رواية جعلتني أقوى الفصل السادس عشر 16 بقلم شيماء صبحي
رواية جعلتني أقوى الجزء السادس عشر
رواية جعلتني أقوى البارت السادس عشر
رواية جعلتني أقوى الحلقة السادسة عشر
اتجه يونس وفريقه لقسم الشرطة وكان صلاح بيزعق وبيقول” سيبني يا يونس بقولك انا مليش دعوه بالمخد”رات دي!!
يونس مردش عليه وفضل ماسكة لحدما وصلوا للسجن ..صلاح كان بيبص ليونس وهوا بيقول” يا بني صدقني انا معملتش حاجه..؟
يونس مهتمش لكلامه وأمر العساكر يفتحوا باب الزنزانه وبدأو العساكر ينفذوا اوامره!!
يونس دفع صلاح بغضب هو واللي كانو معاه وأمر رجالته يوصوا عليهم الرجاله اللي في الزنزانه وخرج!!
وبعد وقت وصل عماد ومعاه منصور وبقيت شركاءه والبنات!!
يونس كان قاعد في مكتبه وجمبه رأفت المساعد واشرف اللي وصل علي خبر القبض علي صلاح..!
دخل عماد للمكتب ومعاه الباقي واول ما يونس شاف كميه البنات اللي كانت واقفه وخايفه اتعصب اكتر وقرب من منصور ولكمه!!
عماد واشرف مسكوه وهما بيهدوه علشان ميتصرفش اي تصرف غلط ويتفلب ضده.!
يونس بعد عن منصور وأمر انه يروح لزنزانه لوحده وياخدو الممرضه صافيا لزنزانه الحريم!!
منصور كان ساكت ومبيديش اي رد فعل وكان بيمشي مع العساكر وهو مستسلم ولاكن صافيا كانت مرعوبه وعماله تناديله بخوف وبتقول” منصور انت مش هتسيبني صح اتكلم يا منصور ورد عليا !!
منصور ابتسم بلامبالاه ومشي مع الظباط لحدما دخلوا للزنزانه!!
صافيا فضلت تصرخ وهيا بتنادي عليه علشان ينقذها ولاكن الظباط دخلوها للزنزانه وأمر الظابط الكبيره بتاعة الزنزانه انها تظبتها وبعدها قفل الباب!!
الكبيره بتاع الزنزانه كانت بتبص لصافيا من فوق لتحت وبتقول” بتعرفي ترقصي؟
صافيا فتحت عينيها بصدمه وهيا بتبص للست دي اللي شكلها مرعب وبتقول” افندم ارقص!!
الكبيره قربت منها وهيا بطلع الم”طو^ة من جيبها وبتقربها من وش صافيا وبتقول” اه يا اختي ارقصي ولا تكونيش عايزه تعقري مزاجي ..
قالت كلامها وهيا مقربه جامد من صافيا وكملت وهيا بتقول” انتي جايه في ايه يا بت!! (قالت الكلمه الاخيره بصوت عالي لدرجة ان جسم صافيا اتنفض من مكانه )
صافيا بصت للست دي بخوف وقالت” مم مش عارفه والله هما فجاه دخلوا علينا و!!
الكبيره مسكت صافيا من شعر”ها وقالت” هو انتي لسا هتحكيلي قصه حياتك يا روح امك!! قدامي يا نسوان نعلم البت دي الادب!!
كل الحريم والبنات الي في الزنزانه بدأو يقربوا من صافيا ويض”ربوا فيها ويق”لعوها هدومها لحدما بقت من غير ملا”بس ..!
صافيا وقعت علي الارض وهيا بتضم ايديها لصدرها وبتعيط وبدات الحريم تلف حواليها وهما بيغنوا ويرقصوا والكبيره قاعده بتتفرج علي اللي بيحصل وعلي وشها ايتسامه كبيره!!!
صافيا بصتلهم بخوف وهيا ضامه جسمها لحدما الباب اتفتح ودخل منه العسكري اللي واقف علي حمايتهم واول مشاف صافيه عينيه لمعت وهو بيقول” المرشدين وصلوا يا كبيره وعاوزين كام بنت لليله بتاعهم’!
الكبيره ابتسمت وهزت راسها ليه ووقفت وهيا بتشاورله علي صافيا وبتقول” البنت دي لسا جديده والظباط موصيين عليها جامد اظن انها هتعجب المرشدين بتوعنا !!
صافيا بصتلهم بخوف وهيا بتحرك راسها برفض وبتعيط وهيا بتتخيل انها هتكون فريسه لرجاله مبترحمش!!!
الكبيره قربت من صافيا ورمت عليها البطانيه وبصت للعسكري وقالت” انا هجهزلكوا البت لبليل بس ماتنساش الحلاوه!!
العسكري بص لصافيا بابتسامه وهز راسه وبعدها شاور للكبيره علشان يعرفها ليله صافيه ايه واول ما الكبيره عرفت انها ممرضه وكانت شغاله في دار ايتام وعرفت عن القذرات اللي كانت بتعملها هيا وشركائها في البنات اللي هناك
هزت راسها ليه وهيا مقرره تعلمها درس عمرها مهتنساه!!!!
العسكري خرج من الزنزانه والكبيره رجعت تاني لصافيا اللي كانت ضمت البطانيه علي جسمها وهيا بتقول” هو انتو عاوزين مني ايه وليه بتقوليله انك هتظبتيني!!
الكبيره قربت منها ومسكتها من شعرها لدرجه ان صافيا فضلت تعيط من الوجع وقالت” بق انتي يا حته حشره انتي تعملي كده في بنات صغيرين!!
صافيا اتكلمت وهيا بتقول بعياط” والله منا دا هوا !!
الكبيره ابتسمت بسخريه وهيا بتسيب شعرها وبتقول للحريم اللي واقفين” الليلة دي بتاع البت دي والمرشدين لازم يعلموها الادب!!!
صافيا صرخت برفض وهيا بتقول” انا مليش ذنب انا معملتش حاجه..
الحريم قربوا منها تاني وهما بيحس”سوا علي جس”مها وبيضحكوا وهما بيقولوا”” هتكوني انتي بس علي عشره؟؟
صافيا فتحت عينيها من الصدمة وهيا بتهز راسها بدموع وفي الوقت دا اتخيلت كل البنات اللي كانت بتصرخ وقت لما منصور بياخدهم لاوضة يوم الخميس وبيترجوها انها تنقذهم منه وهيا كانت بتضحك بسخريه عليهم وكانت بترفض تساعدهم !!!
صافيا غمضت عينيها وهيا بتقول بحسره ” بعد كل دا انا لوحدي اللي هدفع الثمن..
__________
في مكتب يونس عماد كان بيتكلم مع يونس يشوفوا مكان للبنات دي لحدما النيابه تطلع القرار ..يونس هز راسه وهو بيقول ..’البنات هترجع دار الرعايه تاني ويكون معاهم فريق لحمايتهم!!!
عماد بص ليونس وهو بيقول” ومين الفريق دا يا يونس !
يونس بص لعماد وقال” انت يا عماد هتروح انت وفريقك وهما كلهم ثلاث ايام وهيتعرضوا علي النيابه وهيا هتطلع قرار ليهم !!
عماد بص للبنات اللي كانو حاض”نين بعض وهز راسه وقال” تمام يا يونس انا هاخدهم وارجع بيهم تاني للملجأ بس متنساش تبلغني باي حاجه هتحصل!!
يونس هز راسه وعماد بلغ فريقه ياخدوا البنات لعربياتهم وبعد دقايق كل واحد من رجالة عماد كان معاه بنتين واتفضلت نسمه واقفه وباصه لعماد !!
عماد خلص كلامه مع يونس ولف بجسمه علشان يمشي لقي نسمه واقفه قدامه وهيا ساكته!! عماد سالها باستغراب هيا واقفه ليه ونسمه ردت عليه وقالت” كل واحد كان ماسك بنتين وفضلت انا لوحدي هسمك في ايد مين!؟
عماد بصلها باستغراب وقال” تمسكي في ايد مين؟؟
نسمه هزت راسها وقالت” ايوا ؟
عماد بص ليونس وودعه وقرب منها ومسك ايديها وقال” امسكي في ايدي انا!!
نسمه بصتله بصدمه لما مسك ايديها وشدها لبره وخرجوا من القسم !!
كل البنات ركبت العربيات ومعاهم رجالة من فريق عماد لحمايتهم واتفضلت عربيه عماد وفضل هو باصص لنسمه بعدما كل العربيات اتحركت فقال” انتي شكلك كدا هتركبي معايا يلا !!
نسمه هزت راسها ووقفت قدام العربيه وعماد ركب وهوا مستنيها تركب ولاكنها كان واقفه وبتبص عليه وساكته؟
خرج عماد وهو مصدوم من صمتها وقال” مركبتيش ليه يا انسه؟
نسمه بصت للعربيه وقالت” مبعرفش اركب انا اول مره اشوف عربيه علي الحقيقه اصلا؟
عماد بصلها باستغراب من كلامها وهز راسه ليها وهو مبتسم وقرب من الباب بتاع العربيه وفتحه وقال” اقعدي هنا!! قال كلامه وهو بيشاور علي الكرسي وهيا ابتسمت وهزت راسها وركبت!!
عماد قفل الباب عليها وركب هوا جمبها وساق العربيه واتحركوا؟؟؟
_______
وفي غرفة مراد !
عبير كان رايحه جايه في الاوضه بقلق وهيا بتقول” انا عايزه اطمن علي البنات يا مراد اتصل باي واحد منهم وطمني!!
مراد هز راسه وفتح تيلفونه واتصل بعماد واستناه يرد وعماد وقتها كان سايق ففتح عليه المكالمه وكان الصوت متوصل بسماعه العربيه فكان الصوت عالي!
عماد” ايوا يا مراد انت سامعني؟
مراد رد عليه وقال” ايوا يا عماد سامعك المهم عملتوا ايه طمني عبير قلقانه من ساعتها!
عماد هز راسه وقال” قولها البنات بخير وقبضنا علي منصور واللي معاه!
عبير كانت سامعه كلام عماد فمسكت التيلفون من مراد وقالت” بجد يا عماد باشا والله فرحت قلبي دول شويه مجرمين ويستحقوا الق”تل مش الحبس !!
نسمه كانت سامعه كل الكلام اللي بين عماد واللي بيكلموه بس لما سمعت اسم عبير وصوتها اتكلمت وهيا بتقول” هي دي عبير اختي اللي كانت في الملجأ صح!!
عماد بصلها وهز راسه ونسمه ابتسمت وهيا بتبص للتيلفون وبتقول” عبير انا نسمه !
عبير بصت لمراد باستغراب وبعدها ردت عليها وقالت” نسمه حبيبتي طمنيني عليكي انتي والبنات!
نسمه قالت بفرحه” احنا كلنا بخير يا عبير بس مش انا قولتلك ان قلبي مش مطمني وكنت حاسه ان الجوازه دي هتبوظ!!
عبير ضمت حاجبها بحزن وقالت” الحمدلله انكوا بخير دلوقت ودا اصلا مكنش جواز دا نصب واحتيال وتجاره بس الاهم دلوقت انكم بخير والحكومه قدرت تنقذكوا قبل ما يحصل فيكم اي حاجه وحشه!!
نسمه ابتسمت وهيا بتبص لعماد وبتقول” عاوفة انتي الظابط دا اللي قبض عليهم جامد اوي يا عبير شبه ابطال الحكايات اللي كنتي بتحكيهالنا!!
عماد اتصدم من كلامها عليه لانه هو الظابط اللي قبض علي منصور ..نسمت كملت كلامها وقالت” حلو اوي !!
عماد اتصدم من كلامها تاني واستغرب ازاي بتقول كده بدون اي خجل فلف وشه بعيد عنها لانها كانت بتبصله وعبير اول ماسمعت كلامها ضحكت وهيا بتقول” هو انتي جمبه صح!!
نسمه هزت راسها وقالت” ايوا انا موجوده معاه في العربيه ورايحين الدار تاني لان هو وفريقه هيحمونا احنا والاطفال!!
عبير ابتسمت وقالت” خلاص مدام الظابط عماد وفريقه معاكوا يبق انتو في آمان!!
نسمه بصت لعماد بابتسامه وقالت” اسوا مش انا بقولك جامد!!
عبير هيا ومراد فضلوا يضحكوا علي كلامها وكان صوتهم واضح وعماد كان وشه بيحمر من كلامها عليه وفهم انها تلقائيه ومبتعوفش تزوق الكلام فقفل المكالمه وهو بيقول وهو باصص في الطريق!
زمانهم مشغولين وبعدين احنا وصلنا!!
نسمه هزت راسها ليه وبعد وقت صغير وقف عماد قدام الدار ورجالته فتحوله البوابه وبعدها دخل بالعربيه ونزل نسمه الاول وبعدها قفل العربيه ودخلوا كلهم للمبني وفريقه كانوا واقفين في الحوش مستنينه يرجع علشان يعطيهم الاوامر!!
______
وفي بيت جدة يونس كانت روح صحيت وهيا حزينه لانها مش هتشوف يونس لحدما المهمه دي تخلص فقالت بحزن” انا عايزه اسمع صوتك بس يا يونس انتي وحشتني اوي !!
طلعت روح من اوضتها ونزلت تحت ولقت ان ماجده بتحضر الفطار هيا ومامتها فابتسمت ليهم وهيا بتقرب من ماجده وبتقول بخجل” هو ممكن تتصلي بيونس عاوزه اقوله حاجه!!
ماجده بصت لروح وغمزت ليها وقالت” قوليلي وانا اقولهاله!!
روح رفعت عينيها برفض وقالت” لا دي حاجه خاصه ولازم انا اللي اقولها ليونس بنفسي!
ماجده ابتسمت وهيا بطلع تيلفونها وبطلع رقم يونس واتصلت عليه واستنت لما يونس رد عليها فقالت بصوت واضح” ايوا يا حبيبي انت مشغول ولا ايه!!
يونس رد عليها بايوا وهيا بصت لروح وقالت” طيب هيا روح كانت عايزه تكلمك وتقولك علي حاجه فمش عارفه عندك وقت تكلمها ولا ايه؟؟
يونس ابتسم اول ماسمع كلام جدته فهز راسه وقال” اديهالي يا نانا!
ماجده ابتسمت وهيا بتمد ايديها بالتلفون وبتقول” اتفضلي يا روح يونس علي التيلفون!!
روح هزت راسها واخدت منها التيلفون وخرجت من المطبخ وطلعت لاوضته وهيا بتخري واول مدخلت قفلت الباب وهيا بتاخد نفسها وبعدها حطت التيلفون علي ودنها وقالت” يونس!
يونس كان بيسمع صوت انفاسها واول ماسمعها نطقت اسمه انتبه لصوتها ورد عليها وقال” ايوا يا روح!
روح بلعت ريقها وهيا بتقول بخجل” هو انت هتيجي امتي !هتتاخر اوي؟
يونس ابتسم علي كلامها وقال” مش عارف يا روح يعني مش اقل من شهرين تلاته كده !
روح قالت بصدمه” دا كتير اوي انت قولت كام يوم بس وهترجه !!
يونس ابتسم ورد عليها بجديه! القضيه شكلها صعبه اوي يا روح ومحتاجه وقت وانا زي مقولتلك بحب اكون لوحدي علشان اقدر اركز!!
روح عيونها دمعت وهيا بتقول” بس كتير اوي شهرين ثلاثه دول !
يونس هز راسه وهوا بيبص للتيلفون وبيقول” طيب هو انتي كنتي عاوزه تقوليلي حاجه خاصه صحيح هيا ايه بق!!
روح قلبها فضل يدق جامد وقالت بهمس” امم كنت عاوزه اقولك اني؟
يونس انتبه لصوتها المره دي اوي واستناها تتكلم لحدما روح قالت” البيت فاضي وكده بس حبيت اقولك ليك وحشه !
يونس ضم حاجه وهو بيقول” ليا وحشه يعني ايه الكلمه دي ياروح مش فاهم!!
روح باستغراب” بجد والله يعني مش فاهم يعني ايه ليك وحشه!
يونس رد عليها وقال ” لا مش فاهم ممكن تشرحيهالي بسرعه بس علشان انا مشغول!!
روح ضمت حاجبها وقالت” يعني وحشتيني يا يونس فهمت كدا !!! يلا بق مع السلامه!!
قالت كلامها وقفلت المكالمه وهو كان مبتسم لما سمع كلامها بص اتصدم لما لقاها قفلت المكالمه فبص للتيلفون وقال بابتسامه ” يا مجنونه !؟
روح مسكت التيلفون ونزلت وهيا لسا ضامه حاجبها وادته لماجده وهي بتقول” انا هخرج اشم شويه هوا برا !
ماجده هزت راسها وقالت” ماشي بس متروحيش بعيد!
روح هزت راسها وقربت من مامتها وقالت” ابويا رن عليكي وانا كسرت التيلفون وارجوكي متحاوليش تفكري في تاني!
نادره بصت لروح بصدمه وروح قالت” علشان خاطري انسيه ؟
نادره بصت لماجده وهيا مش مستوعبه الكلام اللي روح قالته !!
روح سايتهم وخرجت وماجده بصت لنادره وهيا بتقول” انا شايفه ان روح عندها حق يعني كفايه اوي اللي عمله فيكوا!
نادره هزت راسها ورجعت تجهز معاها الاكل وهما بيتكلموا وبيتسلوا!!
وعند روح كانت مشيت شويه من قدام بيت ماجده وفضلت تبص علي بقيت الڤيلل الي قدامها وهيا بتدقق في تفاصيلها وعاجبها اوي وفجاه ظهر اشخاص مقنعين راكبين عربيه قربوا من روح واخدوها في عربيتهم وروح كانت لسا هتصرخ ولاكن واحد منهم رش في وشها مخدر اغمي عليها!!!
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جعلتني أقوى)