: في مشوار
علي: طب انا خارج
يحيي: خليك انا كده كده طالع اصلا و سبهم و طلع
دياب: انتو مبتكلموش بعض يا علي
علي بحمود ااه
دياب: من امتا
_ من اول مامد ايدو عليا من اول مبقي اناني من اول م.. ندي مسكت علي من ايدو عشان يسكت و فعلا سكت عن اذنكوا
في الاوتيل
رغد طلعت وكانت خايفه و نامت من غير متغير هدومها حتي و بعد مصحيت اتوضت و صلت و قعدت تقراء الورد بتعها
وفي دموع في عيونها
سليمان: رغد
رغد: صدق الله العظيم.. و مسحت دموعها نعم يا عمي
_ انا زي بابا مش كده
=طبعا ي عمي
_ طب احكيلي مالك و اي الحصل بس من غير كدب
_ م م مفيش يا عمي
= رغد انا ولا هزعقلك ولا هضربك بس انا عاوز اعرف مالك انتي علطول بتعيطي و زعلانه وانك عوزه تيجي عشان تكملي تعليمك دي فيها حاجه انا حاسس انك عوزه تهربي من حاجه و انهارده لما شوفتي شاب كده كان واقف خوفتي و طلبتي اني اقفل الشباك مالك اي الحصل وانا والله هكون معاكي
رغد بدات دموعها تنزل. حصل حاجات كتير اوي يا عمي حاجات مكنتش اتوقع انها تحصل معايا حاجات اكبر من سني و انا مش قدها
_ طب قوليلي اي الحصل

 

 

و بدات رغد تحكي لعمها كل حاجه حصلت من اول ما كان يحيي بيضيقها و موضوع العريس الكان قلبها بيدق كل ما عمر يكلمها عنه لحد الحصل يوم فرح علي. كانت بتحكي و الدموع نزله من عيونها و عمها اخدها في حضنوا و هداها لحد منامت و خرج قعد بره
في بيت يحيي الأنصاري
صابرين.. افتح يا يحيي انا امك افتح
يحيي فتح الباب و صابرين اتفاجات من شكلوا.. يحيي اي الانتا بتعملوا دا

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جعلني احبه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى