رواية جذبتني بعيونها الخضراء الفصل السابع عشر 17 بقلم نوسة حمادة
رواية جذبتني بعيونها الخضراء الجزء السابع عشر
رواية جذبتني بعيونها الخضراء البارت السابع عشر
رواية جذبتني بعيونها الخضراء الحلقة السابعة عشر
فارس:ندي ..
ندي بصدمه:انت بتعمل اي هنا
فارس:انا الي جيبللك الملف دا
كانت حور واقفه أمام باب الشركه:معقول هيا دي ندي بتعمل اي هنا دي
ندي:ممكن تديني الملف لو سمحت
فارس:انتي لي مش عايزه تتكلمي معايا
ندي:لو سمحت اديني الملف لاني اتاخرت
فارس:اتفضلي
دلفت ندي بسرعه خارج الشركه
حور:في اي يا فارس ومين دي
فارس:………….
حور:فارس
فارس:ها بتقولي اي
حور:انت مش معايا خالص بقوللك مين دي ….
استني بس هو نا مش بكلمك
دلف خارج الشركه
حور بهمس:اكيد ماما عرفه ما هو مبيحكيش الا لماما
لتتابع :في اي يا فارس مبتتكلمش لي في حاجه مديقاك
فارس:لاء مفيش حاجه
……………….
في بيت بسمله
ساره بمرح:ادهم ادهم
ادهم:اي عايزه اي
ساره:هيا فعلا بسمله هتتخطب
ادهم:بتسالي لي
ساره:بسال عادي
ادهم:اه
ساره ببرود: طب تعالي مع كده بدل منتا قاعد
امسكه بيده:اي يا بنتي في اي
دق جرس الباب
ساره :اكيد دا القمر
ادهم:قمر مين
ساره بابتسامه :محمد اقوللك حاجه نفسي انا الي اتخطبلوا
ادهم:يا ختي انتي شفتيه فين
ساره:علي النت
ادهم:طب اطلعي فوق اطلعي ونادي جدتك بسرعه
دلف ساره ناحيه الغرفه لتتابع بمرح:جدتي محمد ايجي تحت
الجده:طب خليكي هنا ونا نزله
ساره:لي بس يجدتي لتتابع :ما يمكن يغير رائيو ويخطبني انا يا جدتي خليني اجي معاكي
الجده بضحك:بتقولي اي يا ساره هههههههه انت لسه صغيره يا حبيبتي علي الكلام دا بعدين روحي شوفي اختك فين عشان تنزل
ساره:انا مش صغيره انتو لي شيفيني صغيره
الجده:ساره اسمعي الكلام وشوفي اختك
………………..
علي الناحيه الأخري في شركه نور
السكرتيره:ميار
ميار:ايوه
السكرتيره:نور باشا هيمشي دلوقتي هو قالي انك تجهزي نفسك عشان تمشوا
ميار بايماء:حاضر
في الكافيه
كريم :ازاي انت مبطقهاش وشكلت معاها كذا مره وتقولي علطول شغله بالي انت مركز ياعم
سيف ببرود:تصدق غلطان أن كلمتك دنت بارد
كريم:منتا بتقول كلام مش معقول ليتابع بمرح:طب هيا مين او انت عرفتها ازاي مش فاهم انا
سيف:اخت محمد
كريم:محمد مين
سيف:محمد مين اي انت مش عرفه
كريم:اتقصد محمد…
سيف:ايوه
كريم:اه فهمت انا كدا طب اي اي هتعمل اي
سيف:مش عارف
…………………….
الجده بحب:اهلا وسهلا بيكوا نورتو بيتنا والله
محمد:اهلا بيكي
الجده:اخبارك يا رزان
رزان:كويسه ونتوا اخباركوا اي
الجده:الحمد الله
الجده:دا ادهم اخو بسمله
رزان:اه اهلا بيك
ادهم:اهلا بحضرتك
كانت تقف علي السلم لتتابع :انا مش مصدقه انك عندنا في البيت يا بني والله انت قمر اوووي يا بختك يا بسمله يختي
ساره بطلي لماضه انتي بتعملي عندك كدا
وقفت من مكاني لتتابع بمرح:هكون بعمل اي يعني
بسمله:بتعملي اي يعني
ساره:مفيش جدتك بتنادي عليكي انزلي
علي الناحيه الأخري في قصر
الشخص:ماجد باشا احنا عملنا زي ما قولت حضرتك بس
ماجد:بس اي انطق
الشخص:احنا عرفنا أن هيا هتتخطب فعلا
ماجد:ايييييييي
الشخص:ايوه حضرتك
ماجد:والخطوبه امتي
الشخص:الخطوبه……………
ماجد:طب علي شغللك يلا
يعني يا بابا هتخطب انا بحبها ومش هتكون لغيري
ماجد:اهدي يا بني بس انا هفهمك
…………………..
الجده:تمام زي متفقنا
رزان:الف مبرووك يا قمر
بسمله بمرح:الله يبارك فيكي
الجده:مبروك يا حبيبي
محمد:الله يبارك فيكي
التفت رساله بهاتفها من حور
حور:ماما انتي فين تعالي بسرعه فارس مدايق ومتعصب اوووي بسرعه يا ماما
رزان بهمس:محمد لازم نمشي دلوقتي
محمد:هو في حاجه
رزان:هقولك بعدين لتتابع بمرح:طب بعد اذنك بقااا وهنيجي في وقت تاني
الجده:لي بس
رزان:معلش تتعوض انشاء الله
الجده:تمام يا حبيبتي
دلفوا ناحيه السياره
محمد:في حاجه يا عمتو
رزان:حور كلمتني وقالتلي أن فارس مدايق تعالي بسرعه
محمد:هيا حور ايجت من السفر
رزان:ايوه يا حبيبي بعدين انت عارف ان ابن عمتك عصبي
بس انا مش عارفه اي سببه
………………
ساره:انا زعلانه منكوا كلكو زعلانه
ادهم:لي يا ساره
ساره:عشان مخلتنيش انزل
الجده:خلاص يا ساره متزعليش
ساره:لا انا زعلانه يا جدتي ومتكلمنيش
بعد قليل رن جرس القصر
رزان:اخوكي فين
حور:فوق في اوضته يا ماما
محمد بمقاطعة:استني انتي انا هطلعله
رزان:تمام يا حبيبي
رزان:في اي الي حصل يا حور
حور:معرفش يا ماما الي حصل أن احنا رحنا الشركه وفارس دخل وسأل وحده هناك عن السكرتيره
بعدين لقيته بيزعق السكرتيره دي بيقولها انتي لي مش عايزه تتكلمي معايا واسمها ندي
رزان بصدمه:ندي
حور:ايوه يا ماما ندي في اي بقاا عايزه افهم مين دا
رزان:اناطالعه لاخوكي اشوفه مالوا
حور:ماما استني
…………………
لارا بحب:ها يا محمد احكيلي عملتوا اي
محمد:لارا تعرفي ندي
لارا:السكرتيره بتاعتك صح
محمد:ايوه
لارا:اه مالها
محمد :انا كنت سمعت زمان يعني أن فارس ابن عمتك كان بيحب واحده
لارا:ونا برضو سمعت كدا من عمتو كان اسمها ندي معرفش حاجه تانيه عنها غير كدا هو في حاجه
محمد:لا لا مفيش خلاص
لارا:استني يامحمد ليكون ندي دي هيا الي فارس بيحبها
محمد:مش عارف انا هنام انا بقي لاني تعبان اووي
لارا بمرح:منا عرفه انك تعبان
…………………..
في صباح يوم جديد
ميار بمرح:بسمله بسمله
بسمله:اي يا ميار
ميار:انتي لسه نائمه
بسمله: اه عايزه انام
ميار:طب والشغل
بسمله :اه انا نسيه خالص
ميار:انتي هتروحي الشغل
بسمله:اه هروح يا بنتي في شغل كتير عايز يخلص
دلفت ساره :ميار انا عرفه انك عايزه تعرفي اي الي حصل تعالي انا ونا حكيللك عشان بسمله مش فاضيه
ميار:احكيلي اي الي حصل
ساره:تعالي معايا تحت
ارتدت ملابسها ثم دلفت الي خارج البيت
ميار:كملي
ساره:انتي مش وراكي شغل
ميار:لا كملي
ساره:بعدين يا ستي……………….
…………….
علي الناحيه الأخري في الشركه
ياسمين :ندين
ندين:نعم يا ياسمين هانم
ياسمين:حضريلي القهوه بتاعتها
ندين:حاضر
بعض الموظفين بهمس:محمد باشا خطب
دلفت ندين بالقهوه:اتفضلي
ياسمين بخبث:اي الدوشه الي بره دي
ندين:بيقولوا أن محمد باشا خطب
ياسمين :اي بجد
ندين:ايوه خالد باشا كان رافع استوري امبارح
ياسمين:كان كتب في اي
ندين:بيقوله مبرووك
ياسمين:طب اطلعي بره علي شغللك
دلفت خارج المكتب بهمس:انت بتزعقيلي انا لي مش عارفه اي دا
………………….
حور: ممكن افهم اي الي حصل ياماما ومين ندي دي
رزان:فارس كان بيحبها
حور:اه كده فهمت طب ماما هما سلبوا بعض ايه
رزان:معرفش
حور بمرح:طب ماما عملتي اي امبارح وخطيبه محمد دي شكلها اي
رزان:منا قولتللك قمر
حور:طب ونتوا عملتوا اي بقا
رزان:اتفقنا والخطوبه…………
حور:اه معاكي صوره ليها
رزان:لاء يا حبيبي
حور:طب اوصفهالي يا ماما
رزان:هيا محجبه عيونها خضره وشعرها اصفر
حور بمقاطعه:انتي قلتيلي اسمها اي
رزان:بسمله
حور:ممكن ابحث عنها علي السوشيال
رزان:حور هيا مبتحطش صور ليه خلاص
حور:بجد
رزان:ايوه بقوللك اي شوفي اخوكي صاحي ولا لا
حور:حاضر
…………………..
محمد :يا ندي هتيلي الملف بسرعه
ندي:حاضر يا محمد باشا
محمد:قوليلي يا ندي
ياسمين بمقاطعه:ممكن ادخل
محمد:اتفضلي
ندي:طب بعد اذنكم
ياسمين بخبث:مبروك علي الخطوبه قولي يا محمد انت لحقت تحبها
محمد ببرود من كلامها:اه بحبها بتسالي لي
ياسمين:اه بس…
محمد بغضب:بصي يا سمين انتي نسيتي الي عملتيه قبل كدا
ياسمين بمقاطعه:انت مش مصدق أن هيا وقعتني
محمد:لاء لي بقي
ياسمين:ل…..ليه
محمد:لأن انا قولتلها تروحي تجيب ملف من شركه تاني وفنفس الوقت بعتي ندين تقولي أن هيا وقعتك ليتابع بغضب:بقوللك اي بلاش كدا عشان انتي عرفاني اتفضلي علي شغللك
ياسمين:انا بحبك
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
الرواية كاملة اضغط على : (رواية جذبتني بعيونها الخضراء)