رواية جحيم الوحش الفصل الثاني 2 بقلم يارا علاء
رواية جحيم الوحش الجزء الثاني
رواية جحيم الوحش البارت الثاني
رواية جحيم الوحش الحلقة الثانية
(في بيت محمد)
نعمه وصلت وهي بتصرخ وتعيط ولما دخلت شقتها لاقت ورد طالعه من الاوضه بتجري عليها .
ورد بدموع:ماما بابا فين.
نعمه:مات.
ورد اتصدمت وهزت راسها بلا وقالت:لا يا ماما انتي بتهزري صح انا مش ذنبي حاجه والله قولي انك بتهزري يلا قوليلي بق بابا فين.
نعمه ضربت ورد قلم وقالت بقسوه:ابوكي مات بسببك انتي انتي السبب في موته انتي ال حرمتيني منه من صدمته مات انتي بعد ال حصل ملكيش عيشه هنا اطلعي برا يلا .(وشدتها من ايديها ورمتها برا الشقه والناس كانت واقفه وشايفه ال بيحصل)
ورد بدموع:لا يا ماما متسبنيش انا مليش حد غيرك.
نعمه بقسوه:لا انتي من النهارد ولا بنتي ولا اعرفك انا بنتي ماتت امشي يلا مش عاوزه اشوف وشك .(وقفلت الباب في وشها).
ورد بصريخ:ماما لا بالله عليكي افتحي ياماما متسبنيش انا مليش حد غيرك يا ماما.
واحده جراتها:ما خلاص ياختي ما قالتلك مش عاوزاكي مش كفايه أن ابوكي ماتت بسبب عارك خلفت البنات وال خدناه يلا ياستات نخش جوا. (كل الجيران دخلت وورد قامت ودموعها نازله بكسره وقهر المهم ورد خرجت من بيتها ونزلت الشارع وكل ال في الشارع بيبصلها بقرف واحتقار راح واحد اتكلم .
الشاب باحتقار وسخريه: كنتي جيلي وانا امتعك ومش هحرمك من حاجه كنت بردك هستر عليكي.
راجل كبير اكلم وقال:ربنا يسترها علي ولايانا يابني واحنا ال كنا مفكرينك محترمه اتريكي طلعتي بنت شمال والله ابوكي ارتاح منك ومن قرفك ده عارك كان هيكون لازق فيه بس ربنا رحمه منك.
ورد حطت وشها في الارض ومشيت وهي دموعها نازله والناس لسه بتكلم مكنوش رحمين ضعفها كانوا بيتكلموا بكل قسوه المهم ورد طلعت علي الطريق وفضلت ماشيه وقعدة علي الرصيف وفضلت تعيط وهي مش عارفه تروح فين.
______
تعريف الشخصيات
(ورد محمد فتاه جميله عيونها عسلي شعرها اسود بشرتها بيضه محجبه طولها متوسط اتخرجت كلية هندسه عندها ٢٥سنه)
(في بيت عيلة الدمنهوري)
كان في شاب داخل وشكله متبهدل وكانت الحته ضالمه وكان طالع اوضته قبل ما حد يصحي بس وقف لما سمع صوت اخوه.
سراج اخوه:انت جيت يا طايش انت مش عارف ابوك هيعمل فيك اي لو عرف انك بترجع اخر الليل لا وبتشرب كمان وانا اقوله ده انا موكله يعمل شغل بس انا زهقت وربنا لو ما اتعدلت يا اسر لا اكون موريك مين هو سراج اتقي شري يا أسر واعقل .
أسر ببرود:خلصت انا طالع بق.
سراج بزعيق: لما اكون بكلم معاك تقف وتحترمني يا استاذ أسر .
أسر اتنهد:في اي يا سراح انت عامل نفسك اخويا الكبير ال بيخاف عليا وانت اصلا مش بتحبني ودائما بتحرض ابوك عليا .
سراج بصدمه:انا يا أسر .
أسر بزعيق: اه انت يا سراج انت ال كل بيحبك وبيعملك الف حساب بس انا لا انا الولد الطائش والمستهتر أما أنت الراجل العاقل طبعا من انت ابن ابوك .(فاجاءه قلم نزل علي وش أسر وكان من ابوه ال صحي هو وأمه والانوار بتاع البيت اشتغلت )
ابو أسر بزعيق:احترم نفسك مينفعش تقول لاخوك كده ولا انت محدش رباك.
أسر بسخرية:لا يا منصور بيه محدش كان فاضي عشان يربيني كله كان فاضي عشان سراج وبس.
منصور بزعيق:لا انت زودتها اوي (وكان هيمد أيده علي اسر بس سراج منعه).
سراج:اهدي يا ابوي ميصحش كده .
منصور:انت مش شايفه.
سراج:لا يابوي شايف بس أسر صغير ميعرفش حاجه معلش حقك عليا ادخل انت وانا هتصرف.
منصور بص لأسر بغضب ودخل وأسر عنيه دمعت وكان هيمشي بس سراج مسك أيده وقال:هو بيحبك يا أسر انت عارف الكل بيعاملني كده لي انت عارف ال انا مريت بيه.
أسر بدموع:وانا مريت يا سراج في حاجات كتير انا امي مكنتش بتهتم بيا وانا طفل ومكنش حد مهتم بيا الا عمتي ابوك عمره ما اخدني في حضنه دايما بيعاملني بطريقه وحشه عمره ما حبني كان دايما يقول اني فاشل واني مش نافع حتي لما قولتله يجي يوم التكريم مجاش كنت ساعتها لوحدي يا سراج عارف يعني اي انا بقيت أسهر واضغط علي نفسي عشان انجح واثبتله اني مش غبي بس للاسف هو مراعاش كد ده جه عليا واوي كمان انت متحرمتش من حنان الام ولا من حنان الاب انا ال اتحرمت من كل حاجه وحتي معنديش صحاب ال بيصحابني يكون بس عشان فلوسي حتي انت يا سراج بعيد عني محدش قريت مني محدش بيسال عليا ولا مهتم بيا انا خلاص معدش فيا طاقه انا همشي ومش راجعه تاني (قال كده ومشي)
سراج :أسر خد هنا أسر استني بس(بس كان أسر مشي خلاص بعد ما ركب عربيته .
_____
تعريف الشخصيات
(منصور الدمنهوري راجل شديد لأن قلبه طيب يملك شراكات بس سراج هو ال مسكها عنده ٥٥ سنه)
(علياء ام اسر وسراج ست طيبه بس ساعات بتكون شديده بتحب أسر و سراج اوي عندها ٥٠ سنه)
(سراج منصور الدمنهوري شاب وسيم عيونه سوده سواظ الليل وشعره اسود بشرته بيضه طويل متخرج من كلية علوم وتكنولوجيا وبيتشغل في شركة ابوه وعنده ٣٠ سنه كان متجوز ومراته للاسف سقطت وهو حالته مش كويسه اوي)
(أسر منصور الدمنهوري شاب وسيم عيونه بني بشرته بيضاء شعره بنتي طويل متخرج من كلية هندسه ذكي بس طائش شويه عنده ٢٩سنه)
(ريم عبدالله فتاه جميله عيونها سمراء شعرها بني قصيره ودمها خفيف وطيبه متخرجه من كلية فنون جميله عندها ٢٦ سنه)
_____
أسر كان بيسوق العربيه ودموعه نازله بكل حزن ووجع وكان بيفتكر معاملة ابو و أمه ال اتحرم منها وهو طفل رضيع لان مكنتش فاضيه ليه وكانت عمته بتهتم بيه المهم فضل ماشي بالعربيه لغايت أما وقف بالعربيه وشاف واحده حاطه راسها علي رجليها وبتعيط راح نزل يشوفها .
أسر:انتي كويسه يا انسه.
ورد رفعت راسها تشوفه واتصدمت أنه نفس الشخص ال اغتصبها وأسر كمان اتصدم .
ورد قامت ودموعها نزلت وقربت منه وضربته قلم وقالت::انت السبب انت السبب في كل حاجه حصلتلي دمرتني منك لله حتي ابويا مات بسبب وفرحي اتلغي والناس بقت تتكلم عني وامي اعتبرني ميته كل ده حصل بسببك منك لله ربنا ينتقم منك.
أسر بصلها بحزن وحط وشه في الارض وقال بحزن:انا اسف .
ورد بدموع وسخريه:اسف اسف دي هتعمل اي هترجعلي ابويا ولا هترجعلي حياتي ال ادمرت ولا هترجعلي شرفي ال فقدته بسببك انت قتلتني من جوا .(قالت كده وهي مقهوره ومكسوره منه جوه راحت مشيت وأسر بيبص ليها بحزن وندم وراح مشي أما وورد كانت ماشيه وهي تايهه ومش حاسه بحاجه لغايت أما حست بحد بيشدها ورد بصت وكانت هتزعق عشان فكرته أسر بس انصدمت لما لاقت شابين)
الشاب:اي يا قمر راحه فين كده تعالي وانا اوصلك .
ورد بغضب:سيب ايدي يا حيوان.
الشاب التاني:لي بس الغضب ده كله ده حتي احنا هنمتعك ومش هتندمي ابدا صدقيني.
الشاب الاول:بظبط زي ما قالك تعالي بق معنا ناخد ال احنا عاوزينه ونتمتع ونمتعك معانا يلا.
ورد بصريخ:لا ابعدوا عني.
الشاب التاني:امسكها كويس.(الشاب الاول مسكها والتاني قرب منها وقطع هدومه من فوق وورد بتصرخ بدموع وانهيار )
ورد بصريخ وانهيار:لا ابعدوا عني ارجوكم بلاش تعملوا فيا كده.
الشاب التاني:ههه قال نسيبك قال ده احنا ما صدقنا (قال كده وزقها علي الارض وهما الاتنين قربوا منها ولسه هيلمسوها كان في حد منهم ونزل ضرب فيهم.
أسر بجنون:اه يا كلاب عاوزين تتهجموا عليها يا حيوانات وربنا ما هرحمكم.(ونزل ضرب فيهم أما ورد اول ما سمعت صوته رجعت لورا بسرعه وهي بتحتول تغطي نفسها وبتعيط بانهيار وخوف)
أسر خلص ضرب فيهم وبص لورد ال مرعوبه وبتعيط قرب منها وخلع الجاكت وحاطه عليها وقال بحزن: اهدي محصلش حاجه مش هيقدروا يعملوا ليكي حاجه.
ورد بسخرية:هما معملوش بس انت عملت انت ال وصلتني لكده انت ال دمرت حياتي.
أسر بندم:انا عارف اني غلطان ومستعد اصلح غلطتي واتجوزك لمده وبعدين هطلقك وهديكي كل ال تعوزيه.
ورد بكره واستحقار :مستحيل انت لو اخر راجل علي الارض مش هقبل فيك انا بكرهك وبكره اليوم ال شوفتك فيه ربنا ينتقم منك .(قالت كده ومشيت اما هو فضل واقف وبعدين قرر أنه يمشي وراها وفعلا فضل ماشي وراها وورد كانت راحت عند راجل كبير في السن.
ورد :عمو متعرفش شقه ايجار اقعد فيها .
الراجل بخبث:……..
يتبع…..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جحيم الوحش)