رواية جعلتني ملتزما الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم رمضان
رواية جعلتني ملتزما الجزء الثاني والعشرون
رواية جعلتني ملتزما البارت الثاني والعشرون
رواية جعلتني ملتزما الحلقة الثانية والعشرون
ف اليوم التالي
……..
ياسمين : يامجنونه ف واحده تتكلم ف التليفون تاني يوم جوازها ،
همس : هو انتي فين !
ياسمين : قاعده ف الكافيتريا اهه !
همس : طيب بصي وراكي كده
ياسمين بصدمه : ياااامجنونه ايه ال جابك،
تغلق التليفون وتقترب منها
همس : وحشتيني اووووووووي
ياكتكوتي،،
ياسمين: وربنا انتي مجنونه
همس : عاوزه كل المحاضرات والسكاشن ال نقصاني، باقي ع الامتحان عشر تيام!
ياسمين : حاضر يامجنونه
………….
من بعيد
شيماء : هي دي اللي الدكتور كريم اتجوزها ال بنات الجامعه هتموت عليه،
بصي لابسه ايه !!
مني : بس ع فكره عسوله اوي سيبك من لبسها امال انتي فاكره ايه ،
ما كله دلوقتي بيلف يلف وف الاخر بيتجوزوا حد محترم ،
تقطع اماني الحوار والتي تنظر الي همس من بعيد بحقد : تقصدي ايه يااستاذه مني يعني انا ماكنتش محترمه! عشان كده سابني
شيماء : طيب ماتهدوا كده انتو هتتخانقوا ولا ايه !!
اماني : هشام حذرني من فتره من البت دي، بس انا متخيلتش انها توصل للجواز !
هي وصلت لكده !!
وتبتسم بحقد : اماني احمد
اما تحط حد ف دماغها يبقي تقروا الفاتحه عليه ،،
وتكمل كلامها…
ايه يابنات مش واجب برده نروح نبارك للعروسهشيماء بتهكم : انا برده بقول كده
ويذهبون بأتجاه همس وصديقتها.
………………………….
همس : بس ياياسمين هو ده ال حصل،، الموضوع كله اتفاق مش اكتر !!
ياسمين بغضب : هي وصلت لكده ياهمس!! تخلي الجواز عقد مقدس زي ده !
مجرد اتفاق وبس ،،
ومقولتليش ليه ع حاجه زي دي قبل ما الموضوع ده يحصل !!
همس : عشان كنت عارفه انك هترفضي ،متزعليش مني ماكنش قدامي حل تاني،،
ويقطع حديثهما مجموعه من الفتيات….
اماني :هاااااي ياقمر
لقد كان هذا الوجه مألوف لهمس
فلقد رأتها تقف مع كريم كثيرا ف السابق : اهلا بيكي
شيماء : انتي بقي عروسة دكتور كريم، اللي كل الجامعه بتتكلم عليها ،
ياسمين بتعجب : بتتكلم عنها ازاي !
اماني بتوتر مصطنع: وتغمز لصديقتها بيديها : سوري هي مش تقصد حاجه حبينا بس نباركلها مبروك ياااااا مش همس برده
همس : ايوه همس
طيب فرصه سعيده اوي ويارب نبقي اصحاب ،
همس انا اسعد
وذهبوا ………………..
ياسر : انت مجنون ياابني ازاي تقبل بحاجه زي دي اصلا وازاي تعرض عليها حاجه زي دي ،
كريم : ياسر انا مش بقولك عشان تكمل عليا اهو ال حصل بقي، ومتسألنيش ع حاجه جديده !!
اماني : ايه ده دكتور كريم شخصيا واقف!! مبروك ياعريس طيب مش كنت تعزمني
كريم بنفاذ صبر : طيب ياسر استأذن انا !
اماني بغضب : انت مش بترد عليا ليه !!
كريم بتهكم : اصل مراتي قالتلي اني مااكلمش بنات سلام
….
اماني : بقي كده ياكريم انا،، تتعامل معايه كده! انت ال بدئت والبادي اظلم
……………………
كريم يتصل ب همس
كريم : انتي فين دلوقتي ،،
همس : ف الكافيتريا اهه!!
كريم : طيب هتروحي ولا فاضل حاجه تاني ،
همس : لا خلصت محاضراتي !!
كريم : طيب هستناكي عند الباب الرئيسي
…………….
كريم : انا هوصلك البيت ،وهنزل انا عشان عمتي جايه من الامارات!
هروح
استقابلها ف المطار ومش هتأ خر ،ولا تيجي معايه عشان متخافيش
همس : لاه مش للدرجه دي مدام مش هتتأخر وانا خدت ع البيت شويه،
كريم :انا هتصل بمطعم يجهز اكل عشان هي هتيجي تتغدي !!
همس : مفيش داعي انا هجهز الاكل انا !
كريم بتفاجأ مصطنع : وبتعرفي بقي
همس : ايوه علي قدي كده
كريم : طيب بس عشان ميكونش فيه تعب عليكي !!
همس : لا مش لدرجة تعب ،عادي انا متعوده علي كده !!
………….
نجلاء : يعني اتجوزت ياكريم وانا معرفش ،
كريم : والله ياعمتي كل حاجه جت بسرعه، وكمان معملناش فرحه حاجه ع الضيق كده! عشان بابا !!
نجلاء : اللي خلف مماتش كل حاجه عامل فيها زي ابوك !ماشي من دماغك
………..
همس : والله منوره الدنيا ياطنط
نجلاء :تسلمي ياحببتي الاكل يجنن تسلم ايدك،
كريم : اساسي ياعمتي انا متجوز واحده، بروفشنل ف اي حاجه!!
نجلاء : ربنا يسعدك ياحبيبي ويوفقك انا كمان ماليش ف الشكليات والافراح والجو العقيم ده، مدام انتم مرتاحين لبعض ده اهم حاجه !
همس : والله ياطنط انتي عسوله خالص انا ارتحتلك اوي !
كريم : يابختك ياطنط ^-^
نجلاء طيب انا عاوزاك تتصل تحجزلي ف فندق!
كريم بتعجب : فندق ايه ياطنط مينفعش ال بتقوليه ده من امته اما بتيجي بتقعدي ف فندق!!
نجلاء : لا ياحبيبي الوضع اتغير انت وعروستك لسه عرسان جداد،
والبرتكول مش بيقول كده
همس : لا ياطنط متقوليش كده والله ده انا حتي بخاف اما بقعد لوحدي حتي تونسيني ف البيت، عشان خاطري اقعدي،،
نجلاء : اممممممم طيب اوك اقنعتوني !!
همس : انا هطلع اجهزلك اوضة حضرتك عشان لو هترتاحي شويه بعد أذنكم ….
نجلاء : مراتك شكلها عشريه وطيبه اوي ياكريم
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جعلتني ملتزما)