روايات

رواية جعلني احبه الفصل الأربعون 40 بقلم سارة بكر

رواية جعلني احبه الفصل الأربعون 40 بقلم سارة بكر

رواية جعلني احبه الجزء الأربعون

رواية جعلني احبه البارت الأربعون

رواية جعلني احبه الحلقة الأربعون

طلعت رغد و مصدقتش عنيها معقول معقول دا يحيي الأنصاري دخلت و قفلت الباب وراها
يحيي يحيي لو سمحت كفايا
– يحيي بكل انهيار ___ انا قولتلك اني خايف خايف انها تسبني واهي سبتني يا رغد كلهم كلهم سبوني و محدش معايا كلهم سبوني يا رغد ابوبا و عمي و مرات عمي و و امي حتي انتي انتي كمان هتسبيني يا رغد و هكون لوحدي هعيش لوحدي
_ يحيي ارجوك كفايا ارجوك تماسك شويه
– اتماسك ازاي انا خلاص محدش معايا وانتي هتسبيني يا رغد
كان يحيي بيتكلم و بينزل منه انهار من الدموع
_ يحيي ارجوك
– هتسبيني يا رغد صح
_ لا يا يحيي انا عمري ما هسيبك انا هفضل معاك ديما مش هسيبك ابدا ابدا

 

– بتتكلمي بجد ولا بتضحكي عليا صدقيني لو بتضحكي عليا انا هموت انا مش مستعد اخسرك تاني لو هتمشي امشي دلوقتي يبقي الجرح واحد مش هستحمل اي جرح تاني لو هتمشي امشي
رغد حضنت يحيي اوي ___ يحيي ارجوك كفايا عياط بقي انا معاك انا هكون امك و مراتك و حبيبتك و كل حاجه صدقني
فضل يحيي في حضن رغد حتي غليه النوم
و بدات رغد تكلم نفسها
–معقول معقول دا يحيي الأنصاري يحيي الأنصاري المحدش يقدر حتي يكلموا يعيط و ينزل الكم دا من الدموع يحيي انت طلع من جواك ملاك بجد انت برئ اوي طب لي عملت فيا كده لي بس بعد الحصل دا انا مسمحاك….. و نامت رغد و بقت دماغها علي دماغ يحيي
________________
في صباح اليوم التاني
رغد صحيت لقت يحيي لسه نايم معرفتش تقوم فا صحتوا
يحيي يلا قوم يحيي
يحيي فتح عيونه لقي رغد قدامه… صباح الخير
– صباح النور يلا قوم بقي
_ رغد انتي هتفضلي معايا صح

 

– ايوا يلا قوم بقي
يحيي فرح اوي اني خلاص رغد هتبقي معاه… نزل يحيي و فطرو
عدا شهر علي موت صابرين و انتهت ايام العزاء و الكل اتقلم و رجعت الحياه تاني
في خلال الشهر
رغد و يحيي حياتهم بقت شبه تمام بس لسه شرط رغد موجود زي مهو لكن بتخفف عنه وبتكلموا كويس و نظره اللوم الكان في عيون رغد ليحيي قلت
عمر و ريم حياتهم تمام جدا عيشين مع يحيي في البيت لان يحيي رفض انهم يسيبوا البيت
هنا و كريم قربوا من بعض جدا وبقو اصدقاء اووي اوووي و كل اتعود علي التاني في حياتوا
هاجر استغربت اوي اختفاء كنان المفاجأ و استنتجت انه قرر يبعد
__________________________________
يحيي انا هروح المستشفي
_ ماشي يا حبيبتي تعالي اوصلك
دخلت رغد المستشفي و دخلت الاوضه بتعتها هي و هنا
_ صباح الخير يا هنا
– صباح النور تعالي عشان عوزاكي في موضوع مهم جدااااا
_ خير في اي

 

– هو لو انتي و حد قريبين لبعض جدا وانتي حبيتي الحد داا اوووي اووي اكتر من نفسك تعملي اي تكتمي حبه جواكي ولا تقوليلوا انك بتحبي ولا اي
_ انتو قريبين لبعض اووي
– اه احنا اصدقاء
_ يبقي تقوليلوا انك بتحبي مدام في بينكوا كلام اعترفي انتي و ريحي نفسك ممكن يكون هو كمان بيحبك بس مكسوف يقول و لو مش بيحبك يبقي ريحتي نفسك من حبه فاهمه
– فاهمه
_ بس بصراحه انا متوقعه ردو اي
– هو مين
_ كريم مش انتي بتتكلمي عن كريم
– اممم
_ انا قولتلك من الاول بلاش تقربي منه و زعقتلك علي موضوع المستشفي وانتي برضو مفيش فايده فيكي خالص
– مش عارفه يا رغد حاجه غصب عني والله مش بايدي
_ خلاص ربنا يعمل الفي الخير للكل يلا نشوف شغلنا بقي ولا اي
– يلا
_____________________
علي انت بتهزر لا لا لا لا مش موافقه
– وانا كمان مش موافق هااا
لي يا علي انا عوزه اشتغل مليش دعوه بقي
– قولتلك اشتغلي معايا في العياده
انا ممرضه بنادمين مش ممرضه حيوانات وانت العياده بتعتك عياده حيوانات عشان انت دكتور بيطري
– وانا قولتلك مش موافق انك تشتغلي في عياده تانيه او مستشفى فاهمه فكري و قوليلي
خلاص خلاص موافقه هشتغل معاك
____________________

 

دكتوره سلمي
_ نعم في اي
في واحده عوزاكي في الاوضه جوه
_ متعرفيش مين
لا مقالتش
_ تمام انا هدخل
دخلت رغد الاوضه لكي تعرف مين تلك الفتاه
خير حض… هاجر انتي هنا بتعملي اي تعبانه
_ لا انا بس عوزه اسالك علي حاجه
خير في اي مالك
_ هو هو كنان فين مختفي بقالو تقريبا شهرين
ااااا كنان سسسافر
_ كانت صدمت هاجر هي مكنتش متوقعه اني ظنونها في محلها و انه فعلا هيبعد ___ سسافر فين
كنان في امريكا فعلا بقالوا شهرين
_ متعرفيش هيرجع امتي او سافر لي
لا معرفش هيرجع امتي بصراحه وبرضو معرفش سافر لي اصلا هو لقيت رساله منه بيقولي انه سافر و ميعرفش راجع ولا لا
_ مش هيرجع
لي بتقولي كده
_ عشان مش عاوز يشوفني هو بيبعد يا رغد بس بصراحه عندو حق لي يربط نفسه مع واحده ميته زي يلا ربنا يسعده انا همشي
هاجر مش نويه تتعلجي
_ ملوش لازمه بقولك ميته سلام
_________________________________

 

عدا اليوم بسرعه
اتفقت هنا مع كريم انهم يتقبلوا في اي كافيه عشان تقولوا علي الفي قلبها و راحوا علي الميعاد
_ اي يا بنتي الموضوع المهم الانتي عوزاني في
– كريم اي رايك فيا
_ نعم
– قول بس
_ واحده عبيطه و هبله و مجنونه و نقصه عقل
– اي
_ و طيبه و خدومه و جدعه جدا و ليا الشرف انك تكوني صديقتي جدااا
– طيب انا بحبك و هقولك سبب الاحساس الانتا حسيتوا في المستشفي
_ وانا كمان بحبك انتي افضل صديق ليا بجد
– لا انا بحبك بجد يا كريم بحبك اوي ممكن اكتر من نفسي و قررت اني اعترف و عوزه اعرف انت بتحس نفس الاحساس اتجاهي
_ لا لا يا هنا احنا اتفقنا نكون صحاب و بس ازاي تحبيني وانتي عارفه اني بحب غيرك ازاي قلبك يدقلي وانتي عارفه اني قلبي بيدق لغيرك ازاي عوزاني اقولك احساس وانتي عارفه اني احساسي برضو لغيرك انا بحب ريم يا هنا بحبها اوووي
– بس ريم اتجوزت يا كريم و بتحب جوزها و عيشه حياتها انت لي موقف حياتك عليها يا كريم هي مش حسا بيك وانت حياتك كلها ليها
_ انتي مالك انتي انا حر احب الانا عاوز احبه وانا حبي لريم بس مش لحد تاني و مدام ملناش خير في بعض هدعيلها عمري بس حبها مش هيقل ابدا في قلبي و قلبي هيفضل ينبض ليها هي و بس
– ماشي يا كريم انت فعلا حر و انا مليش دعوه فعلا ربنا يسعدك و يسعدها بعد ازنك
_ طب قوليلي اي سبب الاحساس الانا حسيتوا
– لا ملوش لزمه بعد اذنك
__________________________________

 

روحت رغد ملقتش حد في البيت طلعت علي الاوضه بتعتها سمعت دقات علي الباب و سمحت للطارق بالدخول
ريم: اي يا رغد جيتي امتا
رغد: انا لسه جايه دلوقتي اهو
طيب مالك في اي
_ هاجر صعبانه عليا اوي
– لي في اي
_ اصل انا قولتلها اني كنان سافر بس كان شكلها حزين اوي لما عرفت
– طبعا لازم تكون حزين
_ انا اصلا استغربت كنان احنا اخر اتفقنا انه هو قرر انه يتجوزها
– امتا قالك كده
_ يوم فرحنا
فلاااااااااش باااااااك
كنان: بس يا ستي انا فكرت في حاجه
* اي
انا هتجوز هاجر
* طب مهي تعبانه
مليش دعوه هتحوزها انا بحبها يا رغد و استحاله ابعد عنها ابدا
* كنان انت بتتكلم جد
ايوا انا هتجوزها وهي انهاردا لو كانت سمعتني كنت قولتلها بس مشيت
* ماشي يا كنان ربنا يسعدكوا
____________________
رغد: بس بس يسافر كده من غير السبب
ريم: الغايب حجته معاه
رغد: انتي مالك كده في اي وشك اصفر
ريم: معرفش يا رغد بقالي يومين مش مظبوطه كده و حسه بتعتب جامد
رغد: انتي حامل ولا اي
ريم: لا اكيد لا
رغد: لي لا
ريم: معرفش
رغد: طيب هاتي اختبار و شوفي
ريم: ماشي

 

____________________________
في امريكا
__________
كان قاعد و بيدور علي نفس الحاجه متبرع و كان كل شويه يكلم المستشفي بس للاسف مر شهرين و مفيش ولا متبرع لحد دلوقتي فقد الامل انه يلاقي متبرع
قام و راح المستشفي بكل عصبيه
الحوار مترجم
انا اريد انا افهم لماذا لم يتم ايجاد متبرع
دكتور: سيد كنان من الصعب ان يوجد متبرع بالقلب لا احد يتبرع بقلبوا ابداا
_ انا اخبرتك اني مستعد ادفع كثير من المال مقابل ذالك القلب
الدكتور: لا يا سيدي المال لا بعمل شئ
_ حضرتك حين اطلعت علي اشعات المريضه اخبرتني اني لا يوجد حل للعلاج غير عمليه نقل القلب
الدكتور: نعم اني اخبارتك بذالك حقا لا يوجد اي حل لعلاج المريضه غير تغير القلب بالكامل و صدقني سيد كنان بنبحث عن اي شخص متبرع
_ شكرا جزيلا دكتور
خرج من المستشفي و كان حزين اوي وصلتلوا مكلمه و رد عليها
_ عملت اي يا كنان
ولا حاجه خالص يا ندي
– اي ازاي ولا حاجه انت بقالك شهرين مسافر
_ صدقيني مفيش اي متبرع خالص
– طيب هنعمل اي
_ خليكي زي منتي و اي تحاليل او رسم قلب او اشعه هاجر تعملها ابعتهالي زي متفقنا
– تمام هبعتلك انهاردا سلام
_ سلام………. انا مش عارف من غيرك كنت عملت اي يا ندي ____ و افتكر كنان اتفاقه مع ندي
فلااش بااك
* اي يا كنان غريبه انك تطلب مني اني اقابلك
_ بصي يا ندي انتي عارفه اني بحب هاجر صح
* اه عارفه و كمان عارفه هاجر قالتلك اي
_ طب تمام انا بقي مش هسيب هاجر ابدا ابدا
* بجد يا كنان

 

_ ايوا طبعا بجد انا بحبها اوي و مستحيل اتخلاه عنها ابدا و قررت قرار
* اي هو القرار
_ انا هتجوزها
* لا بلاش كده هيكون في خطر عليها
_ اسمعي بس انا هتجوزها بس بعد ما تخف
* دا ازاي
_ انا هسافر امريكا و هتابع حاله هاجر من هناك مع اكبر دكاتره في البلد و هنشوف الحل اي
* بجد يا كنان
_ ايوا بس اهم حاجه اي اشعه تحاليل اي حاجه تجيلي فورا و اهم حاجه تاني اني هاجر متعرفش اي حاجه فاهمه يا ندي
* ماشي اتفقنا
_ اتفقنا
_________________________________
في يوم صحي يحيي في علي صوت صويت رغد
_ في اي في اي مالك بتعيطي كده لي
” مش قادره يا يحيي جمبي بيتقطع مش قادره
_ طب دا من اي
” تقريبا الزيدا مش قادره
_ طب نعمل اي
” كلم هنا هي انهاردا سهر في المستشفي و تعالي نروح مش قادره
_ طب استني هلبسك انا
” اهئ اهئ اهئ مش قادره يا يحيي مش قادره
_ طيب استحملي بس انا هنزل اسخن العربيه و هجيب ندي تساعدك في اللبس
خرج يحيي يسخن العربيه و ندي دخلت تساعد رغد
بعد شويه وصلوا المستشفي
يحيي: طمنيني هي عامله اي
هنا: دي الزايده ولازم تتعمل
يحيي: عمليه طب هي منتقبه

 

هنا: يحيي المستشفي بتعتك متقلقش وانا هنقي طقم ممرضات و انا الهعملها العمليه متقلقش
يحيي: ماشي
بعد شويه خرجت رغد من اوضه العمليات و دخلت اوضه عاديه
هي مفقتش لي يا هنا
– عشان ضعيفه يا يحيي دي مش هتقدر تاكل حتي و هتقعد يومين علي تحاليل بس عوزه رعايه فا ياريت تسبها في المستشفى
لا انا هخدها معايا البيت و ههتم بيها كويس متقلقيش
___________________________________
في عياده علي
يا علي بجد انا قرفانه قرفت السنين انت ازاي بتشتغل كده
_ دا شغلي و بعدين انتي كمان بقي دا شغلك و يلا اخرجي شوفي المريض البره
مريض اي انت مصدق نفسك دا البره كلب علي جموسه علي قطه مصدق نفسك اوي
_ مش دول اروح ولا اي
اه ارواح
_ يبقي نهتم بيهم بقي يلا اخرجي و دخلي المريض
ماشي يا يا دكتور
_______________________________
خرجت رغد من المستشفي
كانت نيما علي السرير و هو قاعد علي الكرسي جمبها كان بيبصلها و الحزن في عيونه كان خايف عليها اوي
… يحيي انت هتفضل قاعد كده
” عوزاني اعمل اي يا ريم منتي شيفاها نيما ازاي تعبانه و مش قادره
معلش دا عشان العمليه و كمان علشان ضعيفه هتقوم بالسلامه متقلقش
” ان شاء الله
طيب اعملها حاجه تاكلها
” لا هنا قالت انها مش هتقدر تاكل حاجه انهاردا و ممكن تفضل نايمه كمان
اممم طب اعملك انت حاجه
” لا انا مش قادر

 

________________________________
في امريكا
__________
صحي كنان علي اتصال من الدكتور
مرحبا دكتور
_ سيد كنان اريدك فورا
كنان لبس بسرعه و خرج و كان قلقان وصل المستشفي وكان بيدعي اني يكون لقوا المتبرع
خير يا دكتور
_ سيد كنان المريضه هذه باقي علي موتها تقريبا اسابيع
ماذا
_ نعم سيدي حاله القلب في هذه الفتره سئ للغايا مؤكد انها حزينه و قلبها حزين
ما الحل
_ لابد من وجود المتبرع خلال يومين و تجري العمليه خلال ذالك الاسبوع لان لا اتاكد انها تعيش للاسبوع القادم
لهذه الدرجه
_ نعم سيدي
________________________________
صحيت رغد في نصف الليل و كانت عطشانه كانت لسه هتقوم لقت يحيي قدمها
رغد انتي كويسه فيكي حاجه تعبانه ولا اي
_ انا عوزه اشرب
طيب استني هجبلك خليكي مكانك
دخل يحيي جبلها تشرب و شربها و فضل قاعد جمبها علي الكرسي
_ هو انت مش هتنام ولا اي
لا هفضل قاعد جمبك عشان لو عوزتي اي حاجه
_ لا مش هحتاج تعالي نام
لا يلا انتي نامي
_ طب تعالي حتي اقعد علي السرير
طب فين يعني اتخري شويه
_ ههه ماشي

 

قعد يحيي جمب رغد علي السرير و فضل صاحي و هي نامت كانت شبه نيما في حضنوا و هو فضل يشكر ربنا انها بقت تمام
_____________________________
مر يومين علي نفس الاحوال بس رغد اتحسنت
يلا كلي المعلقه دي كمان
_مش قادره يا يحيي والله
عشان خاطري انا
_ بس عشان خاطرك بس
شطوره يا قمر
_ هو انت كنت فين
كنت في المزرعه و بشوف شغلي في البلد
_ لا انا اقصد من شويه
ااه كنت في المملكه
_ امممم طب انا عوزه ادخلها
هي اي
_ المملكه
لا محدش بيدخلها
_ لا انا مراتك و بحقلي ادخل اي مكان و انا عوزه ادخلها
يعني عشان مراتي تدخلي اي حته
_ ايوااا و يلا دخلني يلا
خلاص تعالي
قامت رغد عشان تدخل مملكه يحيي
و دخلت و اتفاجاه باموحود فيها
________________________

 

في امريكا في المستشفى
لم يتم ايجاد متبرع
_ نعم يا سيد كنان
خلاص يا دكتور انا لقيت المتبرع
_ من هو
انا

يتبع………

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جعلني احبه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى