روايات

رواية جزيرة الأناكوندا الفصل السابع عشر 17 بقلم شيماء صبحي

رواية جزيرة الأناكوندا الفصل السابع عشر 17 بقلم شيماء صبحي

رواية جزيرة الأناكوندا الجزء السابع عشر

رواية جزيرة الأناكوندا البارت السابع عشر

جزيرة الأناكوندا
جزيرة الأناكوندا

رواية جزيرة الأناكوندا الحلقة السابعة عشر

كانت حور ولميس بيتكلموا وهما في طريقهم للشركة وقفت حور فجاه وقالت” لميس انتي عملتي ايه مع علي صحيح !
لميس بخجل انا لقيته بيقول انه هيكمل الجوازه”
حور بفرحة” بجد والله دا خبر كويس جدا وانتي بق اي رئيك”
لميس” حور هو انتي بتحبي علي لسا؟
حور بتفهُم” علي ابن خالتي وبعدين انا كنت طفله ومكنتش فاهمه يعني اي مشاعر او حب بس حاليا لأ انا مش بحبه انا بحب شخص تاني!
لميس” بجد يا حور انتي بجد بتحبي حد تاني والشخص دا بق هو الي في دماغي!
حور هزت راسها وقالت” ايوا هوا واكيد بحبه مهوا مش بعد الي شوفته دا محبوش دا غصب عني كان لازم أحبه!
لميس باستغراب” مش فاهمه قصدك!! هو انتي شوفتي ايه!
حور بتنهيده” يااه دي حكايه طويله محتاجه نقعد فيها يوم كامل احكيهالك”
لميس بضحكه” قد كدا الموضوع كبير”
ضحكت وقولت” بس بس انتي متعرفيش حاجه”
لميس” طيب يلا يا شاطره روحي علي شغلك”
حور بضحكه” حاضر بس متزوقيش!
لميس ضحكت وقربت من حور با”ستها وحض”نتها وقالت” تعرفي يا بت يا حور!
حور” قولي أعرف ايه !
لميس قالت وهيا بتوطي ” احنا اتاخرنا ولازم نروح شغلنا ”
حور زقتها بغيظ وقالت” روحي يا لميس بدل ما اروح لقرة عيني واخليه يرفدك”
لميس” لا الا شغلي ” قالتها وجريت وبعدها حور مشيت وهيا بتضحك ركبت الاسانسير واول مابتوصل حور لمكتبها بتلاقي بنت جميله قاعده علي المكتب ”
حور باستغراب” حضرتك مين”
البنت وقفت وقالت” انا يسرا وانتي بق تبقي مين!
قولت بتفهم” انا حور السكرتيره الخاصه بمكتب رشيد بيه؟
يسرا” اهلا بيكي هو رشيد لسا مجاش!
قولت بضيق” لا مستر رشيد مبيجيش دلوقت ”
يسرا ” ازاي دا هو قالي انه بيجي الساعه٨”
حور بغيظ” خلاص استني حضرتك لما يوصل!!
قعدت علي مكتبي وانا ببصلها بغيظ وبالذات لما بصيت علي شكلها ولاقيتها لابسه فستان جميل بس قصير وبصيت علي لبسي لقيت اني لابسه ترنج واسع قولت باستغراب” هو رشيد دا اهبل !!
سمعت صوت بيقول” اكيد علشان عين واحده زيك!!
رفعت عيني بصدمه وقولت” والله ما اقصد يا’!!
بصلي بغيظ وبعدها بص علي يسرا الي اول مشافته جريت عليه وحض’نته بدلع وقالت” رشييد!!
بصيتلها بغيره وقرصتها من دراعها الي محوطاه علي رقبته !!
وهيا صرخت بوجع وهوا بصلي وانا شاورتله بعيني وقولت بصوت هامس” شيل ايديك !
يسرا بصت عليا وقالت” انتي مجنونه ازاي تعملي كدا ؟
بص عليها رشيد وقال” يسرا اهدي وتعالي نتكلم في المكتب . دخلت هيا الاول وهيا بتبصلي بنظرات غاضبة وبعدها هو قرب مني وقال وهوا بيبص عليا ”
قومي اعملي قهوه” قولت وانا بضم ايدي علي صدري ” مش عامله!
حور!!! قالها رشيد وهوا باصصلي بضيق” قولت وانا بلف وشي” قولت مش هعمل ولو عملت هكبها عليها”
رشيد بضيق “ت ايه لا خلاص متعمليش حاجة!!!
دخل مكتبه وبعدها ببص جمبي لقيت كتاب بس متغلق فتحته بإستغراب واول ما مسكته قولت باستغراب وانا بقرأ اسمه” جزيرة الأناكوندا!!!!
يعني ايه الكلام دا !!
بدات اشوف الكتاب بيتكلم عن ايه واتصدمت من الي شوفته!
قومت بصدمه ودخلت مكتب رشيد بصدمه وقولت” اي دا ممكن افهم بق لان كدا كتير اوي ”
رشيد بضيق” في اي يا حور ! قربت الكتاب منه وقولت اي دا ويعني ايه جزيرة الأناكوندا يعني انا مكنتش في تجربه عاديه !!دي قصه!! ومين المألف بتاعها بق”
قريت الاسم وقولت بصدمه” يسرا أحمد” انتي صح !!!!
هزت راسها بخوف مني وبعدها بصيت علي رشي وخلاص كنت فقدت الثقه فيه وهوا قال
رشيد ” هاتي الكتاب دا يا حور”
رميت الكتاب علي الارض وقولت” انت قولتلي انك دخلتني التجربه دي علشان تخليني احبك بس دي مش مجرد تجربه دا عالم انا دخلت فيه حقيقي واقع انا شايفه تخطيط في القصه عكس السرد بتاعها انت كنت بتمثل ومش زي مفهمتني دا مش مجرد عالم افتراضي زي ما حضرتك فهمتني دي الظاهر لعبه كبيره لعبتوها عليا !!!!
يسرا كانت هتتكلم وهوا قال” استني انتي!وقف وقرب مني ومسك ايدي وضغط عليها” انا قولتك تسكتي وكل حاجه هتعرفيها”
زقيته بغضب وبدات افتكر الحكايه من اولها !!
من اول لما جالي اشعارغريب من موقع اغرب بيقول ان متاح تجربه زمنيه هتدخلي فيها وهتعيشي كل حاجه كأنها حقيقي!
ولما دخلت اشوف ايه الكلام الغريب دا لقيت ان كل حاجه اتغيرت وقالولي تم الموافقه علي طلبك رغم اني مكتبتش حاجه كل الي عملته ان ضغط علي جمله انجليزيه هما الي اجبروني اضعط عليها وبعدها كنت رايحه اشتري الدوا لماما وملقتش اي باص غير باص غريب قالي انه هيوصلني واتفجات بعصير بيوزعوه علينا شربته وانا مش مديالهم اي خوانه لحدما فجاه صحيت واتفجات ان في طريق غريب وبدأ السواق يزعق ويطلب من الركاب ينزلوا ”
بصيت عليه بصدمه لحدما فجاه خرج سلاح واول ماشافوه الركاب نزلوا بخوف وبعدها انا استخبيت لحدما فجاه لقيت السواق دا بيقرب مني وبيقولي” انا مش قولت الكل ينزل منزلتيش ليه!
نزلت بخوف وبعدها شوفت رشيد الي كان قاعد علي كرسي كبير وحواليه ناس كتير تحت أمره والركاب كان شكلهم غريب وكأنهم مش في وعيهم عكسي انا .
أنا كنت في وعيي قربت منه وانا مستغربه وبطلب منه يروحني علشان علاج ماما مسكني السواق جامد ورشيد قال ” خليها انا عاوزها”
اتصدمت وقولت” عايزني ليه انت اصلا تعرفني وليه خاطفنا”
قرب مني وقال” انتي تسمعي الكلام بس ومش من حقك تستفسري انتي فاهمه”
بعدت بخوف وبعدها طلع حقنه صغيره وضربها في رقبتي بكل قوه وقتها فقدت الوعي””
بعدما اتذكرت كل الي حصل قومت بسرعه اجري علي الباب بس هوا فجاه قفل الباب وقال” مفيش خروج وانا قولتك تصبري بس انتي عنديه وعلشان كدا لازم تتعاقبي وقتها يسرا دي مسكتني وهوا قرب مني وطلع حقنه شبه الي ضربني بيها قبل كدا وانا بدات اعيط بدموع واقول” لا متعملش كدا لا متعملش كدا ارجوك يا رشيد علشان خاطري لااا!!
اتفجأت بيه ضربني بيها وفي خلال ثواني وقعت معمي عليا!!
صحيت وانا حاسه بصداع غريب ولقيت نفسي مربوطه بنفس الكلبشات بدأت اصرخ وانا بنادي عليه لحدما جت يسرا وكانت ماسكه جهاز غريب وقالت” انتي مش هتسكتي هتفضلي كدا طول عمرك!!
لسانك طويل !!
قولت بغضب” بت انتي امشي من خلقتي انا اصلا مش طيقاكي وهو فين الحيو”ان الي مشغلك'”
اتعصبت وقربت مني ضر”بتني في وشي وقتها بدات اتحرك وانا بصرخ فكيني وانا اوريكي مقامك يا حشره”
رشيد وصل وكان ماسك جهاز زي الي معاها بس أكبر!!
قولت بغضب” انت تاني !! انت عايز مني ايه بق خرجني من هنا!
رشيد شغل الجهاز دا والي كان شبه صاعق كهربا وفضل يقرب مني وانا اصرخ لحدما فجاه لقيت نفسي صحيت وكنت واقعه علي الأرض!
قولت باستغراب” اي دا ايه الي بيحصل وانا فين!!
لقيت اني في صحرا ولابسه لبس اسود قولت بصراخ”يا ولاااااد الك”لب ” بدات اصرخ بعدما عرفت انهم دخلوني للتجربه تاني ”
فضلت اتحرك علشان الاقي جزيره زي ما توقعت بس ملقتش حاجه فضلت قاعده مكاني لحدما نمت وصحيت بعد وقت مش عارفه قد ايه بس سمعت صوت ذئاب حواليا قومت بخوف وانا بصالهم بإستغراب وهنا فضلوا يقربوا مني وكانهم هيفترسوني بدات اجري منهم لحدما لقيت قبيلة جريت عليها ودخلت وسطهم ووقتها خبطت في شخص واتصدمت لما لقيته رشيد قولت بصدمه” انت ” بدات اضرب فيه وانا بعيط وبقول” خرجني من هنا بقولك !!
مكنش بيرد عليا لحد ما لقيت صوت بنت بلف لقيتها يسرا قربت منها بغيظ وانا بقول” انتي مش هسيبك النهارده”
جريت بخوف وانا فضلت اجري وراها لحدما لقيتها دخلت بيت غريب دخلت وراها واتصدمت لما لقيتها مستخبيه ورا شخص قربت منهم باستغراب لحدما لف بجسمه ولقيته بابا”
وقتها اغمي عليا وصحيت بعدها علي صوت رشيد واول ما قومت بدات اضرب فيه زي المجنونه لحدما بصيت حواليا ولقيت يسرا واقفه ورا رشيد”
قولت بالم” انا فين !!
رشيد” في العالم الي انتي عايزه تعرفي دخلتي فيه ازاي!
وقفت بعدما افتكرت كل حاجه!!!
قولت بغضب” انت انا مش هرحمك يا رشيد وفرصتك اني اسامحك خلاص لغيتها!
قومت وانا بكسر كل حاجه موجوده لحدما لقيت بابا وصل وبعدها رشيد ويسرا وقفوا باحترام وانا اول ماشفته قولت” وانت بتعمل ايه هنا !!
احمد” اهدي يا حور!
استغربت انه عارفني وقولت” اي دا ازاي عارفني انت مش فاقد الذاكره!
أحمد ” ايوا فاقد الذاكره !
حطيت ايدي علي دماغي بتعب وقولت” اسمعوني بق انا مش لعبه هتحركوها زي منتو عايزين !
انا عايزه شرح بكل حاجه بتحصل معايا انا خلاص طاقتي خلصت!
احمد بص ليسرا ورشيد الي قربوا مني وشالوني !
وفضلت ساكته لحدما وصلت لمكان في اجهزه كتير!
وبعدها رشيد جاب كرسي كبير وقعد احمد عليه وانا كل دا بصالهم ومستنيه اي حد يشرحلي!
رشيد ” اولا اعرفك بيسرا احمد!!
اختك!!
دي كانت صدمتي الالف في القصه بتاعتي بس المره دي معملتش اي رد فعل ودا الي خلالهم يستغربوا “هزيت راسي وقلت” اهلا وسهلا”
رشيد رفع حاجبه باستغراب وانا قولت” كمل!
رشيد هز راسه وبعدها قال” انتي فعلا مكنتيش في عالم افتراضي زي ما شرحتلك انتي كنتي بتتعرضي لصعق كهربائي في الدماغ بيخليكي وكأنك اتولدتي من جديد واحنا كنا بنوديكي للجزيره الي هيا من تصميمنا وانا ماروس الحاكم كنت كل دا بمثل وكل الي موجودين كانوا بيمثلوا وحقيقه الثعابين دي خدعه احنا الي بنخليكي تتخيليها!
بدات أعيط وانا سامعه كلامهم الي كان مرعب بالنسبالي !
رشيد” انتي كنتي متجاوبه معانا جدا وكأنك حابه تهربي من حياتك ودا الي خلي ان الصعق الي اتعرضتيله ميأثرش عليكي عكس أحمد والدك كان بيتعرض لنفس الصعق بس علشان ترجعله الذاكره بس مكنش بيستجيب فجبناكي علشان نستغلك ونستأصل عنصر الذاكره الي في دماغك ونزرعه لاحمد”
وقفت بصدمة وانا بقول” انت مجنون ايه الكلام الي بتقوله دا !
يسرا قربت مني وقالت” اهدي يا حبيبتي كل حاجه هتكون كويسه بس هنفتح دماغك بس وناخد الي عايزينه وهنقفلها تاني!!
بدات ابعد بخوف وهما بيقربوا مني بطريقه مرعبه لحدما فجاه الدنيا ضلمت واختفوا كلهم من قدامي..
———————-
في المستشفي كان كل عائله حور واقفين بيتابعوا حالتها من الزجاج بحزن ”
الدكتور علي وصل واول مشافه رشيد نده عليه وقال بحزن” متعرفش هتفوق امتي يا دكتور!
الدكتور علي بحزن” والله يا بشمهندس انا شرحتلك قبل كدا الحاله الي المدام دخلت فيها صعبه جدا وتقريبا هيا كونت حياه في خيالها ممكن دا الي مخليها مش راضيه ترجع للواقع!
رشيد” بس دي بقالها 6شهور في الغيبوبه ؟
الدكتور علي” احنا حاولنا اكتر من مره نساعدها وبوجود حضرتك والاولاد جمبها دا المفروض انه يساعدها انها تستجيب وترجع للواقع ”
رشيد” ممكن ادخلها اخر مره يمكن تستجيب ليا المره دي!!
الدكتور علي” تمام يا بشمهندس تعالي معايا!
مشي الدكتور علي وجمبه رشيد الي اول ما قرب منها دمعه نزلت منه بحزن علي حالتها وأول ما قرب منها فضلت يلمس علي شعرها بحنان وهوا بينادي عليها ” حور قومي يا حور علشان خاطري ارجعيلي انا بحبك!!
حور ” كداب انت ضحكت عليا وخدعتني علشان تستغلني!
رشيد” صدقيني كل دا علشانك انا بخاف عليكي وبحبك!
حور” لا مش هرجع ،مش هرجع يا رشيد قولت مش هرجع!!
رشيد بدأ يعيط وهوا شايف انها مش بتستحيب ليه”
الدكتور علي! خلاص يا بشمهندس هيا مش راضيه تستجيب خلينا نخرج علشان وجودنا ملوش لازمة”
رشيد بص عليها وساب ايديها وقبل مايخرج سمع صوت تقيل هامس ” ر.ش ي د”
لف بجسمه ولاقي انها بتحرك عينيها جري عليها بصدمه ” حور قومي يا حور”
حور كانت بتستجمع كل قوتها علشان تخرج من العالم المظلم الي فيه بدات تقاوم لحدما خرجت واول مافتحت عينيها شافت رشيد الي اول مشافها فضل يصرخ زي الطفل وحض”نها ولاكن هيا كانت مستغرباه وهوا لما لاقاها ساكته بصلها باستغراب وقال” حور انتي كويسه!
هزت راسها وبعدها هو قال” انتي مش عارفاني ولا ايه !انا رشيدجوزك حبيبك وابو عيالك!
حور بصت عليه بغضب وقالت” انا مستحيل اتجوز واحد زيك انت كداب!
رشيد بص لعلي بصدمة وقال ” ايييه!!!

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جزيرة الأناكوندا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى