رواية جرح الحياة الفصل السادس والعشرون 26 بقلم رنا سليمان
رواية جرح الحياة الجزء السادس والعشرون
رواية جرح الحياة البارت السادس والعشرون
رواية جرح الحياة الحلقة السادسة والعشرون
_عايزنا نطلق يا علي ولا لا!
_افتكر اني جوبتك علي سوالك دا يا هاجر
_بس انا عايزة اسمع الاجابة منك تاني………انت عايزنا نطلق ولا لا يا علي
_طلاق اية بس يا هاجر……….دا كلام علي قاله ساعة عصبية وراح لحاله ………..علي بيحبك يا حبيبتي وميقدرش يعيش من غيرك
_مش باين يا خالتو………لا كلامه ولا افعاله بتقول كدة………..لو كان فعلا بيحبني عمره ما كان هيقول الكلام اللي قاله دا ولا حتي كان ممكن يفكر فيه……….أنا سألت سؤال وعايزة اعرف اجابته دلوقتي يا علي انت فعلا عايز تطلقني ولا لا
_انا بحبك يا هاجر ومُستعد اني اعمل اي حاجة علشانك وانتي عارفة دا كويس……….بس دا مش معناه اني اقف جمبك في الغلط واساعدك عليه …………المفروض اني اقولك الصح فين والغلط فين واساعدك انك تعملي الصح يا هاجر
_تبقي غلطان لو بتفكر بالطريقة دي يا علي……….المفروض انك تقف جمبي وتساعدني في اي قرار انا اخده ولو شوفتني بغلط تقولي اني بغلط وتصلح غلطي دا مش مع اول غلطة اعملها تسبني وتكون عايز تطلقني وتنهي كل حاجة بينا بسهولة كدة……….ويا ريت كانت غلطانة كبيرة يا علي كل دا علشان مش قادرة اني اسامح اللي اذوني واللي اتسببوا في اني اعيش ايام وحشه في حياتي وانت حكمت عليا اني انا الوحشة وانت اصلا عمرك ما عيشت اللي انا عيشته علشان تقرر اذا كنت انانية ولا لا ………..لو كنت فعلا انانية زي ما بتقول يا علي كنت هفكر في نفسي وبس لما ادم خطفني وافكر ازاي اخرج من هناك ومفكرش فيك وازاي تكون كويس……….بص يا علي لو انت شايفني انانية فعلا ومش قادر انك تكمل معايا ف انا مُستعدة للطلاق انا كمان
_بلاش عند يا هاجر………بلاش تضيعي كل حاجة حلوة بينا لمجرد انك مش عايزة تدي للناس اللي زعلتك في يوم فرصة تانية
_لو انت شايفها عند يبقي انا بعند يا علي فعلا……….لو عايز تطلقني انا معنديش مانع
دخلت الاوضة وسابتني فضلت واقف باصص علي باب الاوضة بحزن………طبطبت علي كتفي ……..بصتلها واترميت في حضنها وبدات اعيط وانا ساكت……….عارف اني غلطت وقولت كلام مكنش ينفع اقوله واني كان لازم اقف جمبها واساعدها حتي لو كانت غلطانة واني اتسرعت في الكلام اللي قولته بس أنا والله ما كنت اقصد غير اني اخليها تفهم ان اللي بتعمله دا هيخسرها وانها ماشية في طريق غلط وكنت فاكر انها كده هتفهم غلطها وتسامح كامل وعمو محمود بس مكنتش اتخيل ابدا انها تعند وتقولي انها موافقه علي الطلاق……….انا بحبها ولو كنت قولت انها عايز اطلقها كنت فاكر انها كدة ممكن تعقل وتعرف ان تفكيرها غلط ……….مكنتش عارف اعمل اية ولا اتصرف ازاي بس كل اللي كنت بفكر فيه اني بحبها ولا هقدر استغني عنها ابدا
“فرح”
_ساكت لية يا عمو
_عايزاني اقولك اية يا فرح
_عايزاك تقولي الحقيقة……….عايزة اعرف اذا كان جدو فعلا طردك وطرد تيتة ولا لا
_لو عرفتي الحقيقة في حاجة هتتغير يعني؟!
_اكيد في حاجات كتيرة هتتغير………..بس تقولي اية اللي حصل بس يا عمو
_عايزاني اقولك اية يا فرح……….اقولك انه جدك عمره ما كان ملاك زي ما كنتي شايفاه طول السنين دي عايزاني اقولك انه طردني من بيته واتبرا مني علشان بس حبيت واحدة هو مش موافق عليها وانا اتمسكت بيها ومرضتش اسيبها ولا عايزاني اقولك انه طرد امي كمان لانها دافعت عني ومنعها حتي من أنها تحضر عزاء ابنها الكبير ومراته ومنعها كمان انها تشوفك انتي او اخوكي من بعد موت ابوكي وامك……….كفاية كدة ولا تحبي تسمعي اكتر يا بنت اخويا
فضلت ساكتة ومش قادرة ارد عليه……….كُنت بعيط بصدمة وانا مش مصدقة وحاسة اني في حلم……….حلم وحش ولازم افوق منه………..ازاي بعد كل السنين دي يطلع وحش بالشكل دا ويخدعنا انا وادم………..طول الوقت كنت فاكرة ان تيتة هي اللي وحشة هي وعمو وعمتو بس طلع العكس طلع هو اللي وحش وهو اللي بعدهم عننا وطول الوقت كان بيحاول يقنعنا انهم هما اللي وحشين وهما اللي بيكرهونا……….ازاي قدر يكذب علينا طول الوقت دا ………..قومت من مكاني وخرجت من الشقة……….كان بينده عليا بس انا محاولتش اني ابص ليه ولا ارد عليه ……….نزلت علي السلم وانا بعيط اول ما خرجت من العمارة شوفته ساند علي العربية وماسك تلفونه………..اول ما شافني جرا عليا وبدا يتكلم بقلق
_طمنيني عملتي اية
_طلع كلامها صح يا كرم……….كلامها طلع صح وجدو طلع فعلا وحش……..انا مش قادرة اصدق انه يطلع كدة في الاخر مش قادرة اصدق انه كل دا كان بيخدعنا ومفهمنا انه احسن انسان في الدنيا وان كل اللي حواليه وحشين وغلطوا في حقه كتير مع انه هو اللي غلط في حقهم واذاهم………انا مش عارفة انا لية بيحصل معايا كل دا يا كرم……….لية كل المشاكل والصدمات دي بتحصلي انا بالذات مع اني عمري ما اذيت حد ولا زعلت حد………اشمعنا انا بالذات اللي كل دا بيحصل معايا وكأني استاهل كل اللي بيحصل معايا دا يا كرم
_ممكن تعدي شوية يا فرح……..انا عارف انك تعبانة دلوقتي ولازم ترتاحي ………تعالي اوصلك الفيلا علشان ترتاحي وبعدين نبقي نتكلم ونشوف هنعمل اية
_لا يا كرم………احنا مش هنروح دلوقتي………في مشوار مهم لازم نروحه وانت لازم تيجي معايا ……….قبل ما نروح المشوار دا انا مش هرتاح ولا هعرف افكر في حاجة
_مش وقته يا فرح ……….انتي تعبانة ولازم ترتاحي دلوقتي كفاية اللي عرفتيه من عمك
_مش هينفع يا كرم……..المشوار دا مهم ولازم اروحه دلوقتي……….وانت لازم تيجي معايا لان زي ما المشوار دا مهم بالنسبة ليا هو مهم بالنسبة ليك انت كمان ويمكن يكون مهم بالنسبة ليك اكتر مني
_مشوار اية دا انا مش فاهم حاجة يا فرح
بصلته وفضلت ساكتة ومردتش عليه
“هاجر ”
_علي بيحبك يا هاجر ………..الكلام اللي قاله دا كان في لحظة عصبية وراحت لحالها……….بلاش يا حبيبتي تدمري حياتكم علشان كلام اتقال في وقت عصبية انتي عارفة كويسة هو قد اية بيحبك وانتي كمان قد اية بتحبيه لية تضيعي كل دا في ثانيه يا حبيبتي
_مش انا اللي ضيعت كل دا يا خالتو علي هو اللي عمل كدة لما قالي انه مستعد يطلقني وربط اني اسامح بابا وكامل ب انه يفضل معايا
_عبيط ومش فاهم هو بيعمل اية…………هو فاكر انه كدة هيخليكي تسامحي كامل ومحمود وتنسي اللي حصل لما يقولك الكلام دا مكنش هيعرف ان دا هيحصل……….انا معاكي انه غلطان بس والله بيحبك ومش هيقدر يبعد عنك يا حبيبتي……….علشان خاطري انا يا هاجر فكري في الموضوع تاني يمكن تفهمي قد اية هو بيحبك وانه عمل كدة علشان خايف انك تندمي بعدين علي اللي بتعمليه………..قومي يا حبيبتي اتوضي وصلي ركعتين لله واطلبي من ربنا انه يحلها من عنده
هزيت راسي ب حاضر………قامت من جمبي وخرجت من الاوضة فضلت باصة قدامي من غير ما اتكلم ولا ابص عليها وهي خارجة من الاوضة………..اول ما الباب اتقفل بدات اعيط بحزن………..آنا مبقتش عارفة الصح من الغلط مش عارفة اذا كنت فعلًا غلطانة وهو عنده حق ولا لا……….بقيت محتارة ومش عارفة اتصرف ازاي ولا اخد قرار اي……….مفيش غير اني ابعد عن كل حاجة………..ابعد عنه وعن ابويا وعن كامل وجودي هيتعب الكل وهيأذيني انا كمان……….لازم ابعد عن كل حاجة………..لازم ابعد للابد وارتاح من كل دا ومفيش غير طريقة واحدة بس علشان دا يحصل
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جرح الحياة)