روايات

رواية جعلتني ملتزما الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم رمضان

رواية جعلتني ملتزما الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم رمضان

رواية جعلتني ملتزما الجزء الثاني والثلاثون

رواية جعلتني ملتزما البارت الثاني والثلاثون

رواية جعلتني ملتزما
رواية جعلتني ملتزما

رواية جعلتني ملتزما الحلقة الثانية والثلاثون

ف المستشفي يجلس كريم ارضا ويبكي بشده علي باب العنايه المشدده
ياااارب انقذها ياااارب ساعدها انا مقدرش اعيش من غيرها يااااااارب خدني انا وسيبها
ياسربحزن: ياكريم اهدي مينفعش قاعدتك كده تعالي بس معايه
كريم بانهيار: ابعد عني ياياسر هعيش ازاي من غيرها
خرج الطبيب من غرفتها
كريم بخوف شديد : هي كويسه يادكتور صح
الدكتور بحزن : للاسف لسه غايبه عن الوعي والكليتين بتوعها اتدمروا لان العربيه اما خبطتها، خبطتها من جنبها وعندها نزيف داخلي بنحاول نوقفه
لو ال 48ساعه دول عدوا ع خير يبقي فيه امل
ويكمل بمواساه ادعولها وتركهم وذهب!!! خرج كريم الي جامع المشفي واخذ يصلي ويدعي الله ان يشفيها
……

 

 

كريم : انا عاوزه اشوفها يادكتور
الدكتور : انت دكتور وعارف مش عاوزين اي اجهاد ليها اتفضل شوفها بس هما خمس دقايق
دخل كريم لهمس وهي ملقاه ع السرير وفاقده للوعي كريم لم يتمالك نفسه من شدة البكاء عندما رأها في هذه الحاله اقترب من سريرها ومسك يديها وقبلها
سامحيني ياهمس عشان خاطري خليكي قويه متثبنيش لوحدي حتي لو بعدتي ومش عاوزه تعيشي معايه هعمل كل ال انتي عاوزاه بس كفايه عليا اني اعرف انك بخير
وقبلها وجنتها وهو يبكي وتركها وذهب خارج الغرفه
الدكتور : بص يادكتور كريم النزيف وقف والحاله نوعا ما استقرت بس المشكله دلوقتي ان كليتها الاتنين اتدمروا وده مأثر ع نسبة شفائها محتاجين زرع كليه ليها ده ممكن يساعدها انها تفوأ من ألغيبوبه
كريم بلهفه:ومستني ايه يادكتور ازرعلها كليه واي مبلغ انا تحت امرك ان شاله لو هتجبولها من برا
الدكتور بأسف: من غير ماتقول انا بحثت بنفسي المشكله ان فصيلتها مش متواجده خالص .
ولو استنينا زي ماانت بتقول نجيب لها من برا حالتها متسمحش وقت وحتي مفيش وقت نسفرها تتعالج برا
وانت دكتور وعارف
كريم : دكتور انا هعمل التحاليل الازمه وانا هتبرع ليها بكليتي
ياسر : كريم انت بتقول ايه
كريم بجديه : ياسر مش عاوز نقاش انا خدت قراري
الدكتور : اتفضل ف المعمل هياخدوا منك عينات دم والتحليل هستعجله وهيظهر علطول ياسر : كريم انت فكرت كويس ف قرارك ده
كريم : ده اكتر قرار ف حياتي عارف انه صح
همس لو حصلها حاجه مش هقدر اعيش ياياسر
عارف انها مش عاوزاني وعارف انها هتطلق مني انا عارف انها تستاهل واحد احسن مني
بس انا ده كله ميفرقش معايه حتي لو بعدت عني واتجوزت احمد هقدر استحمل كل ده بس اكون عارف انها كويسه وبخير وصحتها كويسه مش هقدر اتحمل انها تبقي مش بخير خرج كريم من المشفي وذهب للمنزل كان الوقت قد تأخر اقترب من غرفة همس وفتح الباب ودخل وجد سجادة الصلاه ومصحفها تضعهم فوق المكتب

 

 

فرش سجادة الصلاه وجلس عليها واخد يبكي بشده كطفلا فقد والدته واغمض عينه و يتزكر صوتها وهي تقرء القران ف قيام الليل استيقظ ع صوت اذان قام توضأ وصلي ع سجادة صلاتها وذهب الي المشفي ………..
ف الصباح
الدكتور : التحاليل ظهرت وطلعت ايجابي
ينفع تتبرع لها
كريم بفرح : الحمدلله
……….
صلي كريم ركعتين ثم دخل غرفة العمليات
……
بعد مرور 10ايام …
انت كده خلاص ممكن تاخد اذن خروج من النهارده لوحابب
كريم : همس عامله ايه دلوقتي
الدكتور بابتسامه : كويسه اووووووووي بس لسه هتفضل معانه شويه عشان نطمن علي صحتها ………………..
همس: هو ليه مش عاوز حتي يشوفني
ياسمين : مش عارفه ياهمس بس لو كنتي شوفتي حالته ماكنتيش صدقتي ده كان هيموت واداكي كليته كمان كان هيعمل اي حاجه عشانك
همس : طيب انا عاوزه اشوفه اوي

 

 

رنا : وانتي هتستني ايه انا هروح اقوله انك عاوزه تشوفيه ده انتي مراته !!
يدق باب غرفتها شخص يقطع حوارهم
كريم بابتسامه : ممكن ادخل
همس بفرح : اتفضل
تخرج كلا من ياسمين ورنا خارج الغرفه وتتركهم ……
صمت تام يقطع هذا الصمت كريم
كريم :حمدلله علي سلامتك ياهمس
همس: أنت عاملت كده ليه
كريم : عاملت ايه
همس: انقذت حياتي !!
كريم : ده بتوفيق ربنا مش اكتر
همس : بس انت ليه عاملت كده!!
كريم : عشان مش هقدر استحمل انك تموتي ياهمس
حتي لو مش عاوزاني وشايفه ان انا مستاهلكيش بس الاقل انك بخير ده المهم عندي وهعمل كل حاجه هتخليكي مرتاحه مدام عاوزانا ننفصل
همس تبكي بشده
كريم :طيب انتي بتعيطي دلوقتي ليه ياهمس متعيطيش بالله عليكي
همس : هو انت عاوز اننا ننفصل
كريم : انا مش عاوز غير انك تفضلي مراتي وتفضلي معايه ونعيش سوا بطاعة ربنا مع بعض
ويكمل كلامه : بس انا ظلمتك كتير وجرحتك انتي تستاهلي واحد احسن مني
همس تضع ووجهها ارضا وبكسوف: بس انا مش عاوزه واحد احسن منك ومسمحاك علي كل اللي حصل
كريم : همس انتي بجد عاوزاني ولا بتقولي كده عشان اديتك كليتك

 

 

همس : لا انا بقول كده عشان انا عاوزه كده واما اتصلت بيك قبل مااعمل الحادثه كنت متصله عشان اقول كده كريم بابتسامه : بقي الحادثه دي كلها عشان كنتي هتقوليلي انك مش عاوزانا نطلق امال لو كنت هتقوليلي بحبك كان ايه حصل
همس باحراج : بس بقي unsure رمز تعبيري
كريم : همس انا مش مصدق نفسي والله حاسس اني بحلم انت حلم عمري وانتي ال مش عاوز اكمل حياتي غير معاها
تبتسم همس : وانا اكتشفت انك احسن مما كنت متخيله ومش عاوزه حاجه غير اني اكمل حياتي معاك ف طاعة الله
يقبل كريم يديها وهو ف سعاده لا توصف……………….
بعد مرور 7سنوات
……..
يوسف : بابا انا عاوز اتجوز
كريم وهو لايتمالك نفسه من الضحك: ايوه فعلا انا كمان بقول كده انت خلاص كبرت وبقي عندك 6سنين لازم نجوزك
همس : كريم ايه ال بتقوله ده ،هتضيع الواد مننا
كريم : والله ما قولت حاجه هو الواد ال عنده نضوج مبكر زي ابوه
كريم بخوف مصطنع من همس : يوسف ياحبيبي انت لسه صغير اصبر بس سنه ولا اتنين ونبقي نتكلم ف الموضوع ده بيني وبينك لحسن ماما هتفجرنا ياحبيبي
يوسف : حاتر يابابا بس كنت عاوز اتجوز قبل مااختي اللي ف بطن ماما تطلع عشان ابقي قد المسؤليه
كريم بتفهم مصطنع : طب ياله نتوضي يايوسف عشان نلحق صلاة الجمعه ونهرب حالا من قدام ماما لاننا مش مستغنين علي عمرنا
بعد ان رحل كريم ويوسف الي الصلاه جلست همس وهي تبتسم يااااه سبع سنين عدوا عليا مع اجمل انسان عرفته ف حياتي قدر يصوني ويحافظ عليا وقد ايه هو اب ناجح بيحفظ يوسف القران بنفسه ربنا يخليهم ليا يارب
وبنتنا اللي جايه ف الطريق توصل بالسلامه عشان اسرتنا الصغيره تكتمل
……

 

 

ف فجر نفس اليوم
كريم بصوت منخفض : هموستي قومي ياله عشان تصلي الفجر
همس : مش قادره ياكريم شويه وهقوم
كريم :براحتك انتي حره، تخيلي كده لو فاتك صلاة الفجر والشروق طلع ربنا هيغضب منك وهتاخدي سيئات قد ايه
همس : عاااا خلاص ياكريم هقوم اهه
بعد صلاة الفجر،،، الحقني ياكريم هولد
همس تتصل بالهاتف : ياسمين تعالي خدي يوسف يقعد مع ابنك عشان هولد طيب خمس دقايق وهبقي عندك
ياسر يستيقط ع صوت ياسمين ،
ياسر : في ايه ياياسمين
ياسمين : همس هتولد خد بالك من محمد وانا هروح اجيب يوسف يقعد مع محمد
ياسر : طيب ياحببتي ويغطي وجهه ليكمل نومه
ياسمين : قووووم ياياسر بقي قووووم بقي البنت هتولد
ياسر : طيب هي ال هتولد مش انا اقوم ليه
ياسمين : ياسر بالله عليك فوأ بقي خد ب من محمد ع مااجي
ياسر : حاضر ياحببتي كان مالي انا ومال الجواز
……

 

 

ف المشفي تجلس همس ع السرير وف يديها طفلتها ويبكي كريم من الفرحه
شبهك خالص ياحببتي
همس : انا وحشه كده
كريم : انتي هتوقفي حال البت من دلوقتي
ويقترب من همس ويقبل وجنتها ربنا يخليكي ليا يافرحة حياتي
ايه رايك نسميها : فرحه همس الله اسم جميل
ويأخذ كريم الطفله ويأذن ف اذنها ف الحمدلله
شكرا ليكم بجد على متابعه بتاعتكم معايا اتمنا من الله يكون روايه نالت اعجابكم وان شاء الله نلتقي في روايه احسن
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته 🌹🌹🌹🌹🌹🌹

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جعلتني ملتزما)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى